Alles dat geplaatst werd door StevenK
- Concurrentiebeding geldig?
- Concurrentiebeding geldig?
- ondernemer uit de put helpen
- Vrije handel altijd goed?
-
Vrije handel altijd goed?
Volgens mij haal je hier wat dingen door elkaar. Fabrieksgarantie is een contractuele, waar de wetgever niets mee van doen heeft. Het is de verkoper die op grond van de wet - en de richtlijnconforme interpretatie daarvan - verplicht is aan de consument een wettelijke garantie te bieden. In Nederland valt deze laatste onder het begrip conformiteit en bestaat er weinig duidelijkheid over de exacte invulling ervan. De duur van deze wettelijke garantie, die veelal minder omvattend is dan de fabrieksgarantie, is minimaal twee jaar op grond van 99/44/EG, maar in Nederland geldt deze voor de gehele levensduur. Overigens is Apple geen goed voorbeeld van een service-organisatie. Apple lapt zo ongeveer elke EU regel aan zijn laars.
-
Vrije handel altijd goed?
Die definitie kende ik nog niet en in deze discussie lijkt 'erkend als wederverkoper door de fabrikant, al dan niet via de eveneens zo erkende importeur' mij de lading beter dekken. Voorwaarde voor mobiliteitsgarantie is koop bij + onderhoud door VW dealer. Dat betekent dus wanneer je de auto bij een handelaar koopt ipv. bij een dealer, dat je geen recht hebt op mobiliteitsgarantie.
-
Vrije handel altijd goed?
Omdat de fabrikant / importeur de voorwaarde stelt dat het gekochte via zijn verkoopkanaal (officiële dealer etc) verkocht moet zijn. Fabrieksgarantie is geen wettelijke garantie en daarom niet gebonden aan dwingend recht. De verkoper is dan de enige op wie je verhaal kunt zoeken voor verhaal. Het feit dat je de vraag stelt geeft al precies aan wat het probleem is. Je koop een goedkopere Volkswagen in Duitsland en bij een probleem klop je aan bij een Nederlandse dealer van het merk. Die dealer zal je kunnen helpen, maar alleen tegen betaling. Het wordt ook een probleem wanneer de consument denkt dat hij rechtstreeks bij de importeur of fabrikant voor garantie terecht kan. Er zijn branches waar de garantieafhandeling volledig bij de fabrikant of importeur ligt, omdat deze een uitgebrede technische dient biedt. Als je pas achteraf erachter komt dat je hier geen gebruik van kunt maken, heb je recht om de koopovereenkomst aan te tasten, omdat er sprake is van non-conformiteit en deze non-conformiteit zijn oorsprong vindt in het feit dat de verkoper bepaalde informatie niet heeft gecommuniceerd.
-
Vrije handel altijd goed?
Het probleem in dit soort situaties is vaak dat de verkoper niet of niet voldoende communiceert dat het verkochte niet via het officiële kanaal is betrokken en dat daarom geen aanspraak gemaakt kan worden op fabrieksdiensten als garantie. Dit neemt overigens niet weg dat ik absoluut voorstander ben van vrije handel. Maar ik vind dus wel dat er op een vrije handelaar een zwaardere informatieplicht rust. De wet schrijft dit ook voor, omdat de verkoper de plicht heeft de koper te informeren, zeker wanneer er bijzonderheden zijn ten aanzien van het gebruik waarvan de verkoper mag verwachten dat dit het beoogde gebruik is.
- BTW teruggave, per j/k/m?
- Problemen met curator
- Ervaringen met incassobureau's
- concurentiebeding van toepassing?
- Stichting en BTW
-
Bijna failliet V.O.F. omzetten naar B.V.?
Wanneer een ondernemer een bijna failliete onderneming in een BV inbrengt, zal de curator bij een deconfiture met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de betreffende ondernemer(s) in privé aanspreken. Daarnaast is ook de kans op vervolging wegens het benadelen van schuldeisers (Actio Pauliana) niet denkbeeldig.
- Rechten van aandeelhouders
- terugnemen verkochte goederen
- bankkrediet - wat gebeurt er als je stopt?
- dwars liggen van verhuurder
- dwars liggen van verhuurder
-
Emailadressen gebruiken van oude werkgever
Zelfs zonder enig concurrentie- of relatiebeding zal de werkgever weinig moeite hebben om geleden schade op jou te verhalen vanwege het handelen in strijd met 'goed werknemerschap'.
- anoniem door blijven ondernemen kan dat !!!
-
Goodwill naheffingsrisico?
Hoe de curator achteraf de boel beoordeelt, kun jij nu niet bepalen. Maar aangezien het bedrijf het niet gaat redden, zal een goede berekening van de waarde van de onderneming voorkomen dat je achteraf door de curator opgeknoopt wordt. Elke transactie in aanloop naar een faillissement leidt tot vraagtekens. Wil je zeker weten dat je hier niet op nat gaat, dan moet je het via een faillissement spelen. Dus zelf aanvragen en meteen deal maken met de curator.
-
Hoe investeerders in horeca te vinden?
Veel horecaondernemingen worden gefinancierd door brouwers. Daarnaast zijn er zeker ook private investeerders actief in de horeca, maar je moet er rekening mee houden dat omdat heel veel horecaondernemers het hoofd niet boven water kunnen houden, je daar zwaar voor betaalt. Ik heb in mijn praktijk redelijk wat met horecaondernemingen te maken en bij private financiering kom ik zelfs rentepercentages van 15% tegen.
-
Mijn onderneming is meer een last dan een lust...
Kort samengevat: er zijn schulden, maar geen inkomsten. Ik zou eerst nog eens goed naar de kosten kijken en een analyse maken om te bepalen of het mogelijk is om in de kosten te snijden om zo winst te maken. Lukt dat niet, dan zou ik met de financiers overleggen en kijken of er iets van te maken is, waarbij je toch enige zekerheid van inkomen krijgt.
- Trauma niet gemeld bij sollicitatie