• 0

Achterstand in loonbetalingen personeel, wat te doen?

Beste mensen,

 

Onlangs ben ik terecht gekomen in een zorgelijke situatie. Mijn organisatie betreft een thuiszorg - organisatie die in zwaar weer zit. Door 1 maand achterstand in de loonbetalingen. Door vele hobbels die ik heb moeten doorstaan met mijn organisatie, heb ik nog weinig inkomen gegenereerd . Mede door deze hobbels ben ik niet in staat geweest om mijn personeel achterstallig loon te betalen. Op dit moment zet ik alles op alles om dit weg te poetsen. Echter dreigt iedereen nu met rechtsbijstand en allerlei andere rechtsprocedures. Mijn vraag is wat ik hier aan kan doen.

 

 

 

[Mod edit: titel verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom bij HL en wat een rot situatie... Wat je kunt doen aan personeel dat nog betaald moet worden, is evident: je gaat (beginnen met) betalen c.q. zij hebben het recht hun werkzaamheden te staken tot ze weer betaald worden. Dat ze hun recht met hulp van rechtsbijstand proberen te behalen, is bedoeld om jou te activeren tot uitbetalen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Dit vraag inderdaad onmiddellijke actie en dat alleen al vanwege de juridische consequenties.. Als werkgever wordt het je héél zwaar aangerekend als je personeel niet op tijd betaald.

 

Ten eerste zitten er in het arbeidsrecht stevige sancties in de vorm van verhogingen van het salaris die in zeer korte tijd kunnen oplopen tot 50% van de originele loonvordering.

 

zie: https://www.arbeidsrechter.nl/wettelijke-verhoging-te-laat-betaald-loon

 

Ten tweede zal zodra de rechtsbijstand is ingeschakeld er ook snel sprake zijn van (dreigen met) een faillissementsaanvraag omdat het UWV maximaal 13 weken salaris vergoed bij faillissement.

 

 

Je zult echt op een korte termijn een oplossing moeten hebben want zodra dit in handen van advocaten ligt zal het je heel snel door de vingers glippen. Er is meestal heel weinig (juridische) onderhandelingsruimte in dit soort zaken.

Enige wat je kunt doen is heel snel een plan hebben en vertrouwen van je personeel te vragen, te beginnen met garanties voor komende salarisbetalingen

Maar ook zelf realistisch blijven en geen halve beloftes of toezeggingen doen die je niet kunt nakomen.

Voor hen kunnen de gevolgen van het missen van 1 salarisbetaling mogelijk net zo groot zijn als voor jou, zij lopen mogelijk ook tegen allerlei betalingsproblemen aan en zullen dan niet altijd even begripvol zijn voor jou situatie. En degene die juridisch advies inwinnen zullen altijd het advies krijgen snel te handelen.

 

Link naar reactie
  • 0
Dat ze hun recht met hulp van rechtsbijstand proberen te behalen, is bedoeld om jou te activeren tot uitbetalen.
Het gaat zelfs nog een stapje verder ... Het personeel (1+) kan de onderneming, wegens betalingsonmacht, failliet laten verklaren. Bij een faillissement neemt het UWV doorgaans de loondoorbetalingsverplichting over en daarmee is dat een aantrekkelijke actie voor het personeel.

 

Een faillissement moet je echter niet luchtig opnemen. Ongeacht de ondernemingsvorm is dat een serieuze zaak die je maar beter kunt voorkomen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op de andere reacties: begin met - voor zover mogelijk - iedereen een (zelfde) percentage van hun salaris wel te betalen. Daarmee kunnen de werknemers dan in ieder geval eventjes vooruit én kweekt u goodwill. Communiceer transparant.

En zit uw klanten achter de vodden met hun betaling als ze te laat zijn.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Onlangs ben ik terecht gekomen in een zorgelijke situatie. Mijn organisatie betreft een thuiszorg - organisatie die in zwaar weer zit. Door 1 maand achterstand in de loonbetalingen. Door vele hobbels die ik heb moeten doorstaan met mijn organisatie, heb ik nog weinig inkomen gegenereerd . Mede door deze hobbels ben ik niet in staat geweest om mijn personeel achterstallig loon te betalen. Op dit moment zet ik alles op alles om dit weg te poetsen.

Hele vervelende situatie, het spijt me voor je dat je daarin terecht bent gekomen. Vanuit mede-ondernemersperspectief heb ik alle begrip voor je situatie. Goed dat je bezig bent om de problemen op te lossen.

 

Echter dreigt iedereen nu met rechtsbijstand en allerlei andere rechtsprocedures.

Even heel hard, vanuit hun perspectief: dat zou ik waarschijnlijk ook doen. Een maand geen loon geeft medewerkers vaak grote problemen, omdat ze direct zelf een achterstand oplopen in het betalen van huur en hypotheek en daardoor ook allerlei consequenties ondervinden. Daardoor is er geen ruimte voor begrip, er moet brood op de plank komen. Medewerkers kunnen niet lijdzaam aanzien hoe 1 maand achterstand er 2 worden, of meer.

 

Mijn vraag is wat ik hier aan kan doen.

Zo snel mogelijk met de medewerkers om te tafel, waarbij jij en de medewerkers zich goed laten ondersteunen en adviseren. Samen kunnen jullie kijken wat de beste oplossing is. Misschien is het bedrijf overeind te houden als er snel geld te genereren is en de medewerkers wat minder accepteren. Maar zie ook onder ogen dat het misschien de beste (of enige) oplossing is om het geld dat er nu ligt te verdelen en de stekker er uit te trekken. In je eentje doormodderen lost in elk geval niets op en maakt de problemen uiteindelijk alleen maar erger.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Echter dreigt iedereen nu met rechtsbijstand en allerlei andere rechtsprocedures.

Is de situatie onverhoopt niet of niet snel oplosbaar: vraag dan zo snel mogelijk surceance van betaling aan, dan kan het personeel ook bij UWV aankloppen voor een uitkering bij betalingsonmacht.

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Over welke periode of maand en betaaldatum gaat dit? Februari is immers ook met twee weken voorbij.

 

Wat kun je concreet als garantie bieden?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Echter dreigt iedereen nu met rechtsbijstand en allerlei andere rechtsprocedures.

Is de situatie onverhoopt niet of niet snel oplosbaar: vraag dan zo snel mogelijk surceance van betaling aan, dan kan het personeel ook bij UWV aankloppen voor een uitkering bij betalingsonmacht.

 

 

 

Surseance lukt alleen als er voldoende cashflow is om de door de rechtbank te benoemen bewindvoerder te betalen. Daardoor is een surseance bij kleine ondernemingen eigenlijk nooit haalbaar. En lukt 'ie niet, dan volgt faillissement.

 

Het enige juiste advies is de situatie zo snel mogelijk met een specialist op dit gebied bespreken.

Link naar reactie
  • 0

Je zit in een zorgelijke situatie.

 

Als de wiedeweerga achter je debiteuren c.q. opdrachtgevers aan, voor zover aan die kant facturen openstaan. Zeker als het een overheidsinstantie betreft, wilt de betaling soms wel langer op zich laten wachten. Dit verschilt echter wel per overheidsorganisatie.

 

Wat andere mede forumleden ook hebben aangegeven, is snel goodwill creëren bij het personeel gewenst, zodat het niet uit de klauwen gaat lopen. [lees: faillissementsaanvraag]. Hierboven staan goede voorstellen die je aan het personeel kan aanbieden.

 

Maar zonder geld, wordt het lastig. Dus snel je openstaande debiteurenposten incasseren.

 

Groeten,

 

Jeff

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.