• 0

De coalitie van VVD en PvdA wil zzp'ers flink extra gaan belasten

Aanbevolen berichten

  • 0

De oude Romeinen wisten het al: scripta manent, verba volant.

Jammer dat ze bang zijn voor ons medium.

 

Het kan offline georganiseerd worden als daar animo voor is.

 

Ikzelf ben ook van mening dat dit digitaal plaats kan vinden! Bereik is dan veel groter voor beide partijen (de voor- en tegenstanders).

Sociaal media (m.n. twitter) staat vol met uitspraken en meningen. Online in gesprek gaan met ondernemers gebeurd echter niet. Tóch vreemd als je "zoveel" digitaal te melden hebt en stellingen inneemt waarover je dan verder online niet wilt debatteren!?

 

 

 

Zou het niet live gestreamd kunnen worden en dan digitaal ook inspraak te hebben? Zijn hier vast wel knappe koppen die dat kunnen realiseren toch?

Link naar reactie
  • 0
In het regeerakkoord is afgesproken om met ingang van 2015 de toegenomen verschillen tussen ondernemers en zzp’ers aan de ene kant en werknemers aan de andere kant te verkleinen.

Kom maar op met die arbeidsongeschiktheidsverzekering. Daar lever ik de zelfstandigenaftrek graag voor in.

 

Oh nee, het is gewoon een belastingverhoging.

Link naar reactie
  • 0

Dat ze (VNO etc) dit expliciet moeten vermelden is toch wel zielig.

 

Alle eenmanszaken, vennootschappen onder firma en maatschappen worden namelijk getroffen door deze bezuiniging.

 

Ondanks dit bericht heb ik geen hoge pet op voor het VNO. Sinds wanneer vertegenwoordigen die de ondernemers. Hadden ze bij het laatste akkoord moeten inzien. Sorry hoor, maar heel de top van VNO is incapabel voor onderhandeling in deze tijd met vakbondsbazen.

 

Er is een kleine 10 procent verschil in plaats van 30 procent zoals het FD abusievelijk stelde, berekenden de ondernemers.

 

Ze hebben Ron's post gelezen. Blijkbaar konden ze dat zelf niet eerder.

 

Maar gelukkig wat er ook gebeurd. De VVD is geschaad. Daar komen ze nooit meer vanaf. Gelukkig heb ik er laatst niet op gestemd. Graag Verwijderen Van Deelname.

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik wil in deze discussie nog een ander punt meegeven.

 

De overheid kan namelijk niet omgaan met het begrip fiscaal inkomen.

Ze snappen namelijk niet dat een fiscale winst van € 12.000,- (€ 1.000,- per maand) meer kan zijn dan een brutoloon van € 1.572,- per maand. Waarom is dit meer?

Allereerst door zelfstandigenaftrek etc is bruto ongeveer gelijk aan netto.

Ten tweede zit er in de ondernemerswinst afschrijvingen van € 12.000,-.

 

Het fiscale inkomen geeft derhalve een netto te besteden bedrag van € 2.000,- per maand, maar helaas zijn er overheidsinstanties die dat niet kunnen begrijpen.

 

En als je dat in overweging neemt, 2.000 netto te besteden te hebben daarbij extra aftrekposten genieten van telefoonkosten, vertering etc dan is het niet vreemd dat de regering wellicht eens gaat kijken of de huidige regelingen nog kunnen.

 

Alhoewel ik liever zou hebben dat ze de zelfstandigenaftrek WINSTafhankelijk maken (zoals ik al eerder aan heb gegeven) en uitstel van belasting (stamrecht etc) afschaffen dan het gehele zelfstandigenaftrek zonder pardoes afschaffen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ze snappen namelijk niet dat een fiscale winst van € 12.000,- (€ 1.000,- per maand) meer kan zijn dan een brutoloon van € 1.572,- per maand. Waarom is dit meer?

Allereerst door zelfstandigenaftrek etc is bruto ongeveer gelijk aan netto.

Ten tweede zit er in de ondernemerswinst afschrijvingen van € 12.000,-.

 

Maar Hermes, als er nu € 12.000,00 afschrijvingen in de winst zitten, dan is op een eerder tijdstip toch een flinke investering gedaan die het inkomen toen ook niet drukte. Of, anders gezegd, als ik in 2013 in totaal voor € 50.000,00 investeer dan kost dat mij maar hooguit € 10.000,00 (20% van € 50.000,00). Maar bij de winst die jij aangeeft heb ik een besteedbaar inkomen van € 0,00 - het kost mij dan wel minder, maar ik heb wel heel flink op liquiditeit ingeleverd.

 

Fiscale winst staat dus helemaal niet in overeenstemming met besteedbaar inkomen en kan inderdaad meer zijn maar ook minder. Het feit dat afschrijvingen moeten worden gedaan en investeringen niet in een keer mogen worden afgeschreven maakt het erg ingewikkeld (klopt helemaal) maar betekent ook dat de winstinkomens volstrekt onvergelijkbaar zijn met looninkomens. Dit voorbeeld onderscrhrijft dit voorbeeld eens te meer.

 

Dat er naast het afschrijven nog andere kosten zijn die van de winst mogen worden afgetrokken is inherent aan het soort inkomen en kan volgens mij echt niet als argument worden aangehaald. Dit is niet een voordeel, dit is de wijze waarop de hoogte van het belastbare inkomen wordt vastgesteld.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

En terwijl deze discussie loopt is er een wetsvoorstel ingediend voor flexibel werken voor werknemers.

 

Het lijkt erop dat ondernemers steeds meer op werknemers moeten gaan lijken en werknemers steeds meer ondernemersachtige werkoplossingen moet worden aangeboden.

 

Als over een aantal jaren de economie weer opkrabbelt zal na enkele jaren van herstel geschokt worden kennisgenomen van het feit veel ondernemers massaal een vast dienstverband aangaan en met als conclusie dat dit (wederom) slecht is voor de concurrentiepostie.

 

 

Uit alle berichten die ik er inmiddels over gelezen heb kan ik slechts een conclusie trekken, werknemer of ondernemer, ieders situatie is zo uniek dat het vergelijken van bruto en netto inkomen niet mogelijk is laat staan dat er een vergelijk mogelijk is tussen een ondernemer met een EMZ en een werknemer.

 

Onderhand moeten al die regels uitgevoerd worden, moeten mensen hier allemaal rekening mee houden.

Ik denk dat de concurrentiepositie van Nederland te verbeteren is met eenvoudige, eenduidige en heldere regelgeving voor alle soorten inkomens. Dat moet toch minstens een 100.000 adviseurs en medewerkers van de BD hun baan kosten (lees, een flinke verlaging van overhead voor het bedrijfsleven).

Link naar reactie
  • 0

Dat moet toch minstens een 100.000 adviseurs en medewerkers van de BD hun baan kosten (lees, een flinke verlaging van overhead voor het bedrijfsleven).

Dat is me te gemakkelijk. Wie denk je dat de uitkeringen van die mensen zal betalen? Misschien een verlaging van de overhead van het bedrijfsleven, maar niet van de samenleving. En ondernemers maken toch deel uit van de samenleving?

Link naar reactie
  • 0

Dat is me te gemakkelijk. Wie denk je dat de uitkeringen van die mensen zal betalen?

 

Dat is het ook, makkelijk, er zijn veel meer maatregelen nodig om de boel in dit land duurzaam te maken (om eens een modeterm te gebruiken). Maar dat gaat toch niet gebeuren dus daarom kun je het ook makkelijk neerzetten.

Maar goed, dit topic gaat over de extra EMZ tax, lijkt me niet gepast om in dit topic een uitgebreide uitleg over hoe NEderland te reanimeren te plaatsen.

Link naar reactie
  • 0

Ze snappen namelijk niet dat een fiscale winst van € 12.000,- (€ 1.000,- per maand) meer kan zijn dan een brutoloon van € 1.572,- per maand. Waarom is dit meer? Allereerst door zelfstandigenaftrek etc is bruto ongeveer gelijk aan netto. Ten tweede zit er in de ondernemerswinst afschrijvingen van € 12.000,-. Het fiscale inkomen geeft derhalve een netto te besteden bedrag van € 2.000,- per maand, maar helaas zijn er overheidsinstanties die dat niet kunnen begrijpen. En als je dat in overweging neemt, 2.000 netto te besteden te hebben daarbij extra aftrekposten genieten van telefoonkosten, vertering etc dan is het niet vreemd dat de regering wellicht eens gaat kijken of de huidige regelingen nog kunnen.

Je berekening geeft me niet veel vertrouwen in de administratieve service die je biedt.

Of ben je er nou juist weer zo goed in, dat jouw klanten meer aftrekposten dan gebruikelijk hebben en voor niets kunnen investeren en dan toch maximaal afschrijven?

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, ben ik zo goed >;(

 

Voor je verduidelijking, de afschrijvingskosten hebben betrekking op de overname van inventaris (er is een complete horecazaak overgenomen, vergelijkbaar met de aanschaf van een pand). Dit is een eenmalige investering, wat een evengrote afschrijvingspost geeft als de winst.

 

De winst (na afschrijving) is dus € 12.000, maar de cash flow (ebitda/winst voor afschrijving) is € 24.000.

 

Maar andersom, € 1.572 bruto geeft een nettobedrag van ongeveer € 1.300. Als je daar alle telefoon- en internetkosten (na BTW) en vertering afhaalt dat je als particulier netto moet betalen hoeveel hou je dan netto over?

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

 

 

Maar terug on topic, de plannen van de VVD en PvdA

 

Precies. Wordt de regering gedreven door blinde bezuinigingswoede, ik bedoel, lastenverzwaringswoede, waar ze het ook maar kunnen halen? Of vinden ze dat zzp'ers in loondienst moeten? En als ze dat vinden, hoe zien ze dat dan voor de zzp'er die twaalf klanten per jaar heeft? Of de zzp'er die honderd klanten bedient? En wat denken ze dat er gebeurt als ondernemers er massaal de brui aan geven?

Link naar reactie
  • 0

Nouja, eigenlijk ben je beter af als ze niet denken, of specifieker: niets doen.

 

Als je de situatie van belgie vergelijkt met die van nederland dan moet haast concluderen dat het niet hebben van een functionele regering te prefereren is boven wat wij hier aan regering hebben aangesteld.

 

Het probleem is, m.i. vooral dat de nederlandse overheid continu een onzekere situatie laat voortbestaan, en lukraak komt met belastingverhogingen, maar ook belastingverlagingen waarvan weer niet duidelijk is of ze blijven voorbestaan (bijv overdrachtsbelasting).

 

De voorgenomen lastenverzwaring voor ib-ondernemers, die mogelijk helemaal niet doorgaat, zaait nu al onderzekerheid en kan mensen er toe te bewegen in loondienst te blijven ipv te gaan ondernemen omdat het niet duidelijk is OF deze lastenverwaring er uberhaupt komt, en ook niet of het de enige is/blijft.

 

Qua stabiliteit kun je beter zeggen dat je lasten met 10% gaat verhogen, en daar aan zal vasthouden voor 10 jaar, ongeacht wat er geberud. Zeggen dat je ze met 5 procent gaat verhogen, een week later 'misschien 6%' zeggen, en een maand later 'als het nodig is 8%' is minder handig.. iedereen ziet dat daar geen einde aan is, en dat die 8 best zal uitgroeien naar, 10, 12, 15 of nog meer. Dan heb je meer aan een zure appel maar harde belofte van 10% die je kunt incalculeren.

Link naar reactie
  • 0

Er is geen overzicht. Er wordt in de verkeerde richting gekeken en de echte lange termijn oplossing, is er niet. Het lijkt dus op paniekvoetbal en de bevolking voelt zich aangeschoten wild. Het aantal mensen dat in onzekerheid komt over hun inkomen, stenigt met de dag. Allemaal verloren klanten.

Link naar reactie
  • 0

Verder klagen is zinloos en we kunnen alleen maar de berichten afwachten. Maar ik vraag me wel af of dit nu niet het einde van het bestaande bestuursysteem kan betekenen? Wordt het niet eens tijd dat ons land als een bedrijf gerund gaat worden. Meer praktisch en resultaatgericht?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.