• 0

Iets zakelijk besteld bij webshop, maar niet geleverd

Ik heb bij een webshop op 3 januari een laptop van bijna 2000 euro zakelijk besteld. Deze zou 6 januari geleverd worden. Echter is het nu, een week na de oorspronkelijke leverdatum, nog steeds niet geleverd. Ik wil het daarom annuleren en mijn vooruitbetaling terugkrijgen, echter weigert de webshop dit: zij zeggen dat het retour en annuleringsrecht niet geldt voor zakelijke klanten. Een heldere statupdate en wanneer het wel geleverd gaat worden geven ze echter niet.

 

Mogen zij dan bij een zakelijke bestelling de levering uitstellen tot sint juttemus?

 

Ik heb het betaald met PayPal, zou de aankoopbescherming van PayPal mij kunnen helpen? Ik zie bij die voorwaarden niets over een verschil tussen consument en zakelijk staan.

 

Ik had het als eenmanszaak natuurlijk gewoon op mijn eigen naam moeten bestellen. Maar ja, achteraf...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
3 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Bij de vraagstelling! Dan wisten wij dat we het daar niet over hoefden te hebben! :unamused-face:

 

Mijn welgemeende excuses Hans. Ook ik maak fouten en vergeet wel eens een detail. In een forum kun je dat dan gelukkig verderop nog melden, maar ik begrijp de ergenis hierover. Dus nomaals excuus!

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Digeric zei:

 

Mijn welgemeende excuses Hans. Ook ik maak fouten en vergeet wel eens een detail. In een forum kun je dat dan gelukkig verderop nog melden, maar ik begrijp de ergenis hierover. Dus nomaals excuus!

 

No worries...:hugging-face:

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
5 uur geleden, Digeric zei:

Het vervelende is dat ik deze laptop dringend nodig heb om mijn werk te kunnen doen. Ik kan er nu wel één bestellen bij een andere webshop, maar als ik uiteindelijk toch aan deze bestelling vastzit, dan heb ik straks 2 laptops en dat kan ik mij momenteel helaas niet financieel veroorloven.

 

Dat risico loop je idd. Ik vrees dat er geen snelle oplossing is waarin jij morgen of maandag je geld terug hebt. 
Het geld ligt bij de webshop, zij zeggen (en ik denk op dit moment terecht) je krijgt je geld nog niet terug.

Op alle grotere webshops zie je banners met waarschuwingen voor lange(re) levertijden, als het hen al niet lukt met al hun voorkeursafspraken met postnl en DHL. Dan gaan middelgrote en kleine shops zeker niet snel kunnen leveren.

De procedure van Paypal vind ik heel netjes zowel richting jou als richting de leverancier, deze krijgt de kans om zijn fout te herstellen. Zo wordt dat ook bij wet verwacht, je moet een kans op herstel geven voordat je de koop mag ontbinden.  Loop gewoon die procedure af dan weet je zeker dat het netjes gebeurd.

Het feit dat jij de laptop dringend nodig hebt is echt voor je eigen (ondernemers)risico. Ik weet niet waar jou dringende noodzaak vandaan komt maar ik ken het gevoel dringend een laptop nodig te hebben en elke dag later geleverd als een week voelt, dat is vervelend maar kun je niet bij de leverancier leggen. De termijnen zijn niet onredelijk lang.
 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 uur geleden, TwaBla zei:

Kijkshop is eind 2019 na het zoveelste faillissement overgenomen door een ondernemer die de webshop voortzet op dropshipbasis. Langsrijden is zinloos. 

 

en is verder ook voor groot deel een platform waar externe partijen verkopen. vraag is dus of het aanbod van kijkshop zelf was of van een externe verkoper.

 

Overigens staat me bij dat ook eenmanszaken zich op consumentenbescherming kunnen beroepen.

 

Verder maakt kijkshop wat ik van TS begrijp in zijn algemene voorwaarden geen onderscheid tussen particulieren en zakelijke klanten. als daarin dus is opgenomen het recht van ontbinden en dergelijke dan geld dat dus ook als je op zakelijke naam gekocht hebt aangezien die voorwaarden van toepassing verklaard zijn.

 

volgens mij moet je dat als volgt zien: de verkoper mag zakelijke klanten uitsluiten van retourrecht maar moet dat volgens mij wel in de voorwaarden regelen en duidelijk aangeven.  verder mag je als verkoper zakelijke klanten niet minder rechten geven als wettelijk toegestaan maar je mag ze wel meer rechten en betere voorwaarden geven. kan dus zeggen dat Kijkshop je als zakelijke klant hiermee meer rechten gegeven heeft als ze wettelijk verplicht waren. dan kunnen ze dat niet achteraf alsnog uitsluiten.

 

Bij b.v. bol.com geld hetzelfde. die maken in hun voorwaarden geen onderscheid tussen zakelijke en particuliere klanten en daar kan je dus ook als zakelijke klant gewoon alles ontbinden en binnen 30 dagen weer gratis retoursturen.

Externe verkopers mogen retouren van zakelijke klanten ook niet weigeren doordat er in de voorwaarden geen aparte voorwaarden voor zakelijke klanten zijn.

aangepast door Daniel_Nijmegen
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Overigens staat me bij dat ook eenmanszaken zich op consumentenbescherming kunnen beroepen.

 Even op gegoogeld en dat klopt inderdaad, dat is de zogenoemde reflexwerking 

 

Nou, ik denk dat het dan toch wel goed gaat komen. Ik heb inmiddels een laptop kunnen lenen, dus de nood is nu minder hoog en ik wacht het af.

 

Bedankt voor alle reacties!

Link naar reactie
  • 1
6 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Overigens staat me bij dat ook eenmanszaken zich op consumentenbescherming kunnen beroepen.

 

 

Deze uitgekauwde ouwe forumkoe:hugging-face: wordt af en toe weer van stal gehaald, maar het korte antwoord is : Nee, meestal niet, alleen bij hoge uitzondering 

 

Dat kan maar in heel beperkte mate als de aard van de activiteiten niet tot de normale werkzaamheden van de ondernemer behoren en hij /zij zich daarom niet onderscheidt van een consument.

 

Ook is een rechter niet erg geneigd de prille jurisprudentie rondom reflexwerking op te rekken. 

Zie dienaangaande ook de vele discussie's op HL waar een beroep op reflexwerking bij acquisitiefraude door sitebouwers faalde.

 

Digeric is IT-ondernemer, het aanschaffen van een laptop behoort tot zijn normale ondernemersactivititeiten, ook al doet hij dat niet dagelijks en handelt hij niet zelf in laptops. 

 

Meer lezen over reflexwerking en waarom een beroep daarop door ondernemers meestal faalt  en we daar ook geen (positieve) veranderingen hoeven te verwachten kan bij Wet & Recht

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Deze uitgekauwde ouwe forumkoe:hugging-face: wordt af en toe weer van stal gehaald,

het is volgens mij eerder dat ik het hier genoemd heb ja. dit is niet de plek waar ik het vandaan heb.

Soms blijven er flarden ergens van hangen van wat je gelezen hebt. soort van klok en klepel. maar kan toch nuttig zijn er op te wijzen zodat iemand zelf verder naar kan kijken (soms ook niet nuttig dus).

Maar interessante verdere verduidelijking, hopelijk blijft dit nu ook grotendeels hangen ;-)

Link naar reactie
  • 2
2 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

maar kan toch nuttig zijn er op te wijzen zodat iemand zelf verder naar kan kijken (soms ook niet nuttig dus).

in dit geval zeker nuttig, zoals wel meer ouwe koeien zijn voor verse leden én minder verse leden.

Daarom liet ik deze koe ook netjes van stal komen en niet uit de spreekwoordelijke(re) sloot :hugging-face:

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Overigens wel nieuwsgierig hoe dat met 2de deel van mijn reactie zit. dat als een webshop niet specifiek ondernemers noemt maar zijn voorwaarden en site verder helemaal richt op particulieren en op de website en in voorwaarden gewoon enkel consumentenrecht vermeld en de 14/30 dagen (gratis) retourtermijn. Mag zo een webshop dan achteraf dus wel ineens roepen dat je ondernemer bent en die wet koop op afstand niet voor jou geld en dus de info op website en in algemene voorwaarden dus niet voor jou gelden?

Even benieuwd naar aangezien bij mij nu ook alles op consumenten gericht is maar ik ook wel eens met zakelijke klanten te maken krijg en daar ook wat meer op wil gaan richten.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Maxn zei:

Wat gebeurt er als je die voorwaarden na ontvangst af zou wijzen? Moet dan de koop ook niet gewoon ontbonden worden?

Je zou dan de aanschafprijs van die software terug moeten kunnen krijgen.  (Die is voor oem versies echter wel vaak heel erg veel lager)

https://blog.iusmentis.com/2007/11/01/mag-ik-mijn-geld-terug-als-ik-windows-niet-wil-bij-mijn-nieuwe-laptop/

 

Quote

You agree to be bound by the terms of this EULA by installing, copying, or otherwise using the Software. If you do not agree, do not install, copy, or use the Software; you may return it to your place of purchase for a full refund, if applicable.

 

Er is dan dus geen sprake van teruggave van hardware.

 

Link naar reactie
  • 1
Op 12-1-2021 om 22:13, Digeric zei:
Op 12-1-2021 om 18:48, TwaBla zei:

Was het een bijzondere aanbieding van een onbekende aanbieder?

 

Het was inderdaad een scherpe prijs, maar wel van een redelijk bekende aanbieder: www.kijkshop.nl

Losstaande van de vraag, en voor iedere volgende ondernemer ...

 

Zakelijke computers, componenten en randapparatuur koop je bij zakelijke leveranciers of direct van de fabrikant wat ook vaak mogelijk is. Vooraf aan de bestelling weet je of het item in voorraad is en het geeft de beste garantie als er iets mis gaat ... al betaal je daar (soms) wel iets meer voor.

 

Het verouderingsproces van elektronische apparaten start direct na de productie. Koopjesjagers moeten dan ook oppassen dat zij geen item uit een oude magazijnvoorraad koopt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
19 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Overigens wel nieuwsgierig hoe dat met 2de deel van mijn reactie zit. dat als een webshop niet specifiek ondernemers noemt maar zijn voorwaarden en site verder helemaal richt op particulieren en op de website en in voorwaarden gewoon enkel consumentenrecht vermeld en de 14/30 dagen (gratis) retourtermijn. Mag zo een webshop dan achteraf dus wel ineens roepen dat je ondernemer bent en die wet koop op afstand niet voor jou geld en dus de info op website en in algemene voorwaarden dus niet voor jou gelden?

De algemene voorwaarden, van Thuiswinkel.org (.docx) bijvoorbeeld, sluiten ondernemers niet expliciet uit, maar beschrijven wel uitsluitend de rechten en plichten van de consument. En een consument is daarin géén ondernemer en bijvoorbeeld ook géén werknemer die iets voor het werk koopt:

 

Quote

Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;

 

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Rik · zei:

Je zou dan de aanschafprijs van die software terug moeten kunnen krijgen.  (Die is voor oem versies echter wel vaak heel erg veel lager)

https://blog.iusmentis.com/2007/11/01/mag-ik-mijn-geld-terug-als-ik-windows-niet-wil-bij-mijn-nieuwe-laptop/

 

Er is dan dus geen sprake van teruggave van hardware.

 

Dat gaat over de Windows licentievoorwaarden.

 

Fabrikant van de laptop heeft echter vaak ook nog eigen voorwaarden voor de eigen meegeleverde "nuttige" software.

Pak je de handleiding van de eerste de beste HP laptop erbij, dan staat er wel in dat bij weigering licentie alles terug moet:

 

Quote

Softwarevoorwaarden

 

Door het installeren, kopiëren, downloaden of anderszins gebruiken van een softwareproduct dat vooraf op deze computer is geïnstalleerd, bevestigt u dat u gehouden bent aan de voorwaarden van de HP EULA (End User License Agreement). Indien u niet akkoord gaat met deze licentievoorwaarden, kunt u uitsluitend aanspraak maken op de mogelijkheid het gehele, ongebruikte product (hardware en software) binnen 14 dagen te retourneren voor een volledige restitutie op basis van het restitutiebeleid van de desbetreffende verkoper. Neem contact op met de verkoper voor meer informatie of om te vragen om een volledige restitutie van de prijs van de computer.

 

En ook bijvoorbeeld Apple wil dan dat de hele mikmak ("HARDWARE/SOFTWARE PACKAGE") weer terug naar hun "authorized distributor" gaat:

 

Quote

SOFTWARE LICENSE AGREEMENT FOR macOS Big Sur

[...]

IF YOU ACQUIRED THE APPLE SOFTWARE AS PART OF AN APPLE HARDWARE PURCHASE AND IF YOU DO NOT AGREE TO THE TERMS OF THIS LICENSE, YOU MAY RETURN THE ENTIRE APPLE HARDWARE/ SOFTWARE PACKAGE WITHIN THE RETURN PERIOD TO THE APPLE STORE OR AUTHORIZED DISTRIBUTOR WHERE YOU OBTAINED IT FOR A REFUND, SUBJECT TO APPLE’S RETURN POLICY FOUND AT https://www.apple.com/legal/sales-support/. YOU MUST RETURN THE ENTIRE HARDWARE/SOFTWARE PACKAGE IN ORDER TO OBTAIN A REFUND.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Tussen bestelmoment of topicstart en uitspraak faillissement zitten 10 of 12 weken.

 

Dit gegeven en de gekozen betaalmethode met enige koopbescherming maken de uitkomst in algemene zin interessant.

 

Digeric?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 521 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.