Alles dat geplaatst werd door StevenK
-
Btw berekenen bij auto verkoop / export
1+2. Eenmaal marge, altijd marge. Alleen als het om handel gaat. Op het moment dat het gaat om gebruik van het margegoed in het bedrijf, dan wordt het weer van een marge-goed een btw-goed: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/wat_zijn_margegoederen/wanneer_de_margeregeling_niet_toepassen
- Handelsnaam conflict
-
Handelsnaam conflict
De hamvraag is of die andere partij die naam gebruikt. Inschrijving in het handelsregister bewijst (nagenoeg) niks, het gaat om de vraag of de naam gebruikt wordt in het handelsverkeer. Ook het enkele registreren van een domeinnaam is geen gebruik als handelsnaam. Overigens, andersom, het inschrijven van een naam die een ander gebruikt, is wel onrechtmatig gebruik van die naam. De eerste stap is derhalve je positie te bepalen. En pas daarna te kiezen. Een 'oogkleppen op, gewoon inschrijven' vind ik in ieder geval onverstandig en kan in je gezicht ontploffen.
- relatiebeding
-
relatiebeding
Nog los van alle hierboven genoemde fiscale en arbeidsrechtelijke perikelen: natuurlijk ben je aan je overeenkomst gebonden. Jij sluit, als ondernemer, een overeenkomst waarin staat: 'gij zult niet anders dan via A bij B werken'. Daar heb je je aan te houden en een rechter gaat dat echt niet van tafel vegen omdat jij geen rekening hebt gehouden met het feit dat er een aanbesteding verloren zou kunnen worden.
-
Vooruitontvangen opbrengsten en BTW
In je BTW aangifte is het wel degelijk omzet, want in je BTW aangifte geef je weer wat er gefactureerd is. Nee, dat mag niet. Een credit betekent dat er ook echt de intentie is terug te betalen, maar dat is hier - voor zover ik de vraagstelling lees - zeker niet het geval. Er is al (deels) betaald.
-
vanuit WWB naar voorbereidingsperiode BBZ
StevenK reageerde op Ondernemer Nijmegen's topic in Rechtsvormen, vennootschaps- en ondernemingsrechtAls jij voor dat alles een plan maakt waarin je uitlegt dat je tijd moet besteden, maar dat er geen geld nodig is, lijkt mij juist een BBZ aanvraag nuttig. Vergeet niet dat de BBZ niet alleen maar de - vaak besproken - lening is, maar ook de uitkering, bij wijze van voorschot, van een bedrag gelijkt aan de WWB uitkering. Voordeel van die BBZ aanvraag is dan ook dat jouw plannen extern getoetst worden bij de aanvraag en dat je makkelijker een vinger aan de pols houdt of je plannen ook slagen, terwijl wanneer die plannen niet slagen, je geen schepen achter je verbrand hebt. Een laatste, niet onbelangrijk, voordeel is dat je bij zo'n BBZ ook nog eens het voordeel hebt dat de uitkering als voorschot verstrekt wordt, zodat je liquiditeitsdruk minder is dan wanneer je zonder uitkering start.
- btw
- btw
- Op het eerste gezicht plausibele e-mails, maar toch...?
- Zakelijk nummer
- Welk recht is van toepassing op buitenlands klanten
- inbreng EV dmv bus
-
Op het eerste gezicht plausibele e-mails, maar toch...?
De juridische wereld bestaat niet alleen uit strafrecht. Er zijn genoeg onrechtmatige situaties die niet strafbaar zijn. IP adres uit de headers halen en dan bij de provider opvragen; als de provider weigert, eenvoudig kort geding tegen de provider, en daarna doorpakken tegen de pleger van de onrechtmatige daad. Blijkt het één provider te zijn, dan kun je ook nog ervoor kiezen de provider aan te spreken en daarvan, desnoods in rechte, te eisen dat íe de betreffende berichten blokkeert.
-
Op het eerste gezicht plausibele e-mails, maar toch...?
Ik denk dat jullie te afwachtend naar andere organisaties kijken. Als je er een eind aan wil maken, moet je actie ondernemen. Achterhalen wie ze stuurt en via de rechter een verbod vragen. Want ofwel er sprake van een systematische en waarschijnlijk commerciële achtergrond ofwel het is een zonderling, maar in beide gevallen geldt dat het kennelijk meer dan één ondernemer telkens weer tijd kost.
- Overstappen boekhoudsoftware en bewaarplicht administratie
- Inkopen aandelen startende onderneming
-
21% btw over producten van alibaba en aliexpress
Het is helemaal niet verwarrend. Alleen als er expliciet een btw bedrag genoemd is en duidelijk in welk land die btw betaald is, is er wellicht een mogelijkheid die btw in dat land terug te vragen. Alleen als je bij voorbaat zekerheid hebt dat je die btw terug zult krijgen, is het verantwoord de inkoop exclusief het btw bedrag als inkoopwaarde aan houden. In alle andere gevallen is het verstandig de totale factuur waarde als inkoopwaarde aan te houden. In alle genoemde gevallen zul je bij verkoop over het bedrag btw af moeten dragen, als je dat ook zou moeten doen als je bij een NL groothandel had gekocht. De marge regering is niet van toepassing.
- Klanten zonder KvK-nummer
- Klanten zonder KvK-nummer
- Klanten zonder KvK-nummer
- Gefrustreerde verkoper in dienst
- Klant betaalt niet. Wat is wijsheid?
-
Geldleningsovereenkomst en daadwerkelijke transacties
Die betalingen kunnen op zich middels verrekening gedaan worden, *maar* als er in de tussentijd ergens een faillissement tussendoor komt, zou die verrekening wel eens door een curator aangetast kunnen worden, waar diezelfde betalingen als ze daadwerkelijk hebben plaatsgevonden niet aangetast zouden kunnen worden. Allemaal 'if this, then that', maar het is wel een reden om die betalingen wel feitelijk uit te voeren.
- Verzendkosten inboeken