• 0

Domeinnaam uitgeschreven bedrijf opeisen of overnemen

Goedemiddag allen,

 

Een ander is mij helaas te snel af geweest en heeft een aantal jaar voordat ik mijn bedrijf startte de domeinnaam [bedrijfsnaam].nl geregistreerd. Dit bedrijf (geen concurrent, andere branche) bestaat sinds enkele jaren niet meer en is uitgeschreven bij de KvK.

 

Ik heb contact opgenomen met de eigenaar en voorgesteld om de domeinnaam over te nemen tegen een vergoeding. Deze vroeg hier echter een exorbitant bedrag voor en gaf aan dat hij het nog gebruikt voor zijn privé e-mail.

 

Nu wij in het proces zitten om [bedrijfsnaam] te registreren als vastgelegd merk, vroeg ik mij af of het mogelijk is om de domeinnaam op te eisen?

 

Ik kijk uit naar uw reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Met deze extra informatie zijn er wellicht toch mogelijkheden voor een WIPO procedure.

 

Ik zie die mogelijkheden niet. En wel hierom:

 

Een ander is mij helaas te snel af geweest en heeft een aantal jaar voordat ik mijn bedrijf startte de domeinnaam [bedrijfsnaam].nl geregistreerd. Dit bedrijf (geen concurrent, andere branche) bestaat sinds enkele jaren niet meer en is uitgeschreven bij de KvK.

Nu lijkt het alsof je net begonnen bent en er blijkbaar een domeinnaam is die al geregistreerd is maar niet meer in gebruik is. Maar:

Ik handel al bijna 10 jaar op [bedrijfsnaam].com en bezit ook .eu .be .de .at .fr .co.uk en nog een paar.

 

Blijkbaar hebben jullie jarenlang tegelijkertijd geopereerd onder dezelfde naam.

 

Het feit dat iemand zijn bedrijf staakt wilt niet zeggen dat hij de domeinnaam dan maar moet overdragen aan een ander bedrijf dat toevallig dezelfde naam heeft. Al helemaal niet als de domeinnaam nog altijd in gebruik is voor email verkeer.

Link naar reactie
  • 0

@Wouter:

 

Dat lijkt me ook niet, email verkeer is tenslotte ook legitiem gebruik.

 

Bovendien kan de huidige eigenaar gebruik van het domein domweg hervatten door er een of andere website op te zetten (niet dat me dat nodig lijkt). Ik heb geen idee wat de naam is, maar er is altijd wel iets te verzinnen zo lijkt me.

 

Zeker gezien de registratie al gebeurde voordat jij je bedrijf begon (wetende dat het nl domein bezet was) kun je ook niet argumenteren dat de ander ter kwader trouw heeft gehandeld of wat dan ook.

 

Mijn idee is: nee heb je, en ja kun je misschien kopen. Zeker als je iets oplost voor die email is het toch zo leuk 1000 verdiend voor die ander - misschien zegt ie alsnog nee, maar proberen kan altijd. Je moet zoiets altijd een beetje inschatten: waarom vraagt iemand 9000 euro? Blijkbaar zijn duizenden euro's een significant bedrag voor die persoon, het zal geen multimiljonair zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat iemand zijn bedrijf staakt wilt niet zeggen dat hij de domeinnaam dan maar moet overdragen aan een ander bedrijf dat toevallig dezelfde naam heeft. Al helemaal niet als de domeinnaam nog altijd in gebruik is voor email verkeer.

 

De vraag is of email voldoende legitiem gebruik is van een domeinnaam om je als houder te kunnen verweren. Je kan daarover van mening over verschillen maar ik denk dat het zeker niet ondenkbeeldig is dat het argument alleen gebruikt wordt om de prijs op te drijven.

Het legitiem belang van TS is duidelijk en bewijsbaar. Hij heeft namelijk de betreffende handelsnaam in gebruik en is daaronder bekend en heeft de andere extincties in gebruik.

 

In een eventuele procedure zal de .nl domeinnaamhouder zijn legitiem belang moeten aantonen met de zogenaamde Okidata criteria. Daar wordt nergens gesproken over het gebruik van de domeinnaam voor emailverkeer.

 

Het is ook niet aannemelijk dat iemand 9000 euro over zou hebben voor het behouden van een email adres van een domein dat niet meer in gebruik is, van een bedrijf dat al tijden is uitgeschreven.

 

Ik zeg niet dat het een gelopen race is maar zie ook niet dat het bij voorbaat kansloos is, in tegendeel. Bovendien is de eerste fase geheel gratis en zal ook wel duidelijk worden via de mediator wie de beste kaarten heeft. Persoonlijk zou ik nog één keer het gesprek aangaan en vragen om een beetje redelijkheid en anders de procedure beginnen. En uiteraard ook de merkinschrijving voorbereiden en indienen.

Link naar reactie
  • 0

In een eventuele procedure zal de .nl domeinnaamhouder zijn legitiem belang moeten aantonen met de zogenaamde Okidata criteria. Daar wordt nergens gesproken over het gebruik van de domeinnaam voor emailverkeer.

 

Dat heeft slechts betrekking op de situatie waarin een wederverkoper van een merk producten op een domein aanbied waarin de naam van dat merk voorkomt.

De relatie met de omschreven situatie zie ik niet helemaal.

 

 

Bovendien is de eerste fase geheel gratis

 

Bedenk wel dat je de argumenten die je in de procedure wilt gebruiken al aan het begin van de rit in moet dienen.

Zelfs als je daar zelf toe in staat bent, moet je de tijd die het kost om die op te stellen niet onderschatten...

 

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat iemand zijn bedrijf staakt wilt niet zeggen dat hij de domeinnaam dan maar moet overdragen aan een ander bedrijf dat toevallig dezelfde naam heeft. Al helemaal niet als de domeinnaam nog altijd in gebruik is voor email verkeer.

 

Het legitiem belang van TS is duidelijk en bewijsbaar. Hij heeft namelijk de betreffende handelsnaam in gebruik en is daaronder bekend en heeft de andere extincties in gebruik.

 

In een eventuele procedure zal de .nl domeinnaamhouder zijn legitiem belang moeten aantonen met de zogenaamde Okidata criteria. Daar wordt nergens gesproken over het gebruik van de domeinnaam voor e-mailverkeer.

Als de criteria al enige wettelijke basis hebben, dan vormen die ook een probleem voor TS zelf ... “Andere domeinnaam? Ik handel al bijna 10 jaar op [bedrijfsnaam].com en bezit ook .eu .be .de .at .fr .co.uk en nog een paar.”

 

“3. De verweerder mag niet zoveel relevante domeinnamen met het merk registreren dat de merkhouder geen fatsoenlijke domeinnaam meer kan registreren. Indien verweerder dus tientallen domeinnamen registreert met het merk en deze verschillen bijvoorbeeld alleen van elkaar door leestekens, extensies en beschrijvende/generieke woorden, kan dit tegen hem worden gebruikt.”

 

Wat zegt SIDN hierover ... https://www.sidn.nl/downloads/terms-and-conditions/Algemene%20voorwaarden%20voor%20nl-domeinnaamhouders.pdf

 

“ Aanvraag voor abonnement en verplichtingen

1. Aanvraag voor een abonnement

1.1. Iedereen, waar ter wereld gevestigd of woonachtig, kan via een registrar bij SIDN een abonnement voor een .nl-domeinnaam aanvragen. “

 

Dat de houder van het nl-domein nu wel of geen bedrijf heeft, of niet meer heeft, is totaal niet relevant.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Heb je bijv. ook aangeboden om een e-mailforward in te stellen zodat hij geen mail mist (tenzij hij alles op 'info@' gemaakt heeft en jij die ook wil gaan gebruiken tenminste)?

 

 

Dat was nog niet bij mij opgekomen, bedankt!

 

 

Bedankt, die ga ik even doorlezen.

 

 

Blijkbaar hebben jullie jarenlang tegelijkertijd geopereerd onder dezelfde naam.

 

 

Dat klopt, de houder van de .nl heeft deze geregistreerd in 2005. Ik heb mijn bedrijf ingeschreven in 2008.

 

------------------------

 

Je bent al bijna tien jaar actief met je bedrijf en er zijn al bijna tien jaar problemen en verwarring doordat er regelmatig e-mails met vertrouwelijke informatie van klanten naar info@[bedrijfsnaam].nl worden verstuurd.

En vandaag krijg je zomaar ineens de geweldige ingeving om eens te kijken wat je hier eventueel aan zou kunnen doen? Ik geloof er helemaal niets van.

 

 

Wist u 10 jaar geleden wat u nu wist? Ik in ieder geval niet.

 

Aangezien mijn bedrijfje niet beperkt is door landsgrenzen leek een .com domein helemaal niet zo'n gek idee. Het bedrijf achter de .nl domein zat in een totaal andere branche, dus daar voorzag ik geen problemen. Achteraf bleek dat mensen er vanuit gaan dat ons e-mailadres met .nl eindigt i.p.v. .com.

 

Nergens beweer ik dat ik gisteren pas heb besloten om er iets aan te doen. Sterker nog, een paar berichten terug kunt u lezen dat er maanden terug al contact is geweest met de houder van de domeinnaam. Toen ben ik erachter gekomen dat zijn bedrijf uitgeschreven is bij KvK.

 

Bovendien, welk belang zou ik hebben om hier om advies te vragen, maar dan vervolgens wel de feiten te verdraaien? Dan heb ik toch niets meer aan dat advies?

 

Link naar reactie
  • 0

Handelt jouw bedrijf in een uniek product, dat nergens anders te koop is? Dan komen de klanten na het maken van een emailadres fout er zelf wel achter dat ze het verkeerd hebben gedaan. Ze krijgen namelijk geen antwoord en zoeken wel verder naar het juiste adres.

 

Wij gebruiken alleen de extensie eu. Wij moeten voor de nl en de DE extensie ook dergelijke sommen neertellen. Doen we niet dus. Tenzij de vloot ooit binnen loopt en we gedwongen kosten moeten maken, maar ja.

Link naar reactie
  • 0

Er is geen sprake van inbreuk en/of verwarringsgevaar en/of van kwader trouw. Dan blijft legitiem belang over en dat is, heb nog wat gespit in uitspraken, bij nader inzien volgens mij ook geen erg kansrijke weg. Bij legitieme belangen gaat het vrijwel altijd om de wijze van gebruik. Het enkel niet gebruiken terwijl een ander dat wel wil doen is niet voldoende, tenminste ik heb nergens gelezen dat dit wel kansen zou geven. Een legitiem belang is nog wat anders dan "ik wil er wat mee doen en hij blijkbaar niet". Het zou anders worden als de huidige domeinnaamhouder alsnog een site in de lucht doet die conflicteert met de site van TS maar daar is vooralsnog geen sprake van.

 

De oorspronkelijke vraag of het hebben van een merkrecht, naast een handelsnaamrecht, de situatie kan veranderen is m.i. negatief.

 

Voorstellen om de prijs te laten zakken samen met een oplossing voor de email kan natuurlijk altijd. En feitelijk zou het gewoon een zakelijke beslissing moeten zijn. Met andere woorden: Wat kan ik verdienen als ik de domeinnaam koop en hoe lang duurt het voor ik dat bedrag heb terugverdiend?

 

Link naar reactie
  • 0

10 jaar geleden wist je al dat de domeinnaam bezet was. Toen vond je het geen probleem omdat het in een andere branche werd gebruikt. Blijkbaar is de domeinnaam dus niet erg specifiek.

10 jaar geleden had je dus een meer specifieke domeinnaam moeten vastleggen. Maar dat kan uiteraard alsnog voor de .nl versie. Maak voor .nl een aparte website of link deze door naar de .com, zodat deze uniek is en een eigen mailadres met .nl heeft. Is vast goedkoper dan 9000 euro.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je al argumenten gaat verzinnen als 'klanten sturen vertrouwelijke mail naar het verkeerde adres' dan ben je de opponent aan het zwartmaken, alsof die er iets aan kan doen dat jouw klanten niet zo snugger zijn.

 

Waarom denk je dat P1234 dat verzint? 1 van mijn websites scheelt 1 letter met de website van een sportschool. Ik krijg regelmatig mailtjes die voor hen bedoeld zijn, van opzeggingen tot facturen. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat zij ook weleens mailtjes krijgen die eigenlijk voor mij bedoeld zijn. Komt vaker voor dan je denkt hoor!

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

 

Weleens bedacht dat het misschien een obsessie is geworden?

Wanneer je al argumenten gaat verzinnen als 'klanten sturen vertrouwelijke mail naar het verkeerde adres' dan ben je de opponent aan het zwartmaken, alsof die er iets aan kan doen dat jouw klanten niet zo snugger zijn.

 

Komt het door het warme weer of zo dat we de motieven van vraagstellers zo grof en onbeschoft (doel niet alleen op deze specifieke post) ter discussie gaan stellen? En in het verlengde daarvan ook de eerlijkheid van vraagstellers betwijfelen, of suggereren dat er sprake is van een obsessie?

 

Ik vind het buitengewoon onvriendelijk overkomen naar nieuwe leden toe eerlijk gezegd, en daarom ongepast en ongewenst forumgedrag. Nog meer leden met diezelfde mening?

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je al argumenten gaat verzinnen als 'klanten sturen vertrouwelijke mail naar het verkeerde adres' dan ben je de opponent aan het zwartmaken, alsof die er iets aan kan doen dat jouw klanten niet zo snugger zijn.

 

Waarom denk je dat P1234 dat verzint? 1 van mijn websites scheelt 1 letter met de website van een sportschool. Ik krijg regelmatig mailtjes die voor hen bedoeld zijn, van opzeggingen tot facturen. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat zij ook weleens mailtjes krijgen die eigenlijk voor mij bedoeld zijn. Komt vaker voor dan je denkt hoor!

Gezien het prangende probleem, zijn de oplossingen voor TS toch niet zo heel moeilijk ...

 

1: TS koopt de zo felbegeerde NL-domein voor een slordige € 9.000. (of voor minder, want voor zover bekend zijn de onderhandelingen over de uiteindelijke prijs nog niet eens begonnen)

2: TS verzint een nieuwe unieke domeinnaam en laat een 20+ extensies vastleggen.

3: TS vervangt de info@ uit al z'n mail-adressen, waardoor de post niet meer bij de NL-buren wordt bezorgt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Nog meer leden met diezelfde mening?

 

Nee. Weinig diplomatieke post voor een moderator ook ;D :P

 

Even terug naar de motivatie kan geen kwaad. Als de reden mail naar verkeerde adressen is dan kun je daar zakelijk naar kijken: wat is de schade? Als hoger dan 9.000 euro (over x-jaar) dan? Of is de eigenaar van het .nl domein wellicht bereidt om zelf een forward te zetten naar TS? Of misschien beter nog een auto-reply "U heeft gemaild naar domeinnaam .nl. U bent waarschijnlijk op zoek naar .com." Wil hij voor bedrag x een redirect naar de site van TS zetten. Und so weiter.

 

Ben vorig jaar zelf gestopt en het is echt een crime al die accounts die gekoppeld zijn aan emailadressen...

 

Link naar reactie
  • 0

Gezien het prangende probleem, zijn de oplossingen voor TS toch niet zo heel moeilijk ...

Volgens mij is het probleem niet zo prangend, tenminste, dat was het 10 jaar lang niet.

 

TS had destijds de .nl ook wel willen hebben, was al in gebruik, en heeft (desondanks) de andere extensies gekocht. Nu is de situatie dat het .nl-domein niet meer (commercieel) in gebruik is én TS bezig is een merk te deponeren.

 

TS vraagt zich af of die verandering hem recht geeft het .nl-domein op te eisen. Het antwoord is nee.

 

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Gezien het prangende probleem, zijn de oplossingen voor TS toch niet zo heel moeilijk ...

Volgens mij is het probleem niet zo prangend, tenminste, dat was het 10 jaar lang niet.

Blijkbaar toch wel prangend, want anders was de vraag hier niet gesteld.

 

TS had destijds de .nl ook wel willen hebben, was al in gebruik, en heeft (desondanks) de andere extensies gekocht. Nu is de situatie dat het .nl-domein niet meer (commercieel) in gebruik is én TS bezig is een merk te deponeren.
Een merk deponeren kost ook geld, zo ook het (af-/op-/uit-)kopen van reeds bezette domeinnamen en -extenties.

 

TS vraagt zich af of die verandering hem recht geeft het .nl-domein op te eisen. Het antwoord is nee.
Ik hoop dat iedereen het daarmee eens is, al lost dat het probleem van TS niet op.

 

Mert de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Allen hartelijk dank voor jullie reacties.

 

Ik hoop dat de houder van de .nl domein het een keer van de hand wil doen voor een mooie prijs. Mijn bod van € 1000 blijft in ieder geval staan.

 

 

... Of is de eigenaar van het .nl domein wellicht bereidt om zelf een forward te zetten naar TS? Of misschien beter nog een auto-reply "U heeft gemaild naar domeinnaam .nl. U bent waarschijnlijk op zoek naar .com." Wil hij voor bedrag x een redirect naar de site van TS zetten. Und so weiter.

 

Ben vorig jaar zelf gestopt en het is echt een crime al die accounts die gekoppeld zijn aan emailadressen...

 

 

Goed idee, wellicht dat die daar voor te porren is.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het buitengewoon onvriendelijk overkomen naar nieuwe leden toe eerlijk gezegd, en daarom ongepast en ongewenst forumgedrag. Nog meer leden met diezelfde mening?

Dezelfde mening als jou of dezelfde mening als iemand anders? Mening als moderator of mening op persoonlijke titel?

 

Het aardige van een forum is dat je daar meningen mag delen. Nog mooier: je mag van mening verschillen. Nog beter: dat leidt tot debat en nieuwe inzichten.

 

Tevens wil ik opmerken dat je zelf ervaringsdeskundige bent in het obsessief verlangen naar andermans domeinnaam, dus jouw ervaring is interessant en relevant. Hoe is dat afgelopen?

 

Tenslotte wil ik afsluiten met de suggestie dat meningen over de stijl van reageren (grof en onbeschoft) elders op het forum een plek hebben.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het buitengewoon onvriendelijk overkomen naar nieuwe leden toe eerlijk gezegd, en daarom ongepast en ongewenst forumgedrag. Nog meer leden met diezelfde mening?

Dezelfde mening als jou of dezelfde mening als iemand anders? Mening als moderator of mening op persoonlijke titel?

 

Het aardige van een forum is dat je daar meningen mag delen. Nog mooier: je mag van mening verschillen. Nog beter: dat leidt tot debat en nieuwe inzichten.

 

Tevens wil ik opmerken dat je zelf ervaringsdeskundige bent in het obsessief verlangen naar andermans domeinnaam, dus jouw ervaring is interessant en relevant. Hoe is dat afgelopen?

 

Tenslotte wil ik afsluiten met de suggestie dat meningen over de stijl van reageren (grof en onbeschoft) elders op het forum een plek hebben.

 

Het zeggen van: "Ik vind dat jij" en vervolgens iemand beschuldigen van alle negatieve dingen die in iemand op komen is niet de werkelijkheid van meningsuiting. Zelfs al is het jou mening, betekent dat natuurlijk niet dat je iemand daarna voor van alles en nog wat kan uitmaken.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het buitengewoon onvriendelijk overkomen naar nieuwe leden toe eerlijk gezegd, en daarom ongepast en ongewenst forumgedrag. Nog meer leden met diezelfde mening?

Ik vind het allemaal wel mee vallen met die onbeschoftheid en de reacties daarop een beetje over de top getrokken.

 

Van tijd tot tijd komen de grofheidsvirussen weer tot leven en daarom in de herhaling en overgenomen uit een ander en ouder kokend onderwerp ... 10 Dingen die buitenlanders over Nederlanders zeggen, vooral puntje zeven.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het zeggen van: "Ik vind dat jij" en vervolgens iemand beschuldigen van alle negatieve dingen die in iemand op komen is niet de werkelijkheid van meningsuiting.

Dat is wel een hele berg negativiteit in één zin gevat. Zoals eerder gezegd en geschreven ... een beetje over de top ... en dat allemaal op basis van een eerlijke en duidelijke bezorgdheid richting de vragensteller.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Allen hartelijk dank voor jullie reacties.

 

Ik hoop dat de houder van de .nl domein het een keer van de hand wil doen voor een mooie prijs. Mijn bod van € 1000 blijft in ieder geval staan.

 

 

Zou je voor dat bedrag je .fr domein (om maar een voorbeeld te noemen) kwijt willen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.