• 0

Kreeg net een brief van de belastingdienst over een niet gedane aangifte omzetbelasting over Q3 van 2023. 

 

Heb het net gecontroleerd, maar ben hem echt vergeten. Voorheen kreeg je volgens mij per kwartaal een herinnering, dat is er nu blijkbaar niet meer. Mijn vragen: Die 'boete voor niet betalen' en 'boete voor niet doen van aangifte', heeft het zin daar bezwaar tegen te maken?

 

Komt me wat krom over; geen waarschuwing of herinnering, gewoon een boete.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/75835-boete-vergeten-btw-aangifte/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 minuten geleden, Piet Rol zei:

Heb het net gecontroleerd, maar ben hem echt vergeten. Voorheen kreeg je volgens mij per kwartaal een herinnering, dat is er nu blijkbaar niet meer.

Ik heb op 23 september gewoon een mailtje gehad met onderwerp:

Uw aangifte omzetbelasting over het 3e kwartaal 2023

 

Controleer ook je spambox.

Controleer ook of je e-mail goed staat in je ondernemers portal.

 

En je kunt ook de BTW-Alert app installeren op je telefoon.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/btw-aangifte-+waar-moet-u-aan-denken/wanneer_btw_aangifte_doen/btw_alert_voor_herinnering_aangifte

 

 

2 minuten geleden, Piet Rol zei:

Mijn vragen: Die 'boete voor niet betalen' en 'boete voor niet doen van aangifte', heeft het zin daar bezwaar tegen te maken?

Je zegt zelf dat het terecht is. Ik weet dan niet op basis van wat je dan bezwaar wilt maken?

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/boetes/u_doet_geen_of_te_laat_aangifte

 

  • 0

Kijk net in de online omgeving en zie ineens dit bericht staan:

afbeelding.thumb.png.4eac22099892377e3bbbd96f0a8b99d7.png

 

Dat maakt het toch interessanter; Mijn mailbox is niet vol. Sterker nog, ik test net het e-mail adres en het werkt uitstekend. Heeft de belastingdienst wel voldaan aan haar plichten om me te waarschuwen? Of is dit inderdaad grond voor een bezwaar?

  • 0
15 minuten geleden, Piet Rol zei:

Kijk net in de online omgeving en zie ineens dit bericht staan

Je moet straks wel even opnieuw je email opgeven om die foutmelding weg te krijgen. Want anders blijft dat 'vlaggetje' voor de foutmelding staan en krijg je dus de volgende keer ook geen melding.

 

Overigens kan dit dus ook al het vorige kwartaal opgetreden zijn.

 

(Provider langere tijd storing, toch niet door de spamfilter van de provider, etc. etc.)

 

  • 0

Je kan kort telefonisch uitstel vragen.

als dat wordt goedgekeurd krijg je enkele maanden uitstel. Het voordeel daarvan is dat de boete vervalt. Wel wordt er rente berekend. 

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

  • 0

Soort gelijke case gehad met de RDW. Dit voor het keuren van de auto's. Normaal krijg ik altijd bericht dat de keuring eraan komt, en een keer niet. 

 

Het bericht is een servicebericht en je dient zelf de datums te bewaken.

 

Hoe dan ook, altijd vervelend zoiets.  

 

 

Alles op loopt rolletjes... Alles op wielen... https://www.zwenkwielen.net

  • 1
Op 24-11-2023 om 15:48, RubenT zei:

Uit interesse: welke argumenten heb je aangehaald in je bezwaar?

De e-mail service en mijn betaalmoraal uit het verleden :grinning-face:

 

Ik zag in mijn mail dat het in kwartaal 2 ook bijna mis was gegaan. Heb toen direct een mail gestuurd naar het betreffende e-mail adres (kwam aan) en de juiste knop ingedrukt in de online omgeving. De foutmelding verdween en de aanname was dus dat het nu in orde was.

 

Mijn redenatie is ongeveer zo: De belastingdienst biedt een e-mail service aan en stuurt een herinneringsbericht als het zo ver is. Ik vertrouw daarop.

 

Weer heeft belastingdienst probleem met e-mail adres, maar meldt dat alleen in de online omgeving. Mijn sterkste punt uit mijn betoog: 'Als laatste punt draag ik aan dat de belastingdienst intern wel registreert dat er een technisch probleem is met het e-mail adres, maar verzuimd een herinnering of een aanmaning te sturen per post.'

 

Wat mij betreft mag deze op slot, ik wacht het oordeel van de inspecteur af.

  • 1

Zover mij bekend is het doen van de belastingaangifte een eigen verantwoordelijkheid. Dat de belastingdienst een herinneringsmails stuurt is een mooie service, maar mail komt niet altijd aan.

Een notitie maken in je eigen agenda zal ook goed werken, mits je daar in kijkt. Maar je bent zelf verantwoordelijk.

Ik denk dat de inspecteur iets soortgelijks zal zeggen.

  • 1
6 uur geleden, Piet Rol zei:

Mijn sterkste punt uit mijn betoog: 'Als laatste punt draag ik aan dat de belastingdienst intern wel registreert dat er een technisch probleem is met het e-mail adres, maar verzuimd een herinnering of een aanmaning te sturen per post.'

Dan zou het me verbazen als ze je tegemoet komen, zoals eerder door anderen benoemd is de e-mail een service en niet meer dan dat. Ik gun het je van harte dat je geen boete krijgt, anderzijds ben ik niet zo’n voorstander van de bezwaar- en klaagcultuur op de hoop dat je wordt gematst in situaties waar je zelf gewoon een verantwoordelijkheid hebt en die blijkbaar niet hebt genomen.

  • 0
16 uur geleden, Piet Rol zei:

ik wacht het oordeel van de inspecteur af.

 

Als ik het mij goed herinner, krijg je bij een eerste fout geen boete, maar een waarschuwing, bij herhaling(en) van de fout is er een progressief oplopend boetesysteem.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 1
2 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

 

Als ik het mij goed herinner, krijg je bij een eerste fout geen boete, maar een waarschuwing, bij herhaling(en) van de fout is er een progressief oplopend boetesysteem.

 

Volgens mij enkel geen boete als het de eerste keer is en binnen de coulance periode van 1 week toch ingediend en betaald. 

En een tweede keer kwam ik daar ook mee weg omdat ik meer dan een jaar op een rij wel alles op tijd had gedaan.

 

maar beide keren wel binnen de coulance periode ingediend en betaald. 
 

 

  • 1
Op 25-11-2023 om 17:24, Piet Rol zei:

. Mijn sterkste punt uit mijn betoog: 'Als laatste punt draag ik aan dat de belastingdienst intern wel registreert dat er een technisch probleem is met het e-mail adres, maar verzuimd een herinnering of een aanmaning te sturen per post.'

En dat noem je een "sterk punt"?  🤣

  • 1
Op 26-11-2023 om 09:34, Hans van den Bergh zei:

 

Als ik het mij goed herinner, krijg je bij een eerste fout geen boete, maar een waarschuwing, bij herhaling(en) van de fout is er een progressief oplopend boetesysteem.

 

Dat beleid is iets aangescherpt en geldt alleen als je minder dan 7 dagen te laat betaald en de vorige aangifte(s) op tijd betaalde. meer dan 7 dagen te laat? dan altijd boete.

zie hier het (transparante) boetebeleid op betaalverzuim

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/boetes/u_betaalt_niet_te_laat_of_te_weinig

 

Betaalverzuim boetes worden automatisch gecorrigeerd na het doen van de aangfite. Daar is geen apart bezwaar voor nodig.

 

Ook voor aangifte verzuim geldt ook een coulance termijn van 7 dagen daarna altijd boete

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/boetes/u_doet_geen_of_te_laat_aangifte

 

Over de kans van het bezwaarschrift en het argument "geen mail gehad" is genoeg gezegd hoef ik niet nog eens te herhalen..

 

 

  • 0
10 minuten geleden, Roel J zei:

Dat beleid is iets aangescherpt

Oh oké (+1👍🏻), het is alweer even geleden dat ik daar mogelijk mee te maken had...😇

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.