• 0

Nep ondernemers.

Ik wordt helemaal moe van wat in mijn ogen nep-ondermeners zijn. Van die goedbedoelende nit-wits die als leuke vrijetijdsbestedeing op hun studeerkamertje webwinkels beginnen zonder het oogmerk deze te laten uitgroeien tot een echte onderneming. Door de lage kosten en het gebrek aan de wil tot winst zijn dit meestal marktverstoorders pur-sang. Ik heb mij dan ook voorgenomen leveranciers aan dit soort "bedrijfjes" alleen nog mijn klandizie te gunnen als het echt niet anders kan. Ook zou ik willen voorstellen op topics van dergelijke niet-ondernemers niet te reageren, daar zij niets met ondernemen te maken hebben.

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 5

Het is een beetje aan de botte kant geformuleerd, maar ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Toen wij met onze webwinkel (tja, van thuis uit) begonnen, hadden we de grootste moeite om leveranciers te vinden. Reden (niet mijn woorden, maar die van de leveranciers): webwinkels gaan onder de adviesprijs omdat ze denken dat ze geen kosten zullen hebben, gaan na een half jaartje failliet omdat het toch niet zo vlot gaat allemaal... en gooien dan alles in de uitverkoop, waarna weer een nieuwe webwinkel zich aankondigt met dezelfde toestanden. Inmiddels hebben we geen moeite meer leveranciers te vinden die aan ons willen leveren, maar het was toch vervelend om bij onze start telkens weer dezelfde verantwoording te moeten afleggen. En dat moest, omdat er inderdaad nogal wat webwinkels begonnen die geen lang leven beschoren waren. Ik word zelf ook een beetje zenuwachtig als ik weer eens ergens lees dat iemand een webwinkeltje wil starten als bijverdienste, zonder voorraad (al heb ik inmiddels begrepen dat dat voor sommige sectoren wel kan) of investeringen, zonder veel werk (dàt kan niet, een webwinkel-eigenaar moet ook knokken), zonder BTW- of andere boekhoudkundige verplichtingen ("Voor een hobby-webwinkeltje? Nee toch!"), zonder naleven van de wet verkoop op afstand (teveel gedoe), enzovoort. Maar goed, zoals Peter zegt, de webwinkels die starten met het idee dat het hebben van een website volstaat om grof geld te gaan verdienen zijn geen lang leven beschoren. Online-ondernemen is nog vrij jong, er komen steeds meer webwinkels bij waar wel een ondernemersmentaliteit achterzit. De drempel om een webwinkel op te richten is stukken kleiner dan die om een echte (...) winkel op te richten, maar het uiteindelijke resultaat zal in beide gevallen afhangen van de inzet van de zaakvoerder. Aangezien het mijn stokpaardje is mensen ervan te overtuigen dat een webwinkel OOK werk met zich meebrengt, blijf ik gewoon lekker antwoorden op vragen van starters. Heel misschien kan ik dan binnen 10 jaar zeggen: "die heel succesvolle webwinkel, ken je die? Heeft MIJN advies gevraagd bij de start" ;D

 

Link naar reactie
  • 3

Zelfstandig ondernemers heb je in alle soorten en maten. Van wereldveroverende hemelbestormers tot tijdelijke, part-time zelfstandigen. Maar wie is wat? Ik worstel ook met de diverse kwalificaties. Ondernemen staat voor 'doen'. Doen is actief werkwoord, het suggereert een voorwaartse beweging, vooruitgang. Een zelfstandige is iemand die het allemaal zelf doet, beslist. Iemand die zelfstandig in zijn inkomen voorziet, zonder daarbij afhankelijk te zijn van een werkgever.

 

Er zijn ondernemers die helemaal niet zelfstandig zijn. Die nog niet durven te beslissen of ze nu wel of geen suiker in hun koffie willen. Die laten alles over aan managers, consultants en waarzeggers. Maar er zijn ook zelfstandigen die wel degelijk ondernemend handelen, innoveren en groeien, al was het maar op het persoonlijk vlak.

 

Is een interim-manager die zich af en toe voor 6 maanden verhuurt een ondernemer? Sommigen wel, de meesten zijn zelfstandig beroepsoefenaars. Is iemand die zich als schoonmaker uit de bijstands-val werkt geen ondernemer omdat 'ie voor de helft van het gangbare tarief offreert? Dat is niet zomaar een ondernemer, dat is een held. En de winkelier waarvan zijn winkel er nog steeds zo uitziet bij de opening, 20 jaar geleden dan? Nee, niet in mijn definitie. Maar dan krijg ik ruzie met Karen Romme, want die denkt daar weer anders over.

 

Maar hoe je het ook wendt of keert, het zijn allemaal mannen en vrouwen die niet afhankelijk willen zijn van derden als het om hun inkomen gaat. Die het heft in eigen hand nemen en een belangrijke bijdrage leveren aan de Nederlandse economie. Eigenwijze geesten die zich niet tussen 9 en 5 willen laten opsluiten om gelaten langs

te lopen, bang om hun zekerheden kwijt te raken.

 

Nep-ondernemers zijn er ook. Sujetten die nep-facturen sturen voor niet geleverde nep-diensten, vaak gevestigd op een nep-adres, met een nep-KvK nummer voor een nep-BV'tje. Maar dat zijn neppers, boeven, oplichters. Maar toch, sommige van die nep-organisaties worden beter en strakker bestuurd dan menig ondernemer zijn bedrijf in de hand heeft. Zijn dat dan toch ondernemers?

 

In zekere zin wel, ze staan voor een actief, vooruitstrevend beleid. Innovatie is hun niet vreemd, en ze zorgen voor werkgelegenheid. Binnen en buiten hun eigen organisatie. Een organisatie die in grote mate zelfvoorzienend is. Ze hebben oog voor de markt, en als er geen markt is, creëren ze er één. Een fijne neus voor vraag en aanbod, en de hand op de knip. Een branche die iedere recessie steeds weer weet te overleven.

 

Zijn er dan helemaal geen nep-ondernemers? Jawel. Dat zijn dromers die vallen onder de noemer 'veel geschreeuw en weinig wol'. Ze roepen van alles, maar presteren niets. Dus daar hoef je als 'echte' ondernemer ook geen last van te hebben. Ze snoepen geen marktaandeel af, ze pikken geen klanten in. Ze proberen op een netwerkborrel alleen maar hun visitekaartje aan je op te dringen. Laat ze. Geen punt. Dan kunnen zij weer verder dromen.

 

En kunnen wij weer verder 'doen'. Voorwaarts. Ondernemen.

Link naar reactie
  • 2

 

 

Dat een ondernemer die in mij ogen geen ondernemer is hier dezelfde behandeling krijgt als de student met studievragen en het personeelslid of de particulier die hier met zijn problemen komt.

 

En als deze ondernemer, die in jouw ogen geen ondernemer is, na een aanloopperiode de smaak echt te pakken krijgt, doorgroeit en op deze wijze ook nog eens een nuttige bijdrage aan onze maatschappij levert?

 

Wil je dan dat hij terugdenkt aan zijn starttijd op HL en de constructieve en kritische adviezen die hij daar kreeg, waardoor hij veel geleerd heeft. Of moet hij terugdenken aan een sfeer waaruit bleek dat hij geen recht had op een serieuze behandeling?

 

Als ik bij jou kom en een order zou willen plaatsen van 50 euro, stuur je me dan weg omdat die niet van een bepaalde serieuze grootte is? Of verleen je mij jouw service met de gedacht dat ik over 5 jaar misschien wel met mijn bedrijf doorgegroeid ben en jou de mooiste orders uit je portefeuille gun?

 

We zijn allemaal ooit ergens begonnen en de tijden zijn nu eenmaal veranderd. Hoeveel gevestigde ondernemers hebben al niet de grootste moeite om plausibele zaken gefinancierd te krijgen vandaag de dag. Laat staan hoe starters door de investeerders tegemoet getreden worden in het huidige klimaat. Als zij dan in staat zijn om tegen bijzonder geringe investeringen maar met gebruik van nieuwe technieken een "bedrijfje te beginnen", zij zien vervolgens dat het nog werkt ook en gaan in hun enthousiasme door en groeien uit tot "volwas"-ondernemers, dan doen ze het in mijn ogen goed.

 

En ik weet dat jij stelt dat jij je met je epistel niet tegen alle zolderkamerstarters keert. Maar juist onder diegenen die jij wel een veeg uit de pan geeft zijn er ook voldoende waarbij het starten zonder dat perfecte ondernemersplan en een winst-maximalisatie-plan juist de ervaring oplevert om het in de toekomst wel gestructureerd aan te pakken. En zoals door zovelen al gemeld is: de echte rommelaars die vallen vanzelf wel door de mand, daar zou een echte ondernemer toch niet bang voor moeten zijn.

Link naar reactie
  • 1

Nou, nou Rien,

 

dat is me nogal een statement. Ondernemers die de wil niet hebben winst te maken, marktverstoorders, geen antwoord meer geven .....

Vraagje: hoe en waar leggen we de grens?

En waar heb je nu precies last van? Concurrentie? Van 'nit-wits' die geen winst willen maken?

 

Kom op zeg.

 

groet,

 

John

 

P.S. ik word overigens moe van mensen die ik word met dt schrijven. Ook verbannen?

 

 

Link naar reactie
  • 1

Juist ja,

 

je bent pas "echt" als je zo slim bent om in 1 keer alle schepen achter je te verbranden en alles te riskeren wat je hebt. Anders ben je namelijk nep... Kleine ondernemers met passie die verstandig en voorzichtig beginnen en er pas dieper in duiken als ze een klantenkring en naam hebben opgebouwd...

 

Volgens mij lopen er daar behoorlijk wat van rond op HL. Ben zelf ook ooit mijn eerste onderneming naast m'n studie begonnen en heb toen een basis gelegd voor mijn huidige full time onderneming. Volgens mij stikt op HL ook van de ondernemers die op een zelfde wijze zijn gestart.

 

Mocht je er tegenaan lopen dat je voorbij gestreefd wordt door iemand met een 32 urige baan, 2 kinderen en een top-hypotheek, dan zou ik eerder bij mezelf te rade gaan. Misschien is je eigen bedrijfsmodel aan een update toe?

 

Gr

Mark

Link naar reactie
  • 1
Waarik op doel is zelfde product, andere distributie en geen winstoogmerk.

 

Vooral dat laatste lijkt me een garantie dat zo'n hobby geen lang leven beschoren zal zijn, en in the grand scheme of things geen noemenswaardige rol zal spelen.

 

Zolang ze weinig klanten hebben spelen ze geen rol van betekenis, en als het wel goed gaat draaien, hoe lang zullen ze het zich dan kunnen veroorloven om op dezelfde manier door te blijven gaan? Ze zullen ofwel stoppen omdat het te veel tijd vergt, ofwel een 'echte' onderneming worden.

 

Ik vind het topic trouwens wel een hoog 'verkeerde been uit bed' gehalte hebben...

Link naar reactie
  • 1
Ik vind het topic trouwens wel een hoog 'verkeerde been uit bed' gehalte hebben...

 

Misschien wel. Maar komt denk ik omdat ik eigenlijk weer eens de moeite nam om een flink aantal topics doot te lezen waarbij mij het gehalte van vele starters opviel.

 

In de trant van.

 

Ik begin een webshop mag ik nu een grijs kenteken auto rijden in plaats van hoe krijg ik mijn shop winstgevend.

Ik begin een webshop maar kan ik de kvk inschrijving (ca 75,00) niet beter uitstellen want ik betaalvoor de laatste twee maanden hetzelde als voor een jaar.

 

Dat gecombineerd met een vriend die zijn winkel in huishoudelijke apparaten kan sluiten maakt het inderdaad een beetje verkeerde been.

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie
  • 1

Hoi,

 

Ik kan Rien wel begrijpen, hoewel een term als "nep ondernemers" wel wat kort door de bocht is.

Eerder heb ik in een ander topic geschreven:

 

Het blijft moeilijk om een goede webshop neer te zetten en je te onderscheiden, zeker omdat er veel kaf tussen het koren zit. Mensen denken met een beetje klussen online "eventjes" binnen te lopen en denken te weinig na over alles wat daarbij komt kijken.

Veel ondernemers maken toch wel iets van een plan en gaan dat zorgvuldig invullen en uitvoeren terwijl online zaken doen regelmatig blijft steken in de "quick & dirty" sfeer, want het mag niks kosten.

 

Ook ik zie af en toe vragen voorbijkomen die ik niet wil beantwoorden omdat uit de vraag alleen al blijkt (imho) dat er nauwelijks enige kennis / ervaring aanwezig is en ik eigenlijk niet weet waar ik zou moeten beginnen met antwoorden.

Nog los van de taal- en spelvauten ................................ ;D

 

GJ

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Tja, het wordt herfst en het is ook weekend. In de winter en weekenden zullen voorlopig steeds weer meer internetters HL ontdekken. Beste tip op dit gebied is eerder gegeven: schakel bepaalde delen van dit forum uit, als je ervarener wordt of sla gewoon die betreffende berichten over.

 

Ik kan Rien en GJ Bramer verder ook goed begrijpen. Maar je weet nooit van welk niveau of welke achtergrond starters komen en hoe lang of serieus ze bezig zijn. Online en offline zie ik toch ook veel nieuwkomers groeien, van wie ik zelf ook eerder dacht: dat wordt hem niet.

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. is het op draad-niveau mogelijk om verdere berichten onzichtbaar te maken?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Jij noemt ze nep-ondernemers, maar waarschijnlijk zien deze mensen zich ook helemaal niet als ondernemer. Bekijk het eens van de andere kant: Internet geeft mensen de mogelijkheid om iets bij te verdienen naast hun betaalde baan. Gaat het goed, dan kunnen ze misschien na een tijdje minder voor een baas gaan werken. Misschien maken ze ooit de stap naar een volledige onderneming en misschien ook niet.

 

Bovendien kun je je er wel druk over maken, maar je kan er toch niks tegen doen. Je kunt ook eens kijken naar de kansen die het biedt, bijvoorbeeld via affiliate marketing. Misschien willen die hobbyisten jouw producten wel promoten. En niet lullig bedoelt, maar kijk dan eerst ook eens kritisch naar je eigen websites want zoveel ontlopen die de door jou verguisde hobby-sites nu ook weer niet.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik wordt helemaal moe van wat in mijn ogen nep-ondermeners zijn. Van die goedbedoelende nit-wits die als leuke vrijetijdsbestedeing op hun studeerkamertje webwinkels beginnen zonder het oogmerk deze te laten uitgroeien tot een echte onderneming. Door de lage kosten en het gebrek aan de wil tot winst zijn dit meestal marktverstoorders pur-sang. Ik heb mij dan ook voorgenomen leveranciers aan dit soort "bedrijfjes" alleen nog mijn klandizie te gunnen als het echt niet anders kan. Ook zou ik willen voorstellen op topics van dergelijke niet-ondernemers niet te reageren, daar zij niets met ondernemen te maken hebben.

 

Ik ben mijn hele studententijd nep-ondernemer geweest met een eigen webwinkeltje in nep-artikelen. Dit nep-ondernemerschap leverde mij wel een dusdanig nep-inkomen op dat ik zonder te lenen bij onze vrienden van de IB-Groep en zonder slecht-betalende bijbaantjes te hoeven doen mijn studietijd heb kunnen bekostigen.

 

Trouwens, als jouw markt "verstoord" wordt door dit soort nep-ondernemers en nitwits, dan doe je zelf iets heel erg fout en bak je er als ondernemer niets van. De pot verwijt de ketel dus......

 

Link naar reactie
  • 1
Ik ben mijn hele studententijd nep-ondernemer geweest met een eigen webwinkeltje in nep-artikelen. Dit nep-ondernemerschap leverde mij wel een dusdanig nep-inkomen op dat ik zonder te lenen bij onze vrienden van de IB-Groep en zonder slecht-betalende bijbaantjes te hoeven doen mijn studietijd heb kunnen bekostigen.

 

Trouwens, als jouw markt "verstoord" wordt door dit soort nep-ondernemers en nitwits, dan doe je zelf iets heel erg fout en bak je er als ondernemer niets van. De pot verwijt de ketel dus......

 

Hoewel ik een pittige reaktie meestal wel kan waarderen sla de plank toch een beetje mis. Rien heeft het hier over hobbyisten die niet echt bezig zijn met geld verdienen, wat jij zo te lezen juist wel hebt gedaan. Je voelt je dus onterecht aangevallen. ;)

Link naar reactie
  • 1

Voor mijzelf probeer ik altijd de volgende twee "stelregels" te hanteren:

 

1. Ik maak me niet druk om dingen waar IK niets aan kan veranderen. (Ik kan me daarintegen wel extreem druk maken om dingen die ik wel kan veranderen)

2. Van elk nadeel probeer ik mijn voordeel te maken. (Ook in mijn "branche" zijn er studenten die wat bij klussen. Die huur ik in en voeg daar een stuk waarde aan toe. (interpretatie van gegevens, maken van rapportages, advisering aan de opdrachtgever en begeleiding))

 

Vind jij trouwens dat er een verschil is tussen iemand die op zijn studentenkamer met een webshop begint of dat iemand (vaak voor nog veel minder euro's per uur) bij een (web)winkel gaat werken?

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 1
Wat heeft dit er mee te maken? In beide gevallen ga ik er van uit dat zij dit doen om iets te verdienen. Winst maken dus. Levert een verkoopprijs op van kostprijs + marge. Ik heb moeite met diegene die geen of nauwelijks marge willen maken.
Ik heb op dit forum de spreuk van mijn Marketing docent op de HEAO al vaker gehanteerd: "Het lijkt verdacht veel op marketing" Hier gaat dit ook op vind ik. Als hoge marge maken je enige doel is, moet jij dat lekker nastreven. Als je daarbij vindt dat jouw concurrentie voornamelijk uit 'nep-ondernemers' bestaat, die dat jou onmogelijk maken, zul je mijns inziens die nauwe benadering van de marketing eens moeten loslaten en breder moeten gaan redeneren. Dealergarages klagen niet over Kwik Fit, Albert Hein klaagt niet over de LIDL en ALDI, neen, ze gaan de concurentie aan, op meer waarden dan alleen prijs. Bijenkorf, HEMA en V&D kunnen ook naast elkaar bestaan. En geloof me, men positioneert zich op meer dan alleen marge. Een verkoopprijs bestaat in dat opzicht ook uit meer dan kostprijs en marge.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Ik ben van plan om een webwinkel te beginnen in een kleine niche markt, ik verwacht er geen grote successen van

 

Stel nu dat die zin als volgt verder was gegaan:

 

.....ik verwacht er geen grote successen van, maar ik ben bereid mijn ziel en zaligheid erin te gooien aangezien ik deze nichemarkt mij op het lijf geschreven is en ik de kans wil grijpen. Ik heb de afweging gemaakt in eerste instantie direct mijn baan op te zeggen, maar uit mijn ondernemingsplan blijkt dat de kans dat ik dan binnen 6 maanden failliet ben te groot is.

Mijn doelstelling is er zoveel mogelijk kennis uit te halen en een bescheiden winst te boeken waardoor ik vervolgens in staat ben zelf te investeren in mijn grote droom, namelijk zelfstandig ondernemer zijn in een andere markt waar ik zelf het startkapitaal voor wil verdienen en niet afhankelijk wil zijn van een bank

 

Had je dan hetzelfde gedacht?

 

Moraal van het verhaal: Het is redelijk lastig om op basis van een OP te zien welke gedrevenheid en motivatie er achter een persoon schuil gaat. Helemaal als het iemand is die voor het eerst op een forum rondloopt, een beetje schrikt van alle aanwezige kennis en ervaren ondernemers en als gevolg daarvan niet meteen uigebreid zijn motivaties en drijfveren gaat toelichten. Drempelvrees zogezegd

Vandaar wat mij betreft vrijwel altijd het voordeel van de twijfel, mits ze binnen de regels van HL blijven.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik heb het hele topic grofweg bekeken en denk continu: Ja, en?

Toen dacht ik.... wil de TS nu een probleem oplossen of zijn frustratie kwijt? Ik zie allemaal reacties over:

- wat het probleem is

- of het een probleem is

- wat je ermee kan doen

- of je er druk over moet maken

- etc.

 

Wat had je in gedachte willen bereiken toen je dit topic maakte?

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 1

Zolang de meerwaarde van in de winkel kopen niet meer waard is voor de klant dan die 100 euro die hij meer betaald in de winkel is er gewoon een duidelijk concurrentievoordeel. Dat is gewoon het moment waarop de te dure winkel zijn pricing moet gaan herzien. Of ze moeten meer service leveren of ze moeten wellicht duidelijker communiceren wat hun service is. Iemand voldoet gewoon beter aan de wensen van de klant en schaffen ze daar dus aan.

 

Zie het als een nieuwe kans, een moment waarop je als ondernemer wakker geschud wordt en je ook zelf weer de geniale ingevingen kan krijgen om je bedrijf een nieuwe richting in te sturen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 1

Goedemorgen Paul,

 

ik kan me de frustratie ook wel voorstellen, maar is dit niet gewoon concurrentie, marktwerking etc., inherent aan ondernemen?

 

En parasiteren? Dat begrijp ik niet. Kun je dat even uitleggen.

 

groet,

 

John

 

Wel, mijn argumentatie berust op de aanname dat het dus nagenoeg onmogelijk kan zijn voor bijvoorbeeld een speciaalzaak om op prijs te concurreren. De speciaalzaak heeft veel hogere lasten.

 

Als dit de marktwerking en gezonde concurrentie moet zijn kunnen in de toekomst de meeste kleine winkels de deuren wel sluiten en houden we een assortiment aan webshops over waarbij in mijn gevoel toch een soort afkalving plaatsvind op diverse vlakken.

 

Op een zaterdag gezellig diverse winkels aflopen om een mooi produkt uit te zoeken, diverse merken en modellen persoonlijk in eigen ogen te zien is er dan niet meer bij.

 

Maar goed meningen verschillen, er moet natuurlijk een plek zijn voor iedereen, ik zie enkel de trend dat de prijs het belangrijkste is maar de toegevoegde waarde op dit moment blijkbaar minder wordt gewaardeerd. Uiteindelijk houden we dan de ikea's, megastores etc over die hun monopolie verder uitbreiden. Zeg maar gerust de ondergang van de middenstand of kleine ondernemers volgens "oude formule" waar persoonlijk contact en vertrouwen hoog in vaandel staan.

 

Ik zal het niet zo stellig zeggen maar de zolderkamer ondernemers plegen in een aantal gevallen broodroof is mijn indruk.

Dat mensen op dit forum niet op deze wijze kijken op deze materie heeft ook te maken met het hoge "webshop" gehalte van dit forum. Misschien wordt ik wel oud hahaha

Link naar reactie
  • 1

Maar stel nu eens dat jij een winkel hebt en dat er steeds meer mensen binnenlopen om informatie op te halen en om zaken even aan te raken. Vervolgens gaan ze naar huis en kopen het in een webwinkel. Dan zou ik me als winkelier ook gen^^id voelen.

 

Los van het feit dat mensen juist internet gebruiken als bron voor informatie voordat ze iets kopen, is dat genaaid voelen nou eenmaal een typisch geval van jammer. Als ondernemer zul je moeten kunnen inspringen op nieuwe ontwikkelingen, en als je op de manier van vroeger zaken blijft doen, dan zal dat consequenties hebben.

 

Da's niet de schuld van de 'nieuwe' ondernemers, maar van hen die zich niet kunnen aanpassen.

Link naar reactie
  • 1

Wil je nu de consument op het matje roepen? En dan onder het motto van een kwestie van fatsoen?

Kom nou, met alle respect maar onder welke steen kom je dan vandaan? De consument is de markt, en de markt beweegt. Jij moet als ondernemer met die markt meebewegen, of zelfs voor de markt uit bewegen. Als je de consument ter verantwoording roept omdat zij een aantal zaken anders doen dan jij als ondernemer had verwacht, loop je voordurend achter de feiten aan. Of de keuze wel of niet goed uitpakt is dan aan de consument.

Mijn ouders hebben zich vorige week laten voorlichten in de winkel over een afzuigkap. Op internet vonden ze deze zelfde afzuigkap later voor maar liefst € 80.00 goedkoper! Dan maak je OF een keuze voor service ( als je die al hebt) OF voor prijs... Wat de beste keuze is bepaalt op dat moment de consument. Of het daadwerkelijk de beste keuze is, weten ze later pas, Maar de koop is gedaan en de winkelier loopt achter de feiten aan.?

Een paar stappen vooruit denken, daar draait het om. Niet om de consument ter verantwoording te stellen.

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 1
In jouw voorbeeld maak je dus duidelijk GEEN keuze voor OF prijs OF service, maar van EN prijs (internet) EN service (voorlichting winkelier). Ook wel snoepen van twee walletjes genoemd.

 

Nee, dat heeft te maken met het verschil tussen de diverse prijzen en de mate van service die daar bij komt. De meeste mensen vinden het geen enkel probleem om meer te betalen voor goede service, maar met mate. Als je voor die vriendelijke meneer opeens een kwart meer moet betalen, dan haak je snel af - zo veel draagt die service in het hele plaatje nou ook weer niet bij.

 

Het is dus (net als het altijd al geweest is eigenlijk) gewoon een kwestie van prijs/kwaliteit verhouding. Als een winkelier klanten misloopt is zijn prijs/kwaliteit verhouding niet goed, en dat is niet de schuld van zijn concurrenten...

Link naar reactie
  • 1

Het gaat natuurlijk niet alleen meer om de langere trend waarbij kleine ondernemers met een "eigen zaak" dus winkel het moeilijk hebben. Eerst kwam de bedreiging van de groot warenhuizen die hele marktsegmenten de doodsteek toebrachten door dump prijzen dmv grote inkoop. Dit heeft al geleid tot een verschraling van aanbod EN mogelijkheden unieke produkten te kopen (denk aan de IKEA en Leenbakken huisinrichtingen). Niemand maakt zich hier blijkbaar druk om maar deze verschraling is denk ik geen vooruitgang. Maar nu wordt het vuur nogmaals aan de schenen gelegd voor de kleine ondernemer door internet shops die op prijs wederom een marktsegment wegnemen.

 

Ik heb een beetje te doen met die kleine ondernemer, natuurlijk iedereen moet "mee" gaan met nieuwe ontwikkelingen maar hier is denk ik geen kruid tegen gewassen. Een echte oplossing is er ook niet, je kunt mensen niet verbieden zaken te doen op eigen wijze natuurlijk.

 

Ik heb niets tegen webshops, maar nogmaals, het zijn vaak niet briliante ideeen of nieuwe produkten die worden aangeboden, Men ziet kansen waar anderen het goed in doen en op prijs wordt er geconcurreerd. Voor elk produkt is er een markt en ik denk ook niet dat webwinkels alles kunnen overnemen. Een USB stick, zeker, een auto, misschien niet zo snel.

 

Misschien zitten we in een fase naar het nieuwe ondernemen waar een aantal takken het onderspit gaan delven en dat is vrij natuurlijke gang van zaken. Waar denk ik op gelet moet worden zijn de grotere implicaties en gevolgen die deze trend zal voortbrengen. Misschien als mensen zouden weten hoe Nederland er uit ziet zonder kleine ondernemers, met enkel grote warenhuizen en internetshops dat ze dan andere keuzes maken.

 

Op dit moment staart iedereen zich denk ik blind op de aanschaf prijs zonder duidelijk het hele plaatje te zien. En er zijn hier op HL denk ik te weinig ondernemers met een "eigen zaak" t.o.v. de internet ondernemers om een echt debat te voeren. Eigelijk is dat jammer.

 

 

Link naar reactie
  • 1

het is lastig als mensen de prijzen zo drukken, het is niet alleen gekoppeld aan mensen die hobbymatig zaken verkopen, ook juist hele grote jongens kunnen heel veel korting bedingen terwijl jij dat niet kunt.

 

Ik probeer me te onderscheiden in assortiment, service en advies. maar juist online is het een markt van prijsvergelijking. Bovendien merk ik dat het juist dat goedkopere segment ook veel meer verkoopt (daar zitten in mijn branche ook die grote jongens in). Het is en blijft lastig, ik heb ook geen pasklare oplossing behalve dan te zeggen dat je niet met die prijzen mee moet gaan. Simpelweg omdat het ondernemen dan voor jou geen zin heeft.

Sfeer en beleving zijn termen die je veel hoort als het gaat om onderscheid maar ook dat is online best lastig. Zelf probeer ik nu een 'community' te bouwen. Binding te creeren met de winkel, oa door actief gebruik facebook.

 

Overigens weet ik heel zeker dat de groothandel veel korting geeft aan die grote jongens, het is echt niet zo dat zij voor nauwelijks meer dan de inkoopprijs verkopen. Ik neem lang niet zoveel af, maar ben wel een trouwe klant en dat mag ook wel es beloond....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.