Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 10/29/25 in alle zones

  1. Je informatie roept veel vragen op. Was hij vijf maanden te laat in jouw ogen of in ogen van de belastingdienst? Boekhouders vragen vaak uitstel voor al hun klanten zodat ze geen piekmoment hebben in april en mei, maar dit over het jaar kunnen verdelen. Hij had dat misschien moeten aangeven, maar het is dermate gebruikelijk dat ik me kan voorstellen dat hij het is vergeten. Je verkoopt uitsluitend via Bol. In 2022 was dat 1x per maand een verkoopfactuur en 1x per maand een bijschrijving op je bank. Je spreekt dat het mis gaat aan de omzetkant. Maar in 12 bedragen optellen kan niet echt een fout gaan toch? Een boekhouder die inkomstenbelasting aangifte doet zal dit veelal doen met loonstroken bij sprake van loondienst of met jaarrekeningen in geval van ondernemingen. Als hij die zelf niet maakt kan hij eigenlijk alleen maar uitgaan van jouw input en/of administratiesysteem. Dus hoe heb jij de gegevens aangeleverd? Tja, mijn boekhouder zet voor mij een aangifte klaar. Die loop ik zelf door en pas als ik onderteken geeft hij hem door. Bij andere boekhouders die ik in het verleden heb gehad was dit niet anders. Ik denk ook juist om dit soort dingen achteraf te voorkomen. Zeg jij nu dat jouw boekhouder zonder jouw akkoord de aangifte heeft ingediend?
  2. Mod commentaar: Off topic posts over mate van AI (91% volgens Quillbot) in de startpost verborgen. De combinatie nieuwe gebruiker, first post, 91% AI en een link riekt inderdaad al snel naar spam. Maar er kan ook gewoon sprake zijn van iemand die het Nederlands minder goed machtig is of om andere redenen zijn of haar vraag via AI heeft gemaakt of verrijkt (wat steeds vaker voorkomt) In dit geval hebben we te maken met een (voor mods) tot een persoon te herleiden profiel dat niet helemaal volstaat met links. Plus het is een best interessante aan ondernemen gerelateerde vraag, ook nog eens een vraag die niet al 10.000 keer gesteld en beantwoord is, én er hebben al meerdere leden inhoudelijk gereageerd. In dat geval verwijderen we alleen de link in de post, verwijzen we naar de forumregels en geven we verse leden een het voordeel van de twijfel en een warm welkom. En Bij twijfel over (AI)-spam kun je uiteraard een modmelding doen!😘
  3. Ik dacht hetzelfde als jij Jasper, ik heb een aantal keer geholpen ondernemingen boekhoudkundig verkoopklaar te maken. Ik heb toen ook een lichte allergie ontwikkeld voor dit soort "vaag-taal" - Earn-out = verkopen op afbetaling, je verkoopt je bedrijf maar hoeveel je precies krijgt hangt af van de resultaten komende jaren. Vaak bouw je ook langzaam je aandelenbelang af ipv ineens. - MBI-deals = Management Buy In. effectief de andere kant van de tafel van de earn-out. waarbij de kopers je huidige managementteam is. - Vendor Loans, = letterlijk vertaald "Verkopers lening" vergelijkbaar met Earn-out, alleen lijkt dit meer op een klassieke lening met - earn-outperiode = het aantal jaar waarin de verkoper zijn verkoopsom ontvangt. Vaak gelden in die periode voor de koper bepaalde beperkingen, bepaalde besluiten moeten met instemming van de verkoper - exit-horizon = uitstap strategie van een investeerder die voor het verstrekken van geld aandelen wil. De strategie is in de basis vaak redelijk plat te vertalen als: we kopen nu voor bedrag 100.000 euro 51% van de aandelen en willen binnen 5jaar met 150% rendement weer uitstappen, ofwel tegen ca 250.000 euro de boel weer verkopen. - EBITDA = Earnings Before Interest Taxes, Depriciation and Amortisation. in Nederlands ook wel operationeel resultaat, dit geeft weer wat je hebt verdient met je bedrijf zonder rekening te houden met de kosten van de financiering (Interest / rente), belastingheffing , Afschrijving vaste activa, en amortisatie wat staat voor afschrijving op immateriele vaste activa (bijv afschrijving op goodwill) Hoe je een bedrijf financiert kan het resultaat flink drukken, net zoals de afschrijving op de bedrijfsmiddelen. zo krijg je beter inzicht in het rendementspotentieel van je onderneming uit de normale bedrijfsvoering. en je kunt tijdens en kort na de overname als koper de I, de T, de D en de A van die afkorting apart beinvloeden door de keuzes die je maakt -cash sale = om toch nog een beetje hollywood in de uitleg te brengen. Je verkoopt je bedrijf en op de dag van de verkoop komt de koper met een koffer geld bij de notaris en gaat zonder koffer weer naar huis. En jij stapt met je koffer met geld op het vliegtuig naar een tropich eiland (en doet niks meer voor je voormalige onderneming).
  4. Was de telefoon toevallig de enige investering, of was het totaal van je investeringen in dit jaar <2900?
  5. Dank je wel voor het plaatsen. Uiteraard ben ik benieuwd naar vragen. Ik zal de komende weken dit topic goed in de gaten houden
  6. Nou ben ik niet helemaal onbevooroordeeld, omdat ik met hem samenwerk voor www.aovkompas.nl. 😁 Maar in mijn ogen is Norbert Bakker de beste AOV adviseur. Niet alleen door zijn kennis van het vak, maar vooral door zijn eerlijkheid wat het beste voor jou is. Dus, doe er mee wat je wilt. Groet, Martin
  7. Om te voorkomen dat sprake is van schuldeisersverzuim en dubbele kosten, is het ook belangrijk rekening te houden met je huidige overeenkomst met de boekhouder en juridisch advies in te winnen. Welke afspraken staan daarin over de looptijd, aansprakelijkheid en andere verplichtingen. Advies is om - bij terechte gebreken in de verleende dienst - je boekhouder eerst in gebreke te stellen en dus een uiterlijke redelijke termijn te geven om alles alsnog correct aan te leveren, conform de gemaakte afspraken, waarbij je aangeeft dat als dit niet gebeurt: de boekhouder in verzuim verkeert; je al je verplichtingen opschort totdat de boekhouder zijn verplichtingen nakomt; je de overeenkomst ontbind; je de boekhouder aansprakelijk houdt voor de geleden en nog te lijden schade; je een derde zal inschakelen op kosten van de boekhouder. etc..
  8. Nee … een goede boekhouder zal de hele administratie opnieuw willen inboeken, waarna een nieuwe aangifte gedaan kan worden. Het is in het verhaal onduidelijk hoe en wat voor gegevens naar deze boekhouder zijn gegaan. Hierbij is van belang dat er een volledige inzage komt in de gehele zakelijke administratie, en privé aangelegenheden die belangrijk en noodzakelijk zijn voor de IB-aangifte. Een aangifte IB omvat veel meer dan een omzetberekening. De zelf berekende en aangifte omzetbelasting zal in de administratie moeten worden opgenomen en als nodig gecorrigeerd moeten worden. Overigens zal een boekhouder nooit uw eigen ingediende btw-aangiftes klakkeloos overnemen. Half zelf doen en de andere helft door een boekhouder laten uitvoeren is vragen om problemen. Het is alles of niets. Het lijkt kosten te besparen, maar we zien nu dat het extra gaat kosten. Verkeerde zuinigheid aldus. Wat betreft de uitleg van de boekhouder of het gebrek hieraan … om een discussie te voorkomen is het vanzelfsprekend dat de opdrachtgever inzage krijgt in de verwerkte administratie en de uitleg daarbij. Blijft natuurlijk de vraag … wat is er nu eigenlijk aangeleverd?
  9. Doen wat je hieronder suggereert: eerst iemand die dit werk ook doet het opnieuw uit laten voeren op basis van a. de inhoud van de overeenkomst en b. de data die je aangeleverd hebt. Aansprakelijk stellen kan altijd en lijkt me op dit punt ook wel raadzaam: 'Zoals je weet heb ik het idee dat de door jou gedane aangifte IB niet klopt. Hierbij stel ik je aansprakelijk voor de schade die daarvan het gevolg is. Dat betreft niet alleen teveel betaalde belasting(rente), voor zover ik dat niet gecorrigeerd kan krijgen, maar ook de kosten die ik moet maken om de aangifte na te laten rekenen en hopelijk aan te laten passen'. Of hij 'grootboekrekeningen' aan moet leveren ligt eraan wat je afgesproken hebt. Je schrijft dat je hem ingeschakeld hebt voor de aangifte IB. dat is iets anders dan een boekhouding doen. Dat lijkt me lastig: een andere boekhouder zal toch echt de hele aangifte opnieuw door moeten rekenen, hij kan, zeker met het uitgangspunt dat de vorige boekhouder slecht werk geleverd heeft, niet een deel van die aangifte gebruiken als uitgangspunt voor een corectie.
  10. Er zijn veel mensen die werk doen waar ze geen diploma voor hebben, maar hoe zie je dat zelf? Je hebt HR ervaring, dus jij weet toch veel beter dan wij hoe organisaties tegen diploma's aan kijken?
  11. 1 tip, zorg dat je LinkedIn profiel er goed uitziet. Wat ik nu zie nodigt mij niet uit om samen te werken. Verder ben ik al zo'n dertig jaar ondernemer en heb geen enkel diploma naast mijn tienvingerblind typediploma (heel waardevol!) en nog een niet relevant lts diploma. Er zullen ongetwijfeld beroepen zijn waar een diploma noodzakelijk cq waardevol is, maar laat je vooral niet tegenhouden vanwege het niet hebben van diploma's. Expertise inhuren kan altijd nog.
  12. En vaak blijkt dat de vraagprijs dan zo hoog is dat hij niet te financieren is en er om die reden gezocht wordt naar andere manieren om die hoge vraagprijs te financieren. Dat zie je bijvoorbeeld bij bedrijven waar fors geïnvesteerd is in de activa, uit eigen middelen, maar het resultaat tegenvalt. Een verkoopprijs op basis van een EBITDA multiple (dus een x maal de EBITDA) valt dan ten opzichte van de waarde van de activa laag uit. De verkoper wil dat geld dat in die activa zit terugzien bij de verkoop, maar hij beseft zich dan niet voldoende dat die activa in de onderneming niet meer waard zijn dan de netto contante waarde van de meerwaarde die de activa genereren. Eigenlijk moet je als koper dan weglopen en je niet in bochten wringen om toch die hoge vraagprijs betalen, want als die vraagprijs niet te financieren is, betekent dat effectief dat de financiers geen vertrouwen hebben dat financiering van die vraagprijs terugverdiend kan worden. Want uiteindelijk gaat het om dat laatste: niet alleen moet je de financiering betalen, maar het doel is natuurlijk dat je ook zelf geld overhoudt, meer dan wanneer je hetzelfde werk in loondienst zou doen.
  13. Even terzijde, maar een paar jaar geleden vertelde iemand mij nog dat AIDA wel heel ouderwets is en niet meer van deze tijd. 😉 Terug naar de vraag, ik denk dat het heel erg afhangt van je doel en hoe je jezelf focust om daar te komen. Voorbeeld, ik ga soms naar beurzen om nieuwe klanten te zoeken en afspraken in te boeken voor een kennismaking. Dan is mijn mindset helemaal op kennis maken, kijken waar ze iets aan mijn product hebben (of mijn aanname klopt?) , met de goede persoon in contact komen, interesse geven (dus niet alleen maar praten om je product te verkopen) en doorvragen en dan kijken of er raakvlakken zijn om daar eens verder over te praten. Als ik op die manier naar een beurs ga dan kijk ik van te voren welke bedrijven er staan, wie ik denk dat interessant zijn en waar ik dus zeker even langs moet. En ik stel een doel: 10 leuke gesprekken hebben en nieuwe mensen leren kennen, 4 vervolgafspraken bij mijn topdoelen van die beurs. Ben je op een congres of event al met iemand in gesprek en zie je mogelijkheden dan is het vanuit de inhoud juist heel makkelijk om iemand uit te nodigen om daar misschien eens dieper op in te gaan met elkaar. Heel cliché, maar ik merk altijd dat mijn beste pitches toch zijn als ik een goed gesprek heb en het niet gaat over wat ik per se voor iemand kan betekenen maar we daar zo tijdens het gesprek samen achter komen dat we misschien eens verder moeten praten. Veel vragen stellen en goed luisteren is in mijn ogen belangrijker als zelf veel praten. Groet, Martin
  14. Goede vraag, die mij ook aan het denken zet. We zitten denk ik deels in dezelfde business (consultancy) en wat we dus verkopen is onszelf. Dat kan tot gêne leiden, want waar je van een schroefsleutel (auto, gezichtscrème) nog kunt beweren dat het het beste product ooit is, zeg je dat toch wat minder gemakkelijk over jezelf. Wat voor mij werkt is zichtbaarheid. Minimaal een relevante post per week op Linkedin, bereik wisselend, maar regelmatig tussen de 20- en 40.000 impressies (met uitschieters boven de 100.000. Dat leidt er toe dat bij live ontmoetingen mensen je al vaak 'kennen' en iets meer van je willen weten. Dat geldt helemaal na een optreden als spreker of moderator op een congres of ander event. Protip: stel een goede vraag aan het panel die verdiepend is, laat zien dat je het onderwerp snapt maar die niet zo wijsneuzig is dat ze alleen maar 'Ja' hoeven te antwoorden. Balanceeract! Als ik de tijd heb, blijf ik lang hangen bij de borrel na een congres waar ik opgetreden heb, want er zijn altijd mensen die je willen spreken en degenen die een specifieke vraag of probleem willen aankaarten zijn nooit de eersten die je benaderen. Omgekeerd; zoek niet meteen de mensen op die je al kent om gezellig oude herinneringen op te halen. Dat moet ook, maar ik probeer juist bij die statafels te gaan staan, waar ene paar mensen stil met hun eerste kopje koffie naar hun brownie staan te staren (da's dan 's morgens.) In zo'n congres gesprek probeer ik het altijd licht te houden. Omdat ik weet dat een van mijn valkuilen is te veel te praten, zal ik altijd (ook) bewust vragen waar de gesprekspartner mee bezig is en waar zij of hij zoal tegen aan loopt. Doorvragen en meedenken is dan belangrijk, ook als jij niets in dat geval kunt betekenen; je kunt altijd doorverwijzen. Als het iets is waar ik mee kan helpen, dan geef ik een richting aan, we praten nog wat door maar op enig moment zeg ik een lach dat ik er best meer over wil vertellen, maar dat er dan wel een prijskaartje aanhangt. Blijf niet te lang hangen bij één persoon, maar zeg dat je doorgaat "om nieuwe vrienden te maken." Alles met een lach. Visitekaartjes zijn niet ouderwets, zeker niet als ze onderscheidend zijn. Ik heb een foto op mijn kaartjes staan. Een lijstje met mensen die waarschijnlijk op het congres / de receptie zijn die je wilt spreken met onderwerp is handig, Als er een congresapp o.i.d. is, download die dan, vul die in met foto en neem de aanwezigen door en kijk wie er interessant voor je kan zijn. Zorg voor een goede follow up. Connect op Linkedin (met een verhaaltje erbij!!) Stuur een mail met een een referentie aan de inhoud van jullie gesprek en een link naar een relevant artikel. En tenslotte: netwerken doe je als je iemand niet nodig hebt. Stuur dus af en toe een app of een berichtje onder water op Linkedin, met de vraag hoe het met hen gaat en waar jij mee bezig bent. Ik kreeg afgelopen week twee aanvragen van mensen die ik jaren niet life gesproken heb, maar waarmee de verbinding wel af en toe warm is gehouden.
  15. Het is wel een prachtige succesmeter: Waar sta jij op de Schaal van Mogen of Moeten?
  16. Moeten is voor niemand … tenzij je een slaaf of verslaafd bent. Winst en succes heeft voor ieder persoon een andere betekenis.
  17. Probeer al jaren af te bouwen maar door vraag uit de markt toch weer een machine er bij gekocht. Gelukkig is het voor mij mogen en niet meer moeten en kunnen anderen er ook mee aan de bak. En ja extra winst is fijn, maakt het privé leven een stuk prettiger. Winst is voor mij de succes factor. Of ben ik misschien toch te materialistisch?
  18. Niet afbouwen, maar nu aan het opbouwen voor Q1 volgend jaar. Stappen die ik nu zet vertalen zich over een aantal weken naar omzet. Het winstdoel is bij mij nooit een losstaand doel, maar een sub-doel van hoe ik privé wil leven. Dit jaar ben ik vanaf april t/m augustus in het buitenland geweest en veel tijd doorgebracht met mijn gezin. Dat was vooral het hoofddoel.
  19. Hoeveel tijd ik voor andere dingen vrij heb kunnen maken door te ondernemen, is mijn graadmeter voor succes ;)
  20. Op zich zeggen de omzet- en winstcijfers natuurlijk wel veel over het succes van de onderneming, maar denk dat investeringen of groei in bekendheid, verkeer, klanten of tevredenheid ook heel veel kan betekenen. Dat zou zich uiteindelijk wel weer moeten gaan vertalen in omzet- en winstcijfers. Denk dat de harde realiteit toch is dat stilstand, achteruitgang betekend.
  21. Hier kan je lezen over de waardering en dus ook het bijbehorende (eventuele) resultaat uit deelnemingen. Verschillende mogelijkheden, dus.
  22. Let wel op of de verzekering het gebruik door een niet personeelslid dekt
  23. Als dit volgens de statuten van je bv mag, lijkt me wel.
  24. Ik hoefde gelukkig maar een kleiner deel te (her)financieren. Ik heb ook hele goede ervaringen met Voordegroei: die doen (overname)financieringen in het MKB vanaf € 250.000,- (en waar nodig ook onder BMKB-voorwaarden)
  25. Ik zal het hele verhaal van mijn 2e overnamefinanciering nog wel een keer delen in een blog maar korte samenvatting: ik ben bezig geweest met 2 banken, een financieringsmaatschappij én met Qredits. De banken vielen al snel af: snapten de markt niet, geen volledige financiering mogelijk enz. De financieringsmaatschappij had een scherp tarief maar stelde onredelijke eisen, waardoor ik uiteindelijk aan het rekenen ben geslagen. De zogenaamd "dure" Qredits lening bleek me uiteindelijk veel meer vrijheid en ruimte te geven dan de "goedkope" financieringsmaatschappij, en ik vind de ondersteuning eerlijk gezegd fantastisch en de € 100,- extra rente die ik per maand betaal dubbel en dwars waard. Goedkoop is ook hier duurkoop. (aanvulling: houdt er wel rekening mee dat Qredits doorgaans maximaal €250.000,- financiert)
  26. Precies. Een investeerder heeft hoe dan ook rendement op één staan en vaak doen ze dat door een hefboom te creëren. Ze investeren 100 euro en lenen 100 euro bij een specialistische bank. De onderneming mag dan die lening van 100 euro in 5 of 6 jaar afbetalen. Effectief is dat voor de investeerder dan 15% rendement per jaar, omdat aan het einde van die periode hun aandelen geen 100 euro maar 200 euro waard zijn, omdat de lening van 100 euro afbetaald is. Dit betekent juist daarom ook dat je hoe dan ook die lening moet aflossen, ook als dat gebeurt ten koste van investeringsbudgetten en in de regel betekent zo'n constructie ook dat er na de initiële investering geen aanvullend kapitaal beschikbaar zal komen, tenzij dat vanuit de cashflow van de onderneming komt.
  27. Inderdaad Jasper, maar weet waar je aan begint: investeerders verwachten rendement, ook als het tegen zit. Verder heb je uiteraard te maken met bemoeienis. Een typische aandeelhoudersovereekomst met een investeerder leest als een erg eenzijdig boek: alles wordt bekeken door hun bril. Dus het lijkt vaak dat ze meer risicobereidheid tonen, maar de gevolgen ervan (eisen qua zeggenschap en rendement) worden vaak niet zo luid verwoord als hoe geweldig ze het met jouw bedrijf voor hebben.
  28. Waar het bij mij, bij dit soort onderwerpen mis gaat, is dat er met termen gegooid wordt waar de oneveraren ondernemer nog nooit van gehoord heeft. Misschien zou daar de kracht van moeten zitten, zomaar wat woorden die ik nog nooit gehoord heb: - Earn-out - MBI-deals - Vendor Loans - earn-outperiode - exit-horizon - EBITDA -cash sale Ik ga wel eens zoeken op die BMKB, wij zitten nml ook met een overname plan. Hoewel ik het nooit bij een bank zou willen lenen, vanwege de hoge kosten, desintresse en de stuge houding. Bovendien durven banken haast nooit een risico te nemen. Ik zie dan meer in een investeringsbedrijf. Die durven wel, staat alleen wel wat tegenover.
  29. Behalve in de situatie dat niemand een meerderheidsbelang heeft. Dus door je investeringsvehikel juist in te richten kun je om die borgstelling heen bewegen. En omdat het alleen om het belang gaat, kun je in een aandeelhoudersovereenkomst toch borgen dat je voldoende zeggenschap houdt. Op zich hoeft de ondernemer in spé geen kapitaal te hebben voor die borgstelling. Alleen de handtekening onder de borgstelling is genoeg. En bijzonder beheer van de bank heeft ook niet heel veel haast om die borgstelling uit te winnen, omdat de bank in dat geval toch al betaald heeft gekregen. (ik heb meer dan eens ondernemers geadviseerd die het niet eens waren met die uitwinning) Klopt, omdat het voor de financier feitelijk om het even is wie het 'eigen kapitaal' verschaft, zolang dat maar achtergesteld is bij de financiering. Klopt, wanneer de verkoper niet zijn volledige belang verkoopt en zelf actief blijft, is dat voor een bank een extra continuïteitswaarborg. Feitelijk beoordeelt de bank de overname dan als een MBO ipv een MBI.
  30. 1 punt
    beste Tymo Ik snap de logica, en ja, een kids-BV is populair en in sommige gevallen een prima oplossing om erfbelasting te voorkomen. Laat je gewoon goed adviseren want er zitten wel wat hobbels aan vast. En zorg altijd eerst voor een goed schenkplan richting kinderen. Dat is immers laaghangend fruit. Je komt een heel eind in 20 jaar als je het slim speelt en af en toe wat schenkbelasting in het lage tarief van 10% voor lief neemt. Dit vraagt wel om aanpak van een estate planner en kundig notaris.
  31. Beste @SlimGroei , allereerst welkom op Higherlevel. Graag wijs ik je op onze forumregels: concrete aanbiedingen of vragen naar klanten/opdrachten wordt op Higherlevel niet op prijs gesteld; je kennis en ervaring delen wordt dat des te meer 😊. Net 2e overnamefinanciering achter de rug😃
  32. Je kunt wel van de man af komen, maar niet van de verplichtingen. Als hij echt ziek is, dat wil zeggen: 'door ziekte of gebrek niet in staat te werken', dan zijn er geen legale oplossingen om afscheid te nemen. Dan is het heel belangrijk dat spoor 2 in te zetten, want als je dat niet doet, weet je nagenoeg zeker dat je ook nog eens een jaar extra door mag betalen in het kader van een loonsanctie van het UWV.
  33. Merci @Ward van der Put , hier gaan we uiteraard ons voordeel mee doen 🤑
  34. Voor de kerstvakantieleeslijst: Gap Selling: Getting the Customer to Yes: How Problem-Centric Selling Increases Sales by Changing Everything You Know About Relationships, Overcoming Objections, Closing and Price Geen boren maar gaten — en liever nog gaten zonder boren: https://youtu.be/8mgKQpAcOow?si=V-lH04kbQ8kDcVcH
  35. de waarde bepaling kan vrij eenvoudig via bij koerslijst van ANWB https://www.anwb.nl/auto/koerslijst/koerslijst of via bovag en nog een aantal online rekentools. je krijgt 4 waardes te zien de optie koop via een particulier is de meest passende in jullie situatie. De cataloguswaarde van de auto kun je eenvoudig vinden via de kentekencheck van de RDW De auto op naam van je partner laten staan is geen optie. Want als jij in de auto gaat rijden dan zijn de kilometers voor haar eenmanszaak privékilometers en omdat zij er niet meer in rijd moet de auto verplicht van de balans en als privé vermogen worden gezien. Maar zelfs al je het toch doet levert het niets op. Want een afgeschreven auto in een eenmanszaak heeft meestal tot gevolg dat je fiscaal gezien geen aftrek meer hebt van de autokosten omdat de bijtelling al hoger is dan de jaarlijkse kosten (waarna de bijtelling wordt gemaximeerd op de totale autokosten) en per saldo mag je dus niks aftrekken. Dat geldt is ook voor jou, stel jij koopt de auto voor 8000 euro met restwaarde van 3000 na 5 jaar dan heb je "maar" 1000 euro afschrijvingskosten + alle variabele kosten, daarnaast nog een paar duizend variabele kosten. maar je zit al op 4000 bijtelling over die 18K je moet dus ruim boven de 4000 jaarlijkse kosten zitten wil je enige vorm van aftrek hebben.
  36. Het gaat er toch juist om dat je een klant via hun krijgt? Als ze binnenkomen door een klik op een wasmachine en vervolgens een speakerset kopen is dat toch ook niet erg? Heel gebruikelijk zelfs. Het gaat niet alleen maar om de direct klik naar één product.
  37. It depends. Het is niet ongebruikelijk om bepaalde producten (tijdelijk) uit te sluiten van affiliate-campagnes. Bijvoorbeeld omdat je ze al extra scherp hebt geprijsd, waardoor je nauwelijks budget overhoudt voor marketing, of omdat ze niet aan te slepen zijn, waardoor je te vaak nee moet verkopen. Of je producten daadwerkelijk kunt uitsluiten, hangt echter vooral af van de software die voor affiliate marketing wordt gebruikt. Door negen verschillende producten te verkopen als negen kleurvarianten van één product, maak je het praktisch uiteraard wel lastiger.
  38. Ja, in mijn ogen wel. Ik breng verkeer naar jou toe om de verkoop te sluiten, of die dan model A, B of C kopen maakt voor mij niet uit. Sterker, voor zo ver ik weet is het richting bol zo dat als ik iemand doorstuur voor een product van 25 Euro en diegene koopt in dezelfde winkelmand ook een televisie van 2.500 Euro krijg ik daar ook commissie over. Dus ik zie hier niks raars in.
  39. Ja dit is complex. Je uitgangspunt is juist dat er een overbrenging van eigen goederen is van Nederland naar Duitsland. Om dat in jouw aangifte ICP te kunnen aangeven heb je een Duits btw nummer nodig van jouw eigen onderneming. Hoe ziet de factuur van jouw afnemer eruit? Omnidock stelt een factuur op voor haar dienstverlening en een afrekening van de door haar ontvangen geldbedragen ten gunste van jouw onderneming. Hier zie ik in de praktijk het vaak mis gaan omdat mensen denken dat het één factuur is maar dat is vaak niet zo. Welke bedragen boek je in jouw administratie? Ik zie ondernemers vaak het netto te ontvangen bedrag als opbrengst boeken maar dat is vaak niet juist. Omdat het vervoer in Duitsland naar de afnemer aanvangt ben je in beginsel btw in Duitsland verschuldigd omdat je een binnenlandse levering verricht. Er zijn soms uitzonderingen bij call off stock maar daar ben ik in Duitsland niet bekend mee. Dat zou je moeten uitzoeken of er een tegemoetkoming is voor niet in Duitsland gevestigde ondernemers die lokaal call off stock aanhouden. Als daar een uitzondering voor is dan is het vaak de tegemoetkoming dat je geen lokale registratie nodig hebt en de btw mag verleggen aan Omnidock alsof het wel een ICP is. Maar dat weet ik dus niet en zou je moeten uitzoeken in de Duitse wetgeving. Verwerf jij de diensten van Omnidock nu in jouw Nederlandse aangifte? Ik kan mij voorstellen dat zij die aan jou listen maar dat hangt af van de factuur.
  40. Ik zou je adviseren contact te zoeken met het Bureau voor Belgische Zaken van de Sociale Verzekeringsbank. https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/bureau-voor-belgische-zaken De kans op een uitkering is niet heel groot. Maar als er mogelijkheden zijn Daarnaast zou je eens contact kunnen zoeken met Over Rood. Zij helpen ondernemers met financiële problemen. Ik kan mij zo voorstellen dat de vestiging in Breda ook kennis heeft van "grensgevallen" https://overrood.nl/locatie/breda/ Sowiieso veel sterkte komende tijd
  41. Ik ken je frustratie. Het is onze branche ook. Ik zie jongens met motortakels in kisten slepen en ver boven hun hoofd opstapelen. In de evenementenbranche is het heel erg, vooral de concerten en festivals. De personeelsbudgetten zijn extreem laag en personeelsleden slijten sneller dan de materialen waar ze mee werken. De meeste "stoere" bouwers stappen voor hun 30ste uit het werk met rugklachten, kapotte knieën of hersenletsel. Waar vaak de dagen van 12 uur standaard zijn voor een loon dat niet meer past in 2025. Wij doen om die reden ook bijna geen concerten of festivals meer. Wij zijn te duur, omdat wij personeel wel een eerlijk loon willen geven. Gelukkig denkt de bedrijfswereld hier heel anders over. Hoewel de salarisvergoedingen nog steeds laag zijn, kunnen wij dit deels compenseren met onze materialen. Dat gezegd hebbende, heb ik jou product wel veel voorgesteld bij deze bedrijven, maar ze vinden het te duur en te langzaam. De rug slopen van een freelancer is goedkoper en sneller. Wij hebben trouwens de grote broer standaard in de de vrachtwagen staan.
  42. Had een bedrijf in verkoop en reparatie van landbouwmachines en tractoren. Omdat ik vaker met rugklachten opgezadeld was heb ik een tilhulpmiddel ontwikkeld voor het tillen van theoretisch met de hand tilbare goederen. Mijn dochter heeft na haar studie productontwikkeling hier een verkoopbaar product van gemaakt. Toen we het eindproduct aan Syntens (toenmalig adviesorgaan van de overheid) hebben laten zien was de opmerking: "dit is een wereldvinding. Ik zou maar zo breed mogelijk patent aanvragen en een goede partner zoeken voor grootschalige productie en verkoop". We hebben patent aangevraagd en verkregen in 20 landen en zijn met partners in zee gegaan om de markt te veroveren. De beloftes en vergezichten van geïnteresseerden op internationale beurzen waren enorm. Handelaren over de hele wereld wilden het wel in hun programma opnemen. Het was eindelijk afgelopen met rugklachten in de sjouw branche. We hebben circa 3 ton gestoken in de patentbescherming, merkregistratie en promotie. Alles leek mooi. Toch liep het niet. Na verloop van tijd kwamen we erachter dat in de transportwereld, de bouw en de sjouwwereld de mensen te stoer zijn om hulpmiddelen te gebruiken en de prijs veel te hoog bevonden werd. Er werden enkele tientallen per jaar verkocht in plaats van de duizenden die ons voorgeschoteld werden. Na drie jaren van frustratie hebben we besloten om het maar kleinschalig zelf te gaan doen met mijn dochter en zoon. We zijn uit de stoere wereld gestapt en zijn ons gaan concentreren op de meer intelligentere gebruiker. zoals installateurs, wasmachine reparateurs en glaszetters en de mensen die hun rug liefhadden. Voornamelijk de ZZP'er en Mkb'er zijn 70% van onze klanten en de rest is werknemer met rugklachten in de grotere bedrijven. Overal is er maar een of enkele exemplaren nodig , dus we blijven acquisitie doen. We hebben nu een stabiele verkoop. De grote cijfers die ons voorgespiegeld zijn, en waar we op advies van adviseurs en verkopers met open ogen ingetrapt zijn beschouwen we nu als een goede les. De mensheid zit blijkbaar gewoon niet te wachten op grootschalige gezondheidsvoordelen. We vragen ons zelfs af of het aanvragen en betalen van al die patentkosten wel nodig is geweest, Een namaker loopt ook tegen hetzelfde probleem aan.
  43. Vertrouwen in iemand die het financieel voor je regelt omdat je zelf de kennis niet hebt en blijkt dat het een oplichter is en je een schuld bij de belastingdienst hebt 🫢 Het voordeel? Je zou niet zeggen dat er een voordeel is misschien... ik ben mijzelf gaan verdiepen in het financiële verkeer in mijn bedrijf (eenmanszaak) en heb nieuwe fiscalist in de arm genomen waarmee ik kan sparren omdat ik zelf ook basiskennis heb opgedaan. Niet meer onwetend en af gaan op "een ander weet het wel dus ik hoef er niets aan te doen verder", maar zelf blijven nadenken en kritisch blijven. Duur leergeld, letterlijk. Maar ook een eye-opener om deze blunder voor goed buiten de deur te houden en andere hierin te kunnen vertellen over mijn verhaal 😊
  44. @Hans van den Bergh stiekem heb ik al best wat informatie over dit topic opgedaan. Onder andere via de site https://www.carrieretijger.nl/ en https://www.frankwatching.com/ kwam er veel nuttige informatie op mijn bureau. Voor wat betreft de direct toepasbare gespreksmodellen kon ik echter nog geen goede boekentitel vinden. Wel staat het nog steeds op mijn takenlijst en onderneem ik zo nu en dan weer eens een online zoektocht. Mocht je referenties paraat hebben dan ontvang ik die natuurlijk graag 😇 Momenteel lees ik het boek van Zig Ziglar - On Selling. Dit levert mij al veel nuttige inzichten in de mindset van een sales professional. (ook volg ik natuurlijk onze andere forum-topics op de voet) @insparcom die personal branding aanpak levert mij inderdaad ook veel goede reclame op. Daarnaast heb ik affiniteit met guerilla marketing en heb ik mijn bedrijfsaanbod vertaald naar de meest toegankelijke en enthousiasmerende vorm van offline communicatie: een mooie stickerset! 😁 Zo werkt de combinatie Arts & Sciences voor mij heel goed om mijn naam te vestigen en een kritische kijk op de zaken ook ludiek verteerbaar te maken. Everyone likes a rebel... (binnenkort stel ik deze stickers wellicht via mijn site beschikbaar, maar bij onze BBQ krijg je natuurlijk een gratis setje) Verder vind ik het ook altijd fijn om in een gesprek de 5-minute favor achter te laten. Zelfs wanneer dat niet altijd lukt, zijn er toch voldoende mensen die je zo onthouden als vrijgevig karakter. Immers; People don't remember what you said, but how you made them feel. De follow-up doe ik volgens de vuistregel altijd binnen 3 dagen. Ik stel het zelf ook op prijs als mijn nieuwe contactpersonen enige menselijkheid vertonen en ons gesprek niet enkel als instrumenteel nut zien. Er zijn namelijk ook erg inhalige figuren die ik na een periode als onvervalste zakkenvullers heb leren kennen, die krijgen dus geen gratis informatie, mooie stickers of overige units meer van mij 🙂 Die congres apps vindt ik eigenlijk een lastig dilemma. Vanuit mijn betrokkenheid bij het https://digitaltrustcommunity.nl/ heb ik een stevig bewustzijn aangaande InfoSec vraagstukken en probeer ik de stroom van (meta)data juist zoveel mogelijk te beperken. Een app die je hele telefoon leeg scant is namelijk niet zo bevorderlijk voor je privacy of security en de vragen die wij onze partners hierover stellen mag echt wel een tikkie hoger. Kijk voor de grap ook eens hoe je mailadres scoort op https://nl.internet.nl/test-mail/ en ga het gesprek hierover aan met je leveranciers om een volwassen cybercultuur te bevorderen.
  45. Mooie, eerlijke vraag, compliment! Eerst even een wedervraag: Wat weet je al van effectief acquireren, netwerken, gespreksmodellen, e.d.?
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+01:00

Je kan ons ook vinden op LinkedIn:

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.