Meer info Akkoord

Let op: deze website vereist cookies om volledig te kunnen functioneren.

Met de nieuwe Telecomwet die begin juni 2012 van kracht is geworden, is elke website wettelijk verplicht jou als gebruiker te informeren over de aard van de geleverde cookies en toestemming te vragen voor het gebruik hiervan.

Higherlevel.nl maakt gebruik van zogenaamde noodzakelijke cookies die nodig zijn voor het gebruik van de website en het forum, bijvoorbeeld om in te kunnen loggen en je voorkeuren te onthouden. Daarnaast worden cookies gebruikt voor het bij kunnen houden van het aantal bezoekers en andere gegevens (dit doen wij via Google Analytics).

Met het accorderen middels onderstaande knop ga je akkoord met het ontvangen van alle cookies die nodig zijn om Higherlevel.nl optimaal te laten werken.

Om Higherlevel.nl te bezoeken zijn deze cookies benodigd. Wanneer je ze niet accepteert, kun je helaas Higherlevel.nl niet bezoeken.

Ik wil geen cookies Ik ga akkoord en wil naar Higherlevel.nl!

Annedien Hoen

5 redenen waarom je niet zelf je bedrijfsnaam moet bedenken

Gepubliceerd op 15 april 2015 | 71 reacties | Ga naar het bijbehorende forumtopic

Veel Nederlandse ondernemers zullen het varkentje zelf wel eens even wassen: een naam bedenken voor hun bedrijf. Maar moet je dat wel zelf doen, eigenlijk?

Ik heb het er soms over met vakgenoten. Nederlandse ondernemers zullen dingen vaak zelf wel eens eventjes regelen. Want geld uitgeven aan zo’n naamstrateeg, wat doet die nou helemaal? Of zo’n creatief, wat heeft die toe te voegen - en waarom moet dat zo duur zijn?

Nee hoor, kladblokje erbij en lekker brainstormen.

Was het maar zo’n feest. Regelmatig krijg ik mensen aan de lijn die vastgelopen zijn in hun gebrainstorm. Of me een paar ideeën mailen met de vraag welke ik de beste vind. Het enige wat ik hoef te doen om een existentiële crisis te veroorzaken is vragen: Wat wil je er eigenlijk precies mee zeggen? Wat is je strategie? Wat zijn de merkwaarden?

Oh ja. Daar moet je natuurlijk wel goed over nagedacht hebben. Want met zomaar een leuke vondst ben je er niet.

Ik vertel je vijf redenen waarom je niet zelf je nieuwe bedrijfsnaam moet bedenken.

1. Het is moeilijk
Waarom is het moeilijk? Omdat, als je het goed wilt doen, je rekening moet houden met de strategische doelstellingen, de naam herkenbaar moet blijven, de naam nog niet mag bestaan, geen vreemde bijbetekenissen mag hebben, te onthouden moet zijn, moet blijven hangen, niet alleen de opdrachtgever moet aanspreken maar vooral de klant van de opdrachtgever, er ook nog een beetje goed uit moet zien (sommige letters zijn erg lelijk bij elkaar) en uit te spreken zijn, zonder het uit te hoeven leggen (Ja, nee, je moet dan die 2 uitspreken als ‘to’ en het is dan met dubbel s, en de rest dan in het Nederlands.). Als die naam er dan staat dan moet ‘ie zo vanzelfsprekend zijn dat mensen niet geloven dat ‘ie nog niet bestond. Dat het bijna niet uit te leggen is dat het zo’n uitdaging was om die naam te bedenken.

2. Het is een kunst
Daarmee bedoel ik, dat je niet eventjes een formule kunt toepassen om tot een goede naam te komen, ook al willen sommige websites je dit laten geloven. Je denkt aan zus, je denkt aan zo, je bedenkt wat opties en klaar is Kees.

Is dat zo?

Nee. Lang niet altijd.

Je zult hopeloos verdwalen in een woud van matige tot slechte ideeën. Je zult de kansrijke suggesties per ongeluk over het hoofd zien. Je zult honderd dingen bedenken die je, als je eenmaal even op Google gaat kijken wat er nog beschikbaar is, allemaal al bedacht zijn en geclaimd, soms gewoon om het claimen, maar toch kun je er dan niks meer mee.

Je weet niet meer waar je het zoeken moet. Iets met een Grieks woord anders? Of toch een grappige klanknabootsing? Misschien een guitige oud-Hollands(ch)e referentie, of een duur staande “ck” in plaats van een ordinaire “k”? Of, nee, iets met de beginletters van onze namen! Waarom niet iets wat lijkt op dat ene bedrijf wat ongeveer net zoiets doet als wat wij doen?

De kunst is om door te gaan, om te weten wat je grondstoffen moeten zijn om tot een stevige naam te komen die iets kan vertolken. Die een merk kan neerzetten. Die mensen kan laten oplaaien als ze zijn ingedut. Die effect hebben.

3. Na een tijdje wordt het een straf
Als je voor je eigen bedrijf een creatief proces doorloopt en je bent hier niet ervaren in dan wordt waar je mee bezig bent vaak een ramp. Met haat pak je je lijstje krabbels er bij en vraag je je af waarom je er ook alweer aan begonnen bent. Eigenlijk zou iemand anders dit moeten doen.

4. Als er meerdere mensen bij betrokken zijn wordt het proces vaak ugly.
Wanneer ik iemand van een organisatie spreek waar ze zelf een nieuwe naam aan het bedenken zijn en ik leg uit dat proces ugly wordt weten ze vaak meteen waar ik het over heb. Want de directeur wil zus, de communicatiespecialist kent de strategie beter en wil zo maar kan het er niet echt goed doorheen gedrukt krijgen, uiteindelijk gaan de mensen zélf - want zo krijg je draagvlak, toch? - namen bedenken en de beste wordt uitgekozen. Maar de beste is vaak nog maar een matige. Zo krijgen een hoop bedrijven en organisaties een naam die weliswaar nieuw is, maar niet echt een verbetering.

5.Je eigen creatie beoordelen is moeilijk
Goed. Het is je gelukt, je hebt een naam bedacht die best aardig is. Maar hoe ga je nu beoordelen wat je er werkelijk van vindt en of het een goede naam is geworden? Misschien ben je er al wel te veel mee getrouwd inmiddels, of wil je er in vredesnaam een keer klaar mee zijn, ‘dus doe die maar’. Of blijf je twijfelen tussen twee opties en hoe vaak je je compagnon ook vraagt om advies, je komt er niet uit. Je eigen criticus zijn, je eigen feedback verzorgen: het is moeilijk.

Dus.

Begrijp me niet verkeerd. Als je er goed in bent moet je het gewoon zelf doen. Als je kan denken als een strateeg, merkexpert, taalvirtuoos en jurist: niet uitbesteden.

In alle andere gevallen: maak gebruik van de fantastische naamcreatie-experts die er in Nederland rondlopen.

Annedien Hoen

Annedien Hoen - The Luminaries

Annedien Hoen is naamstrateeg bij The Luminaries en helpt ondernemers met hun merk als Merkloods.

Meer columns door Annedien Hoen

71 Reacties

Je hebt denk ik wel gelijk, maar het klinkt natuurlijk wel heel erg als "wij van wc eend ..."

Maar als je de Vis heet, en een slagerij wilt beginnen. Dan wordt dat toch snel slagerij Vis, en daar is natuurlijk niets mis mee.
 
Ik heb natuurlijk alles fout gedaan, maar ja.
 
Zo zijn er waarschijnlijk ook verschillende redenen aan te geven waarom we het juist wel moeten doen!

Persoonlijk vind ik dit stukje meer horen op je website dan op Higherlevel, maar om het stuk kracht bij te zetten wil ik deze open deur wil intrappen:

Kun je me aangeven wat de redenen zijn om te komen tot de naam "Al wat schittert"?
 
Een mooi voorbeeld is "Quooker". Dat is een kraan die water kookt. De bedenker van de naam dacht dat in het Engels "koken" is "to cook". Maar dat is niet zo. Water koken is "to boil water". "Cooking" is "eten klaarmaken". Iedereen die een beetje Engels spreekt had dat aan deze ondernemer uit kunnen leggen, maar blijkbaar hebben ze aan niemand advies gevraagd.

 
Highio
Moderator

Highio
Kennelijk te druk met innoveren en produceren als klopt wat je zegt. Quooker, The boiling-water tap... helemaal duidelijk ook voor de Engelstalige markt en daarbij een onderscheidend merk. Met kokend heet water kun je overigens direct aanvangen met en dus sneller koken (eten bereiden).

In het algemeen denk ik dat je als ondernemer te snel een eigen naamidee zou kunnen omarmen zonder een min of meer structureel positioneringsonderzoek of naamcreatieproces te hebben doorlopen. Dit voorwerk is waar Annedien als professional juist zo op hamert.

Hoe ziet een opschaalbare naamdienst eruit voor budgetten van zegge 1.000 tot 10.000 EURO? Ineens of uitgespreid over maanden/jaren.

Hoe zou je samen (dus niet zelf of volledig uitbesteed) tot een creatief doch redelijk efficiënt proces kunnen komen? Is dat online of bijvoorbeeld offline met reisbereidheid door naamstrateeg of ondernemers?

Groet,

Highio
 
Branko Collin
Ambassadeur

brankocollin
Vier redenen waarom je absoluut je eigen bedrijfsnaam moet bedenken.

1) Het is jóuw bedrijfsnaam, niet die van een kille merkenbedenker die onbezorgd en al loodzware factuurtjes poepend van startup naar startup vliegt. De naam laat zien wat jóuw passie is en wat jíj belangrijk vindt, iets wat een derde nooit zo goed kan invoelen als jijzelf.

2) Een bedrijfsnaam is geen handelsmerk. Je kunt je later altijd nog noemen zoals je wil. Ergens op je About-pagina staat dan: Boylar is een handelsmerk van Quooker B.V.

3) In de opstartfase kan het bedenken van de bedrijfsnaam een van de weinige leuke dingen zijn die je moet (mag!) doen. De rest is zweten en zwoegen. Waarom zou jezelf dat pleziertje misgunnen?

4) Veel ondernemers weten pas na enige tijd ondernemen hoe hun markt eruitziet en wat ze echt willen gaan doen. Zo ben ik begonnen als freelance journalist en was ik pas na een half jaar een webdeveloper (nogal een verschil!). De bedrijfsnaam weerspiegelt dan de oude onderneming. Wil je daar écht geld aan hebben verspild?

Dat gezegd hebbende, denk ik dat je de bedrijfsnaam wel aan allerlei kritische blikken moet blootstellen en eventueel moet (laten) toetsen door een professional (die dan naar het hele brandingpakket moet kijken). Het zou lullig zijn als je gaat handelen onder iets wat achteraf een geregistreerd merk blijkt te zijn of een onfortuinlijke URL (whorepresents.com bijvoorbeeld).

 
Hans v Nijnatten
Ambassadeur

913N
Dat deze column is toegestaan is voor mij een beetje vreemd omdat er een van mij met minder dan een fractie van bovenstaande zelfpromotie is geweigerd. Van mij mag het overigens best. Er zal best over zijn gediscussieerd.

Een extern inhuren voor het bedenken van een merknaam of bedrijfsnaam is slim als je zelf weinig tijd en talent hebt en een redelijk budget. Je moet er bedrijfseconomisch bovendien vanuit kunnen gaan dat de investering zichzelf terugbetaald. Je moet uiteraard ook nog geld reserveren voor marketing. Want een goede naam die niemand kent heeft geen enkele waarde. De vraag is dus of een heel goede naam de marketinginspanning dusdanig kan verlagen dat het uiteindelijke resultaat optimaal is.

Probleem is dat je dat van te voren nooit kan bepalen. Geen enkel bureau kan garanderen dat de namen waar ze mee komen beter is dan de naam die jezelf (met wat hulp) kan bedenken. Met logisch verstand en wat inleeswerk kom jezelf meestal een heel eind. Even een naam bedenken en registreren is vragen om moeilijkheden.

De tip over hoe je een goede extern selecteert die ik wel interessant vind komt van een merkbedenkbureau met een heel mooie naam. “Eat my words”. Volgens hen moet je naar de naam van het bureau zelf kijken (het allerbeste wat ze konden bedenken) en naar een aantal van de bedachte merknamen en hoeveel je er de volgende dag nog weet.
Quote:
Does the company have a creative name that sets them apart in a sea of sameness?  (If this the best they could do for their most important naming client, themselves, how creative will they be for you?)
 
Met alle respect maar de naam The Luminaries lijkt me meer geschikt voor een sixties band uit lichtstad Eindhoven dan een bureau voor naamcreatie. Maar ik ben dan ook geen merkstrateeg.     

 
Albert Heijn is geen sterk merk, want de oprichter heeft zijn eigen naam gebruikt?

De aspecten die in de column omschreven worden zijn absoluut van belang. Ik ben echter van mening dat de waarde van een merknaam volledig afhankelijk is van de inzet van marketing / communicatie.
 
Je had vroeger in Amsterdam (op de Overtoom) een winkel met Aars levensgroot op een bord op de gevel. Wat zij precies verkochten ben ik vergeten, iets voor de keuken geloof ik.

De beste man (eigenaar) hete gewoon zo, maar ik vond het geen sterke naam. Ging zelf ook nooit daar binnen, maar dat terzijde.




 
Quote : Peter_CVinfo op 16 april 2015, 13:04
Je had vroeger in Amsterdam (op de Overtoom) een winkel met Aars levensgroot op een bord op de gevel. Wat zij precies verkochten ben ik vergeten, iets voor de keuken geloof ik.

De beste man (eigenaar) heette gewoon zo, maar ik vond het geen sterke naam. Ging zelf ook nooit daar binnen, maar dat terzijde.





 
Juist een hele sterke naam als je hem nu nog weet. Hij had alleen iets meer aan marketing moeten doen.

 
Best een leuke advertorial...
 
Benm
Moderator

Benm
Quote : Branko Collin op 16 april 2015, 12:39
Een bedrijfsnaam is geen handelsmerk. Je kunt je later altijd nog noemen zoals je wil. Ergens op je About-pagina staat dan: Boylar is een handelsmerk van Quooker B.V.
 
Dat sowieso, zeker als de markt veranderd.

'Apple' is op zich een idioot slechte naam voor een toko in computers en telefoons, maar toch een heel sterk merk geworden. Ik vermoed dat het iets met producten die met een i beginnen van doen heeft  

 
En tegenovergesteld, is de naam "Keurig" in 1990 voor een bedrijf gekozen door een paar studenten omdat ze hadden begrepen dat het "excellent" betekende. 

En dat staat nog in de officieel geschiedenis van het bedrijf zo opgeschreven trouwens, dat keurig, excellent betekent. 

De apparaat heet nog steeds Keurig, een op de drie Amerikanen heeft er eentje thuis staan, en hij doet nu rond 5 billion-met-een-b dollar per jaar omzet dus ja.  Vertalingsfouten, onuitspreekbare klinkers en al, what's in a name, a rose by any other name would smell as sweet. :-)

(Ze spreken het trouwens meestal uit als "KYOO-rig")




 
Ron van der Kolk
Ambassadeur

ronvanderkolk
Voor mij is deze column over de rand van zelfpromotie en doet het daarmee afbreuk aan de kwaliteit van dit forum.

Zelf ben ik nog gelukkig met mijn zelf geprutste bedrijfsnaam en logo. Geeft me ook in elk eerste gesprek de gelegenheid om ze even uit te leggen in combinatie met mijn dienstverlening. Misschien had het beter gekund, maar nu is het lekker van mezelf en dat vervult me van onbetaalbare trots. En dat is ook wat waard, toch?



 
Hans van den Bergh
Ambassadeur

jhvdb
Zelfpromotie? Weet ik niet. Vanuit je eigen vak een column schrijven, is misschien wel te interpreteren als: "Wij van WC-eend, etc..."

Maar het proces om tot een goede naam te komen, is voor velen echt een lastige. Onze bedrijfsnaam komt na een zoektocht uiteindelijk gewoon voort uit de volksmond, want ons pand staat lokaal als zodanig bekend, dus bij het vragen naar de weg wordt dan al gauw geantwoord: "Ja, dat is die Witte Boerderij links (of rechts, afhankelijk van de aanrijroute  )!"

De Pay-Off 'Verrassend Gastvrij' is eenzelfde zoektocht geweest, totdat we ontdekten dat juist deze twee begrippen er met kop en schouders boven uit staken in de reacties van onze gasten.

Soms ligt het antwoord vlak onder je neus en heb je toch iemand nodig die je helpt verder te kijken dan je neus lang is. Dus een naamstrateeg lijkt voor deze en gene heel nuttig. Vooral voor die bedrijven met inkoppers die lijken op 'Service4U', AssBeKu (Assurantie Bemiddeling Kuipers o.i.d.), etc...
 
Annedien Hoen
Expert Member

Annedien Hoen
@espen :
Ik maak een punt voor het vak, niet alleen voor mezelf maar in het algemeen - en ja, het is ook mijn vak (onder andere  
Het is ook bedoeld ter emancipatie, als dat niet nodig was zou ik het denk ik niet schrijven, en dan zou het pas echt WC-Eend zijn.


@herman van der helm: Briljante naam, Tiller - dus het kan ook goed gaan ;-)

@Hermes Ratgers:
Ik heb de naam eerder bedacht dan dat die roman (The Luminaries, vertaald als 'Al Wat Schittert') uitgekomen is.
Ik bedoel 'm in de betekenis van "2. A person who inspires others or achieves eminence in a field." en "1. a person who enlightens or influences others"

@Highio:
Inderdaad, over het belang van voorwerk.
Wat vraag je over het proces?
En "samen" ... tsja. Ik ga daar niet van uit. Ik geloof best in een iteratief proces en dat je de input bij de ondernemer moet 'halen' - maar ik ga als ontwerper ook niet samen achter de computer zitten met mijn opdrachtgever  
(en ja, dat is me wel eens gevraagd.)

@Branko Collin
Leuke punten.
Wat heb jij voor beeld van merkbedenkers? ;-)
En loodzware factuurtjes aan startups sturen, die weelde valt bijna niemand ten deel. Startups zijn geen interessante doelgroep, commercieel gezien.
Wel een goeie case die je maakt om eigenlijk eerder een lean startup op te tuigen dan een 'gewoon' old school bedrijf.
Daar zou je eigenlijk ook een product op kunnen ontwikkelen; lean naming ofzo.
En het blijft een ander verhaal of je zelf een Ravensburger Iedereen Kan Schilderen naam ontwikkelt en die door een ervaren naambedenker laat 'keuren' of dat je die naambedenker het werk laat doen. Dat is dat 'kunst' element, of 'ambacht'. Of vleugje magie  
Wat je noemt, die emotionele verbondenheid met je onderneming is meteen ook wat het lastig maakt om meedogenloos te zijn ten aanzien van de kwaliteit van de dingen die je bedenkt.

@Hans v Nijnatten:
Zeg jij maar eens wat dan een goede naam is voor een bureau voor naamcreatie, die niét cheesy is. Die tot de verbeelding spreekt, internationaal allure heeft, nieuwsgierig maakt, lading heeft voor de oprichters (ik zie er zelf dit soort beelden bij http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6e/Solvay_conference_1927.jpg/70... ) en onderscheidend vermogen heeft. Dus niet iets met 'words', geen fantasienaam, niet iets met 'naam' of 'name' ... ga zo maar door. Die associatie met een popbandje komt vaker voor trouwens, en vind ik niet zo erg   Ik hoor ook "briljante naam, echt goed!" voorbijkomen (van een directeur in de marketing-hoek) bijvoorbeeld.
Je eigen bureaunaam is niet per definitie het beste wat je kan bedenken, trouwens. Eigenlijk ... moet je als naamcreatiebureau je naam door een ander bureau laten bedenken haha  
Je zult het ook niet geloven maar ik ben weken bezig geweest met het logo, en moet je zien  
Ik ben tevreden hoor, maar voor je eigen ding is altijd lastig.
Dus je komt niet per definitie met je allerbeste werk op de proppen.

@Luuks : als je het goed doet kan je een voorsprong behalen - een fantasienaam (Knooksy®) heeft een achterstand op een naam die al zeggingskracht heeft (Kickass Noodles®) maar de (merk)naam alleen kan niet op zichzelf staan de doelstellingen realiseren of het merk laden, dat gebeurt met die andere inspanningen en dat kost ook tijd, geld en moeite.

@Jeannine vd Linden : Van die rose, wie zei dat? Was dat niet een onwijze taalfreak die ladingen nieuwe woorden aan de Engelse taal heeft toegevoegd?
http://www.shakespeare-online.com/biography/wordsinvented.html

Hij zou nog net zo lekker ruiken, maar een Scrapeturd Poppy vind ik toch minder mooi klinken dan Rose  
Doet me ook denken aan Madonna die op eenofander album met Google Translate verkeerd ging door te denken dat 'ik ben droevig' betekent 'het spijt me'   (remember? Ik ben droefik)

Rest me nog te zeggen dat je voor naamcreatie bijvoorbeeld ook naar www.denaamafdeling.nl kunt gaan, of naar Wouter van der Land ( http://www.vandertekst.nl/tekstschrijver/naamcreatie ) of naar www.naem.nl of naar www.globrands.nl. Keuze genoeg, al blijft het een zeldzaam beroep  






 
Hans v Nijnatten
Ambassadeur

913N
"Mark my Brand"? Words zit dan niet in de naam maar wel in het hoofd van de lezer.
Voila gratis en voor niets. Sterk? Persoonlijk vind ik van wel maar dat kan over een uur anders zijn.   
.com is bezet maar niet in gebruik. Merknaam zou kunnen. Uiteraard moet er nog veel meer uitgezocht worden vooral met deze generieke woorden.
Ik heb een aantal geregistreerde merken en zou op dit moment waarschijnlijk niet 1 goed genoeg vinden om hem opnieuw te registreren. Ook een probleem met een goede naam. Vaak is de click tijdelijk. Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt komt er vanzelf een point of no return.

Als marketeer (was ooit PM bij Sara Lee) kreeg je een lange lijst, daarna een short list en dan besliste de marketingmanager of de direkteur. Een enkele keer was er dan een juridische barrière en ging de procedure over. Werkte meestal prima. Dat is een beetje als kijken in een grote doos kralen en daar de mooiste uit zoeken. Dat is voor veel mensen eenvoudiger dan zelf een kraal te bedenken. Bij de mooie kraal werd dan een verhaal bedacht. Zendium is een voorbeeld van een merk dat zo gemaakt is.

Uiteraard vind je zelf The Luminaries een sterke naam, daar sta ik niet van te kijken. Maar dat is natuurlijk niet wat telt. Je collega naamcreatieven hebben wat mij betreft ook geen super namen. "eat my words" vind ik briljant. Maar probeer maar eens aan de lopende band briljant te zijn....
 
Highio
Moderator

Highio
@Annedien:

Mijn vraag over het proces luidt: veel producten en diensten worden tegenwoordig als bundel of pakket verkocht.

Wat mag een opdrachtgever met een budget van bijvoorbeeld 1.000 EURO, 5.000 EURO of 10.000 EURO verwachten of wat kan een naamstrateeg met een zeker budget aanvangen? Het idee moet denk ik vaak introductie, groei(bijdrage) of herpositionering (revitalisering) zijn.

Of de vraag andersom gesteld: wanneer profileer je je als ondernemer of onderneming voor een basispakket, gemiddeld pakket of uitgebreid pakket? Hoe valt een investering te verdedigen en terug te verdienen zoals eerder gesteld? Of welke inspanningen zijn per type klant belangrijk? Ik zie daarin bijvoorbeeld wel een twee- of driedeling in verkopers, adviseurs en eigen merk-/dienstontwikkelaars wat breed uitgedragen zou moeten gaan worden.

T.o.v. een eenmalige (betaalde) dienst met in bedoeling blijvende doorwerking vind ik jouw loodswezen in ieder geval sympathieker en waardevoller voor het klein bedrijf. Maar goed, zonder basis geen doorgroei.

Wat ik verder nog altijd verbazingwekkend vind is de veramerikanisering of voorkeur voor Engelse bedrijfsnamen, ondertitels en functies, ook voor zeer lokaal gebruik, terwijl daarbij vaak de fijnzinnigheid en duidelijkheid voor de doelgroep of een breder publiek ontbreekt.

Groet,

Highio
 
Het is fijn als een deskundige over haar expertise schrijft.
Omdat dan negatief als zelfpromotie af te doen vind ik aperte onzin.
Ze schrijft een visie waar je het mee eens kan zijn of niet.

Neem een raar woord als Netflix waar miljoenen marketing budget ingepompt wordt.


Inhoudelijk ben ik het eens met William Shakespeare

“What's in a name? that which we call a rose
By any other name would smell as sweet.”

bron: http://www.bartleby.com/70/3822.html
 
Annedien Hoen
Expert Member

Annedien Hoen
@Hans v Nijnatten
Wat interessanter is of ik iets vind en een ander iets vindt is of je objectief kunt vaststellen of iets een sterke naam is; wat zijn de assen waarlangs je dat kunt beoordelen?
Ik noem een aantal criteria en daar vind ik onze naam wel aan voldoen, dat is iets anders dan "ja maar ik heb 'm bedacht dus ik ga dit nu verdedigen, ik vind 'm wél goed". Misschien zijn er meer assen te bedenken?
Waar voor ons nog een opening ligt die we nu niet volledig benutten is het idee van 'luminaries' verder doorvoeren na onze 1.0 versie, die zich meer op de vlakte houdt wat dat betreft.

Het voor het uitzoeken hebben is ook fijn!   (Kiezen uit een rij naamsuggesties)

@Highio
Ah, zo.
Het maakt vooral uit of je een startup of zp'er bent met minder budget, of een grotere organisatie, waar het traject complexer is omdat je met meerdere mensen/partijen werkt, meer bezig bent met strategische doelstellingen, vaker presenteren, vaker feedbackrondes, meer suggesties genereren.
Dat 'terugverdienaspect' is deels een kwestie van of mensen dat zelf al inzien, maar inderdaad is dat misschien ook beter als case te maken: waar zit 'm de winst van de investering in een goede naam laten ontwikkelen?

@BobNL: Thanks   Ik probeer natuurlijk wel een beetje te prikkelen richting je naam wél door een naamstrateeg te laten ontwikkelen en dat wil ik ook graag doen, maar inderdaad is m'n punt een vakinhoudelijke.
 
Quote : Annedien Hoen op 16 april 2015, 17:47
@Jeannine vd Linden : Van die rose, wie zei dat? Was dat niet een onwijze taalfreak die ladingen nieuwe woorden aan de Engelse taal heeft toegevoegd?
http://www.shakespeare-online.com/biography/wordsinvented.html

Hij zou nog net zo lekker ruiken, maar een Scrapeturd Poppy vind ik toch minder mooi klinken dan Rose  
Doet me ook denken aan Madonna die op eenofander album met Google Translate verkeerd ging door te denken dat 'ik ben droevig' betekent 'het spijt me'   (remember? Ik ben droefik)


 
Het is een zijdelings punt maar toch, die taalfreak was eigenlijk een thuiszitter die niet meer dan 6 jaar onderwijs in totaal gevolgd heeft, en geen enkele les Engels heeft gehad.  (Destijds werd onderwijs in het Latijns gegeven).  Toen hij 13 jaar oud was (luidt het verhaal) was hij van school gestuurd, of omdat zijn vader geen geld meer had, of omdat hij zich niet wist te gedragen.  Hangt er vanaf wie het verhaal vertelt. Maar zeker is dat zijn verhaal niet zeldzaam is: onderwijs was in die tijd een groot chaos, want scholen waren door kerken opgericht en de kerken hadden het destijds een beetje druk met oorlog voeren en politiek gevolgen om onderwijs goed te kunnen organiseren.

Hij brak alle regels, maar dat komt deels door het feit dat de regels aan het afbreken waren. Nieuwe en vernieuwende taal, kunst, techniek en ideeën vlooien soms uit chaos voort, en vanuit de meest onwaarschijnlijke bronnen. 

Maar als je nog verder in het citaat gaat wandelen maakt hij wel jouw put voor je:

Tis but thy name that is my enemy;
Thou art thyself, though not a Montague.
What's Montague? it is nor hand, nor foot,
Nor arm, nor face, nor any other part
Belonging to a man. O, be some other name!

What's in a name? that which we call a rose
By any other name would smell as sweet;

Omdat je zelf toegeeft dat je je graag met de vak bezig houdt, deze zijdelings verhaal ook voor jouw genot:

Het verhaal luidt dat deze laatste couplet, enorm bekend ondertussen, eigenlijk een grap is over de naam van zijn concurrent.

Zijn theater was natuurlijk The Globe Theatre, de concurrentie heette The Rose Theatre.  Over the Rose Theater was bekend dat de....sanitaire regelingen niet zo geweldig efficiënt waren.  Hij stonk, en was daar bekend om.  Onder welke naam dan ook hij zou opereren stonk hij volgens Shakespeare.   
 
Leuk om te lezen dat hier dezelfde voors en tegens over tafel komen als bij logo ontwerp.

"Zo moeilijk kan dat toch niet zijn", "Het zijn maar een paar streepjes", "Als ik me eens kwaad maak zou ik ook wel ...", "Mijn neefje is ook handig met de computer"..

Natuurlijk zijn het flinke bedragen maar je moet het niet zien als een kostenpost (niemand wil teveel betalen voor zijn onkosten). Zie het als een investering, die goud waard kan zijn.

Waar het om gaat is dat jij als bedenker iets heel herkenbaars maakt. Dat hoeft geen slimme verwijzing naar iets te zijn, of een kunstige samenvoeging. Maak iets 'remarkable'. Pas door het gebruik van een logo of naam wordt het een 'sterk merk' in het hoofd van mensen. Maar daarvoor moeten mensen het wel onthouden.

En Don’t try to be original. Just try to be good.

 
Quote : Christine op 16 april 2015, 12:23
Een mooi voorbeeld is "Quooker". Dat is een kraan die water kookt. De bedenker van de naam dacht dat in het Engels "koken" is "to cook". Maar dat is niet zo. Water koken is "to boil water". "Cooking" is "eten klaarmaken". Iedereen die een beetje Engels spreekt had dat aan deze ondernemer uit kunnen leggen, maar blijkbaar hebben ze aan niemand advies gevraagd.


 
denk dat hij een combi van quick en cooking maakte....dus wel goed over nagedacht
 
Hans v Nijnatten
Ambassadeur

913N
@Hans
Ik vind grafisch ontwerp toch wat anders, meer een vak, dan het bedenken van een woord of enkele woorden die een merk vormen. En natuurlijk moet je zaken uitbesteden als je daarvoor geld hebt én zeker weet dat de investering het veelvoudige oplevert. Zoals alle zakelijke beslissingen moet die economisch verantwoord zijn. En ik val in herhaling maar dat is niet zo eenvoudig. Als je kijkt naar de merken die de "merkenbedenkers" produceren dan heb ik niet vaak een Wauw gevoel. Wellicht zijn het wel goede namen als je volgens de assen van Annedien kijkt maar ze missen nog lading en context. Daarvoor is goede marketing noodzakelijk. Persoonlijk denk ik dat een matige naam met goede marketing (veel) meer oplevert dan een goede naam met matige marketing.

Een merk moet ook nog juridisch in orde zijn. Je moet zeker weten dat je niet op de vingers wordt getikt en je moet onderscheidend genoeg zijn om je merk te kunnen verdedigen. Ik bedacht "cappuspresso" als merknaam. (bijv voor een cappuccino met daarin een extra espresso) In eerste instantie hadden grote bedrijven veel interesse maar later verdampte die geheel omdat de naam door de generieke elementen te weinig onderscheidend was en dus moeilijk te verdedigen en er ook een conflict in de lucht hing tov o.a. Nespresso.





 
Ik wil het werk van anderen niet afkraken of bagatelliseren, maar in mijn optiek is het "product" (in de gehele breedte gezien) toch belangrijker dan het "logo" of de bedrijfsnaam. Alleen grote bedrijven met brede levering in de gehele samenleving, worden als bedrijfsnaam geadopteerd en sommigen zijn dan al zover dat het logo nauwelijks nog een rol speelt.

Anderen brengt deze column als een boodschap waarin zij het logo op een voetstuk zet en dan ook nog eens met name voor ZZPers. Moet een ZZPer zich in eerste instantie niet gaan buigen over zijn profilering en "onderscheiding" t.o.v. die horde andere ZZPers, die ook allemaal met dat vraagstuk worstelen? De kans dat er een logo van een ZZPer de status verkrijgt die de CS het toelicht, schat ik op 1 op een miljoen of minder. En de kans dat dan ook nog dat logo van de hand van de CS is gekomen, schat ik nog veel lager in, omdat er hordes logo-makers achter pc's zitten.

Ondernemers-boodschap #1 is dat je je moet concentreren op je product en dat je moet beseffen dat je met een onderscheidend product meer kansen op succes hebt. Als je zelf dat product bent, zul je dat in je CV en in je werk tot uiting moeten laten komen. Kijk maar eens naar Joost.

 
Wat ik een beetje mis in de column - en waar wellicht bij sommigen het WC-Eend-gevoel door ontstaat - is de onderbouwing voor het inschakelen van een derde, anders dan dat het een vak is en er allerlei lastige aspecten zijn waar je op moet letten. Dat geldt namelijk voor de meeste professionele diensten.

Wat hebben goede naamcreatie-experts in huis om niet in al die valkuilen te trappen? Welke kwalificaties zijn er voor nodig om een goede naam te bedenken en waaraan herken je de expert? Alleen aan het portfolio? Daar staan wellicht alleen de succesvolle namen in en niet de namen van bedrijven die inmiddels niet meer bestaan (los van het feit of dat door de naam kwam). En als je alleen op het portfolio zou moeten letten, dan komt een nieuwe speler dus nooit aan de bak?

Ik ben dus wel benieuwd op basis van welke criteria je de meeste kans maakt op iemand die iets maakt dat gaat werken. Is dat bij een geschikte achtergrond, een bepaalde afgeronde opleiding? Het lijkt mij namelijk geen onderwerp voor trial-and-error.
 
Wel jammer dat The Luminaries website geen enkel voorbeeld laat zien van wat zij beter doen dan zelfgeprutste namen.
De namen op de homepage tonen dat iig niet. (Net zo min als de logo's die ervan geprutst zijn)

Inderdaad meer een zelfpromotiestukje dan een bijdrage.
 
Quote : maartenw op 17 april 2015, 11:18
Wel jammer dat The Luminaries website geen enkel voorbeeld laat zien van wat zij beter doen dan zelfgeprutste namen.
De namen op de homepage tonen dat iig niet. (Net zo min als de logo's die ervan geprutst zijn)
 
Sorry Maarten, maar dat is dus typisch zo'n reactie waar ik op doelde in het WC-Eend topic:
Quote : John B op 17 april 2015, 10:38
Als iemand hier zijn zelf-ontworpen logo laat zien en om opmerkingen vraagt, dan heb ik er geen moeite mee als een logo-ontwerper daar commentaar op geeft en zegt dat de vraagsteller beter een professional in kan schakelen, behalve als "dat het niks is en je zoiets ook niet zelf moet willen doen" het enige commentaar is. In de reactie wil ik dan wel kunnen lezen waar het aan schort.
 
 
Quote : maartenw op 17 april 2015, 11:18
Wel jammer dat The Luminaries website geen enkel voorbeeld laat zien van wat zij beter doen dan zelfgeprutste namen.
De namen op de homepage tonen dat iig niet. (Net zo min als de logo's die ervan geprutst zijn)
Inderdaad meer een zelfpromotiestukje dan een bijdrage.
 
Je reactie is ook niet echt een bijdrage, als ik het zo mag zeggen.



 
Norbert Bakker
Moderator

NorbertBakker
Quote : maartenw op 17 april 2015, 11:18
Wel jammer dat The Luminaries website geen enkel voorbeeld laat zien van wat zij beter doen dan zelfgeprutste namen.
 
Wel jammer als je een stevige mening geeft zonder stevige motivatie
 
RT

LevelUp
Quote : Norbert Bakker op 17 april 2015, 12:56
Quote : maartenw op 17 april 2015, 11:18
Wel jammer dat The Luminaries website geen enkel voorbeeld laat zien van wat zij beter doen dan zelfgeprutste namen.
 
Wel jammer als je een stevige mening geeft zonder stevige motivatie
 
Ik vind de opmerking vooral off-topic, en niet zozeer onzinnig.

Op de website van Annedien wordt inderdaad geen voorbeeld gegeven van namen die niet passend zijn en ook niet uitgelegd waarom de namen die wel verzonnen zijn juist wel een schot in de roos zijn. Annedien heeft bijvoorbeeld SheSuit verzonnen, maar dat had wat mij betreft ook SuitsHer kunnen zijn (verwijzend naar het woord 'pak' als naar 'het past/staat haar', eventueel met 'it' ervoor).

Ze legt dus wel in haar column uit waarom het verzinnen van een naam het beste kan worden uitbesteed, maar die filosofie zie je niet terug op de website. Daar zie ik alleen namen waarvan ik misschien denk dat ik ze zelf ook wel had kunnen verzinnen (terecht of niet!), maar waar ik wel flink voor moet betalen.
In dat opzicht is de opmerking van Maarten slechts een (off-topic) constatering en niet zozeer een sterke mening die motivatie behoeft.

 
Quote : RT op 17 april 2015, 13:25
In dat opzicht is de opmerking van Maarten slechts een (off-topic) constatering en niet zozeer een sterke mening die motivatie behoeft.
 
Ik moet zeggen dat ik dit toch wel lees als een "sterke mening" ...
Quote:
De namen op de homepage tonen dat iig niet. (Net zo min als de logo's die ervan geprutst zijn)
 
 
TwaBla
Raad van Advies

ToiLevel

Mijn kleding koop ik in een kledingzaak en als ik lekker wil eten ga ik naar een restaurant. Ik kan best zelf koken en waarschijnlijk lukt kleding maken ook wel met een beetje oefening. Maar anderen zijn daar gewoon beter in.

Ik vind sommige restaurants beterder dan anderen en dat geldt ook voor kledingzaken. Nou kan ik alles gaan afkraken wat niet mijn smaak is, maar als andere mensen daar wel terecht kunnen: wie ben ik dan om de waarheid in pacht te nemen?

Laat LaHoen gewoon haar ding doen.

(stelletje forumbitches hier zeg, bah)
 
Quote : subsidieland op 17 april 2015, 10:15
denk dat hij een combi van quick en cooking maakte....dus wel goed over nagedacht
 
Ik was er even op zoek naar. Jij hebt het gevonden. Reus waard  
 
Annedien Hoen
Expert Member

Annedien Hoen
@John B
Verdraaid goeie vragen!
Waarom je het niet zelf moet doen, maar wat iemand die het wel als vak doet dan beter doet.
Daar zal ik nog eens wat meer over nadenken, mijn ervaring is ook gewoon 'het vaak doen' (vaak het proces doorlopen), een grote (zo niet gigantische) woordenschat, associatief kunnen denken, taalgevoel hebben, kennis van branding, strategie en marketing, en dan is er ook gewoon simpelweg een factor 'talent'. Creativiteit.

@jeanninne vd Linden
Mooie lesje geschiedenis, gaaf, much obliged!

@hans v nijnatten
Nee, het 'wow' gevoel is zeldzaam. Hoeft misschien ook niet altijd, vervolgens komt de rest van het verhaal en daar kan je wel nog in wow-en of in elk geval je resultaten mee behalen. Het is voor een heel vakgebied moeilijk om de hele tijd huzarenstukjes te produceren natuurlijk.

@TwaBla
 
 
RT

LevelUp
Quote : TwaBla op 17 april 2015, 14:41
(stelletje forumbitches hier zeg, bah)
 
Zelfkennis?  

 
Quote:
5 redenen waarom je niet zelf de indeling van je huis moet ontwerpen.

Veel Nederlandse ondernemers zullen het varkentje zelf wel eens even wassen: een indeling bedenken voor hun woning. Maar moet je dat wel zelf doen, eigenlijk?

Ik heb het er soms over met vakgenoten. Nederlanders zullen dingen vaak zelf wel eens eventjes regelen. Want geld uitgeven aan zo’n architect, wat doet die nou helemaal? Of zo’n creatief, wat heeft die toe te voegen - en waarom moet dat zo duur zijn?
 
Er zijn zeer veel beroepen met een ongekende toegevoegde waarde, beroepen waaraan mensen vaak geen geld willen uitgeven omdat ze het zelf ook kunnen, de toegevoegde waarde ontgaat hun dan, omdat ze juist de meerwaarde ervan nooit ervaren hebben.

Veel (zelfbedachte) bedrijfsnamen is niks mee, af en toe kom je eens wat tegen.    Dan is het alleen maar goed dat er naamstrategen bestaan, waar je tegen betaling een naam kunt laten bedenken, een ieder zijn/haar verdienmodel, aan een ieder de vrijheid om wat meer over zijn/haar verdienmodel te vertellen of te schrijven.  



 
De discussie is geheel niet inhoudelijk. CS presenteert zich als een specialist op het gebied van het verzinnen van namen en ontwerpen van logo's. Als de CS daar haar dagelijkse sporen mee verdiend, moeten andere verzinners/ontwerpers niet kissebissen reageren. Met wat beter nadenken en verzinnen hadden ze dan ook zelf deze column wel kunnen schrijven. Wat let je dus?
 
Ik heb geen enkele mening over dit alles behalve dat ik wel een paar keer per jaar gebeld wordt met de vraag of ik een pandje in de regio van Amsterdam heb, veelal door de Belgische medemens. Geen idee wat dat te maken heeft met mijn fantastisch gekozen naam IMMO   
 
@Micha
Kan dat wel begrijpen omdat in België huizenzoeksite immoweb.be net zo populair is als Funda in Nederland.

Een goede naam expert/strateeg had je daar van tevoren op gewezen.
 
Ik vind het juist leuk om zelf namen te verzinnen. Met een groepje bij elkaar en alles verzinnen, liefst in een melige bui. Zo zijn er al een paar leuke ontstaan.
Of ze goed zijn? Ik weet het niet. Ik heb mijn meeste klanten via mond tot mond reclame, dan maakt de naam van de website niet uit.
Ook met voldoende budget maakt een domeinnaam niet uit.
Dus naar mijn idee: gewoon zelf een leuke naam verzinnen.

Bij het verzinnen van een nieuwe bedrijfsnaam hadden we een lijst van 60 namen. Na afstrepen van vrije .nl domeinnamen werd het dus uiteindelijk DaMedia. Staat voor " dataverwerking voor diverse media" , maar ook voor "digitale en analoge media"
 
Quote : Highio op 16 april 2015, 12:30
Kennelijk te druk met innoveren en produceren als klopt wat je zegt. Quooker, The boiling-water tap... helemaal duidelijk ook voor de Engelstalige markt en daarbij een onderscheidend merk. Met kokend heet water kun je overigens direct aanvangen met en dus sneller koken (eten bereiden).
 
Ik begrijp wat het voordeel is. Wat ik super dom vind is denken dat in het engels "to boil" en "to cook" hetzelfde is omdat het in het Nederlands hetzelfde woord is. De naam "Quooker", zelfs als je het zou uitspreken als "Cooker", wekt bij een engelstalig persoon op geen enkele wijze de indruk dat het iets met "boiling" te maken heeft.

En los van of het over kokend water gaat, het toont imho aan dat je voor het bedenken van de naam van je bedrijf of van je product, een deskundige native speaker moet inschakelen.

 
Quote : TwaBla op 17 april 2015, 14:41
Mijn kleding koop ik in een kledingzaak en als ik lekker wil eten ga ik naar een restaurant. Ik kan best zelf koken en waarschijnlijk lukt kleding maken ook wel met een beetje oefening. Maar anderen zijn daar gewoon beter in.
 
P'sies. Doe wat je core business is, hoop dat dat samenvalt met wat je core competence is, en besteedt de rest uit.

Quote:
(stelletje forumbitches hier zeg, bah)
 
:-)






 
Highio
Moderator

Highio
@Christine: een merknaam hoeft toch niet per se op de directe functievervulling te slaan? Dat zou evengoed een (hét) USP of met meer fantasie een andere associatie (Caterpillar logo) kunnen zijn.

Quooker schrijf zelf over het merk:
Quote:
Het merk Quooker is een gedeponeerd merk sinds 1989. Door het beschrijvende (Quick-Cooker) en internationale karakter is de keuze voor deze naam een schot in de roos gebleken.
 
Luxaflex is al te bekend, maar zie ook bijvoorbeeld ook met allemaal mooie synoniemen, die stuk voor stuk hun kracht als woord/beschrijving hebben: tie-wraps (bron: Wikipedia.org)

 
Quote : Highio op 18 april 2015, 17:56
@Christine: een merknaam hoeft toch niet per se op de directe functievervulling te slaan?
...
Quote:
Het merk Quooker is een gedeponeerd merk sinds 1989. Door het beschrijvende (Quick-Cooker) en internationale karakter is de keuze voor deze naam een schot in de roos gebleken.
 
 
Dat hoeft ook niet. Als ze het Pooker of een Tooker hadden genoemd had je me niet gehoord. Ze zeggen zelf dat het van "Cooker" komt. En dan wringt het met mijn taalgevoel, want het is een boiler, niet een cooker.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het woord voor Hollanders met beperkte kennis van het Engels heel logisch klinkt, maar voor engelstaligen een rare associatie wekt.

 
RT

LevelUp
Quote : Christine op 19 april 2015, 12:58
Quote : Highio op 18 april 2015, 17:56
@Christine: een merknaam hoeft toch niet per se op de directe functievervulling te slaan?
...
Quote:
Het merk Quooker is een gedeponeerd merk sinds 1989. Door het beschrijvende (Quick-Cooker) en internationale karakter is de keuze voor deze naam een schot in de roos gebleken.
 
 
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het woord voor Hollanders met beperkte kennis van het Engels heel logisch klinkt, maar voor engelstaligen een rare associatie wekt.


 
Vraag blijft of Quooker met de naam wil aangeven dat het water snel kookt, of dat het een hulpmiddel is om sneller te kunnen koken (immers, niet wachten tot de piepers de pan in kunnen).
In het laatste geval is de naam misschien beter dan Qoiler (oid) want iedereen heeft al een waterkoker maar associeert dat kennelijk niet met koken (cooking).




 
Toevoeging aan dit topic.
http://thenameapp.com/
Ik gebruik deze tool altijd bij het verzinnen van bedrijfsname.

Ik vindt dat een bedrijf en zijn directie nou betrokken moet blijven bij het verzinnen van een goede bedrifjsnaam. Het moet niet helemaal uitbesteed worden.
 
Norbert Bakker
Moderator

NorbertBakker
Quote : Amadeo Brands op 19 april 2015, 16:17
Ik vindt dat een bedrijf en zijn directie nou betrokken moet blijven bij het verzinnen van een goede bedrifjsnaam. Het moet niet helemaal uitbesteed worden.
 
Vreemde laatste zin. Een naamstrateeg inschakelen is helemaal geen "uitbesteden", net als een willlekeurige andere adviseur inschakelen ook geen uitbesteden is, maar externe expertise inhuren.

Een goede naamstrateeg zal - ongetwijfeld - de stakeholders nauw betrekken bij de selectie en keuze: dat vergroot ook het draagvlak.



 
Mijn vader vroeger werkte in de reclame. En hij zei altijd dat het een probleem is dat iedereen denkt dat 'ie verstand heeft van reclame. Geen enkele directeur of ondernemer zal een architect vertellen hoe 'ie een brug moet ontwerpen of een programmeur vertellen hoe 'ie een sofware systeem moet bouwen, maar iedereen vertelt de reclameplanner hoe de campagne er uit moet zien. Henk Roozendaal had bedacht dat "Bloemen houden van mensen" een mooie slogan was voor de branchevereniging van bloemenhandelaren, maar die branchevereniging wilde niet hun "neem vaker een bloemetje mee" slogan loslaten, en dus werd de nieuwe campagne hevig ontkracht door dat oubollige zinnetje.

Dat speelt ook bij het bedenken van namen. Iedereen heeft daar verstand van, en bedenkt dus iets, en laat zich in het beste geval adviseren. Maar uiteindelijk speelt de kennis van de naambedenker en van de native speaker en van de taalsocioloog een veel kleinere rol dan het buikgevoel van de directeur die alleen maar oubollige ideeën heeft.


 
@Christine: blijkbaar ontbrak het de reclamemaker aan overtuigingskracht.
Wat is er oubollig aan "neem vaker een bloemetje mee"? Mooie korte tekst met goede call-to-action. Champignons houden vast ook van mensen, maar met zo'n zin verkoop je ze niet. Waarom werkt een lifestyle campagne beter dan een "koop mij nu"-reclame? Omdat het modern is en Coca-cola het ook doet? De psychologie die daar achter zit is wellicht iets wat men de bloemenmensen beter had moeten uitleggen. Misschien heeft men dat bij aanvang nagelaten en heeft men de campagne opgezet zonder de vereiste betrokkenheid?

Terug naar de namen. Ook ik heb zelf m'n namen bedacht. Wellciht denk ik dat ik het zelf ook wel kan en misschien klopt die gedachte niet. Toch heeft de column (c.q. advertorial) mij niet overtuigd om het een volgende keer aan professionals over te laten. Waarom niet? Geen idee. Misschien heb ik het nog niet door of denk ik er te makkelijk over? Nu heb ik hooguit de notie van hun bestaan over gehouden en denk ik dat het iets is voor grote bedrijven of voor wanneer ik er echt niet zelf uit kom. Misschien ben ik wel net als die bloemenmensen en mis ik de kennis om mij op andere gedachten te brengen? (Als ik er over nadenk, doe ik best veel voor m'n bedrijf zelf. Misschien ben ik in alles wel een doe-het-zelver...)

@Annedien: mis ik iets, of is het bedenken van een naam iets wat mensen ook wel zelf kunnen? Ouders kunnen het ook voor hun kinderen, dus waarom zou ik het vooral niet zelf moeten doen wanneer het om mijn bedrijf of product gaat? Van de vijf redenen die je aandraagt spreekt alleen de laatste mij aan. Maar meestal tackel ik die door het aan anderen voor te leggen. Heb je nog andere redenen?
 
Annedien Hoen
Expert Member

Annedien Hoen
@mmint Sommige mensen kunnen het zelf, uiteraard - dat zeg ik ook, toch? Hoe goed de output is, daar kunnen we het over hebben.
Het argument van de ouders ... tsja. Een kind is geen bedrijf, organisatie of merk. (Hoewel je dat tegenwoordig ook niet zeker meer kunt weten ;-)
Het opstellen van een briefing met daarin de strategie van het bedrijf, de merkwaarden, als die er nog niet zijn achterhalen bij de founders of directie en de medewerkers/stakeholders, het komen met voorstellen die *allemaal* ergens op slaan - volgens mij is dat iets wat niet iedereen kan. Dat je dan écht een naam hebt waar je een inhoudelijke discussie over kunt hebben, die verder gaat dan 'mooi/niet mooi', 'grappig/niet grappig', 'opvallend/niet opvallend'.

Ik maak ook mee dat mij om advies gevraagd wordt omtrent een nieuwe bedrijfsnaam, dat ik dan met suggesties kom en dat iemand dan toch gaat voor wat hij of zij zelf bedacht heeft - zelfs als ik onderbouw waarom de naam die ze willen kiezen bij voorbaat al 'tien jaar geleden hip was' en dus niet eens voor de korte termijn toekomstbestendig is. Hoort erbij.
Ik probeer te zoeken naar manieren om de discussie over het vak op gang te brengen, mensen aan het denken te zetten, zonder alleen maar wetenswaardigheidjes te delen, 'kijk eens wat een gekke naam'  - dat heeft misschien op korte termijn hogere amusementswaarde maar vertolkt ook niet echt een visie.

Als het je inhoudelijk interesseert kan je ook eens dit interview met Wouter van der Land lezen:
http://theluminariesnl.tumblr.com/post/97040746833/interview-met-wouter-van-der-land-v...
 
TwaBla
Raad van Advies

ToiLevel
Quote : mmint op 21 april 2015, 08:57
(Als ik er over nadenk, doe ik best veel voor m'n bedrijf zelf. Misschien ben ik in alles wel een doe-het-zelver...)
 
Is vaak een kwestie van schaal. Als je klein bent, betaal je elke externe adviseur ten koste van jezelf. Als je groter groeit, ga je prioriteiten stellen. Uitbesteden wat anderen beter doen. En op een gegeven moment ben je zo groot dat je wel derden moet inhuren. Dan wordt het ook leuk. Zeker als je de beste mensen kan inschakelen. Maar de beste mensen werken niet voor zeurpieten. Die moet je ruimte geven.

Wat die bloemenhandel betreft. Ik heb veel campagnes gemaakt voor collectieven. Dan zit er doorgaans een committee dat (mee)beslist. Krijg je altijd compromissen. Middelmaat. Gezever. Dus ja, ook champignons houden van mensen. Maar dan willen ze natuurlijk: Neem vaker een doosjes champignons mee. Net als de bloemenboeren. Zit een call to action in. Dikkoppen. Wat een collectief moet doen, is een eigenwijze trainer inschakelen en afstand nemen. Je wint geen wedstrijden met een committee. 



 
Annedien Hoen
Expert Member

Annedien Hoen
LOL
Neem vaker een doosje champignons mee.
 
Hans v Nijnatten
Ambassadeur

913N
Beslissingen over een merknaam zouden rationeel moeten zijn maar zijn dat zelden. Uiteindelijk wint niet de beste naam maar de naam die door de eindbeslisser het best wordt gevonden of de naam die gemiddeld het minste kritiek heeft gekregen.

Het blijft natuurlijk voor een heel groot deel koffiedikkijken. Waar de ene naamsgoeroe het een regelrechte doodzonde vindt als je meelift op de bekendheid van een andere naam, vindt een andere merkenadmiraal het briljant. (Voyando)

Ik zie een merknaam als een stekje. In de handen van iemand met groene vingers groeit een prachtige plant en bij de gemiddelde liefhebber blijft het een scharminkel die ook nog eens last krijgt van witte vlieg en luis om vervolgens in de groenbak te verdwijnen. Groene vingers kan je helemaal vervangen door (effectieve) marketing. Zo kan een ogenschijnlijk domme naam als Pizzahut, Nissan (2,3 in het Japans), Apple of Dell uitgroeien tot een wereldmerk waarbij iedereen ook nog eens een goed gevoel heeft.

Als je bent wat je eet krijgt het lied "wij zijn de champignons" zoals ze dat in Vlaanderen blijkbaar zingen een heel andere lading.   



 
Annedien Hoen
Expert Member

Annedien Hoen
@Hans v Nijnatten
Dat is niet hoe het meestal gaat. Je hebt als het goed is, in samenwerking, strategische- en merkwaarden vastgesteld en het is prima bespreekbaar of een naam aan die (rationele) waarden voldoet. In een goed creatief proces heb je het niet over mooi, lelijk, populair of impopulair maar over hoe het voorstel zich verhoudt tot de toetsstenen die je hebt vastgesteld. (Daar blijkt ook de meerwaarde van een naamstrateeg...)
Pizzahut of Apple zijn ook helemaal geen domme namen.
Schoenmaker, blijf bij je leest? ;-)
 
TwaBla
Raad van Advies

ToiLevel
Een heel rationele benadering van het fenomeen benaming is te kijken naar de geschiedenis. Hoe zijn namen onstaan, hoe zijn ze bedacht, waar, door wie, waarom en hoe zijn ze groot en waardevol geworden?

Je vindt dan dat er ruimte is voor toeval en emotie en talloze irrationele factoren.

Je vindt bovendien dat de naam een element is van een cocktail aan factoren. Op zichzelf amper van invloed. In een aantal situaties kan het helpen als de naam beschrijft wat je doet. Of als de naam gemakkelijk te onthouden is. Of vooraan staat in het alfabet.

Right-brain mensen kiezen waarschijnlijk eerder een beschrijvende naam, als de dood voor een woord dat nog niks betekent. Left-brain people nemen meer risico en vertrouwen ook op emotie en intuïtie.

De naamgeschiedenis van Apple is bekend. Maar die van Pizza Hut?
Quote:
There are two stories as to how the brothers chose the name "Pizza Hut." One version says that the sign they bought only had enough space for nine characters, including spaces. The other is that the building they used, the former bar, had a shape that reminded the ex-Airman Dan Carney of a hut.
 
Misschien is het wel belangrijk dat een naam motiverend is voor de ondernemer. Voor zijn startploeg. Voor zijn leveranciers en klanten. Onderdeel van een identiteit. Brands'rUs!

 
Hans v Nijnatten
Ambassadeur

913N
@annedien

Waarom is Apple in essentie geen domme naam volgens jou? Apple is nu zeker geen domme naam daar is iedereen op deze wereld het over eens. Maar dat komt grotendeels zoals ik al aangaf niet door de naam zelf maar door de zeer effectieve marketingmachine.
Apple is natuurlijk een eenvoudige naam om te onthouden, eenvoudig te spellen en heeft zeker een soort van "fun"factor. Maar dat geldt voor heel veel woorden. Het had net zo goed "frog" of "pepper" of iets anders kunnen zijn. Wie weet nog wat de "Apple Lisa" is of was? (Het was een PC merk)
Het verhaal gaat dat Steve Jobs het zelf ook niet echt een goede naam vond maar niemand kon vinden die een betere naam kon bedenken voor een bepaald tijdstip.

De naam van het besturingssysteem van Apple: Macintosh is naar mijn (niet schoenmaker   ) maatstaven gewoon zwak. Niet makkelijk te onthouden, moeilijk te spellen, 0 funfactor.
Quote:
De naam werd bedacht door Jef Raskin, die het vernoemde naar zijn favoriete appelsoort, de McIntosh. Om problemen met het Amerikaanse audiomerk McIntosh te voorkomen, werd de naam gespeld als Macintosh.
 
Jammer dat je nergens echt inhoudelijk op ingaat. Je krijgt een gratis podium om je kwaliteiten als "naamstrateeg" te laten zien. Waarom daar geen gebruik van maken? Ik leer graag wat.   
Quote:
Je hebt als het goed is, in samenwerking, strategische- en merkwaarden vastgesteld en het is prima bespreekbaar of een naam aan die (rationele) waarden voldoet. In een goed creatief proces heb je het niet over mooi, lelijk, populair of impopulair maar over hoe het voorstel zich verhoudt tot de toetsstenen die je hebt vastgesteld.
 
Leg nu eens uit wat je hiermee bedoelt in gewonemensentaal.





 
TwaBla
Raad van Advies

ToiLevel
Volgens mij geef je zelf al het antwoord dat je van Annedien hoopt te krijgen.   
Quote : Hans v Nijnatten op 26 april 2015, 17:54
Het verhaal gaat dat Steve Jobs het zelf ook niet echt een goede naam vond maar niemand kon vinden die een betere naam kon bedenken voor een bepaald tijdstip.
 
En je maakt nog een onbedoeld interessante opmerking.
Quote:
Het had net zo goed "frog" of "pepper" of iets anders kunnen zijn.
 
Frog Design is een Duits-Amerikaans bureau voor industrieel ontwerp dat veel voor Apple gedaan heeft. Een behoorlijk beroemd bureau zelfs. En een ander voorbeeld dat briljante mensen tot betere prestaties komen door met andere briljante mensen samen te werken.

Allemaal briljante mensen die domme namen kiezen. De voorbeelden met pepper mag iemand anders geven. Of anders Strawberry Frog!

 
Als er genoeg tijd over gaat dan krijgt iedere naam iets unieks zelfs de meest idiote.

Zelfs willekeurige cijfercombinaties als benaming voor bijvoorbeeld machines worden op den duur eigennamen.

Als ik bijvoorbeeld begin over 3030 dan zullen veel mensen uit de plaatwerkindustrie weten over welke machine ik het heb. Jullie waarschijnlijk niet maar ik vermoed dat er ook nog altijd veel meer mensen zijn die gewoon denken aan een appel ipv een computer als ze het logo van Apple zien.

In mijn geval heb ik zelf de naam bedacht en dan iemand betaald om te praten over wat ik met die naam bedoel en wat niet. Ik zie het eerder als een soort van psychologische bijstand en daar wil ik best voor betalen niet voor enkel een naam.

 
Hoi Evelo. De meesten hier zijn van Holland en zullen uwen bedrijfsnaam niet gaan bevatten hè! Ik vind ze knap gevonden en zeer goed effectief!
 
Highio
Moderator

Highio
Aardige reactie met humor, maar (ook) juist op deze naam valt veel af te dingen, bijvoorbeeld als je als 'Hollander' een zoekopdracht 'evelo' uitvoert. Zoek, maar eens... dan hoef ik geen argumenten aan te dragen... een beetje handels- of merknaam bezet meerdere zoekresultaten.

Groet,

Highio
 
Ik snap niet helemaal wat jullie juist bedoelen maar evelo is inderdaad misschien niet perfect en origineel.

Maar dat is net mijn punt: waarom heb je een perfecte merknaam nodig? Als je een goed product/dienst hebt dan wordt de naam met der tijd beter en beter totdat het een begrip wordt.

Kwestie van geduld hebben   Achteraf een goed verhaal verzinnen rond een sterke naam is niet zo moeilijk (apple, bic, ds,...)
 
Highio
Moderator

Highio
Perfect bestaat misschien wel niet, maar een handelsnaam moet wel praktisch zijn en niet teveel verwarring veroorzaken.

Zo blijf ik het bijvoorbeeld ook verbazingwekkend vinden, hoeveel bedrijfswagens of -fietsen    mét bestickering of bellettering maar zonder telefoonnummer of internetadres (e-mailadres) rondrijden. Volgens mij heet dat 'leiden' van klanten of kopers.

Groet,

Highio

 
Nu moet ik toch echt even een lans breken voor "evelo", ondanks dat "Ollanders" daar een heel andere kijk op hebben.

"Evelo" staat voor de "e" van "elektra" en "velo" van fiets en dan logisch samengevoegd. Kijk op de website van "Evelo" en je ziet dat hij sterk regionaal opereert. Lijkt me ook een beetje lasting om met die fiets geheel België te gaan bestrijken. De Belgen zijn geheel anders ingesteld op naam-fixiring dan de Ollanders. Ze accepteren zo'n naam dan ook veel sneller als een begrip en met regionale reclame en Facebook kan Evelo zijn potentiële klanten perfect bereiken.

De reactie van Highio is tekenend voor het verschillend denken in beide landen. De Ollander" denk meteen groots en vooral mondiaal. En de Belg beseft beter wat binnen zijn/haar bereik past.

 
Highio
Moderator

Highio
Matthias heeft als ondernemer ook zeker mijn sympathie, maar een Nederlandse evenknie net over de grens is in een gemiddeld naamgevingstraject voor professionals (of gewoon objectief genomen) toch wel een no-go...

...Google zoekresultaten leiden alle kanten op en niet alleen naar ons sympathiek, Vlaams Higherlevel-lid.

Stel je eens een Vlaamse lijstenmaker of haakjesboer 'Odems' voor en ge piept wel anders... en ik ben voor alles lokaal marketeer.

Groet,

Highio



 
Nu ga ik wat flipperen Highio....... Jij hebt altijd uitstekende opmerkingen en positieve commentaren. Maar met deze opmerking sla je volledig de plank mis. Ik heb al zo'n 25 jaar klanten in België en ik weet echt wel waar men daar gevoelig voor is.

Daarnaast heb ik nu een beetje problemen met het begrip "professional" in je post. Wat bedoel je daar precies mee? Weet je wel dat je met die bewoording en opmerking een hele horde ondernemers (die een eigen bedrijfsnaam hebben gekozen) badineert? En dit sentiment in precies tekenend voor het feit dat een Ollander geen bal begrijpt van zuidelijke sentimenten. In België is de persoon met zijn persoonlijkheid nog een heel belangrijk element in een zakelijk bestaan. In Nederland lijkt het te zijn verworden tot het venster van een PC.
 
Quote : Highio op 27 april 2015, 23:10
Matthias heeft als ondernemer ook zeker mijn sympathie, maar een Nederlandse evenknie net over de grens is in een gemiddeld naamgevingstraject voor professionals (of gewoon objectief genomen) toch wel een no-go...

...Google zoekresultaten leiden alle kanten op en niet alleen naar ons sympathiek, Vlaams Higherlevel-lid.

Stel je eens een Vlaamse lijstenmaker of haakjesboer 'Odems' voor en ge piept wel anders... en ik ben voor alles lokaal marketeer.

Groet,

Highio
 
LOL..... Ja idd. Stel mijn naam daar eens voor..... Je zult verbaasd zijn hoeveel lijstenmakers mijn naam kennen......
 
Highio
Moderator

Highio
Goedenavond P.J., misschien moeten we dit maar eens in real life bediscussiëren.   

Met professionals spreek ik in dit geval van 'dutch naming professionals'.

Aan 25 jaar klantervaring in België kan ik met vijf jaar ondernemersbestaan niet tippen. Dat badineren is dan niet bewust, maar met Odems bedoel ik dan een tweede speler die min of meer hetzelfde doet, he...

Groet,

Highio





 
TwaBla
Raad van Advies

ToiLevel
Quote : Highio op 27 april 2015, 23:10
...Google zoekresultaten leiden alle kanten op en niet alleen naar ons sympathiek, Vlaams Higherlevel-lid.
 
Ik weet niks van SEO maar ik weet wel dat je een regionale ondernemer met een handelsnaam die niet beschrijvend is doorgaans redelijk goed in de top-drie van lokale zoekresultaten kan krijgen als je maar duidelijk maakt wat die doet en voor wie en waar (Google Maps! Mathias). Dan is trouwens de naam zelf niet doorslaggevend, maar wel de branche en andere zoekwoorden die door klanten gebruikt worden.

Dat je op 100 km afstand niks vindt in Google, is eigenlijk helemaal niet relevant. En voor sommige ondernemers is Google weer niet relevant. Dus ik zou niet iedereen langs dezelfde meetlat leggen.







 
Dat woord badinerend schreef ik omdat men op het woord "professional" in deze context, vooral in België nog moeite heeft. Daar houden ze het liever nog klein en knus en betrouwbaar.  
 
Van wat ik lees op HL-forum heb ik ook wel de indruk dat Nederland een stuk verder staat in specialiseren/uitbesteden.

Bijvoorbeeld: webshop laten maken, dropshipper zoeken, naam en logo laten bedenken,... wat blijft er dan nog over voor de ondernemer zelf?   

In België is het nog wat meer: 'wat je zelf doet, doe je beter' alhoewel er ook een evolutie merkbaar is natuurlijk.

Idd een andere stijl, zeker niet beter maar wel anders.
 
Om een reactie te plaatsen moet je ingelogd zijn

Column insturen?

Heb je een interessant artikel geschreven over innovatie en/of ondernemerschap?

We publiceren hem graag!

COLUMNISTEN

Deze columnisten hebben dit jaar columns voor Higherlevel.nl geschreven:

Ontmoet andere HL-leden!

HL midzomer spontaan evenement?
21 juni 2018, 2 HL-leden aanwezig

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons