Jump to content
Henk-Jan de Meer

Wat doet een review met / voor jullie?

Recommended Posts

Reviews, oftewel de beoordeling van klanten op het product of de dienst en de service van een bedrijf, kan een handige marketingtool zijn, maar ook een PITA (Pain in the ASS).

Welke ondernemers gebruiken reviews (nog)? Wie gebruikt het juist niet? En waarom? Is de review nog betrouwbaar die een reële afspiegeling geeft van de werkelijkheid? 

 

Er zijn ongetwijfeld klanten die al dan niet (on)terecht  bedrijven slechte reviews geven. En wat vinden we van de super positieve reviews?
Blijkbaar kunnen bedrijven selectief zijn in het uitvragen van reviews zo blijkt uit dit NOS-bericht

 

Heeft de review zijn langste tijd gehad, moet het systeem op de schop, of werkt het nog prima zo? 

 

Overigens, bij jou laatste online aankoop..., bekeek je toen ook de review van dat product?

 

Ben benieuwd! 

 

 

 


De aandacht trekken van potentiële klanten door het schrijven van een goed verhaal. Uw verhaal! | De Digitale Herrieschopper | www.digitaleherrieschopper.nl Tekstschrijver Utrecht |

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Hoe herken je klanten die al dan niet (on)terecht een slechte dan/wel goede recensie geven?


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat reviews absoluut nog heel belangrijk zijn, maar ze moeten wel authentiek zijn  - of dat in elk geval lijken. Een goede copywriter kan immers ook nep reviews schrijven die wel heel echt lijken, en dat werkt waarschijnlijk ook prima. 

 

Persoonlijk kijk ik altijd naar reviews, maar als daar alleen een sterrenbeoordeling staat zonder verdere toelichting (of een hele korte toelichting, zoals "ik ben helemaal blij" of "heel erg slecht") hecht ik daar een stuk minder waarde aan dan wanneer er een goed beargumenteerde tekst staat waarom men die beoordeling geeft.

 


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 uur geleden, Henk-Jan de Meer zei:

 

Overigens, bij jou laatste online aankoop..., bekeek je toen ook de review van dat product?

 

Ja, maar wel reviews van verschillende bronnen. Als uit alle bronnen min of meer het zelfde beeld naar voren komt dan vind ik die reviews betrouwbaarder dan als er extreme verschillen tussen zitten. 

 

Verder neem ik de cijfers / aantal sterren of andere "beoordelingen" met een grote korrel zout: ik lees vooral de motivaties . Dat laatste heeft me al behoed voor menige miskoop qua apparatuur (laptops printers, fotocamera's,  koffiemachines etc ) ... maar ik gebruik die input niet per sé voor een online koop: ik gun de lokale vakman ook graag wat als deze toegevoegde waarde heeft qua kennis en service; maar ik kom dan niet helemaal onvoorbereid in de winkel . Reviews als online oriëntatie voor een offline koop dus.

 

Als een bepaald bedrijf of product door vrijwel iedereen de hemel in wordt geprezen wekt dat bij mij onbewust argwaan op. Ten onrechte soms: de meer dan uitstekende beoordelingen van een bepaald Japans/Sushi restaurant in het Oosten des Lands bleken helemaal te kloppen :classic_tongue:

 

1 uur geleden, Henk-Jan de Meer zei:

Welke ondernemers gebruiken reviews (nog)? Wie gebruikt het juist niet? En waarom? I

 

Bezig met een reviewsysteem voor een nieuwe dienst. Niet om dat ik dat per sé wil, maar omdat prospects er specifiek naar vragen . Kennelijk stralen reviews ondanks alle misstanden nog steeds een bepaald vertrouwen uit.... 

 

Edited by Norbert Bakker
Edit: link toegevoegd voor Sushi-fans...en nee ik heb géén aandelen of enig ander belang in/bij dit bedrijf ;-)

B2Bsure, vooruithelpers bij risicomanagement & verzekeringen

Solopartners: belangenbehartiging en klachtenregeling voor ZZP'ers in de zorg 

Zelfstandigen Bouwde ondernemersorganisatie voor zelfstandigen in de Bouw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het belang van reviews is al een tijdje bekend. Dat is dus een vraag naar de bekende weg.  Het probleem van reviews - dat voorheen betrouwbare reviewsites inmiddels ook dichtgemetseld zijn met nepbeoordelingen - is een mooie uitdaging. Kunnen de eigenaars van reviewsites iets doen tegen deze vervuiling en als ze iets kunnen doen: kan dat afgedwongen worden met regulering en/of al-dan-niet processen door belangenorganisaties?


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk persoonlijk dat "nep" reviews voortkomen uit het feit dat ze anoniem geplaatst worden.

Wanneer je bij iemand die een review geplaatst heeft b.v. kunt doorklikken en zo op (bijvoorbeeld) een profiel uitkomt, zal je verder kunnen zien wat zijn/haar activiteiten zijn op dat vlak.


Hartelijke groet,

 

Werner

Goocheltruc bestellen? Bezoek onze magic-webshop!

 

Een logo ontwerpen, banner maken of website maken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat iedereen onbewust altijd een mening zal vormen op basis van reviews. Veel slechte reviews zorgt altijd voor argwaan.
In mijn geval, schikt het dus wel af, verder hecht ik totaal geen waarde aan reviews, een groot deel is toch nep en dus is het systeem net zo waterdicht als de slogan: "Als beste getest", waarbij je ook niet weet of alleen zijn moeder het getest heeft.

 

Ik heb zelf lang geprobeert om voor mijnbedrijven reviews binnen te halen, maar ook de meest entousiaste klanten doen niet de moeite.
Wat wel logisch is, ik doe het zelf ook alleen bij bedrijven die ik extra omzet gun. Gewoon omdat het teveel is. Voor elk dingetje moet je nu een review achterlaten en bij iedereen maak je kans op een prijs als je een (positieve) review achter laat.
Bij Ali express is het bijvoorbeeld nu ook gebruikelijk dat je 10% korting op je volgende bestelling als je een 5 sterren beoordeling geeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuten geleden, TwaBla zei:

Kunnen de eigenaars van reviewsites iets doen tegen deze vervuiling en als ze iets kunnen doen: kan dat afgedwongen worden met regulering en/of al-dan-niet processen door belangenorganisaties?

 

Interessante vraag. Het mooiste zou zijn als reviews door een onafhankelijke derde partij worden gevalideerd (met name dat het een daadwerkelijke klant betreft en dat deze uniek is m.a.w. niet meer dan  één keer voorkomt ) Maar dat werkt alleen zuiver als dan ook echt iedere klant wordt benaderd voor een review en niet alleen de voorbeeldige trajecten. 

 

Die eisen schijnt oa Google ook te stellen om de reviews op te nemen en mee te wegen in zoekresultaten, maar bij oa Trustpilot vertrouw ik dat nog steeds niet (what about Streya bijvoorbeeld?) 

 

En welke belangenorganisaties bedoel je?

 

 


B2Bsure, vooruithelpers bij risicomanagement & verzekeringen

Solopartners: belangenbehartiging en klachtenregeling voor ZZP'ers in de zorg 

Zelfstandigen Bouwde ondernemersorganisatie voor zelfstandigen in de Bouw

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
41 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

Het mooiste zou zijn als reviews door een onafhankelijke derde partij worden gevalideerd (met name dat het een daadwerkelijke klant betreft en dat deze uniek is m.a.w. niet meer dan  één keer voorkomt ) 

 

Dat is op zich wel mogelijk. Zo kun je bij WooCommerce (een webshop systeem) instellen dat je alleen reviews wilt toestaan van geverifieerde eigenaars, accounts die het betreffende product daadwerkelijk bij jou gekocht hebben dus. Maar dat is natuurlijk niet onafhankelijk, de webshop eigenaar bepaalt zelf welke reviews wel en niet worden gepubliceerd.

 

Ik deed vorige week wel een bestelling bij een webwinkel die was aangesloten bij Trusted Shops. Daar kreeg ik de mogelijkheid mijn aankoop gratis te verzekeren, in ruil voor een review. Die review wordt dus wel gevalideerd door een "onafhankelijke" derde partij, namelijk een keurmerk dat weet dat ik dat product daadwerkelijk bij die shop gekocht heb.

Edited by Bob de webbouwer

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

Maar dat is natuurlijk niet onafhankelijk, de webshop eigenaar bepaalt zelf welke reviews wel en niet worden gepubliceerd.

 

En dat is precies wat wat mij betreft niet de bedoeling is :classic_rolleyes:. Geen sturing van wie wel en wie niet een uitnodiging krijgt voor een review en alle gevalideerde reviews worden gepubliceerd (waarbij je hooguit nog een excessen/wederhoorregeling kunt instellen voor negatieve beoordelingen) 


B2Bsure, vooruithelpers bij risicomanagement & verzekeringen

Solopartners: belangenbehartiging en klachtenregeling voor ZZP'ers in de zorg 

Zelfstandigen Bouwde ondernemersorganisatie voor zelfstandigen in de Bouw

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Norbert Bakker zei:

En welke belangenorganisaties bedoel je?

 

Horeca Nederland bijvoorbeeld.


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben eigenaar van 5 webshops, we vragen alle klanten om een review, maar maken geen gebruik van een Trusted shops oid. We gebruiken een lijst met review sites waar we onze klanten random naartoe sturen. Kost niks en geeft een goed overzicht op diverse kanalen van wat onze klanten van ons vinden en denken. (negatieve reviews zijn alleen negatief als er veel van te vinden zijn op internet. Een site met alleen maar positieve reviews, dat bestaat niet)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar wat ik al eerder al had gemeld, er zijn ook mensen die misbruik maken.

Die eisen een korting op de rekening anders zouden er wel heel vervelende dingen op het internet komen.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, JansenmeteenJ zei:

Maar wat ik al eerder al had gemeld, er zijn ook mensen die misbruik maken.

Die eisen een korting op de rekening anders zouden er wel heel vervelende dingen op het internet komen.....

 

 

Zie ook dit topic: 

 


B2Bsure, vooruithelpers bij risicomanagement & verzekeringen

Solopartners: belangenbehartiging en klachtenregeling voor ZZP'ers in de zorg 

Zelfstandigen Bouwde ondernemersorganisatie voor zelfstandigen in de Bouw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké dan, die kende ik nog niet. Chantage met reviews. Pffff.... tjsa, iedereen gebruikt iets om het in zijn voordeel uit te laten pakken natuurlijk.

Reviews op meerdere plekken checken is wel een goede tip overigens!
 

En reviews valideren en alleen excessen uitsluiten, het lijkt me mogelijk maar wel lastig. Waar leg je de grens en wie bepaalt dat?

 

 


De aandacht trekken van potentiële klanten door het schrijven van een goed verhaal. Uw verhaal! | De Digitale Herrieschopper | www.digitaleherrieschopper.nl Tekstschrijver Utrecht |

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuten geleden, Henk-Jan de Meer zei:

Waar leg je de grens en wie bepaalt dat?

 

Denk eens na. Hoe voorkomen we dat het internet wordt overgenomen door mensen die alleen nog maar aan marketing doen? Dat gaat niet vanzelf.


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Via Linkedin werd ik gewezen op dit review systeem  van Peugeot  met een bizarre toelichting van de dealer dat  het cijfer 8 een onvoldoende is...  

 

ext.jpg

 

Oh boy, op deze manier heeft dat hele reviewen echt totaal geen enkel nut en geen enkele waarde meer...


B2Bsure, vooruithelpers bij risicomanagement & verzekeringen

Solopartners: belangenbehartiging en klachtenregeling voor ZZP'ers in de zorg 

Zelfstandigen Bouwde ondernemersorganisatie voor zelfstandigen in de Bouw

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dergelijk verzoek heb ik bij mijn Ford dealer ook wel eens gehad. Maar die had wel een vrij goede uitleg.

 

Hun uitleg was even simpel gesteld: Ford is een Amerikaans bedrijf en het reviewsysteem was ook met die opzet en criteria Daar begint iedereen bij een beoordeling te denken vanuit een 10 en trekt punten af voor eventuele dingen die misgaan, zijn die er niet geven ze een 10.

In NL denken de meeste mensen vanuit een zesje want dat is een voldoende en geef je hooguit een paar bonuspunten als dingen erg goed zijn gegaan, dus een 8 is al een heel goede score en een tien is overdreven, niemand is perfect.

 

Ik vond het een logische uitleg..

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Roel J zei:

Ik vond het een logische uitleg..

 

LOL,  lachwekkend (en triest) dat dealers kennelijk zo bang zijn voor hun moederbedrijven dat ze zich tot dit soort trucs  verlagen. 

 

Je moet je klant niet vertellen hoe het Franse of Amerikaanse reviewsysteem zogenaamd werkt.  Misschien moet je je Franse of Amerikaanse collega's juist uitleggen dat een 6 van een zuinige Nederlander zogenaamd betekent dat iemand best tevreden is. Beide beweringen zijn vermoedelijk onzin.

 

En voor zover mij bekend zijn Amerikanen en Fransen prima in staat om te snappen hoe  waarderingscijfers met en schaal van 1 tot 10 werken.

Bij IMDB bijvoorbeeld wordt alles gewaardeerd van 1 tot 10 en is er een nipte 0,4 punt verschil tussen US stemmers en niet-US stemmers. Een Europese 6 wordt dan een Amerikaanse 6.4, maar zeker geen 9.

 

En Brendan Sullivan (ook een Amerikaan!) gaf Fight Club een  "solid" 5/7 😁..(insidejoke voor memefans)

 

 


B2Bsure, vooruithelpers bij risicomanagement & verzekeringen

Solopartners: belangenbehartiging en klachtenregeling voor ZZP'ers in de zorg 

Zelfstandigen Bouwde ondernemersorganisatie voor zelfstandigen in de Bouw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is het verhaal van Peugeot min of meer gebaseerd op het principe dat je altijd een 10 moet nastreven. In de praktijk is dat echter niet haalbaar, want volgens het Pareto-principe zal uiteindelijk zo'n 20% van de reviews toch een lager cijfer opleveren, dus is een 8 realistischer cijfer. Ga je dan echter die realiteit van 8 nastreven, zal 20% daar weer onder scoren, waardoor je uiteindelijk op een 6,4 uitkomt, enz. Nu zou iedereen die tijdens de schooljaren steevast een 10 nastreeft en gemiddeld met een rapportcijfer 8 het diploma haalt toch best tevreden mogen zijn, dunkt me...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reviews ... de grootste emotionele bullshit die er bestaat en niet zelden gemanipuleerd en soms zelfs geheel fictief.

 

Ze zijn óf overdreven positief óf ze boren een product of dienst compleet en diep de grond in. Van enige objectiviteit is zelden sprake.

 

... maar ze zullen wel van nut zijn voor mensen die daar gevoelig voor zijn.

 

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Via Linkedin werd ik gewezen op dit review systeem  van Peugeot  met een bizarre toelichting van de dealer dat  het cijfer 8 een onvoldoende is...  

 

ext.jpg

 

Oh boy, op deze manier heeft dat hele reviewen echt totaal geen enkel nut en geen enkele waarde meer...

Dit is niet eens subtiele manipulatie om altijd een voldoende te krijgen, omdat de reviewer een ander waardesysteem ziet dan de lezer.

Ben nu enorm benieuwd wat er bij '1' staat.
'Verkoper in stukken gehakt en in zee gedumpt'?

 


BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp

Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peugeot werkt normaliter met een vijfpunts-schaal, dus dat klopt. Een lokale stageair heeft daar blijkbaar schoolcijfers voorgeplakt. 


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept