Afgelopen week ben ik door een opdringerige telemarketeer gebeld die mij een zakelijk internet abonnement wilde aansmeren. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik niet geïnteresseerd was. Helaas heb ik ook gezegd dat mijn man over de internetaansluiting thuis gaat. Toen had de telemarketeer weer een voet tussen de deur om hem te willen spreken.
Ik heb een slecht gevoel aan dit telefoontje overgehouden om de volgende redenen:
De telemarketeer had al mijn bedrijfsgegevens paraat en leek te weten wie ik was
Mijn bedrijf staat ingeschreven op mijn huisadres maar ik huur mijn praktijkruimte elders of werk op locatie
Er werd op mijn prive telefoonnummer gebeld
Mijn privénummer is nergens bekend behalve kortstondig bij de KVK toen ik mij drie jaar geleden inschreef
Bij de KVK heb ik aangegeven dat ik niet wil dat mijn telefoonnummer zichtbaar zou zijn voor derden
Ik sta met zowel mijn zakelijke nummer als mijn privénummer ingeschreven bij het bel-me-niet register
De telemarketeer gaf aan later terug te bellen ondanks dat ik hem had verzocht mijn gegevens te verwijderen (recht van verzet)
De telemarketeer belde anoniem en ik heb deze week meermalen (onverwacht) anonieme oproepen gehad die ik uit voorzorg niet heb opgenomen
Als ZZP'er ben ik een natuurlijk persoon en had ik niet benaderd mogen worden door te telemarketeer, omdat ik in het bel-me-niet-register sta ingeschreven. Wat ik verontrustend vind is dat je als ZZP'er niet dezelfde bescherming geniet als consumenten, omdat bij een 'ja' je er niet meer onderuit kunt:
Zegt u ja op een aanbod aan de telefoon? Dan zit u vaak direct aan een overeenkomt vast. U hebt geen wettelijke bedenktijd. Uw handtekening is ook niet nodig. Telefonische verkopers nemen meestal het deel van het gesprek op waarin u ja zegt. Zo kan de verkoper aantonen dat u een overeenkomst bent aangegaan.
Ik heb geen goed gevoel bij deze 'telemarketeer' omdat sommige dingen gewoon niet kloppen. Ze kunnen niet rechtmatig aan mijn gegevens zijn gekomen. Toen ik aangaf niet geïnteresseerd te zijn en wenste dat ze mijn gegevens zouden verwijderen (recht van verzet) gaf de telemarketeer aan dat hij nog ging terugbellen. Dat geeft te denken of ze zich wel de wet houden. Je hoort wel vaker over ondernemers die 'spookrekeningen' krijgen of verbintenissen zijn aangegaan zonder dat ze hier weet van hebben.
Het uitlekken van mijn privénummer kan eigenlijk alleen maar uit (oude) registratiegegevens van de KVK komen. Zou dit door een data-lek komen of heeft de KVK maling aan de opt-out optie die ik had aangevinkt om niet door telemarketeers te worden benaderd?
Mijn vragen die ik aan jullie wil voorleggen:
Hoe kan ik mij tegen dit soort praktijken beschermen?
Is er een rechtsbijstandsverzekering die dit zou dekken in het geval het toch mis gaat?
Kan ik er achter komen wie mijn gegevens bij de KVK heeft opgevraagd?
aangepast door lindazzp
DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
lindazzp
lindazzp
Afgelopen week ben ik door een opdringerige telemarketeer gebeld die mij een zakelijk internet abonnement wilde aansmeren. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik niet geïnteresseerd was. Helaas heb ik ook gezegd dat mijn man over de internetaansluiting thuis gaat. Toen had de telemarketeer weer een voet tussen de deur om hem te willen spreken.
Ik heb een slecht gevoel aan dit telefoontje overgehouden om de volgende redenen:
Als ZZP'er ben ik een natuurlijk persoon en had ik niet benaderd mogen worden door te telemarketeer, omdat ik in het bel-me-niet-register sta ingeschreven. Wat ik verontrustend vind is dat je als ZZP'er niet dezelfde bescherming geniet als consumenten, omdat bij een 'ja' je er niet meer onderuit kunt:
Ik heb geen goed gevoel bij deze 'telemarketeer' omdat sommige dingen gewoon niet kloppen. Ze kunnen niet rechtmatig aan mijn gegevens zijn gekomen. Toen ik aangaf niet geïnteresseerd te zijn en wenste dat ze mijn gegevens zouden verwijderen (recht van verzet) gaf de telemarketeer aan dat hij nog ging terugbellen. Dat geeft te denken of ze zich wel de wet houden. Je hoort wel vaker over ondernemers die 'spookrekeningen' krijgen of verbintenissen zijn aangegaan zonder dat ze hier weet van hebben.
Het uitlekken van mijn privénummer kan eigenlijk alleen maar uit (oude) registratiegegevens van de KVK komen. Zou dit door een data-lek komen of heeft de KVK maling aan de opt-out optie die ik had aangevinkt om niet door telemarketeers te worden benaderd?
Mijn vragen die ik aan jullie wil voorleggen:
DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/71620-opdringerige-telemarketeer-belt-op-mijn-priv%C3%A9nummer/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
23 antwoorden op deze vraag