Allereerst zal ik beginnen met mijzelf voor te stellen. Ik ben Julian en na het behalen van mijn bachelor of commerce ben ik in januari van dit jaar begonnen met mijn eigen bedrijf waarbij ik 'trendy' elektronische producten verkoop via mijn webshop.
Begin juni bestelde ik mijn tweede grote order in China. De goederen zouden per boot verstuurd worden op basis van EXW via een deelzending (LCL). Mijn expediteur zou het gehele proces begeleiden.
Het eerste probleem dat zich voordeed was dat de goederen in eerste instantie niet verstuurd konden worden omdat deze batterijen bevatten en opgemerkt werden als 'dangerous goods'. Na 2 weken zoeken vond mijn expediteur een andere rederij die de zending wel kon versturen op een speciale boot voor 'dangerous goods'. Tot zover slechts een klein obstakel.
Op maandag 22 augustus begon de ellende pas echt. De goederen zouden deze dag geleverd worden en in de ochtend werd ik gebeld dat er op zondag 21 augustus een inbraak was gepleegd in de loods waar de goederen lagen opgeslagen; 15 van de 90 cartons waren gestolen. De overige 75 cartons werden die middag geleverd en na het openen van alle dozen, die totaal onbeschadigd leken, bleek dat er niet inzat wat ik had besteld. De elektronische voertuigen die ik had besteld bestonden uit enkel een behuizing (wat totaal geen waarde vertegenwoordigd), en er zaten geen batterijen of elektronica in. Ook bestond de helft van alle goederen uit andere modellen dat die ik had besteld.
Mijn leverancier beweert dat hij wel de juiste goederen heeft verstuurd; inclusief batterijen en elektronica. Hier geloof ik weinig van. Allereerst omdat het gewicht op de eerste packing list die hij stuurde 1192KG bedroeg, en hij later een nieuwe packing list stuurde met een gewicht van 1079KG. Toen ik hem hiermee confronteerde gaf hij aan dat het gewicht op de eerste packing list slechts een indicatie was en het exacte gewicht in het pakhuis is bepaald. Verder is opvallend dat hij een 'non dangerous goods' contract heeft getekend bij het versturen van de goederen, dit terwijl er batterijen in zouden moeten zitten die als 'dangerous goods' bestempeld worden. Hij stuurde mij destijds (toen de goederen verstuurd werden) zelfs nog een email dat hij hiertoe verplicht werd door de rederij die de goederen naar NL verstuurde en dat hij dit belachelijk vond.
Toen ik hem vroeg hoe het dan kan dat ik totaal de verkeerde spullen geleverd heb gekregen, gaf hij
aan dat iemand de goederen omgewisseld moet hebben. Wellicht in het pakhuis in China toen de goederen twee weken ter opslag lagen, maar volgens hem hebben zij hier geen schuld aan en zijn zij hier dan ook niet verantwoordelijke voor. Belachelijk in mijn ogen. Hij lijkt mij veel aannemelijker dat zij zelf alle elektronica en batterijen eruit hebben gehaald zodat de goederen alsnog verstuurd konden worden, maar hoe bewijs ik dit?
Toen ik hem vroeg een oplossing te bieden bood hij mij aan dat ik alle ontbrekende onderdelen opnieuw zou bestellen, waarbij hij mij slechts een zeer kleine korting kon geven. Dat is geen oplossing voor mij. Ik heb eerder een aantal kleinere bestelling bij deze leverancier gedaan die allen goed verliepen. Ik weet dus niet of ik in deze domme pech heb, of dat ik compleet ben opgelicht. Met de kennis en feiten die ik nu heb neig ik naar dat laatste.
Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie en hoe kan ik dit het beste oplossen? Dezelfde vraag geldt voor de diefstal in de loods in Nederland. Hoe kan ik deze schade het beste verhalen? Ik ben hier niet voor verzekerd en heb mijn expediteur hiervoor verantwoordelijk gesteld. Zij geven aan dat zij hier niet verantwoordelijk voor zijn en spelen de bal door naar de groupeur wie zij opdracht gegeven hebben tot de levering van de goederen.
Ik hoor graag of iemand mij kan adviseren in deze moeilijke situaties en mochten er vragen of onduidelijkheden zijn dan hoor ik dat graag.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Julian91
Julian91
Beste Higherlevel leden,
Allereerst zal ik beginnen met mijzelf voor te stellen. Ik ben Julian en na het behalen van mijn bachelor of commerce ben ik in januari van dit jaar begonnen met mijn eigen bedrijf waarbij ik 'trendy' elektronische producten verkoop via mijn webshop.
Begin juni bestelde ik mijn tweede grote order in China. De goederen zouden per boot verstuurd worden op basis van EXW via een deelzending (LCL). Mijn expediteur zou het gehele proces begeleiden.
Het eerste probleem dat zich voordeed was dat de goederen in eerste instantie niet verstuurd konden worden omdat deze batterijen bevatten en opgemerkt werden als 'dangerous goods'. Na 2 weken zoeken vond mijn expediteur een andere rederij die de zending wel kon versturen op een speciale boot voor 'dangerous goods'. Tot zover slechts een klein obstakel.
Op maandag 22 augustus begon de ellende pas echt. De goederen zouden deze dag geleverd worden en in de ochtend werd ik gebeld dat er op zondag 21 augustus een inbraak was gepleegd in de loods waar de goederen lagen opgeslagen; 15 van de 90 cartons waren gestolen. De overige 75 cartons werden die middag geleverd en na het openen van alle dozen, die totaal onbeschadigd leken, bleek dat er niet inzat wat ik had besteld. De elektronische voertuigen die ik had besteld bestonden uit enkel een behuizing (wat totaal geen waarde vertegenwoordigd), en er zaten geen batterijen of elektronica in. Ook bestond de helft van alle goederen uit andere modellen dat die ik had besteld.
Mijn leverancier beweert dat hij wel de juiste goederen heeft verstuurd; inclusief batterijen en elektronica. Hier geloof ik weinig van. Allereerst omdat het gewicht op de eerste packing list die hij stuurde 1192KG bedroeg, en hij later een nieuwe packing list stuurde met een gewicht van 1079KG. Toen ik hem hiermee confronteerde gaf hij aan dat het gewicht op de eerste packing list slechts een indicatie was en het exacte gewicht in het pakhuis is bepaald. Verder is opvallend dat hij een 'non dangerous goods' contract heeft getekend bij het versturen van de goederen, dit terwijl er batterijen in zouden moeten zitten die als 'dangerous goods' bestempeld worden. Hij stuurde mij destijds (toen de goederen verstuurd werden) zelfs nog een email dat hij hiertoe verplicht werd door de rederij die de goederen naar NL verstuurde en dat hij dit belachelijk vond.
Toen ik hem vroeg hoe het dan kan dat ik totaal de verkeerde spullen geleverd heb gekregen, gaf hij
aan dat iemand de goederen omgewisseld moet hebben. Wellicht in het pakhuis in China toen de goederen twee weken ter opslag lagen, maar volgens hem hebben zij hier geen schuld aan en zijn zij hier dan ook niet verantwoordelijke voor. Belachelijk in mijn ogen. Hij lijkt mij veel aannemelijker dat zij zelf alle elektronica en batterijen eruit hebben gehaald zodat de goederen alsnog verstuurd konden worden, maar hoe bewijs ik dit?
Toen ik hem vroeg een oplossing te bieden bood hij mij aan dat ik alle ontbrekende onderdelen opnieuw zou bestellen, waarbij hij mij slechts een zeer kleine korting kon geven. Dat is geen oplossing voor mij. Ik heb eerder een aantal kleinere bestelling bij deze leverancier gedaan die allen goed verliepen. Ik weet dus niet of ik in deze domme pech heb, of dat ik compleet ben opgelicht. Met de kennis en feiten die ik nu heb neig ik naar dat laatste.
Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie en hoe kan ik dit het beste oplossen? Dezelfde vraag geldt voor de diefstal in de loods in Nederland. Hoe kan ik deze schade het beste verhalen? Ik ben hier niet voor verzekerd en heb mijn expediteur hiervoor verantwoordelijk gesteld. Zij geven aan dat zij hier niet verantwoordelijk voor zijn en spelen de bal door naar de groupeur wie zij opdracht gegeven hebben tot de levering van de goederen.
Ik hoor graag of iemand mij kan adviseren in deze moeilijke situaties en mochten er vragen of onduidelijkheden zijn dan hoor ik dat graag.
Alvast heel erg bedankt.
Met vriendelijke groet,
Julian
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/54188-import-uit-china-loopt-finaal-in-de-soep/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
75 antwoorden op deze vraag