Jump to content
startlevel
Verberg

Uurtarief verlagen i.v.m. uitblijven betaling klant?

vraag

Een klant van mij heeft 4 maanden niet betaald en volgens mij komt het doordat zijn bedrijf niet meer goed draait. Mijn contract waarop het uurtarief staat duurt nog 11 maanden.

Kan ik het uurtarief voor hem verlagen ?

Mag dit van de wet?

Hoe kom ik bij hem over als ik dit doe?

 

[verandering: titel]

 

Link to post
Share on other sites

20 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Een klant van mij heeft 4 maanden niet betaald en volgens mij komt het doordat zijn bedrijf niet meer goed draait. Mijn contract waarop het uurtarief staat duurt nog 11 maanden.

Kan ik het uurtarief voor hem verlagen ?

Mag dit van de wet?

Hoe kom ik bij hem over als ik dit doe?

 

 

Het mag natuurlijk wel, maar heb je dan garantie dat het achterstallige ook betaald wordt?

 

Je trekt zelf conclusies dat zijn bedrijf niet goed draait, op basis waarvan?

 

Ik zou als eerste er voor zorgen dat de vier maanden achterstallige betalingen betaald worden, alvorens verder te gaan.

 

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer
Hoe kom ik bij hem over als ik dit doe?

Als een beetje wanhopig, of je was op voorhand te duur: want nu kun je kennelijk wel goedkoper werken? Hoe dan ook is de kans groot dat je je eigen glazen ingooit

 

en volgens mij komt het doordat zijn bedrijf niet meer goed draait

Aannames zijn de moeder van alle blunders.

Lang verhaal kort: waarom ga je proberen voor de klant te denken in plaats van met de klant mee te denken?

 

Neem gewoon contact op met de klant en vraag hem/haar wat het probleem is en hoe de klant zelf denkt dat op te kunnen lossen.

 

Laat de klant zelf met een voorstel of met de optie van een lager uurtarief komen: jij kunt dan eventueel je goede wil tonen door daar dan bij wijze van hoge uitzondering en gunst (deels) mee akkoord te gaan, mits de openstaande vorderingen eerst betaald worden. Win-Win.

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een klant van mij heeft 4 maanden niet betaald en volgens mij komt het doordat zijn bedrijf niet meer goed draait. Mijn contract waarop het uurtarief staat duurt nog 11 maanden.

Kan ik het uurtarief voor hem verlagen ?

Alles kan, het is immers een onderlinge afspraak en die kan met wederzijdse instemming altijd tussentijds worden aangepast.

 

Mag dit van de wet?
Er bestaat geen wet die verbiedt om contracten open te breken en aan te passen als beide partijen daarmee akkoord gaan.

 

Hoe kom ik bij hem over als ik dit doe?
Als ik stop met betalen krijg ik bij jou dus een korting op het uurtarief. Genereus, maar ik zou dat om meerdere redenen niet doen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Draait het bedrijf volgens jou minder goed omdat jij een te hoog uurtarief berekent of was jouw werk voor dit bedrijf van meet af aan eigenlijk toch al minder waard?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 2
  • Rate this answer

Op zich eens met de vorige reageerders. maar in aanvulling daarop.

 

ik heb zelf ook een aantal keer gewerkt voor partijen in financiële nood. En ik kreeg dan ook wel eens de vraag of mijn tarief lager kon, dat heb ik nooit gedaan.. wat ik wel heb gedaan is minder uren werken (zodat ik de andere uren voor een andere klant kon werken) en af en toe als gunst omdat er op dat moment nood aan de man was. een paar uur niet gedeclareerd.

Daarnaast had ik de afspraak dat ik per week factueerde en dat die factuur de week erop betaald werd. Hierdoor ontstond een voor mij beheersbaar financieel risico. Ik heb ook wel eens 1 of 2 weken niet gewerkt omdat de factuur niet betaald was.

 

Daarmee voorkom je dat jij je vastlegt veel uren voor weinig geld en ook nog een risico loopt niet betaald te worden. Als een organisatie je niet kan betalen moeten ze je niet of minder inhuren.. dat is heel simpel principe. en langs die lijnen moet je ook je contracten en afspraken aanpassen en niet meer werken voor minder geld.

 

En ja, het heeft mij ook enige moeite gekost om soms die afspraken zo te krijgen (vooral wekelijkse betaling) maar met enig heen en weer praten begrepen ze wel dat die afspraak recht doet aan mijn inspanningen en extra risico's die je neemt door voor een bedrijf in moeilijkheden te werken.

 

Voor de maanden die ze nu niet betaald hebben zou ik ook geen consessies meer doen anders dan een soepele betalingsregeling. het is hun probleem en niet het jouwe! (behalve dan dat je je geld niet krijgt en dat wel een probleem is natuurlijk)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Er bestaat geen wet die verbiedt om contracten open te breken en aan te passen als beide partijen daarmee akkoord gaan.

En de aanbestedingswet dan? Je kunt niet een opdracht aan een partij gunnen en daarna vrolijk met z'n tweetjes opnieuw onderhandelen en de prijzen aanpassen.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Er bestaat geen wet die verbiedt om contracten open te breken en aan te passen als beide partijen daarmee akkoord gaan.

En de aanbestedingswet dan?

 

Ook geen probleem op basis van de EU Jurisprudentie: het is geen "wezenlijke wijziging" omdat aan geen van de 3 criteria (Pressetext, Wall AG en Shanks-arresten) voldaan wordt.

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ook geen probleem op basis van de EU Jurisprudentie: het is geen "wezenlijke wijziging" omdat aan geen van de 3 criteria voldaan wordt.

Prijs aanpassen lijkt me toch een wezenlijke wijziging, die tot een andere beslissing zou hebben kunnen leiden (criterium Ib).

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Prijs aanpassen lijkt me toch een wezenlijke wijziging, die tot een andere beslissing zou hebben kunnen leiden.

Bij prijs verhogen wel ja, maar bij prijs verlagen lijkt me dat erg sterk. Gaat partij X roepen "hee, heb je de prijs die ik er voor kan vragen verlaagd, nou dan doe ik nu alsnog mee?"

 

Edit: Kijken naar de letterlijke tekst van Nedzhibe ("aanpassen") heb je gelijk, maar ik refereerde aan de prijs verlagen


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Er bestaat geen wet die verbiedt om contracten open te breken en aan te passen als beide partijen daarmee akkoord gaan.

En de aanbestedingswet dan?
Niet van toepassing ... als beide partijen daarmee akkoord gaan.

 

De Overheid of publiekrechtelijke instellingen zullen zelden gebrek aan (gemeenschapsgeld) geld hebben.

 

En wat dan nog ... welke overheid zegt NEE als de uitvoerder vrijwillig besluit tot een tariefverlaging ?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Niet van toepassing ... als beide partijen daarmee akkoord gaan.

Nee, aanbesteden is een dwingendrechtelijke plicht, dus krijg je de jurisprudentie erbij. Uiteindelijk beoordeeld de rechter of er na een wijziging opnieuw aanbesteed had moeten worden


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bij prijs verhogen wel ja, maar bij prijs verlagen lijkt me dat erg sterk. Gaat partij X roepen "hee, heb je de prijs die ik er voor kan vragen verlaagd, nou dan doe ik nu alsnog mee?"

Mijn opmerking was vooral als reactie op Cosara's stelling dat contracten altijd mogen worden opengebroken, niet alleen over prijsverlaging. Maar zelfs voor een prijsverlaging kan vast worden verdedigd dat dit de aanbesteding anders maakt.

 

Maar goed, uit niets blijkt dat het hier gaat om een aanbesteding. Het was een voorbeeld. Het kan wel zo zijn dat er andere belangen zijn dan alleen die van opdrachtgever en opdrachtnemer, er zijn mogelijk derden betrokken bij de (prijs)afspraken waardoor aanpassing niet zomaar mogelijk is. Denk aan een fee voor een broker die ook beïnvloedt zou worden of zo. Geen wet, wel een mogelijke beperking.

 

Maar on topic: prijsverlagen zou ik niet doen, hooguit korting geven. Maar zoals gezegd: probeer eerst zekerheid te krijgen over de reeds gemaakte cq. gefactureerde kosten. Ga in gesprek met de opdrachtgever. Als er echt zwaar weer is, emmer dan niet door tot de boel echt failliet is. Geen aannames, maar gewoon een open gesprek.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Er bestaat geen wet die verbiedt om contracten open te breken en aan te passen als beide partijen daarmee akkoord gaan.

En de aanbestedingswet dan? Je kunt niet een opdracht aan een partij gunnen en daarna vrolijk met z'n tweetjes opnieuw onderhandelen en de prijzen aanpassen.
Als ik de journalistiek mag geloven, dan is dat eerder regel dan uitzondering.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Kortom, denk eerst en vooral aan jezelf. Bij een bedrijf in zwaar weer moet je in ieder geval de rekening niet (11 maanden?!) verder laten oplopen, want dan weet je dat je dat geld niet gaat krijgen en als voor jouw prestatie de tegenprestatie uitblijft, hoef je ook niet meer te werken.

 

Stel de opdrachtgever voor dat je je werkzaamheden wellicht moet opschorten c.q. staken, want jij zult ook weer andere klussen moeten zoeken die het mogelijk wegvallen van deze opdrachtgever plus de inmiddels vier maanden betalingsachterstand moeten opvangen.

 

Wanneer de achterstand is weggepoetst of er is weer verbetering zichtbaar, kun je wellicht de draad weer oppakken.

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

TS heeft nergens het woord aanbesteding gebruikt, dus laten we geen aannames doen. Aannames zijn de moeder van alle blunders, heb ik laatst namelijk vernomen.

 

TS is ook niet gevraagd zijn tarief te verlagen - dat overweegt hij uit eigen beweging te doen.

 

Laten we er dus geen dingen bijhalen waarvan we niet weten of ze uberhaupt spelen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

in goed overleg de tarieven verlagen is natuurlijk ook iets wat je ziet bij huur van vastgoed.

De huurder blijkt zijn exploitatie toch niet helemaal rond te krijgen, de verhuurder is al lang blij dat er wat in zit, en gezamenlijk wordt nog gepoogd de zaak draaiende te krijgen met een lagere huur.

 

Ik bedoel: het is zeker niet altijd een teken van zwakte om voor een enkeling een prijs te verlagen

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bij vastgoed kun je weinig aan de aangeboden dienst of product veranderen, dat maakt een verschil uit.

 

Als jij een tekstschrijver inhuurt voor 1000 woorden per maand, kun je ook geld uitsparen door 800 woorden af te nemen en deze met meer witruimte of met meer illustraties af te drukken. Als jij meubels koopt, kun je ook naar een goedkopere of efficiëntere afwerking overstappen. Dat maakt het onderhandelen over de prijs een stuk flexibeler.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik schaar me achter Nobert en Roel.

Uurtarief verlagen is een slecht idee. Bovendien is het uurtarief dat de klant betaalt momenteel eigenlijk al €0,- totdat het tegendeel wordt bewezen door een betaling.

Je kunt beter een regeling treffen voor de achterstallige betaling en eventuele werkzaamheden terugschroeven tot de achterstand ingelopen is. De vrijgekomen tijd kun je dan aan andere opdrachtgevers besteden die wel betalen.


BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 272 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept