Als je vandaag een leuke dienst kunt optuigen (thuis bezorgd of vergelijkingssite) dan maak je een website en wellicht een app en je kunt je klanten de dienst gaan geven.

Maar geldt dat ook vandaag als je doelgroep ouderen is (70+).

Is er ergens marktinfo/ervaring hoe toegangelijk die doelgroep is op een online manier ?

 

 

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48932-kun-je-online-ook-ouderen-bereiken/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 1
geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
  • 0

Wat bedoel je exact met "bereiken" en "toegankelijk": het onder de aandacht brengen van jouw diensten bij de doelgroep of het daadwerkelijk afnemen van de dienst via internet zelf?

 

Zowel thuisbezorgd als vergelijkingssites zoals bieden weliswaar een dienst aan via internet, maar hun voornaamste naamsbekendheid - het bereiken van hun doelgroep - danken ze vooral aan advertentiecampagnes op TV, abri's en in kranten en tijdschriften.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

  • 0

Maar geldt dat ook vandaag als je doelgroep ouderen is (70+).

 

 

Ik denk dat je het antwoord zelf al weet. Ouderen van rond die leeftijd hebben de internet/mobiele groei in wereld volledig langs zich laten gaan. Ze vinden het concept (het niet lineair denken) lastig te bevatten. Zoeken doe je met een index en niet zoals wij dat "aangeleerd" hebben in de groei. Wij (jongeren onder de 70 ;)) hebben dat wel. Alleen al het concept zoeken is al heel moeilijk.

 

Wat je wil kunt doen is een concept opzetten waarbij je de kinderen van deze ouderen overtuigd dat jouw dienst het leven van deze ouderen makkelijker en leuker maakt.

 

Facetime is leuk voor zo iemand, maar ze moeten het eerst leren.

- wat is een mobiele telefoon

- wat is een touchscreen

- hoe bedien ik zoiets (open, sluiten, opslaan???)

- wat is een app?

- you are getting my point?

 

Succes :) , post je concept (natuurlijk het helemaal weg te geven) anders eens in het forum over concepten en ideeën. Hier krijg je vast waardevolle feedback. :)

Hier die link: INNOVATIEVE NIEUWE IDEEËN

  • 0

Wauw, iemand onderschat hier de ouderen compleet. ::)

 

Ouderen weten heus wel wat een mobiele telefoon is, en touchscreen is zeker niet onbekend. Veel ouderen werken tegenwoordig met een tablet. Deze doelgroep kan echt meer dan je denkt.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

  • 0

Zoek eens op marketingfacts of Bindinc. Kenniscentrum zoekingang 'seniorenmarketing' of 'internetgebruik'. Seniorendating?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

Wauw, iemand onderschat hier de ouderen compleet. ::)

 

Ouderen weten heus wel wat een mobiele telefoon is, en touchscreen is zeker niet onbekend. Veel ouderen werken tegenwoordig met een tablet. Deze doelgroep kan echt meer dan je denkt.

 

Spot on. Zowel mijn eigen ouders (2 x 73+) als mijn schoonouders (2 x 80+) weten het internet prima te vinden, zowel via PC, Tablet als smartphone. On line wordt er gebankiert, geskyped, besteld, spellen gespeeld, de belastingaangifte ingediend en ge-facebookt. Ik vermoed zelfs dat ouderen op FB de snelsgroeiende groep vormen

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

  • 0

Ja hoor, mijn oma van 84 heeft een iPad. Beste aankoop ooit, want de mailtjes vliegen om de oren. Andersom genieten ze enorm van de foto's die ze van alle kleinkinderen en achterkleinkinderen ontvangen. Mijn andere oma van 80 is dagelijks op facebook te vinden.

 

Ik zou ze niet onderschatten.

 

Om ze te bereiken zou je:

 

- Facebook adverteren op een leeftijdsgroep (bv 55+)

- Kijken of er plekken zijn waar ze zich verenigen (ik denk consumentenbond, seniorenweb.nl, dat soort pagina's)

 

 

 

  • 0

Er zullen genoeg ouderen zijn aan wie computers, mobiele telefoons en internet volledig voorbij zijn gegaan, of die door computerfobie er niks mee te maken willen hebben. Mijn moeder b.v.

Maar mijn vader was 86 toen 'ie nog handelde via eBay, online shopte, discussieerde via mailinglists, belastingzaken online regelde, en nog veel meer. Niet via 70+ sites of zo, ik heb geen idee hoe je hem online "bereikt" zou hebben. Gewoon via de voorpagina van eBay, marktplaats of bol.com denk ik. Net als alle andere internet gebruikers.

 

Met 60+ gebruikers heb ik wel wat ervaring, die kun je net als ieder ander bereiken. Bijvoorbeeld via HL.

 

  • 0

Hier idem dito. De oudjes in mijn familie weten het internet heel goed te vinden en bestellen heel vaak zaken online. Ik heb ook het gevoel dat deze doelgroep vooral niet wil achterlopen.

 

Daarnaast heb ik het gevoel dat oude mensen nog vatbaar zijn voor reclame.

Zo komen sommige spam mails toch door hun menselijke filter en beseffen ze niet ten volle dat de reclame die ze zien gegenereerd is op basis van hun surfgedrag.

 

 

  • 0

Wauw, iemand onderschat hier de ouderen compleet. ::)

 

Ouderen weten heus wel wat een mobiele telefoon is, en touchscreen is zeker niet onbekend. Veel ouderen werken tegenwoordig met een tablet. Deze doelgroep kan echt meer dan je denkt.

 

Natuurlijk, het is misschien iets te zwart/wit en die groep is zeker met een inhaalslag bezig. Uit de cijfers van het CBS kun je halen dat het veelal gebruikt wordt voor email en bankieren. Online shoppen wordt wel snel populairder.

 

Wel is het bereik voor de vraagsteller verre van optimaal te noemen via het internet.

CBS: Twee op de tien 75-plussers dagelijks op internet

 

Ps. Ik snap dat mensen dat gebruiken, maar je kunt niet je eigen ouders vergelijken met een groep van miljoenen ouderen.

  • 0

Is dit een oplossing voor je vorige vraag over hoe je kon bepalen dat een bezoeker van je website ouder dan 18 is?

 

Ik denk dat vraagsteller nog niet zo goed weet waar 'ie mee bezig is, of is bezig allerlei bedrijven tegelijk te starten, of bedenkt zich iedere paar dagen en gaat weer wat anders doen. Of zoiets.

 

  • 0

Is dit een oplossing voor je vorige vraag over hoe je kon bepalen dat een bezoeker van je website ouder dan 18 is?

 

Denk het niet, maar dit wel

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

  • 0

Is dit een oplossing voor je vorige vraag over hoe je kon bepalen dat een bezoeker van je website ouder dan 18 is?

 

Denk het niet, maar dit wel

Laten we het hopen van niet. Internet-aankopen doen door in te loggen met (de opvolger van) DigiD...

 

Betrouwbaarheid en bescherming van privacy en gegevens zijn de uitgangspunten voor het stelsel. bron

De overheid en het internet, niet iets dat ik associeer met 'betrouwbaarheid en bescherming van privacy' :P

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

  • 0

Ik denk dat vraagsteller nog niet zo goed weet waar 'ie mee bezig is, of is bezig allerlei bedrijven tegelijk te starten, of bedenkt zich iedere paar dagen en gaat weer wat anders doen. Of zoiets.

Dat heet Projectie geloof ik... als je iets niet snapt.. denken dat de vragensteller het zelf niet snapt ;-)

 

  • 0
Wel is het bereik voor de vraagsteller verre van optimaal te noemen via het internet.

CBS: Twee op de tien 75-plussers dagelijks op internet

 

Dat kun je daaruit niet afleiden - je slaat het woordje 'dagelijks' namelijk over. Misschien is 99% wel wekelijks online. Ik gok van niet, maar je kunt het uit die quote in ieder geval niet halen. ;)

  • 0

Ouderen zouden heel goed met internet kunnen omgaan als het net zo logisch en handzaam is als de echte wereld.

Nu moet je zoveel kennis hebben om te snappen wat je doet, en dat is voor oudere breinen niet meer weggelegd.

 

Het internet zou zo moeten zijn dat als je gaat winkelen, je in plaats van de deur opent naar de straat, je automatisch een virtuele deur opent en een virtuele wereld instapt die niet van echt te onderscheiden is. Alle handelingen exact zoals je het normaal ook zou doen. Winkels waar je doorheen kunt lopen en iets in je wagentje kunt leggen, een vraag mondeling kunnen stellen, en gewoon een mondeling of visueel antwoord ontvangen, adviseurs en verkopers gewoon weer kunnen vertrouwen, je ogen van de reclames kunnen afwenden, betaling gewoon met bankbiljetten in plaats van getalletjes, een handtekening kunnen zetten met een pen, enzovoort. Dan zal je eens zien hoe snel ze dit virtuele wereldje oppikken.

 

Dus programmeurs, internetspecialisten, ontwerpers, aan het werk dus.

 

 

  • 0

Tja eigen opa's/oma's als voorbeeld stellen is leuk.

Maar de link die Highio inbrengt zegt: 500.000 ouderen doen niet aan internet

En uit de link van Iwan van CBS blijkt dat slecht 1/3e deel ouderen >75 jaar toegang heeft tot internet.

Een online dienst aanbieden resulteert dan simpelweg in een reductie van je markt met een factor 3.

Dat tempert mn enthousiasme om een online dienst voor ouderen aan te bieden aanzienlijk !

Maar goed, blijkbaar is het niet anders.

 

  • 0

Ik denk als dit soort onderzoeken nu of over een paar jaar herhaald zouden worden, dat de richting dan duidelijk is... dagelijks spreek ik telefonisch naar schatting een stuk of vijf verse opa's of oma's die iets via een webshop willen kopen. Dus dat gaat goed! ;D

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

Mijn ervaring in eCommerce en UX design met ouderen:

 

- Ouderen willen heel veel

- Maar het moet allemaal wel een stuk eenvoudiger

- Jaag ze niet op met timers, daar krijgen ze helemaal de zenuwen van

- Icoontjes kunnen onduidelijk zijn, gebruik ook tekst

- Ouderen willen alles eerst rustig lezen voor ze een beslissing nemen

- Nog meer dan anderen zijn ze bang om bedonderd te worden, straal vooral 'trust' uit

- Ze hebben erg veel tijd

- Als je een prima product en service hebt is de prijs meestal geen probleem

 

"Just my two cents"

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

  • 0

Volgens mijn eigen ervaring (iets met een 82-jarige met een eifoon, eipet en mekboekje) internetten ze wat langzamer dan wij. Maar ja, ze hebben ook meer tijd.

 

Je oorspronkelijke vraag ging over ouderen >70. Heb een plaatje van het CBS waarin duidelijk te zien is hoe senioren qua internetgebruik toegroeien naar jongere generaties. Volgens die grafiek zit ook van de groep 65-75 jarigen inmiddels meer dan 75% dagelijks op internet.

http://www.ondernemersfacts.nl/index.php/laptop-en-tablet-inmiddels-belangrijkste-digitale-etalage-voor-ondernemers/

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

  • 0

Dat heet Projectie geloof ik... als je iets niet snapt.. denken dat de vragensteller het zelf niet snapt ;-)

 

??

 

Je hebt een vraag over jongeren, dan een vraag over ouderen, je legt op geen enkele manier uit wat je bedrijf doet, en nu sneren naar mensen die zich afvragen wat jouw vragen met elkaar te maken kunnen hebben? Je komt hier net kijken, en nu doen of je de wijsheid in pacht hebt? Ga toch buiten spelen!

  • 0

Ga toch buiten spelen!

Christine, je hebt hier wel een punt. Ik twijfel soms ook of de topic starter geen trol is.

Maar ik probeer daar doorheen te kijken en vooral te leren van de antwoorden.

Veel ondernemers geven hun kostbare tijd aan het helpen van anderen hier op dit forum.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

  • 1

Veel ondernemers geven hun kostbare tijd aan het helpen van anderen hier op dit forum.

 

Dat is waarom ik me erger aan vragen die op trolling lijken. Dat kost iedereen z'n kostbare tijd die ook besteed had kunnen worden aan het beantwoorden van nuttiger vragen, of aan je eigen werk, bijvoorbeeld.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 74 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.