• 0

Aanmanen of niet? That's the question

Ik heb een grote klant in de kledingbranche met 180 winkels.

Vorige week mocht ik een -algemene- brief ontvangen van de CEO van dat bedrijf, waarin staat dat alle winkels gesloten zijn wegens de Corona-crisis, er dus geen geld binnenkomt en zij daarom per direct alle openstaande facturen met 60 dagen verlengen.

De betaaltermijn was al 60 dagen, dus de facturen die vorige week betaald zouden moeten worden komen nu dus -hopelijk- eind mei pas binnen. 

 

Nog afgezien van het feit dat ik deze klant kwijt ben, ik heb alle dienstverlening ook stopgezet, en de vraag of ze dit "überhaupt mogen doen vraag ik me nu af of het zin heeft ze betaalherinneringen te sturen?

Ze hebben al aangegeven niet te kunnen of willen betalen voorlopig, maar normaal gesproken stuur ik na het verlopen van de betaaltermijn een herinnering met uiteindelijk een verhoging (en als dat niet helpt een incassobureau) 

 

Hoe zou dit nou uitpakken? Heeft het juridisch nog consequenties als ik wel of juist geen aanmaningen stuur?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoe het uitpakt, of het zin heeft, is koffiedik kijken. Jij hebt blijkbaar prestatie geleverd en de wederpartij is nu blijkbaar de tegenprestatie verschuldigd.

 

Vriendelijk doch dringend verzoeken alsnog te betalen, vervolgens een tweede herinnering en dan nog eens in gebreke stellen, biedt juridisch de beste basis om daarna de zaak uit handen te geven. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Wederzijdse verbintenissen uit een overeenkomst zijn bij mijn weten per direct opeisbaar, al zullen daar wel grenzen aan zitten - als jij een taart bestelt, moet de bakker wel de kans krijgen deze te bakken.

 

Je had zelfs je facturen kunnen sturen voordat je überhaupt iets had geleverd.

 

Omgekeerd moet de klant dus ook de kans krijgen om te betalen. Daartoe stuur je een factuur met betaalinstructies en een redelijke betalingstermijn. Ik gok dat de betalingsherinnering en aanmaning er vooral voor zijn om te voorkomen dat de klant achteraf kan zeggen dat hij de factuur nooit ontvangen heeft. Het draait allemaal om de redelijkheid.

 

Als de brief die jij ontvangen hebt, een reactie op de factuur is, dan lijkt me dat een aanmaning strikt genomen niet nodig is. Je kunt je ook afvragen wat een aanmaning nog toevoegt als de klant al heeft aangegeven pas na 90 dagen te betalen.

 

Wat is jouw plan na dertig dagen en wat verwacht jij dat de uitkomst zou zijn? Als jij bijvoorbeeld incassokosten gaat rekenen en wettelijke rente, denk je dat je klant die betaalt?

Was het deze keten?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Marco van Buren zei:

Vorige week mocht ik een -algemene- brief ontvangen van de CEO van dat bedrijf, waarin staat dat alle winkels gesloten zijn wegens de Corona-crisis, er dus geen geld binnenkomt en zij daarom per direct alle openstaande facturen met 60 dagen verlengen.

Ze hebben al aangegeven niet te kunnen of willen betalen voorlopig, maar normaal gesproken stuur ik na het verlopen van de betaaltermijn een herinnering met uiteindelijk een verhoging (en als dat niet helpt een incassobureau) 

 

Hoe zou dit nou uitpakken? Heeft het juridisch nog consequenties als ik wel of juist geen aanmaningen stuur?



Ik verwacht niet dat het zinvol is om een herinnering te sturen, ze willen betalen, maar pas na 60 dagen, en net als de rest van de wereld, zitten ze in financiële nood.

Incassobureau kan niets voor je doen, ze willen betalen betalen, maar kunnen dat niet, tegen de tijd dat het een rechtszaak gaat worden, zijn we een paar maanden verder, hopelijk het virus voorbij. Of er komt een betalingsregeling, dan kan het zijn dat je maandelijks een kleine terugbetaling krijgt.

Of ze gaan failliet, dan sta je achteraan.

Sterkte,

 

Link naar reactie
  • 0

De brief was een algemene brief die -naar ik aanneem- verstuurd is naar alle leveranciers.

De huidige facturen zijn al meer dan 45 dagen oud en nu komen daar dus nog 60 dagen bij.  Ik verwacht inderdaad niet dat men zal betalen omdat er een herinnering of incasso binnenkomt. Maar stel dat ze over 60 dagen toch weer geld beschikbaar hebben, krijg ik dan de facturen + extra kosten of " telt dat niet" omdat ze nu al hebben laten weten dat er geen geld is?

 

Het was een andere keten, niet zij , maar ...

Link naar reactie
  • 0

Ik zou de herinnering wel sturen als de betaaltermijn verlopen is, en dan gewoon eisen dat men binnen 2 weken alsnog betaalt. 

 

Dit gaat op zich niet opleveren dat men nu gaat betalen, maar stel dat andere leveranciers gaan procederen, dan zou jij eerst nog een herinnering moeten sturen, redelijke termijn gunnen, en dan pas verder kunnen. 

 

Incassobureaus kun je gewoon overslaan. Ik weet niet hoe hoog het bedrag is en of het het procederen waard is (laat staan of ze uberhaupt kunnen betalen). Dat zal een overweging zijn als je zich niet aan hun nieuwe termijn houden en je het via een kantonrechter wilt halen. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wees blij als je straks je geld krijgt, als ik je lijst met tevreden klanten bekijk, waar vermoedelijk deze ook bij staat, dan zijn alle fysieke winkels van deze keten gesloten tot ?.

Na heropening zal er wat meer geld binnenkomen, als het publiek weer vertrouwen heeft om geld uit te geven.

aangepast door RiVe
schrijffout
Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, R.I.P. - Benm zei:

Dit gaat op zich niet opleveren dat men nu gaat betalen, maar stel dat andere leveranciers gaan procederen, dan zou jij eerst nog een herinnering moeten sturen, redelijke termijn gunnen, en dan pas verder kunnen. 

 

Gaat dat standaardtraject nog wel op nu de bestuurder zelf schriftelijk betalingsonmacht heeft medegedeeld?

Link naar reactie
  • 0

Draait de webshop door? Bied je expertise juist nu aan en ga pas opnieuw aan de slag als jullie betaald zijn.

 

Die algemene brief is aardig, maar heb je een contactpersoon die nog aan de slag is?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, R.I.P. - Benm zei:

Dit gaat op zich niet opleveren dat men nu gaat betalen, maar stel dat andere leveranciers gaan procederen, dan zou jij eerst nog een herinnering moeten sturen, redelijke termijn gunnen, en dan pas verder kunnen. 

 

Dat was mijn vraag inderdaad. 
Ik neem inderdaad niet aan dat ze mij dan wel zullen betalen binnen een korte termijn, maar waar sta ik als het toch misloopt met ze? 
Er zijn de afgelopen tijd toch best een aantal grote kledingwinkels omgevallen. 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Highio zei:

Die algemene brief is aardig, maar heb je een contactpersoon die nog aan de slag is?

 

Ja, die bestelde ons ook. Zij wist ook niets van de beslissing van de CEO. 

Dat maakt het besluit om niet meer te rijden ook best lastig.

Maar goed, ik ben geen bank en kan het risico simpelweg niet nemen om het bedrag verder op te laten lopen met het risico straks toch niets te krijgen.

 

Link naar reactie
  • 0
43 minuten geleden, Branko Collin zei:

... als jij een taart bestelt, moet de bakker wel de kans krijgen deze te bakken.

Als de bakker een taart levert moet jij deze wel betalen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dan andere betalingsvoorwaarden hanteren, vanaf nu elke rit vooraf betalen. Geen betaling, dan ook geen transport.

Het nog openstaande laten open staan, tot de beloofde betalingsdatum, of periodiek een betaling.

60 dagen is erg lang, voor diensten, iets voor na het virus, om te bespreken.
 

Link naar reactie
  • 0
Quote

Ja, die bestelde ons ook. Zij wist ook niets van de beslissing van de CEO.

Vraag naar haar hoogste (logistieke) manager in het verlengde van wat ik je eerder adviseerde.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 2
50 minuten geleden, Marco van Buren zei:

Dat maakt het besluit om niet meer te rijden ook best lastig.

 

Je moet ook niet meteen als reactie de dienstverlening stoppen, je moet alleen leveringsvoorwaarden voor toekomstige opdrachten aanpassen aan hun brandbrief.

Je antwoord is dan dat je gezien de situatie het leverancierskrediet maximeert op het huidig openstaand bedrag om ook je eigen overlevingskansen moet veiligstellen.

Als ze nu nog van je diensten gebruik willen maken dat er dan vooruit betaald moet worden.

Kennelijk is de verplaatsing van goederen dan dermate cruciaal dan moeten ze ook bereid zijn te betalen.. Er hoeft van jou niet verwacht te worden dat jij jou dienstverlening ongewijzigd en mogelijk onbetaald voortzet omdat zij niet meer aan hun verplichtingen kunnen voldoen.

Dat is toch net even meer genuanceerd en laat zien dat je bereid bent de relatie in stand te houden en te helpen waar je kan..

 

Tegen de tijd dat het eind mei is kun je vast beter inschatten of deze klant nog "levensvatbaar" is en door deze handelswijze zet je een maximum op het verlies als ze onverhoopt nooit zullen betalen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Je moet ook niet meteen als reactie de dienstverlening stoppen, je moet alleen leveringsvoorwaarden voor toekomstige opdrachten aanpassen aan hun brandbrief.

Je antwoord is dan dat je gezien de situatie het leverancierskrediet maximeert op het huidig openstaand bedrag om ook je eigen overlevingskansen moet veiligstellen.

Dan speel je als facilitair of logistiek dienstverlener voorlopig nog altijd voor bank. Vraag is natuurlijk wat voor andere opties je hebt...

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)

Volgens mij is het heel simpel. De betalingstermijn 60 dagen. Zodra die 60 dagen voorbij zijn, is het eigenlijk al einde oefening. Ze zijn dan meteen in verzuim (als bedrijf). Bedrijven hoef je wettelijk ook niet eens een herinnering te sturen. Die zijn meteen in verzuim. De betalingstermijn mág langer, maar alleen met wederzijdse instemming en als de klant kan aantonen dat het voor geen van beide partijen nadelig is. Dat is hier uiteraard niet zo, want het is nadelig voor jou en het is niet in vooraf wederzijds overeengekomen. Je kunt zo'n brief als niet verzonden beschouwen. Het heeft geen enkele waarde, behalve dan om de zwakke broeders af te schrikken om geen actie te ondernemen.

 

Na die 60 dagen gaat gewoon meteen de wettelijke rente gelden (8%/jaar) en mag je incassokosten gaan rekenen (minimaal 40 euro). Al is het wel zo dat die incassokosten meestal alleen redelijk worden geacht als je ten minste een klein beetje moeite hebt gedaan (lees: een brief hebt gestuurd waarin je de klant nog 14 dagen de tijd geeft). In de aanmaningsbrief kun je uiteraard gewoon je normale verhaal kwijt ("Uw betalingstermijn is verstreken, wij verzoeken u vriendelijk, etc").

 

Mijn instinct zou zijn om dit soort grote bedrijven eigenlijk geen enkele duimbreedte toe te geven. Als het echt zo is dat ze na een paar dagen minder of geen omzet meteen het verhaal zo draaien dat JIJ ongevraagd voor bank moet gaan spelen, dan gaat het echt niet goed met zo'n bedrijf. Of zo'n bedrijf dan failliet gaat, is dan niet een vraag van óf maar eerder wannéér. En of dat dan door jou aanmaningen of niet komt is eigenlijk ook niet zo relevant. Achteraan sta je sowieso. Ik zou gewoon een normaal traject volgen, niet emotioneel. Geen leveringen meer doen voor bestellingen die nog niet zijn betaald en alleen nog leveren zodra de betaaltermijn weer naar normaal is teruggebracht. Gewoon een brief sturen die je altijd stuurt bij te late betalingen en daarna het normale incassotraject.

 

Het ligt eraan hoe hoog je vordering is en hoe ver je daarmee wil gaan. Incassobureau gaat meestal niet werken en dan kom je al gauw uit bij een gerechtelijke incasso met een gerechtsdeurwaarder. Het is dus even rekenen en inschatten hoe effectief die zullen zijn en of het de prijs waard is. Maar goed, één en ander is misschien ook afhankelijk van je eigen wensen en of dat je deze klant in de toekomst nog als klant wil hebben, houden of krijgen.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik heb even gekeken, bovendien komt er gewoon geld binnen via een webshop...

 

...hoeveel extra 'credit' zal PostNL een partij als deze bieden met de aantekening dat zij een bredere risicospreiding hebben dan jij!?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

De betaaltermijn was al 60 dagen, dus de facturen die vorige week betaald zouden moeten worden komen nu dus -hopelijk- eind mei pas binnen. 

Is bij mij in ieder geval voor 20 mei...

 

...ontlok ze een betaaldatum (kan ook een strategie zijn)!

 

Welke algemene voorwaarden of inkoopcondities zijn van toepassing verklaard? Als het inkoopcondities zijn zou je ze natuurlijk aan hun eigen woord kunnen houden. Ik ben wel benieuwd hoeveel juridische waarde dit zou hebben. Mijn inschatting is in ieder geval dat jouw opdrachtgever of inkoper met zoveel filialen en een webshop veel groter is dan jij #calimeromarketing.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
41 minuten geleden, Highio zei:

Ik heb even gekeken, bovendien komt er gewoon geld binnen via een webshop...

 

De vraag is alleen hoeveel - voor zover ik begrepen heb is de omzet van online kleding zelfs afgenomen.

 

Als je dan ook nog 180 panden hebt die geld kosten (misschien krijgen ze wel uitstel van huur, maar dat is geen afstel), wordt het al gauw lastig. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Vraag is wiens probleem dit is...

 

...in die winkels kon je als consument voorheen ook niet kostenloos kleding meenemen, toch?

 

Verder zou ik het constructief willen houden naar een mogelijke toekomst.

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. per afgelopen maandag betalen al mijn klanten zonder enige uitzondering vooruit en anders plaatsen zij slechts onbetaalde bestellingen

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
56 minuten geleden, Branko Collin zei:
19 uur geleden, Cosara zei:

Als de bakker een taart levert moet jij deze wel betalen.

Nee, de plicht tot betaling volgt uit de overeenkomst, niet uit de levering.

Quote ... als jij een taart bestelt, moet de bakker wel de kans krijgen deze te bakken.

 

De overeenkomst volgt uit de bestelling en de acceptatie daarvan.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 26-3-2020 om 18:18, Highio zei:

Verder zou ik het constructief willen houden naar een mogelijke toekomst.

 

Dat was ook mijn insteek, maar mijn contactpersonen wisten vorige week nog niets van de maatregelen van de directie.
Ondertussen heb ik toch een herinnering verstuurd waarop ik een mailtje terug kreeg met de mededeling dat de betaaltermijn met 60 dagen is verlengd, nogmaals dank voor ons begrip.
Ik snap het heus, maar ik heb er geen begrip voor. 

De tweede patient heeft zich ondertussen ook gemeld, die kan / wil ook niet meer betalen. Dus ondertussen sta ik € 20000 in de min, waarvan nog maar de vraag is wat is daarvan ga zien, maar moet straks wel salarissen en vakantiegeld betalen. 

Zo wordt de hele keten wel aardig kapot gemaakt ja.

 

Ik snap dat iedereen hier last van heeft, maar zie het maar even als "m'n hart luchten". 

 

Link naar reactie
  • 0
21 minutes ago, Marco van Buren said:

Ik snap het heus, maar ik heb er geen begrip voor

Ik denk dat je bedoelt te zeggen dat je het begrijpt, maar het daar niet mee eens bent?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, Marco van Buren zei:

Ondertussen heb ik toch een herinnering verstuurd waarop ik een mailtje terug kreeg met de mededeling dat de betaaltermijn met 60 dagen is verlengd, nogmaals dank voor ons begrip.

 

Tja ze kunnen mailen wat ze willen, maar dat wil niet zeggen dat je dit gewoon moet pikken natuurlijk. Ik zou ze erop wijzen dat het wettelijk niet is toegestaan de betaaltermijn eenzijdig aan te passen en dat je daar helaas niet mee akkoord kan gaan omdat jij ook je kosten hebt. Dat je ze nogmaals vriendelijk doch dringend verzoekt de rekening te voldoen, en dat je anders genoodzaakt bent dit voor de rechter te brengen. Vergeet ze niet te bedanken voor hun begrip :winking-face:

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 406 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.