• 0

Kan ik als opdrachtnemer een opdracht stoppen?

Aanbevolen berichten

  • 1

Welkom op HL 

 

Een offerte is nog geen opdacht, toch? Hanteer je ook leveringsvoorwaarden?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Joost Rietveld Dit lijkt mij een overeenkomst van aanneming van werk.

Titel 12 van boek 7 BW is dan van toepassing.

 

Daar zijn weinig mogelijkheden voor de aannemer (schilder/opdrachtnemer) om het werk op te zeggen.

 

Alleen bij overlijden of duurzame arbeidsgeschiktheid. Dat zal er vermoedelijk niet zijn. Dus dan zal de opdracht gewoon nagekomen moeten worden.

 

Misschien in gesprek gaan?

 

Wat is de reden dat je de opdracht niet meer wilt/kunt afmaken? Misschien zit daar ook een reden in?

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
2 uur geleden, Vergezicht zei:

Gedurende  de uitvoering van een project wordt het langzaam maar zeker duidelijk dat ik deze opdracht niet meer wil of kan afmaken.

Wat zijn de gevolgen?

 

met groet Jim

 

 

 

 

 

Niet meer willen of kunnen?

Je bent er mee begonnen, ik denk dat elke ondernemer in dit soort werkzaamheden wel eens het gevoel heeft, "ik kom hier nooit doorheen."

Dan is het een kwestie van je er toe zetten om het af te maken of een collega inhuren en het met een collega afmaken.

Het moment komt dat het klaar is, factuur verzenden en lering er uit trekken.

En de gevolgen als je afhaakt, de opdrachtgever kan jou een aantal malen schriftelijk aanmanen de werkzaamheden af te maken, daarna kan je in gebreke gesteld en uiteindelijk bij niet nakomen mag de opdrachtgever op jouw kosten een ander bedrijf inhuren om je werk af te maken.

Wees dat voor en maak het zelf af.

edit: tenzij er een geldige reden is, om het niet af te maken. Zoals Frank al schreef, dat is lastig bij een aangenomen en reeds gestarte opdracht.

aangepast door RiVe
Link naar reactie
  • 1
47 minuten geleden, RiVe zei:

Dan is het een kwestie van je er toe zetten om het af te maken of een collega inhuren en het met een collega afmaken.

 

Of door een collega laten afmaken, je bent als ondernemer niet verplicht het werk persoonlijk uit te voeren, maar je blijft wel verantwoordelijk voor de overeengekomen werkzaamheden.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Op 23-9-2023 om 15:21, Vergezicht zei:

Gedurende  de uitvoering van een project wordt het langzaam maar zeker duidelijk dat ik deze opdracht niet meer wil of kan afmaken.

Wat zijn de gevolgen?

 

met groet Jim


Erg jammer dat Jim Vergezicht niet meer reageert. Het is dus niet duidelijk of een beroep op overmacht een optie zou zijn.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 1

Beste Monique,

 

Bij de uitvoering van de opdracht binnenshuis bij de opdrachtgever moet het houtwerk geschuurd worden met een schuurmachine met stofafzuiging. De opdrachtgever kwam diverse malen langs dat er stof op de nabijgelegen trap te zien was. Stof is bij deze werkzaamheden niet geheel uit te sluiten. 

Toen ik het houtwerk ging plamuren kwam de opdrachtgever in paniek naar beneden, omdat de lucht van de plamuur hem niet aanstond. De plamuur die ik gebruik is vrij van oplosmiddelen.

Ik sta dus aan het begin van een langdurende opknapbeurt van de woning (die dus bewoond is) met een niet prettig gevoel te werken. Dus vandaar dat ik er erg tegen op zie om deze opdracht te gaan afronden.

 

met vriendelijke groet,

 

Jim

Link naar reactie
  • 1

Duidelijk communiceren. Je mag best op je strepen gaan staan. Dat er bij dergelijke klus werkzaamheden stof, geur geluid etc vrij komt is normaal. Als dit voor klant niet acceptabel is in gesprek aangeven dat je de opdracht dan niet kan uitvoeren en rekeningsturen voor gedane werkzaamheden. (tenzij je de klant ooit hebt verteld dat je de klus geur en stof vrij kunt uitvoeren, dan heb je een probleem)

Link naar reactie
  • 1

volgens mij heb je het recht en de plicht de opdracht af te roden. opdrachtgever dient je daarin wel de mogelijkheid te geven de werkzaamheden op en goede manier uit te kunnen voeren. 

Dit houd dus ook in dat er stof kan liggen en plamuurlucht kan hangen.

Dit wetende zou ik in gesprek gaan, en mogelijk zelfs vragen of die anders neit leiver iemand zoekt die het beter naar wens uitzoekt... vaak krabbellen ze wel terug, en anders ben je ze liever kwijt dan rijk.

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
2 uur geleden, Vergezicht zei:

Bij de uitvoering van de opdracht binnenshuis bij de opdrachtgever moet het houtwerk geschuurd worden met een schuurmachine met stofafzuiging. De opdrachtgever kwam diverse malen langs dat er stof op de nabijgelegen trap te zien was. Stof is bij deze werkzaamheden niet geheel uit te sluiten. 

Toen ik het houtwerk ging plamuren kwam de opdrachtgever in paniek naar beneden, omdat de lucht van de plamuur hem niet aanstond. De plamuur die ik gebruik is vrij van oplosmiddelen.

Ik sta dus aan het begin van een langdurende opknapbeurt van de woning (die dus bewoond is) met een niet prettig gevoel te werken. Dus vandaar dat ik er erg tegen op zie om deze opdracht te gaan afronden.

 

met vriendelijke groet,

 

Jim

Ik zou in een dergelijk geval zelf de regie nemen.

Leg de gebeurtenissen vast op papier met zoveel mogelijk details, wat deed je, wat gebeurde er, hoe reageerde de opdrachtgever.
Hou dat voor je zelf.

Stuur een aangetekende brief dat je overlast zoveel mogelijk vermijdt, maar stof bij het schuren, geuren bij gebruik van verf en plamuur, zijn onvermijdelijk bij het correct uitvoeren van de werkzaamheden.
Alleen als opdrachtgever akkoord gaat met de noodzakelijke en niet te vermijden overlast van geuren en stof en je daarbij niet verder gestoord wil worden door de opdrachtgever, pas dan kun je verder gaan met de werkzaamheden. En dit ook schriftelijk is ondertekend door de opdrachtgever.

Leg al het werk nu stil, stuur ook een rekening mee, voor de tot nu toe uitgevoerde werkzaamheden en onderneem verder geen actie.

Ik zou zeker niet in gesprek gaan, je hebt nu al geen prettig gevoel, dan is er een kans dat het gesprek escaleert.

Mogelijk dat een jurist kan bevestigen of dit een juiste manier is. UwJuristFrank v C

aangepast door RiVe
Link naar reactie
  • 3
(aangepast)

Ik zou nooit beginnen met een aangetekende brief want dan gaan de hakken direct in het zand.

En zeker niet met een inhoud zoals hierboven beschreven. En dan ook nog een rekening daar bovenop sturen...

Dat is dus juist aansturen op escalatie.

Ga in gesprek zoals eerder hierboven is aangegeven en leg dan daarna wel de gemaakte afspraken duidelijk vast. Oftewel manage de verwachtingen.

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Het is belangrijk dat de opdrachtgever zich ervan bewust is te kunnen kiezen en dat er twee keuzes zijn: ofwel het werk wordt uitgevoerd en dat levert overlast op ongeacht wie het doet, ofwel het werk wordt niet uitgevoerd. 

 

Vanuit daar is het even slikken en kun je de boel weer een beetje lijmen door voor te stellen een ander merk plamuur te gebruiken dat net iets minder ruikt of bloemetjesgeur heeft of iets dergelijks etc. Door eerst een heel duidelijk onprettig standpunt in te nemen dat los van jou als persoon staat en daarna te repareren staan mensen vaak wat meer voor een werkbare en wederzijds redelijke oplossing open. Dat zal niet zo zijn zolang ze nog het idee hebben te kunnen regelen dat het precies volgens hun wensen gaat. 

 

 

Misschien moet je ze gewoon zelfs zelf laten kiezen welk merk plamuur ze graag willen dat je gebruikt. Na een middagje googlen op 'geurvrije plamuur' komt er vanzelf wel wat realiteitszin. En daarnaast, als dat merk ook blijkt te ruiken is dat zonder twijfel beter verdraagbaar als ze er zelf voor gekozen hebben.

 

aangepast door Peter73
Link naar reactie
  • 0

Mijn dank voor de reacties.

Om het verhaal compleet te maken gebeurde er maandag morgen 25-9 het volgende:

Ik stond op het punt naar de opdrachtgever te gaan om mijn werk voort te zetten, maar hij belde mij met de mededeling dat mijn gereedschap bij hem voor de deur stond (ladders, trapje, schuurmachines, kortom al mijn gereedschap). Of ik dit zou kunnen ophalen. Als reden werd opgegeven dat er in het gezin corona was geconstateerd. Als laatste werd door de opdrachtgever nog even nageroepen "we bellen wel".

Ik heb daarop een app gestuurd naar de opdrachtgever met de tekst: 

Sterkte voor jullie! Even voor de duidelijkheid op deze manier kan ik niet werken. Ik wil ons contract ontbinden en betaald worden voor mijn werkzaamheden tot nu toe. En dan maken we tzt als jullie weer beter zijn, een nieuwe offerte. Ik ga ondertussen door naar andere klanten.

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Jaap B zei:

Joh blij zijn dat je er af bent. Alleen negatieve energie. Dit is zo'n klant die je de concurrent moet gunnen

Een beetje ondernemer (en aannemer) neemt niet bij het minste de biezen, want zo bezien lijkt er op basis van de situatie geen sprake van een grondslag (juridisch of commercieel o.i.d.) voor ontbinden. Net als anderen eerder hebben genoemd denk ik dat de toverwoorden hier communicatie en verwachtingen managen zijn.
 

Natuurlijk heeft niet elke ondernemer een even dikke (tefal)huid, maar ik vraag me oprecht af of de reactie van TS niet wat overkill is in deze situatie.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat iedereen wel klanten heeft waarbij je het nooit helemaal goed kunt doen, die altijd zeuren, die altijd net iets meer willen voor dezelfde prijs, etc.

Het is aan de ondernemer of die de klant wil houden of niet.

In dit geval lijkt de opdrachtgever zich zelf terug te trekken met een smoes (denk ik), daar komt TS dus vanaf zonder zelf de opdracht terug te geven. Even afwachten wat de klant doet zodra het gezins-corona weer voorbij is. Met twee weekjes dus een vervolg??

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.