• 0

Domeinnaam uitgeschreven bedrijf opeisen of overnemen

Goedemiddag allen,

 

Een ander is mij helaas te snel af geweest en heeft een aantal jaar voordat ik mijn bedrijf startte de domeinnaam [bedrijfsnaam].nl geregistreerd. Dit bedrijf (geen concurrent, andere branche) bestaat sinds enkele jaren niet meer en is uitgeschreven bij de KvK.

 

Ik heb contact opgenomen met de eigenaar en voorgesteld om de domeinnaam over te nemen tegen een vergoeding. Deze vroeg hier echter een exorbitant bedrag voor en gaf aan dat hij het nog gebruikt voor zijn privé e-mail.

 

Nu wij in het proces zitten om [bedrijfsnaam] te registreren als vastgelegd merk, vroeg ik mij af of het mogelijk is om de domeinnaam op te eisen?

 

Ik kijk uit naar uw reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2

Waarom registreer je al die andere landenextensies en waarom verwachten klanten een .nl? Opereer je alleen in of vanuit Nederland?

 

Zoals eerder vermeld wordt mijn bedrijf niet beperkt door landsgrenzen. Momenteel ben ik actief in West-Europa en de VS. De landenextenties verwijzen, indien beschikbaar, naar de juiste vertaling op de .com website.

 

Gebruikt de houder van de .nl 'alleen' een info@... e-mailadres of ook een catch-all waarmee jouw belangen/privacy van cliënten geschaad worden?

 

Een catch-all, want de .nl houder heeft ook weleens een belangrijke e-mail doorgestuurd die aan mij persoonlijk gericht was.

 

Heb je een contactformulier of klantinlog-omgeving?

 

Beide.

 

En tenslotte heb je de afgelopen jaren een dossier met probleemsituaties opgebouwd?

 

Nee, dat niet.

 

Als jouw onderneming te verkopen is, zal de waarde toenemen als je je merk- en domeinnaam plus social media accounts gestructureerd of goed verzorgd hebt. Nu lijkt dat vervelend genoeg niet het geval, hopelijk kost dit niet direct omzet of levert dit ook geen andere problemen of risico's op.

 

Hoezo denkt u dat mijn social media accounts niet goed gestructureerd zouden zijn?

 

Wie is nu houder en was de onderneming een eenmanszaak, vof of BV?

 

De houder is de voormalige eigenaar van een eenmanszaak.

Link naar reactie
  • 1

Een ander is mij helaas te snel af geweest en heeft een aantal jaar voordat ik mijn bedrijf startte de domeinnaam [bedrijfsnaam].nl geregistreerd

 

Ik heb alle andere gangbare extensies geregistreerd en onze website draait op [bedrijfsnaam].com. Dit veroorzaakt regelmatig problemen en verwarring. Regelmatig worden e-mails naar info@[bedrijfsnaam].nl verstuurd. Aangezien het hier ook regelmatig om vertrouwelijke informatie van klanten gaat, best vervelend.

 

Ik handel al bijna 10 jaar op [bedrijfsnaam].com en bezit ook .eu .be .de .at .fr .co.uk en nog een paar.

 

------------------------

 

Je bent al bijna tien jaar actief met je bedrijf en er zijn al bijna tien jaar problemen en verwarring doordat er regelmatig e-mails met vertrouwelijke informatie van klanten naar info@[bedrijfsnaam].nl worden verstuurd.

En vandaag krijg je zomaar ineens de geweldige ingeving om eens te kijken wat je hier eventueel aan zou kunnen doen? Ik geloof er helemaal niets van.

 

Link naar reactie
  • 1

 

Weleens bedacht dat het misschien een obsessie is geworden?

 

Wanneer je al argumenten gaat verzinnen als 'klanten sturen vertrouwelijke mail naar het verkeerde adres' dan ben je de opponent aan het zwartmaken, alsof die er iets aan kan doen dat jouw klanten niet zo snugger zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Wacht even (met vervolg)
en
Lijkt mij de omgekeerde wereld.

Het is het enige argument bij onderhandeling, mediation of arbitrage voor de zaak van topic starter. Jullie leggen mijn opmerking nu exclusief/juridisch als argument uit tegen het handelen van de huidige domeinnaamhouder. Er kunnen hinder- of overlastsituaties ontstaan waar niet direct iemand schuldig of strafbaar in is. Dan zou je er samen uit moeten komen of je aan een extern oordeel moeten willen overgeven.

Naarmate de intelligentie toeneemt, worden de oplossingen complexer ...

 

Vooralsnog wordt de felbegeerde domeinnaam gerechtvaardigd door een zo nu en dan verkeerd geadresseerde e-mail. Het probleem is zó groot dat TS er max. 1.000 euro voor over heeft ... en geen cent meer.

 

Als dat zo is, dan blijven de volgende oplossingen over:

1: TS koopt de zo felbegeerde NL-domein voor een slordige € 9.000. (of voor minder, want voor zover bekend zijn de onderhandelingen over de uiteindelijke prijs nog niet eens begonnen)

2: TS verzint een nieuwe unieke domeinnaam en laat een 20+ extensies vastleggen.

3: TS vervangt de info@ uit al z'n mail-adressen, waardoor de post niet meer bij de NL-buren wordt bezorgt.

 

Mediation of arbitrage is m.i. helemaal niet aan de orde. Mocht TS daartoe wel besluiten dan zullen de kosten zeer waarschijnlijk (maar dat is slechts een aanname mijnerzijds) hoger uitvallen dan die magische grens van 1.000 euro.

Mijn inziens een gevalletje Hollandse zuinigheid + koppigheid.

Echt deze discussie gaat helemaal nergens meer over.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Nou nou ik vind € 1.000,00 voor een niet gebruikte domeinnaam zonder SEO waarde al een behoorlijk fors bedrag hoor...

Weinig relevant wat 'ik' er van vind. Iedereen heeft zo zijn eigen strategie, budget, emotie ...

 

List of most expensive domain names.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

De handelsnaam van topic starter zal inmiddels toch wel aardig sterk geworden zijn.

Dat was voorheen de handelsnaam van de andere partij die daarmee als eerste actief was.

 

Topcstarter registreerde niet alleen de dotcom van een handelsnaam die al door een ander gebruikt werd, maar talloze andere domeinextensies. Wie maakt er dan inbreuk? Wat overigens in rechte geen inbreuk was, want beide partijen waren in verschillende markten actief.

 

Ik kom straks jouw fiets ophalen Highio, want daar maak jij onvoldoende gebruik van. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

 

De domeinnaamhouder handelt (mailt) nog steeds onder een handelsnaam die niet langer (ook) de zijne is. Hij is alleen bereid daar wat aan te doen tegen een exorbitante vergoeding die vele malen hoger is dan de kosten die gemoeid zijn met het archiveren van oude e-mail en het doorgeven van een nieuw e-mailadres. Je zou dat een nieuw feit of een gewijzigde omstandigheid kunnen noemen die de voortzetting van deze registratie nu te kwader trouw maakt.

 

 

Wijzigen van een emailadres is een drama. Je moet het een iedereen doorgeven, en daar begint

het probleem al. Wie is iedereen?

Daarna verwerkt een deel van de mensen het alleen op de PC, maar niet op de iPad. Je gaat dus mail missen.

Vervolgens wil je een gekocht software pakket opnieuw installeren. Helaas, nieuwe licentiecode gaat naar het niet meer in bezit zijnde email. Even als de link om je wachtwoord op die site aan te passen.

 

Kortom, een boel tijd en kans op onvoorziene problemen.

Zeker als de koper daar dan een behoorlijk financieel voordeel van heeft zou ik daar ook een hap van willen. Ik ga geen rotklus doen om iemand anders zijn bedrijf te helpen.

 

Link naar reactie
  • 1

Ik ben nu toch wel benieuwd waarom die 9.000 euro te veel zou zijn.

 

Ik heb het idee dat je vanuit economisch perspectief best dat geld wel zou kunnen betalen.

Maar je gunt het de verkoper niet, omdat hij dan zonder iets te doen die 9.000 in zijn zak steekt.

Zet je daar overheen. Even slikken, en hoppa. Probleem opgelost.

 

Maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben.

 

 

De kleinschaligheid van dit probleem rechtvaardigt een uitgave van € 9000 in mijn ogen niet. Die kunnen we wel beter besteden.

 

Hier lijkt geen sprake van menselijke vergissingen, maar van een structureel probleem (aan jou kant, wat de vraagprijs niet ten goede komt).

 

Je gebruikt “alle” extensies voor verwijzing naar taalgebieden zonder dat je de NL bezit.

Daarmee schep je zelf de verwarring.

 

Ik zou het eigenlijke probleem eerst oplossen en daarna kijken of de NL eigenaar nog een zakcentje wil verdienen.

 

-alle website doorverwijzen naar .com onder vermelding dat dat de juiste is.

-alle email naar .com met auto reply dat .com de juiste is.

-de nodige acties ondernemen op sociaal media.

 

Wij hebben één (meertalige) website draaien op bedrijf.com. Surft u bijvoorbeeld naar bedrijf.de dan komt u op bedrijf.com uit.

 

Nergens uitten wij ons met andere extensies, ook niet op social media.

 

Ik heb nog niet meegemaakt dat een buitenlander per ongeluk een mail naar info@bedrijf.nl heeft verstuurd. Dus ik denk dat de verwarring door het gebruik van buitenlandse extensies wel meevalt.

 

Hoe ziet u dat voor zich, actie ondernemen op social media? Wekelijks een bericht plaatsen dat ons e-mailadres nog steeds info@bedrijf.com is, lijkt mij toch ook niet zo'n strak plan. Dat weten 99,9% van onze klanten ook wel. Een goed idee is natuurlijk altijd welkom.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ik ben erg blij met alle inhoudelijke reacties. Mijn dank daarvoor! Ik was erg benieuwd of we in onze situatie recht hebben op de .nl domeinnaam.

 

Overigens moet ik wel een beetje grinniken om de aannames over liegen, stalken en de grootte van dit probleem. Petje af voor de volhardendheid van een aantal hier.

 

Ga ik mijn bedrijfsnaam wijzigen? Nee natuurlijk niet, daar is het probleem helemaal niet groot genoeg voor. Na al die jaren zal een naamswijziging meer problemen en kosten met zich meebrengen dan die € 9000.

 

Ik wacht rustig af totdat de .nl houder bereid is een voor mij redelijk bedrag te accepteren of niet. Wij gaan voorlopig nergens heen. Het zal de privacy van de klanten die weleens een foutje maken wellicht niet ten goede komen. Maar we zullen er waarschijnlijk geen cent minder om verdienen.

 

Mochten er nog vragen zijn, dan zal ik daar op reageren.

 

Mvg P1234

 

Link naar reactie
  • 0

Je kan niet een merkgerelateerd domein opeisen als dat te goeder trouw is gebeurd en dat is zo. Het zou nog anders zijn als jij een (groot) belang hebt bij de domeinnaam en de huidige houder in het geheel niet maar dat is ook niet het geval want het domein is in gebruik. Onderhandelen kan helpen of de naam met een andere extensie registreren en gaan gebruiken. Grote kans dat de huidige domeinhouder dan alsnog met een redelijk voorstel komt. De bedrijfsnaam als merk registeren (als dat kan) is altijd een goed idee. Ook dat kan wel helpen bij het onderhandelen omdat het domein niets of in elk geval veel minser meer waard is voor iemand in dezelfde branche.

 

Link naar reactie
  • 0

Er is geen website in de lucht, het bedrijf bestaat immers niet meer. Maar er wordt (blijkbaar) nog wel gebruikgemaakt van e-mail.

 

Ik heb alle andere gangbare extensies geregistreerd en onze website draait op [bedrijfsnaam].com. Dit veroorzaakt regelmatig problemen en verwarring. Regelmatig worden e-mails naar info@[bedrijfsnaam].nl verstuurd. Aangezien het hier ook regelmatig om vertrouwelijke informatie van klanten gaat, best vervelend.

Link naar reactie
  • 0

Een ander is mij helaas te snel af geweest en heeft een aantal jaar voordat ik mijn bedrijf startte de domeinnaam [bedrijfsnaam].nl geregistreerd.

 

Haha dan was ie je inderdaad nogal wat te snel af :)

 

Ik vrees dat je pech hebt in deze.

 

Om een domeinnaam echt te kunnen claimen moet de zaak aan 3 voorwaarden voldoen.

 

 

1. De domeinnaam is identiek of lijkt verwarrend veel op een merk of handelsnaam van de klager; en

2. De domeinnaamhouder heeft geen rechten of legitieme belangen met betrekking tot de domeinnaam; en

3. De domeinnaam is te kwader trouw geregistreerd en (in Nederland: of) wordt te kwader trouw gebruikt. Als de geschillenbeslechter de eis honoreert zal de domeinnaam aan de eiser worden overgedragen.

 

Afkomstig van ICT recht / factsheet 'geef hier die domeinnaam'

 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Mag ik vragen hoe hoog het “exorbitante bedrag” is?

 

 

De vraagprijs is € 9000,-. Zo'n 9x meer dan ik ervoor bereid ben te betalen.

 

Het gaat om een vrij unieke bedrijfsnaam die voor een ander niet van waarde zal zijn. Geen algemene term die bijvoorbeeld op zoekmachinetechnisch gebied iets toevoegt.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou de prijs die jij ervoor wil betalen bij hem neerleggen met een tijdslimiet en dat je daarna voor een ander domein gaat (ook in eigen correspondentie e.d.). Op het moment dat jij voor een ander domein gaat weet hij ook dat hij verder kan fluiten naar een goede opbrengst voor dat domein En dan is het maar de vraag of zijn privé-mail hem dat waard is.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou de prijs die jij ervoor wil betalen bij hem neerleggen met een tijdslimiet en dat je daarna voor een ander domein gaat (ook in eigen correspondentie e.d.). Op het moment dat jij voor een ander domein gaat weet hij ook dat hij verder kan fluiten naar een goede opbrengst voor dat domein En dan is het maar de vraag of zijn privé-mail hem dat waard is.

 

 

Andere domeinnaam? Ik handel al bijna 10 jaar op [bedrijfsnaam].com en bezit ook .eu .be .de .at .fr .co.uk en nog een paar.

 

Ik denk niet dat een tijdslimiet indruk maakt. We zijn hiermee al maanden bezig en meneer weet ook dat onze bedrijfsnaam ook niet zomaar zal veranderen.

 

Ik kan mij ook wel voorstellen dat je weinig zin hebt om voor een paar euro overal je e-mailadres aan te moeten passen (social media, forums, etc)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je met een redelijk overleg en wat toegeven aan beide kanten het meest ver zal komen. Als je al snapt dat hij 'geen zin zal hebben om voor een paar centen overal z'n e-mailadres aan te passen' kun je jouw bod daarop afstemmen, en dat er misschien bij vermelden?

 

Heb je bijv. ook aangeboden om een e-mailforward in te stellen zodat hij geen mail mist (tenzij hij alles op 'info@' gemaakt heeft en jij die ook wil gaan gebruiken tenminste)?

 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Mmm, je was hier dus 10 jaar geleden ook al tegenaan gelopen, neem ik aan.

En zelf de keuze gemaakt om toch alles op .com te gaan doen.

 

Het is nu dus de vraag of je die andere persoon zo ver kunt krijgen om voor €1.000,- of €1.500 afscheid te laten nemen van zijn privé-e-mail (dat is voor de meeste wel wat meer dan "een paar euro").

 

Als dat niet lukt met een tijdslimiet, dan zou ik hier gewoon een punt achter zetten en het daarbij laten. Niet "in de lucht" laten hangen dat je toch interesse hebt want dat drijft de prijs alleen maar omhoog.

 

Link naar reactie
  • 0

Mag ik vragen hoe hoog het “exorbitante bedrag” is?

De vraagprijs is € 9000,-. Zo'n 9x meer dan ik ervoor bereid ben te betalen.
What's in a name ... Voor die € 9.000 koop je nog nét een nieuwe auto ... die na vijf jaar fiscaal is afgeschreven en commercieel waarschijnlijk al veel eerder.

 

Het gaat om een vrij unieke bedrijfsnaam die voor een ander niet van waarde zal zijn. Geen algemene term die bijvoorbeeld op zoekmachinetechnisch gebied iets toevoegt.
Voor die ander niet, maar voor één persoon schijnt het veel waard te zijn.

Hebbedingetjes zijn altijd duur ... die alleen maar duurder worden naarmate je meer belangstelling toont.

 

Ik heb mij laten vertellen dat - "The Internet currently has 1,542 top-level domains (TLDs) as of June 12, 2018." - waardoor je nog een lange weg hebt te gaan.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als die enige reden dat die persoon het domein voor email gebruikt de reden is om het niet te willen verkopen, dan zou je wellicht een deal kunnen aangaan:

 

Even verondersteld dat hij iets als voornaam@domein.nl gebruikt, en niet info@ of iets generieks kun je zijn mail gewoon forwarden nadat je het domein hebt overgenomen. Uiteraard zul je dat schriftelijk moeten vastleggen, maar het is zeker een mogelijkheid... misschien is hij dat geval wel bereid 1000 euro te accepteren gezien het hem geen sores oplevert?

Link naar reactie
  • 0

Dan verkoop je dus je domeinnaam met privé mailadres aan een onbekende.

De mail komt dan bij de koper op de server binnen. Die heeft dan toegang tot de privémail van de verkoper.

Dat zou ik dus nooit doen. Of compleet afstand doen of niet.

 

Ik heb ook een website met privémailadressen van 4 personen. Ooit een bod op de domeinnaam gehad. Maar de mailadressen zijn al erg lang in gebruik en wereldwijd bekend dat wijzigen bijna niet te doen was. Uiteindelijk dus niet doorgegaan, ondanks een leuk bod.

Link naar reactie
  • 0

Dat hangt er van af of je zelf ook email wilt ontvangen op het domein of niet.

 

Stel dat je al bedrijf.com hebt en al je mailverkeer via @bedrijf.com adressen doet kun je dat gewoon zo laten. Vervolgens maak je op bedrijf.nl een MX record aan dat verwijst naar een IP adres dat in beheer is van de oorspronkelijke eigenaar van het domein (bijvoorbeeld via gmail, maar er kan van alles).

 

Als je het op die manier doet dan kun je de mail van de oorspronkelijke eigenaar helemaal niet onderscheppen, maar zelf ook geen mail onder het .nl domein ontvangen. Lastig...

Link naar reactie
  • 0

Met deze extra informatie zijn er wellicht toch mogelijkheden voor een WIPO procedure.

 

Ten eerste is het zo dat jouw handelsnaam overeenkomt met de betreffende domeinnaam. Dat hoeft op zich niet veel te betekenen omdat er geen sprake van verwarring is als de domeinnaamhouder het domein toch gaat gebruiken omdat jullie in een andere branche werkzaam zijn. Maar slechter maakt het je zaak ook zeker niet.

 

Dan zou de WIPO commissie in het uiterste geval moeten oordelen of de huidige domeinnaamhouder een legitiem belang heeft met het houden van de domeinnaam. En dan is de vraag of het hebben van een e-mail adres en het ongemak om dat te veranderen voldoende belang is ten opzichte van de belangen van TS? En uiteraard helpt het ook om de huidige domeinnaamhouder zijn email te laten behouden, daarmee vervalt op zijn minst een deel van het mogelijke legitieme belang.

 

Tel daarbij op dat de procedure in eerste instantie gratis is en pas wat gaat kosten als er daadwerkelijk een uitspraak moet volgen en ik zou de procedure starten, eventueel na een laatste bod. Eerst volgt mediation en kan je alsnog een redelijk bedrag overeenkomen. Je kan de eventuele zaak uiteraard verliezen maar de huidige domeinnaamhouder ook en dan heeft die helemaal niets. Redelijke kans dat die alsnog eieren voor zijn geld kiest.

 

Hier lees je meer. En als je tijd hebt kan je ook in de uitspraken zoeken naar soortgelijke gevallen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.