Ik ben als jong persoon nog vrij nieuw in de zakelijke wereld. Enkele maanden geleden heb ik met vrienden een guerrilla marketing en social media adviesbedrijfje opgericht. Enigszins naïef betreedt men de markt van marketing, maar vooral die van online advies, met de verwachting veel concurrentie te krijgen van competente adviseurs en experts. Men verwacht een natuurlijke achterstand te hebben van waardevolle bedrijfskennis en gaat er van uit hard te moeten werken om dit gat te dichten. Niets van dit alles is waar. Welkom bij de zin en onzin van social media.
Het eerste dat ons is opgevallen, en jou waarschijnlijk ook, is dat er veel mensen zijn die beweren expert te zijn op het gebied van social media. Het stroomt lijstjes, blogposts en boeken over ‘hoe je jouw pagina populair maakt in 7 simpele stappen’. Het klinkt zo mooi als een dieet zonder bloed, zweet en tranen. Helaas is het ook zo onwerkelijk. Het ironische is namelijk dat al deze zogenaamde kennis komt uit boeken, tijdschriften, presentaties of een andere vorm van documentatie. Er is echter niets persoonlijker dan social media, want social media is tenslotte een afspiegeling van je persoonlijke leven. De irrationaliteit die geldt in het dagelijks leven, die marketeers al jaren tastbaar proberen te maken, speelt net zo goed op het internet. Het is dus in de basis onmogelijk dit gedrag in een artikel te vatten of überhaupt in een vorm van documentatie te gieten.
Is er dan geen enkel zinnig woord te zeggen over het gedrag van mensen op social media? Jawel, dat is mogelijk, maar niet op basis van een encyclopedie of een zeven-stappenplan.
Social media management krijg je alleen onder de knie met een gut-feeling. Er valt ook geen boek te schrijven over hoe je succesvol moet ondernemen. Ervaring en een natuurlijke kijk op dit gedrag is de enige mogelijkheid om je goed op weg te helpen. Daarnaast zul je het ook zelf moeten proberen. Vallen en opstaan, noemen ze dat.
Voor ons was dit in ieder geval de eerste meevaller. Na met vele online marketeers gepraat te hebben kwamen we tot de prettige conclusie dat wij ten minste evenveel wisten als zij. Niet omdat wij ons zo goed hadden ingelezen, maar omdat wij zelf non-stop in de wereld van social media leven. Wij zijn namelijk de eerste ondernemende 100%-internet generatie. Ik wil niet beweren dat oudere generaties geen waardevolle kennis en ervaring bezitten, maar soms weten jongeren het wél beter.
Voor mij vormt dit in ieder geval een extra drijfveer om mijn droom waar te maken: met jongeren het geouwehoer de zakelijke en politieke wereld uit te helpen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
M.KorthalsAltes
M.KorthalsAltes
Ik ben als jong persoon nog vrij nieuw in de zakelijke wereld. Enkele maanden geleden heb ik met vrienden een guerrilla marketing en social media adviesbedrijfje opgericht. Enigszins naïef betreedt men de markt van marketing, maar vooral die van online advies, met de verwachting veel concurrentie te krijgen van competente adviseurs en experts. Men verwacht een natuurlijke achterstand te hebben van waardevolle bedrijfskennis en gaat er van uit hard te moeten werken om dit gat te dichten. Niets van dit alles is waar. Welkom bij de zin en onzin van social media.
Het eerste dat ons is opgevallen, en jou waarschijnlijk ook, is dat er veel mensen zijn die beweren expert te zijn op het gebied van social media. Het stroomt lijstjes, blogposts en boeken over ‘hoe je jouw pagina populair maakt in 7 simpele stappen’. Het klinkt zo mooi als een dieet zonder bloed, zweet en tranen. Helaas is het ook zo onwerkelijk. Het ironische is namelijk dat al deze zogenaamde kennis komt uit boeken, tijdschriften, presentaties of een andere vorm van documentatie. Er is echter niets persoonlijker dan social media, want social media is tenslotte een afspiegeling van je persoonlijke leven. De irrationaliteit die geldt in het dagelijks leven, die marketeers al jaren tastbaar proberen te maken, speelt net zo goed op het internet. Het is dus in de basis onmogelijk dit gedrag in een artikel te vatten of überhaupt in een vorm van documentatie te gieten.
Is er dan geen enkel zinnig woord te zeggen over het gedrag van mensen op social media? Jawel, dat is mogelijk, maar niet op basis van een encyclopedie of een zeven-stappenplan.
Social media management krijg je alleen onder de knie met een gut-feeling. Er valt ook geen boek te schrijven over hoe je succesvol moet ondernemen. Ervaring en een natuurlijke kijk op dit gedrag is de enige mogelijkheid om je goed op weg te helpen. Daarnaast zul je het ook zelf moeten proberen. Vallen en opstaan, noemen ze dat.
Voor ons was dit in ieder geval de eerste meevaller. Na met vele online marketeers gepraat te hebben kwamen we tot de prettige conclusie dat wij ten minste evenveel wisten als zij. Niet omdat wij ons zo goed hadden ingelezen, maar omdat wij zelf non-stop in de wereld van social media leven. Wij zijn namelijk de eerste ondernemende 100%-internet generatie. Ik wil niet beweren dat oudere generaties geen waardevolle kennis en ervaring bezitten, maar soms weten jongeren het wél beter.
Voor mij vormt dit in ieder geval een extra drijfveer om mijn droom waar te maken: met jongeren het geouwehoer de zakelijke en politieke wereld uit te helpen.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/41899-de-zin-en-onzin-van-social-media-advies/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
26 antwoorden op deze vraag