• 0

Nieuwe bedrijfsbus gekocht, verbruik en laadvermogen valt tegen

Nieuwe bedrijfsbus gekocht en dealer niet thuis voor een oplossing bewerken

In eind Maart 2016 na veel advies van een lokale dealer heb ik een nieuwe bedrijfsbus bij hun besteld .

Echter na lang wachten eind Juni 2016 mijn nieuwe bedrijfsbus ( Ford Transit Custom L2H1 2,2 TDCI 100pk dubbele cabine ) mogen ontvangen . na 3 weken gelijk ermee op vakantie kilometers maken en goed inrijden.

Tijdens de gesprekken bij de dealer was het al snel dat hun bedrijfsbussen zuiniger waren als mijn huidige bedrijfsbus ( Renault Master L2H2 2,3DCI 125 pk enkele cabine 1300 kg vaste lading gereedschap verbruik 1 op 12 , later getuned naar 165pk ) al voor we op vakantie gingen stuite ik al snel op een motorisch probleem , wisselend stationair gebrom/geratel ) lag niet aan de bus maar dat hadden elke ford bus . na wat rondvragen bleek het al snel een probleem te zijn wat de rest niet had . op vakantie kwam het zeer onregelmatig voor dus zelf kon ik er geen verklaring voor geven . geluidsfragmenten doorgestuurd naar 2 andere garage bedrijven , die al redelijk snel een bericht terug stuurde dat het niet normaal was voor een ford transit custom bus.

eenmaal terug van vakantie ( 2 fietsen, 1 kleuterfiets, tent van 30kg , diverse koffers , en camping spullen mee - geschatte lading maximaal 200 kg ) (2 volwassenen en 1 kind 4 jaar ongeveer 200 kg ) totaal met maximaal 400 kg onderweg was het verbruik erg teleurstellend 1 op 11,5 /12 met een maximale snelheid van 110kmph . 1450 km heen 500 km daar en 1450 km terug . ( opgave ford ongeveer gecombineerd 1 op 16,5 ) tja dat ging ik nooit halen dat wist ik , maar 1 op 14/14,5 moest ik toch wel kunnen halen . te vergeefs . diverse punten aangekaart bij de dealer en tja na veel gemail eindelijk bericht kom de bus maar brengen dan kijken we er wel 2 dagen na . antwoord we hebben een sensor die de brandstofpomp moet aansturen vervangen . en klopt het probleem is opgelost . nu konden ze met het verbruik niets doen ik zou te veel spullen meenemen want na de vakantie gingen mijn werkspullen erin en ja hoor het verbruik werd alleen maar erger . en de vering zat ook op het eind , terwijl ik er zelf mee rij en geen passagiers er bij heb zit ik aan de maximale gewicht van een transit custom die de dealer mij toen voor gesteld heeft . ( rekenfoutje ) er werd mij tijdens de gesprekken verteld dat de bus een goeie 1000 kg kon laden , ivm dubbel cabine moet je natuurlijk altijd wel rekening houden met 4 passagiers en 1 bestuurder . mijn oude bedrijfs bus ging ik halveren qua gereedschappen en materialen 1300 kg werd 650 kg . dan zou ik nog 350 kg kunnen laden incl passagiers . helaas zat mijn bedrijfs bus al onder op zijn maximale vering bij een gewicht van 2740 kg op de weegbrug zonder bestuurder ) ik vond het een merkwaardig gewicht . en ben op onderzoek uitgegaan , mijn bus weegt leeg geen 1900 kg zoals toen werd gezegt maar hij weeg ledig met een halve tank 2039 kg . met een volle tank en een bestuurder, wat kleine spullen als dakhaken tbv trap, fles water, papierwerk en zonnebril , weegt hij 2200 kg dan nog de lading erbij van het gereedschap en materiaal 650 kg kom ik uit op 2850 kg , en mag dus maar 50 kg meenemen . wat mij erg verbaasd is dat ik dit niet voor de koop heb gezien of ben gaan rekenen . je gaat tenslotte vanuit de kennis, advies en kunde van de dealer . na heel wat mail verkeer zegt de dealer dat hem niets te verwijten valt en dat ik heb gekregen wat ik heb gekocht , ik wilde namelijk de koop terug draaien en een gebruikersvergoeding van de prijs af te halen die ik er voor heb betaald . echter ging hij niet akkoord . ik zit als ondernemer met een gekochte dubbele cabine bus waar ik niets aan heb omdat ik er niets mee kan , kan geen passagiers meenemen of wat extra materiaal voor de installatie werkzaamheden . Wie o wie heeft ervaring met een soortgelijk geval en zijn er mensen die mij kunnen helpen want zelfs rechtsbijstand stuurd me door naar een advocaten kantoor die er weinig zin tot nauwelijks zin in heeft om uberhaubt iets te doen . ik ben hier al mee bezig vanaf september/oktober en de dealer reageert nauwelijks op de emails , of met een antwoord ik ben erg druk we tillen het over de feestdagen dan heb ik meer tijd (Ja nu heb ik veel kilometers gereden en is hij op papier niet meer van 2016 maar van 2017 ) . Mocht het te verwarrend zijn er is veel email verkeer geweest, er zijn nog wat dingen maar dan word het verhaal nog verwarrender .

 

mvg Martin Spaninks

 

Titel ververst en aangepast

20161207_110918.thumb.jpg.84fd7c186fbd176ff48a86a2dc0f15da.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Je verhaal is nagenoeg onleesbaar, maar ik heb het geprobeerd.

 

Als ik het goed begrijp heb je een bus gekocht en ben nu niet tevreden over het verbruik en over het laadvermogen.

 

Het eerste is een lastige, maar uit mijn eigen ervaring denk ik dat je verwachtingen op dat punt te hoog gespannen zijn. Ik rij met een VW T5 2.0 180pk, die ik eigenlijk altijd leeg rij, met hooguit een paar fietsen erin, nooit zuiniger dan 1:12 en dat is dan echt op de lange afstanden waar ik op de cruise control kan rijden. Op vakantie met het hele gezin gaat het verbruik naar ongeveer 1:10.

 

Het tweede is een kwestie van goed kijken naar de gegevens op basis waarvan je de koop hebt gedaan. Je hebt een zekere onderzoeksplicht en bij dit soort voertuigen wordt toch redelijk nauwkeurig het laadvermogen gedocumenteerd. Als dan blijkt dat het laadvermogen niet is wat je gekocht hebt, dan is dat mogelijk grond voor ontbinding, als herstel ervan niet mogelijk is. Herstel is door omkeuring+aanpassing is sommige gevallen wel mogelijk, maar dat is heel erg afhankelijk van de specifieke auto.

 

Wat betreft die advocaat 'die er geen zin in heeft'. Als je de rechtsbijstandverzekeraar je verwijst naar een advocaat, heb je - in de regel - vrije advocaat keuze en kun je dus ook de zaak bij een andere advocaat neer laten leggen.

Link naar reactie
  • 0

Als ondernemer heb je niet dezelfde rechten als consument; onderzoeksplicht zeg maar om verifiëren of je aankoop ook bij je past. Verbruik weten we allemaal dat de afgegeven waardes optimale (lab) waardes zijn, die jijzelf niet kan nabootsen in de praktijk. Ook voor belading had je wel wat mogen realisreren wat je erin zou gaan stoppen. Waarom sta je pas na de aankoop op de weegbrug, als belading belangrijk is?

 

Praktisch, wat wil je bereiken? Behalve dat je ontevreden bent, wat is je schade, en welk deel is de dealer eigenlijk verwijtbaar? Oplossingsgericht, ik zou zeggen: ruil de bus in voor een exemplaar die wel aan je (bijgestelde) verwachtingen voldoet.

Link naar reactie
  • 0
... zijn er mensen die mij kunnen helpen want zelfs rechtsbijstand stuurd me door naar een advocaten kantoor die er weinig zin tot nauwelijks zin in heeft om uberhaubt iets te doen.
Wie heeft er weinig zin in ... de rechtsbijstand of het advocatenkantoor? Van de eerste is dat spreekwoordelijk logisch want die doet bijna nooit iets. Van de tweede moet je blij van worden, want er zijn advocaten die overal brood in zien ... jouw brood wel te verstaan.

 

Verder sluit ik mij helemaal aan bij het antwoord van kloek ...

 

"Als ondernemer heb je niet dezelfde rechten als consument; onderzoeksplicht zeg maar om verifiëren of je aankoop ook bij je past. Verbruik weten we allemaal dat de afgegeven waardes optimale (lab) waardes zijn, die jijzelf niet kan nabootsen in de praktijk. Ook voor belading had je wel wat mogen realiseren wat je erin zou gaan stoppen. Waarom sta je pas na de aankoop op de weegbrug, als belading belangrijk is?"

 

Praktische oplossing 1: verzwaar de vering en de schokdempers.

Praktische oplossing 2: ruil 'm in voor een andere bestelauto, bij voorkeur voor een ander merk.

 

Houd in gedachten bij je keuze ... een bestelauto moet geld verdienen ...

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Praktische oplossing 1: verzwaar de vering en de schokdempers.

dan moet je m ook wel (kunnen) laten omkeuren tot een hoger treingewicht. Anders kan de auto het extra gewicht wellicht wel veilig aan, maar ben je wel in overtreding en loop je risico met je WAM- en cascoverzekering

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Terdege heb je wel rechten, ook ten aanzien van het hogere brandstofverbruik. Daar mag wel iets aan mankeren, maar toch niet in die mate die je hier schetst, van de opgave van Ford uitgaand. Daar mag je op vertrouwen.

Waarbij ik wel een toespeling maak naar de opmerking van Cosara, het brandstofverbruik wordt geschetst onder ideale omstandigheden, als een dealer het lagere brandstofverbruik ook heeft beaamd en je hebt nog ergens een bevestiging daarvan, heb je toch wel een puntje.

 

Het laadvermogen, daar schets je een onsamenhangend beeld, wat staat er in de folder van ford.

 

Wisselend stationair gebrom/geratel, heb je dit bij een proefrit ook gehoord?

 

Hierbij een link naar een case over de actieradius van een elektrische auto waarbij de leverancier en fabrikant in het ongelijk zijn gesteld.

 

Of het voor jou de moeite waard is, het is een kwestie van een lange adem, denk ik.

 

Link naar reactie
  • 0

Betreft het brandstofverbruik. Sinds ~10mnd heb ik ook een nieuwe bus (automaat). Verbruik volgens opgave is 1:14,9 - 1:15,9.

In het begin was het verbruik 1:11,5, nu zit ik qua verbruik op ongeveer 1:13 (na ~20.000km).

Als ik erg rustig rijdt dan red ik 1:14 maar als ik wat teveel met mijn voet wiebel dan red ik ook 1:9!

 

Met andere woorden, je rijstijl heeft ook een grote invloed en na ~5000km is de bus nog echt niet ingereden. Het brandstofverbruik zal dus nog wel iets dalen denk ik.

Vergeet ook niet dat TS met een zwaar beladen bus rijdt.

 

Ter info, mijn bus heeft een max toelaatbaar gewicht van 2800kg. Doorgaans rijdt ik met een totaal gewicht van ~2500kg.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Beste Basto,

 

Mijn brandstof verbruik is nu na 20000 km bijna 1 op 10 . ik rij als een oude krant om zoveel mogelijk brandstof te besparen . en snap dat ik de gemiddelde 1 op 16 van ford niet red maar 1 op 12,5 moet ik makkelijk kunnen halen , mijn vorige bus haalde dat immers ook met meer gewicht en hogere windvanger en nagenoeg zelfde motor inhoud . vind het heel knap 1 op 13 voor een automaat , wat voor merk model heb jij ? .

 

Gr Martin

Link naar reactie
  • 0

Martin, een verbruik van 1:10 na 20.000km kon ik uit de openingspost niet halen. In dat geval is het niet erg aannemelijk dat je verbruik nog veel verder zal dalen. En dan is het verbruik inderdaad aan de hoge kant.

 

Ik rijdt een MB Vito 140pk. Om 1:13 te rijden moet je wel een beetje opletten, niet als eerst bij het stoplicht weg willen zijn bijvoorbeeld. Maar ik kan prima meekomen met het verkeer bij dit verbruik. En dan rijdt ik ook gewoon 130 waar ik 130 mag, etc.

 

 

 

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Praktische oplossing 1: verzwaar de vering en de schokdempers.

dan moet je m ook wel (kunnen) laten omkeuren tot een hoger treingewicht. Anders kan de auto het extra gewicht wellicht wel veilig aan, maar ben je wel in overtreding en loop je risico met je WAM- en cascoverzekering

Je kunt een auto altijd opnieuw laten keuren ... de vraag is of dit leidt tot aanpassing van de toegestane maximum massa op het kentekenbewijs. Aangezien TS volgens zijn informatie een vrij standaard uitvoering bestelauto heeft, zal de technische maximum massa (door de fabrikant gegarandeerd) hoger zijn dan de toegestane maximum massa (door de Overheid bepaald) en zal die herkeuring meestal geen probleem opleveren.

 

Voor meer informatie over het herkeuren, neem contact op met de RDW.

 

p.s. naar aanleiding van controle van het kenteken:

 

F.1 / Technische max. massa voertuig = 2900 kg

F.2 / Toegestane max. massa voertuig = 2900 kg

G / Massa rijklaar = 2039 kg / Massa ledig voertuig = 1939 kg

 

Herkeuring heeft in het onderhavige geval geen zin aangezien de toegestane maximale massa al gelijk is aan de technische maximale massa.

 

Het resterende laadvermogen wordt wel heel erg laag als dat ook nog verdeeld moet worden tussen goederen in de laadruimte en personen in de passagierscabine.

 

Optie: monteer een trekhaak en koop een aanhangwagen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste Martin,

 

Welkom op Higherlevel.

 

eenmaal terug van vakantie (...) was het verbruik erg teleurstellend 1 op 11,5 /12

(...)

opgave ford ongeveer gecombineerd 1 op 16,5

(...)

tja dat ging ik nooit halen dat wist ik , maar 1 op 14/14,5 moest ik toch wel kunnen halen

Welke opgave van Ford heb je gebruikt? Gegevens van jouw bus zoals geregistreerd bij het RDW:

- Brandstofverbruik stad 7.7 l/100km (omgerekend 1 op 12,99)

- Brandstofverbruik buiten stad 6.9 l/100km (omgerekend 1 op 14,49)

- Brandstofverbruik gecombineerd 7.2 l/100km (omgerekend 1 op 13,89)

 

Dat is onbeladen en op een rollenbank gemeten. In de praktijk komt daar nog belading, wind, verkeersdrukte en rijgedrag bij. Dat is geen 1 op 16,5 en met vakantiebelading kun je dan ook zeker niet de gehoopte 1 op 14 halen.

 

De vraag is waar je die opgave van Ford vandaan hebt gehaald, of die wel van toepassing is voor jouw type bus (FORD FCC Transit Custom diesel 2198 cm³ 4 cilinder 74 kW), en of die gegevens te beschouwen zijn als onderdeel van de overeenkomst. Als je onjuist bent geïnformeerd heb je misschien een poot om op te staan.

 

mijn bus weegt leeg geen 1900 kg zoals toen werd gezegt maar hij weeg ledig met een halve tank 2039 kg . met een volle tank en een bestuurder, wat kleine spullen als dakhaken tbv trap, fles water, papierwerk en zonnebril , weegt hij 2200 kg dan nog de lading erbij van het gereedschap en materiaal 650 kg kom ik uit op 2850 kg , en mag dus maar 50 kg meenemen .

De gegevens die je hebt gekregen en hebt gevonden zijn niet strijdig, ze kloppen allebei als je de juiste definities hanteert. De gegevens zoals geregistreerd bij het RDW:

- Technische max. massa voertuig 2900 kg

- Toegestane max. massa voertuig 2900 kg

- Massa rijklaar 2039 kg

- Massa ledig voertuig 1939 kg

- Laadvermogen 961 kg

 

Volgens de website van Ford zijn er uitvoeringen met een laadvermogen variërend van 776 kg tot 1328 kg, dus hoe ben je tot de keuze van deze uitvoering gekomen? Zoals genoemd heb je onderzoeksplicht, dus om te stellen dat je nu opeens zit met een bus "waar [je] niets mee kan" is wel erg sterk gesteld.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

en zal die herkeuring meestal geen probleem opleveren.

Dat verwacht ik ook niet :). Het enige dat ik opmerkte is dat TS na de aanpassing van vering en schokdemper niet moet vergeten ook te laten herkeuren: want voor wet en verzekering moet het treingewicht (toegestane maximum massa) ook omhoog wil hij er echt wat aan hebben.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik lees dat de dealer er nog op terug komt, dus lijkt het mij wijs die dealer achter de broek te blijven zitten totdat deze een reactie heeft gegeven c.q. oplossing heeft geboden. Ondertussen alles wel in een dossier vastleggen wat jou aan het gebruik tegenvalt t.o.v. de beloofde/afgegeven specificaties. Als de dealer daar niet bevredigend mee omgaat, kun je gericht hulp zoeken.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Verbruik wordt nooit gemeten bij max. belading. Op vakantie en op een gemiddelde werkdag laad jij op deze manier. Niet de dealer.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Volgens de website van Ford zijn er uitvoeringen met een laadvermogen variërend van 776 kg tot 1328 kg, dus hoe ben je tot de keuze van deze uitvoering gekomen? Zoals genoemd heb je onderzoeksplicht, dus om te stellen dat je nu opeens zit met een bus "waar [je] niets mee kan" is wel erg sterk gesteld.
Yep ... beetje overtrokken berichtgeving.

 

Dat gemiddelde laadvermogen van 1.000 kg zou betekenen dat het merendeel (80-90% ?) van alle bestelbusjes waardeloos zouden zijn.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

de dealer reageert nauwelijks op de emails , of met een antwoord ik ben erg druk we tillen het over de feestdagen dan heb ik meer tijd.

Begin een zin eens met een HOOFDLETTER en sluit 'm af met een punt.

 

Ratel niet aan een stuk door maar haal tussendoor even adem = witregel.

 

Ja, ik snap dat we niet allemaal even goed schrijven, maar als je een beetje moeite doet komt de boodschap beter over.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt wel of je vehaal uit een regel bestaat, maar goed ik begrijp dat je niet tevreden bent.

 

Dat brandstofverbruik daar kan je wel wat mee denk ik, je kan je gelijk daarmee naar je toe trekken. Maar dan zit je nog met een bus waar je niet blij mee bent...laadruimte en gewicht.

 

Ik zou een deal proberen te maken met de dealer dat je niet erg tevreden bent en het 1:16.5 brandstofverbruik nooit gaat halen. Als zij toch wel lekker rijdt en je vindt haar mooi dan ruil je hem volgend in voor een goede prijs bij die zelfde dealer voor een wat robuuster uitvoering. Zo`n korting zit er altijd wel in en de dealer wil daar natuurlijk ook niet teveel heibel over maken.

 

Mijn Nissan Patrol 3.3 reed nooit zuiniger dan 1:6 en daar heb ik er twee van gehad. Maar dan heb je wel wat, en de kosten zijn voor de zaak tooch?

 

succes, Atlas1302 (draait ook 8 ltr. p/u)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.