Erelijst
-
Joost Rietveld
Moderator18Punten23331Aantal berichten -
Norbert Bakker
Moderator15Punten18330Aantal berichten -
Jasper S.
Legend10Punten785Aantal berichten -
Cosara
Legend9Punten6751Aantal berichten
Populaire inhoud
Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 10/01/25 in alle zones
-
Klant van opdrachtgever benaderen, na niet betalen factuur
Ik heb de tip van Cosara op gevolgd en heb het incassobureau een brief laten sturen met een faillissement dreiging. Die maakte veel indruk en ze hebben meteen betaald incl alle bijkomende kosten. De brief naar de klant hoeft dus niet meer.5 punten
-
Acquisitieschaamte overwinnen - Tips & Tricks
Goede vraag, die mij ook aan het denken zet. We zitten denk ik deels in dezelfde business (consultancy) en wat we dus verkopen is onszelf. Dat kan tot gêne leiden, want waar je van een schroefsleutel (auto, gezichtscrème) nog kunt beweren dat het het beste product ooit is, zeg je dat toch wat minder gemakkelijk over jezelf. Wat voor mij werkt is zichtbaarheid. Minimaal een relevante post per week op Linkedin, bereik wisselend, maar regelmatig tussen de 20- en 40.000 impressies (met uitschieters boven de 100.000. Dat leidt er toe dat bij live ontmoetingen mensen je al vaak 'kennen' en iets meer van je willen weten. Dat geldt helemaal na een optreden als spreker of moderator op een congres of ander event. Protip: stel een goede vraag aan het panel die verdiepend is, laat zien dat je het onderwerp snapt maar die niet zo wijsneuzig is dat ze alleen maar 'Ja' hoeven te antwoorden. Balanceeract! Als ik de tijd heb, blijf ik lang hangen bij de borrel na een congres waar ik opgetreden heb, want er zijn altijd mensen die je willen spreken en degenen die een specifieke vraag of probleem willen aankaarten zijn nooit de eersten die je benaderen. Omgekeerd; zoek niet meteen de mensen op die je al kent om gezellig oude herinneringen op te halen. Dat moet ook, maar ik probeer juist bij die statafels te gaan staan, waar ene paar mensen stil met hun eerste kopje koffie naar hun brownie staan te staren (da's dan 's morgens.) In zo'n congres gesprek probeer ik het altijd licht te houden. Omdat ik weet dat een van mijn valkuilen is te veel te praten, zal ik altijd (ook) bewust vragen waar de gesprekspartner mee bezig is en waar zij of hij zoal tegen aan loopt. Doorvragen en meedenken is dan belangrijk, ook als jij niets in dat geval kunt betekenen; je kunt altijd doorverwijzen. Als het iets is waar ik mee kan helpen, dan geef ik een richting aan, we praten nog wat door maar op enig moment zeg ik een lach dat ik er best meer over wil vertellen, maar dat er dan wel een prijskaartje aanhangt. Blijf niet te lang hangen bij één persoon, maar zeg dat je doorgaat "om nieuwe vrienden te maken." Alles met een lach. Visitekaartjes zijn niet ouderwets, zeker niet als ze onderscheidend zijn. Ik heb een foto op mijn kaartjes staan. Een lijstje met mensen die waarschijnlijk op het congres / de receptie zijn die je wilt spreken met onderwerp is handig, Als er een congresapp o.i.d. is, download die dan, vul die in met foto en neem de aanwezigen door en kijk wie er interessant voor je kan zijn. Zorg voor een goede follow up. Connect op Linkedin (met een verhaaltje erbij!!) Stuur een mail met een een referentie aan de inhoud van jullie gesprek en een link naar een relevant artikel. En tenslotte: netwerken doe je als je iemand niet nodig hebt. Stuur dus af en toe een app of een berichtje onder water op Linkedin, met de vraag hoe het met hen gaat en waar jij mee bezig bent. Ik kreeg afgelopen week twee aanvragen van mensen die ik jaren niet life gesproken heb, maar waarmee de verbinding wel af en toe warm is gehouden.3 punten
-
Pas op met bankrekeningnummers op je website!
Lijkt alsof ik de enige ben met een afwijkende mening: je hoeft je bankrekeningnummer niet op straat uit te delen, maar om de post vast te pinnen met "pas op" ervoor vind ik zwaar overdreven. Mensen informeren is prima, mensen onnodig angst aanjagen zeker niet. We moeten niet gaan doen of je je bankrekeningnummer van je zakelijke rekening met je leven moet verdedigen. Ook niet of je wakker moet liggen omdat je bankrekeningnummer ooit op het internet heeft gestaan en nu in het archief zit. Een beetje kwaadaardig persoon bestelt 100 artikelen op Bol.com, vraagt 100 facturen op, retourneert 100 artikelen en googled op de bedrijfsnaam om de naam van een tekenbevoegde te hebben. Die zal je in 80 van de 100 gevallen probleemloos vinden. En dan is dat even de "moeilijkste" weg die ik bedenk, want volgens mij zijn er nog tig andere mogelijkheden om aan bankrekeningnummers te komen die minder moeite kosten. Wat ik wil zeggen: Je bankrekeningnummer is een middel dat ieder bedrijf nodig heeft. Die kan je simpelweg niet "verbergen" of "achterhouden" (facturen/offertes/briefpapier). Hem van je site halen is prima advies hoor, daar niet van, maar het is naïef om te denken dat men hem dan niet kan achterhalen. Het probleem is toch gewoon Delta? Die sluiten blijkbaar op basis van een naam en bankrekeningnummer een abonnement af, wat natuurlijk heel gek is in 2025. Laat dit hun maar 20x gebeuren (en ja heel vervelend voor gedupeerde ondernemers); dan gaan ze vanzelf de protocollen aanpassen gezien zij voor de kosten zullen opdraaien. Ik kan me sowieso niet heugen wanneer de laatste keer was dat ik ergens online een abonnement kon afsluiten zonder de eerste termijn met ideal te betalen, eerst een cent over te maken, een incassomachtiging te tekenen, via IDIN bevestiging te geven of het uploaden van je paspoort/rijbewijs ter verificatie.3 punten
-
Update verplichte Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ)
Trots, dat ben ik, enorm trots! Op mijn concullega adviseurs van RADI - AOV, op mijn mede-kerncommissieleden Ruud Houtzager, Maarten Prins RADI en Majan Van Riessen, op mijn mede-initiatiefnemer van RADi-AOV Annemieke Postema, en uiteraard op mijzelf. In de Memorie van Toelichting op de concept wet Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ) wordt maar liefst 30 keer verwezen naar overleg met en adviezen van "mijn" RADi-AOV tijdens de internetconsultatie en ons overleg op het Ministerie van SZW samen met branchevereniging Adfiz En onze naam wordt niet alleen "genoemd" (Prof. dr. Ir. P. Akkermans), maar we hebben met z'n allen ook échte concrete en meetbare resultaten bereikt: vrijwel alle scherpe kantjes van het overgangsrecht zijn eraf zodat vrijwel iedereen die nu al een AOV heeft - of er nog op korte termijn één afsluit - niet verplicht hoeft deel te nemen aan de publieke regeling maar de vrije keuze heeft. Op zulke dagen voel ik me super, man!3 punten
-
Overname familiebedrijf op jonge leeftijd
Voordat je gaat praten en denken over de rechtsvorm en hoe je e.e.a. gaat inrichten fiscaal en juridisch, is het volgens mij veel belangrijker dat je met je vader gaat praten over zijn rol in jouw bedrijf. Je zult de eerste niet zijn waarbij vaders het niet kan loslaten dat het zijn bedrijf niet meer is. Als je denkt dat je nu veel conflict hebt, wacht maar wat er gebeurt als hij straks zijn bedrijf nog steeds als zijn bedrijf ziet. Dat geeft intern conflicten, niet alleen met jou maar ook met personeel, en zorgt naar buiten toe voor een hoop onduidelijkheid voor relaties van het bedrijf. Ga daar eerst eens goed voor zitten om te kijken hoe je dat werkend krijgt. Verder nog even op nummer: Daar zijn meerdere mogelijkheden voor. Hangt ook af van de waarde van het bedrijf en de hoogte van de uitkoopsom; Op basis van de overwinst (wat resteer er in de onderneming aan winst nadat voor jou er een redelijke arbeidsbeloning en pensioen van de winst is afgehaald). In de regel ongeveer 3 tot 5 keer de overwinst; Zie aanhef + maak daarbij ook goede afspraken over de financiën, zowel de uitkoop als de verplichtingen rond vaders loon; Keukentafel, pot koffie erbij, en samen in gedachten een hele werkweek doornemen. Valt zo niet te zeggen. Er zijn mogelijkheden om het fiscaal zonder afrekening te doen, maar de vraag is of dat wenselijk is. Hangt o.a. af van uitkoopbedrag, belastingdruk, overig vermogen vader, etc. Zie aanhef en punt 4. Sowieso ligt het op de weg van je vader om jou richting het personeel te presenteren als opvolger en daarbij duidelijk te maken dat er geen nepotisme-cadeautjes worden uitgedeeld en jij dus net als hij zal handelen als eerlijk en integer eigenaar; Niet meer expertise/ervaring idem Succes!3 punten
-
Wat was jouw grootste ondernemersblunder?
Ik ken je frustratie. Het is onze branche ook. Ik zie jongens met motortakels in kisten slepen en ver boven hun hoofd opstapelen. In de evenementenbranche is het heel erg, vooral de concerten en festivals. De personeelsbudgetten zijn extreem laag en personeelsleden slijten sneller dan de materialen waar ze mee werken. De meeste "stoere" bouwers stappen voor hun 30ste uit het werk met rugklachten, kapotte knieën of hersenletsel. Waar vaak de dagen van 12 uur standaard zijn voor een loon dat niet meer past in 2025. Wij doen om die reden ook bijna geen concerten of festivals meer. Wij zijn te duur, omdat wij personeel wel een eerlijk loon willen geven. Gelukkig denkt de bedrijfswereld hier heel anders over. Hoewel de salarisvergoedingen nog steeds laag zijn, kunnen wij dit deels compenseren met onze materialen. Dat gezegd hebbende, heb ik jou product wel veel voorgesteld bij deze bedrijven, maar ze vinden het te duur en te langzaam. De rug slopen van een freelancer is goedkoper en sneller. Wij hebben trouwens de grote broer standaard in de de vrachtwagen staan.2 punten
-
Wat was jouw grootste ondernemersblunder?
Had een bedrijf in verkoop en reparatie van landbouwmachines en tractoren. Omdat ik vaker met rugklachten opgezadeld was heb ik een tilhulpmiddel ontwikkeld voor het tillen van theoretisch met de hand tilbare goederen. Mijn dochter heeft na haar studie productontwikkeling hier een verkoopbaar product van gemaakt. Toen we het eindproduct aan Syntens (toenmalig adviesorgaan van de overheid) hebben laten zien was de opmerking: "dit is een wereldvinding. Ik zou maar zo breed mogelijk patent aanvragen en een goede partner zoeken voor grootschalige productie en verkoop". We hebben patent aangevraagd en verkregen in 20 landen en zijn met partners in zee gegaan om de markt te veroveren. De beloftes en vergezichten van geïnteresseerden op internationale beurzen waren enorm. Handelaren over de hele wereld wilden het wel in hun programma opnemen. Het was eindelijk afgelopen met rugklachten in de sjouw branche. We hebben circa 3 ton gestoken in de patentbescherming, merkregistratie en promotie. Alles leek mooi. Toch liep het niet. Na verloop van tijd kwamen we erachter dat in de transportwereld, de bouw en de sjouwwereld de mensen te stoer zijn om hulpmiddelen te gebruiken en de prijs veel te hoog bevonden werd. Er werden enkele tientallen per jaar verkocht in plaats van de duizenden die ons voorgeschoteld werden. Na drie jaren van frustratie hebben we besloten om het maar kleinschalig zelf te gaan doen met mijn dochter en zoon. We zijn uit de stoere wereld gestapt en zijn ons gaan concentreren op de meer intelligentere gebruiker. zoals installateurs, wasmachine reparateurs en glaszetters en de mensen die hun rug liefhadden. Voornamelijk de ZZP'er en Mkb'er zijn 70% van onze klanten en de rest is werknemer met rugklachten in de grotere bedrijven. Overal is er maar een of enkele exemplaren nodig , dus we blijven acquisitie doen. We hebben nu een stabiele verkoop. De grote cijfers die ons voorgespiegeld zijn, en waar we op advies van adviseurs en verkopers met open ogen ingetrapt zijn beschouwen we nu als een goede les. De mensheid zit blijkbaar gewoon niet te wachten op grootschalige gezondheidsvoordelen. We vragen ons zelfs af of het aanvragen en betalen van al die patentkosten wel nodig is geweest, Een namaker loopt ook tegen hetzelfde probleem aan.2 punten
-
Meewerkende kennis niet in dienst nemen, maar ook geen aandeelhouder laten zijn
Als jij denkt dat diverse LLM's het beter weten dan de specialisten alhier, waarom stel je de vraag dan hier? Dit is een typisch geval: you can't have your cake and eat it. Je hebt een werknemer en dus heb je te maken met allerlei dwingendrechtelijke bepalingen en dan kun je hoog en lang springen om die te omzeilen, maar als zich juist de situatie voordoet waar je bang voor bent, is de kans het grootst dat die constructie die je zoekt in je gezicht ontploft. En overigens is niet de fiscus jouw 'probleem', maar de werknemer en mogelijk het UWV, op het moment dat die werknemer ziek uitvalt. Over dat uitvallen gesproken: valt deze persoon niet toevallig onder de no-claim regeling? Dan is er materieel eigenlijk geen risico...2 punten
-
Wat was jouw grootste ondernemersblunder?
Vertrouwen in iemand die het financieel voor je regelt omdat je zelf de kennis niet hebt en blijkt dat het een oplichter is en je een schuld bij de belastingdienst hebt 🫢 Het voordeel? Je zou niet zeggen dat er een voordeel is misschien... ik ben mijzelf gaan verdiepen in het financiële verkeer in mijn bedrijf (eenmanszaak) en heb nieuwe fiscalist in de arm genomen waarmee ik kan sparren omdat ik zelf ook basiskennis heb opgedaan. Niet meer onwetend en af gaan op "een ander weet het wel dus ik hoef er niets aan te doen verder", maar zelf blijven nadenken en kritisch blijven. Duur leergeld, letterlijk. Maar ook een eye-opener om deze blunder voor goed buiten de deur te houden en andere hierin te kunnen vertellen over mijn verhaal 😊2 punten
-
Meewerkende kennis niet in dienst nemen, maar ook geen aandeelhouder laten zijn
Meest simpele oplossing: gewoon wél in dienst nemen, en je als BV verzekeren tegen ziekteverzuim van werknemers inclusief alle arbodienstverlening en reïntegratiekosten Dat kan al vanaf premies van 2% van het brutoloon. Het medische verleden van een werknemer telt namelijk niet mee bij premie en acceptatie (sterker nog: een verzekeraar mag er niet naar vragen) De eerste 3 jaar heb je premiegarantie en stijgt de premie ook niet tussentijds2 punten
-
Boete voor te late opgaaf icp, taak boekhouder?
Ronduit bespottelijk. Als de relatie met jou hem echt waard is, dan vergoedt hij uiteraard die 3502 punten
-
Meewerkende kennis niet in dienst nemen, maar ook geen aandeelhouder laten zijn
Al gedacht aan een VOF tussen jouw BV en haar?2 punten
-
Klant van opdrachtgever benaderen, na niet betalen factuur
Ja hoor dat mag. Er is geen wet die dat verbiedt. Contact met andere opdrachtnemers / leveranciers, kan nuttig zijn voor steunbetuigingen voor een faillissementsaanvraag. Daarmee kan je de druk wat extra opvoeren. Bijkomende voordeel … Er is geen minimumbedrag voor een faillissementsaanvraag. Daarmee is - al dan niet dreigen met - een faillissementsaanvraag een effectief incassomiddel.2 punten
-
Wat was jouw grootste ondernemersblunder?
In 2001 fors geïnvesteerd in digitale fotoservice om er in no-time achter te komen dat klanten hun foto's niet langer af lieten drukken maar op hun telefoon of computer laten staan. In 2006 >100k in de bietenbak gegooid. Paar zware jaren gehad maar de overstap naar de schoonmaak heeft het helemaal goed gemaakt. Eind 2023 pensionado geworden maar inmiddels weer met klussen bezig, bankhangen gaat toch vervelen.2 punten
-
Wat was jouw grootste ondernemersblunder?
Bedrijf starten met iemand die je dacht goed te kennen. Alle formaliteiten op papier, behalve verplichtingen over zijn inspanningen in ons bedrijf. Die bleven uit.... Het heeft me wel gebracht waar ik nu sta, want hieruit is Denarius advies ontstaan, maar dan dus lekker van en voor mezelf 😉2 punten
-
Ondernemerschap literatuur
2 puntenTelt Higherlevel ook? Een bron van inspiratie en ideeen, maar dan in de vorm van korte berichten. Een boek zal ik niet snel lezen, ik had altijd heel veel moeite met het concentreren> Ik vind het moeilijk om maar 1 ding tegelijk te doen.Een film/serie kijken tijdens het maken van offertes gaat prima. Maar tijdens lezen kun je niets anders doen dan lezen en dat verveelt snel.2 punten
-
Regels smoren ondernemerschap
2 punten
-
Regels smoren ondernemerschap
2 puntenregels vraagt om denken in oplossingen, stimuleert creativiteit. En ja, er zijn veel te veel regels. Daar heb ik mijn bedrijf aan te danken 😁2 punten
-
15 oktober 2025, 09:30 - 11:30, Open Coffee Amersfoort - netwerkcafé voor ondernemers
Korte toelichting: sinds enige tijd zit ik met mijn bedrijf in een dynamisch bedrijfsverzamelgebouw in Amersfoort. Hier worden ook regelmatig netwerkbijeenkomsten georganiseerd, waaronder deze open coffee. Ben je Higherlevel lid of -lezer in midden-Nederland en lijkt het je leuk een keertje live collega ondernemers en mij te ontmoeten, meld je dan aan!2 punten
-
Update verplichte Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ)
🙏 it's a finance man, it's an insurance guy, no, it's SuperNorbert2 punten
-
Overname familiebedrijf op jonge leeftijd
@Vstan24 , allereerst welkom op Higherlevel! Mijn belangrijkste advies: laat je begeleiden door iemand die gespecialiseerd is bedrijfsoverdracht binnen de familie. Naast financiële (prijs, wijze van waardering en betaling), fiscale (wat is de meest fiscaal vriendelijke vorm voor zowel koper als verkoper) spelen vooral emotionele aspecten een grote rol en blijven deze in de familiekring ook een rol spelen na verkoop/na overdracht, zeker als de oud eigenaar in een andere rol nog aan het bedrijf verbonden blijft. Ik durf te stellen dat dat sowieso gedoe op gaat leveren: 2 kapiteins op 1 schip. En zorg daarbij ook voor een persoon op zakelijke afstand, dus niet de boekhouder die al 30 jaar voor je vader actief is of dat ene vriendje met een juridische achtergrond: uiteindelijk zijn jullie dan beiden beter af!2 punten
-
Pas op met bankrekeningnummers op je website!
Ik wil je niet nog een paar jaar ouder maken, maar buitgemaakte gegevens zijn natuurlijk opgeslagen. As je pech hebt worden ze ook nog doorverkocht. Echter nu ze gelijk geblokkeerd zijn zal die persoon wel snappen dat nog meer misbruik niet veel kans op succes geeft. ER zijn dus nog een paar stappen die je moet zetten zie hier hoe te handelen bij identiteitsfraude Wat kan ik doen bij identiteitsfraude? | Het Juridisch LoketBij identiteitsfraude misbruikt iemand anders uw gegevens. Verzamel bewijs van de fraude. Meld dit zo snel mogelijk. En doe aangifte bij de politie. je moet ook aangifte doen bij de politie en je bank informeren. ALs er namelijk meer fraude gevallen via jouw rekening komen dan kan het zijn dat de bank jou als medeplichtige ziet en maatregelen tegen jou neemt. Het is fijn dat je je geld terug hebt maar dat is omdat het bedrijf direct meewerkte maar daarmee is het risico op verder misbruik niet opgelost.2 punten
-
auto op mijn zaak (met weinig winst) of als 2e auto bij partner (met veel winst)
de waarde bepaling kan vrij eenvoudig via bij koerslijst van ANWB https://www.anwb.nl/auto/koerslijst/koerslijst of via bovag en nog een aantal online rekentools. je krijgt 4 waardes te zien de optie koop via een particulier is de meest passende in jullie situatie. De cataloguswaarde van de auto kun je eenvoudig vinden via de kentekencheck van de RDW De auto op naam van je partner laten staan is geen optie. Want als jij in de auto gaat rijden dan zijn de kilometers voor haar eenmanszaak privékilometers en omdat zij er niet meer in rijd moet de auto verplicht van de balans en als privé vermogen worden gezien. Maar zelfs al je het toch doet levert het niets op. Want een afgeschreven auto in een eenmanszaak heeft meestal tot gevolg dat je fiscaal gezien geen aftrek meer hebt van de autokosten omdat de bijtelling al hoger is dan de jaarlijkse kosten (waarna de bijtelling wordt gemaximeerd op de totale autokosten) en per saldo mag je dus niks aftrekken. Dat geldt is ook voor jou, stel jij koopt de auto voor 8000 euro met restwaarde van 3000 na 5 jaar dan heb je "maar" 1000 euro afschrijvingskosten + alle variabele kosten, daarnaast nog een paar duizend variabele kosten. maar je zit al op 4000 bijtelling over die 18K je moet dus ruim boven de 4000 jaarlijkse kosten zitten wil je enige vorm van aftrek hebben.1 punt
-
Affiliate marketing, commissie en gangbare praktijken
Het gaat er toch juist om dat je een klant via hun krijgt? Als ze binnenkomen door een klik op een wasmachine en vervolgens een speakerset kopen is dat toch ook niet erg? Heel gebruikelijk zelfs. Het gaat niet alleen maar om de direct klik naar één product.1 punt
-
Affiliate marketing, commissie en gangbare praktijken
It depends. Het is niet ongebruikelijk om bepaalde producten (tijdelijk) uit te sluiten van affiliate-campagnes. Bijvoorbeeld omdat je ze al extra scherp hebt geprijsd, waardoor je nauwelijks budget overhoudt voor marketing, of omdat ze niet aan te slepen zijn, waardoor je te vaak nee moet verkopen. Of je producten daadwerkelijk kunt uitsluiten, hangt echter vooral af van de software die voor affiliate marketing wordt gebruikt. Door negen verschillende producten te verkopen als negen kleurvarianten van één product, maak je het praktisch uiteraard wel lastiger.1 punt
-
Affiliate marketing, commissie en gangbare praktijken
Ja, in mijn ogen wel. Ik breng verkeer naar jou toe om de verkoop te sluiten, of die dan model A, B of C kopen maakt voor mij niet uit. Sterker, voor zo ver ik weet is het richting bol zo dat als ik iemand doorstuur voor een product van 25 Euro en diegene koopt in dezelfde winkelmand ook een televisie van 2.500 Euro krijg ik daar ook commissie over. Dus ik zie hier niks raars in.1 punt
-
Levering aan Duitse partner (Omnidock), voorraad in Duitsland, geen directe verkoop
Ja dit is complex. Je uitgangspunt is juist dat er een overbrenging van eigen goederen is van Nederland naar Duitsland. Om dat in jouw aangifte ICP te kunnen aangeven heb je een Duits btw nummer nodig van jouw eigen onderneming. Hoe ziet de factuur van jouw afnemer eruit? Omnidock stelt een factuur op voor haar dienstverlening en een afrekening van de door haar ontvangen geldbedragen ten gunste van jouw onderneming. Hier zie ik in de praktijk het vaak mis gaan omdat mensen denken dat het één factuur is maar dat is vaak niet zo. Welke bedragen boek je in jouw administratie? Ik zie ondernemers vaak het netto te ontvangen bedrag als opbrengst boeken maar dat is vaak niet juist. Omdat het vervoer in Duitsland naar de afnemer aanvangt ben je in beginsel btw in Duitsland verschuldigd omdat je een binnenlandse levering verricht. Er zijn soms uitzonderingen bij call off stock maar daar ben ik in Duitsland niet bekend mee. Dat zou je moeten uitzoeken of er een tegemoetkoming is voor niet in Duitsland gevestigde ondernemers die lokaal call off stock aanhouden. Als daar een uitzondering voor is dan is het vaak de tegemoetkoming dat je geen lokale registratie nodig hebt en de btw mag verleggen aan Omnidock alsof het wel een ICP is. Maar dat weet ik dus niet en zou je moeten uitzoeken in de Duitse wetgeving. Verwerf jij de diensten van Omnidock nu in jouw Nederlandse aangifte? Ik kan mij voorstellen dat zij die aan jou listen maar dat hangt af van de factuur.1 punt
-
Faillissement in Nederland, woon in Belgiê
Ik zou je adviseren contact te zoeken met het Bureau voor Belgische Zaken van de Sociale Verzekeringsbank. https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/bureau-voor-belgische-zaken De kans op een uitkering is niet heel groot. Maar als er mogelijkheden zijn Daarnaast zou je eens contact kunnen zoeken met Over Rood. Zij helpen ondernemers met financiële problemen. Ik kan mij zo voorstellen dat de vestiging in Breda ook kennis heeft van "grensgevallen" https://overrood.nl/locatie/breda/ Sowiieso veel sterkte komende tijd1 punt
-
Meewerkende kennis niet in dienst nemen, maar ook geen aandeelhouder laten zijn
Steven bedoelt hier de No-risk polis Indien no risk dan is er in de eerste 5 jaar van het dienstverband geen enkel risico bij ziekte1 punt
-
Meewerkende kennis niet in dienst nemen, maar ook geen aandeelhouder laten zijn
Eenvoudige werkzaamheden laten uitvoeren voor 10 uur per week tegen 50% van de winst ... Mij lijkt dat een onzakelijke transactie in optima forma. Om je gemoed rust te geven, kan je het geld net zo goed schenken ... en daarnaast iemand anders, waar je op kunt vertrouwen, inhuren voor de werkzaamheden.1 punt
-
“Ondernemen is durven vallen — en weer opstaan.” - Nieuwe podcast van Higherlevel
Thanks Cilla! Dat vallen en opstaan gebeurt nog op dagelijkse basis hoor! Die passie en durf heb ik overigens honderd procent aan mijn ouders te danken. Die zijn zelf ondernemer en hebben mij en mn zus eigenlijk altijd geenthousiasmeerd om iets voor ons zelf te beginnen, als we die behoefte hadden. En ook die gingen regelmatig op hun bek. Dank voor je mooie woorden. Wie weet tot ooit voor een goed glas (H)eerlijke wijn!1 punt
-
Acquisitieschaamte overwinnen - Tips & Tricks
@Hans van den Bergh stiekem heb ik al best wat informatie over dit topic opgedaan. Onder andere via de site https://www.carrieretijger.nl/ en https://www.frankwatching.com/ kwam er veel nuttige informatie op mijn bureau. Voor wat betreft de direct toepasbare gespreksmodellen kon ik echter nog geen goede boekentitel vinden. Wel staat het nog steeds op mijn takenlijst en onderneem ik zo nu en dan weer eens een online zoektocht. Mocht je referenties paraat hebben dan ontvang ik die natuurlijk graag 😇 Momenteel lees ik het boek van Zig Ziglar - On Selling. Dit levert mij al veel nuttige inzichten in de mindset van een sales professional. (ook volg ik natuurlijk onze andere forum-topics op de voet) @insparcom die personal branding aanpak levert mij inderdaad ook veel goede reclame op. Daarnaast heb ik affiniteit met guerilla marketing en heb ik mijn bedrijfsaanbod vertaald naar de meest toegankelijke en enthousiasmerende vorm van offline communicatie: een mooie stickerset! 😁 Zo werkt de combinatie Arts & Sciences voor mij heel goed om mijn naam te vestigen en een kritische kijk op de zaken ook ludiek verteerbaar te maken. Everyone likes a rebel... (binnenkort stel ik deze stickers wellicht via mijn site beschikbaar, maar bij onze BBQ krijg je natuurlijk een gratis setje) Verder vind ik het ook altijd fijn om in een gesprek de 5-minute favor achter te laten. Zelfs wanneer dat niet altijd lukt, zijn er toch voldoende mensen die je zo onthouden als vrijgevig karakter. Immers; People don't remember what you said, but how you made them feel. De follow-up doe ik volgens de vuistregel altijd binnen 3 dagen. Ik stel het zelf ook op prijs als mijn nieuwe contactpersonen enige menselijkheid vertonen en ons gesprek niet enkel als instrumenteel nut zien. Er zijn namelijk ook erg inhalige figuren die ik na een periode als onvervalste zakkenvullers heb leren kennen, die krijgen dus geen gratis informatie, mooie stickers of overige units meer van mij 🙂 Die congres apps vindt ik eigenlijk een lastig dilemma. Vanuit mijn betrokkenheid bij het https://digitaltrustcommunity.nl/ heb ik een stevig bewustzijn aangaande InfoSec vraagstukken en probeer ik de stroom van (meta)data juist zoveel mogelijk te beperken. Een app die je hele telefoon leeg scant is namelijk niet zo bevorderlijk voor je privacy of security en de vragen die wij onze partners hierover stellen mag echt wel een tikkie hoger. Kijk voor de grap ook eens hoe je mailadres scoort op https://nl.internet.nl/test-mail/ en ga het gesprek hierover aan met je leveranciers om een volwassen cybercultuur te bevorderen.1 punt
-
“Ondernemen is durven vallen — en weer opstaan.” - Nieuwe podcast van Higherlevel
Prachtig verhaal Gijs! Herken je verhaal en inderdaad het is met vallen en opstaan, maar geloof ook in dat wanneer je ergens passie voor hebt en de durf het te proberen je vaak veel verder komt dan je ooit had gedacht! Dank voor het delen van je verhaal, geeft mij weer (nog meer) perspectief om door te gaan op het pad wat ik momenteel bewandel 🙌 Veel plezier, succes en groei met jullie business en als echte wijnliefhebber is de kans erg groot dat wij elkaar nog wel eens in jullie winkel tegen komen 😇1 punt
-
Meewerkende kennis niet in dienst nemen, maar ook geen aandeelhouder laten zijn
Eens. Via een VOF lijkt mij in deze situatie niet wenselijk aangezien er bewust voor een BV is gekozen met het oog op de beperkte aansprakelijkheid. Daarnaast wil ik voorkomen dat deze persoon formeel zeggenschap heeft over het bedrijf (dit is bij wijze van iemand die, indien het nodig is, niet schroomt op "even" wat geld naar privé over te maken; wel betrouwbaar qua persoon, maar niet als het op het maken van rationele keuzes aankomt). Ik beng bang dat dit inderdaad wel de basis van de situatie is (zou niet het geval moeten zijn, maar dat is een ander verhaal). Vrij Werken is een nieuw voor mij, maar ik snap de suggestie. Ik zal ze maandag is opbellen. Dat denk ik ook, echter is het bij het in dienst nemen wel erg belangrijk dat de winstdeling nooit als onderdeel zal worden gezien door de belastingdienst als "structureel loon". Zou zuur zijn als het bedrijf bij wijze van minder goed zou lopen en er wel wordt verwacht dat ik 50% van de winst in de voorgaande jaren moet betalen als salaris. Daarnaast is een vast contract na 36 maanden een must, maar dat is dan maar zo.1 punt
-
Meewerkende kennis niet in dienst nemen, maar ook geen aandeelhouder laten zijn
Maar tien uur per week dat kwalificeert oftewel blijft volgens mij binnen de bandbreedte van Inkomsten uit overige arbeid (link 1 & link 2). Jouw kennis hoeft dan dus enkel een kwitantie (link 3) te sturen en vervolgens de inkomsten op te geven via de IB-aangffte waarbij zij een aanslag IB en Zfw krijgt.1 punt
-
Boete voor te late opgaaf icp, taak boekhouder?
Bedankt voor de reacties. Dit is alweer mijn 3e boekhouder in 3 jaar. Ik loop telkens tegen dit soort onnozele vergissingen aan helaas. Gemakzucht, het moet allemaal snel gaan heb ik het idee. Mijn vader heeft al 30+ jaar een wat duurdere accountant, deze boekhouder werkt samen met zijn kantoor maar dan wel zelfstandig, omdat hij zelf er binnen het jaar mee stopt en geen nieuwe klanten meer aan neemt leek het mij wel betrouwbaar. Maar ik weet ook dat er vaak andere medewerkers met mijn cijfers aan de slag gaan, ik vermoed dat daar ook de fout in zit. Ik heb nu gevraagd hier extra op te letten, dat dit niet had mogen gebeuren en bij geen tijd mij had moeten informeren dat ik het even zelf op tijd kon oplossen. Ten minste de vergissing erkennen zou beter voelen, iets vergeten kan altijd een keer. Geen excuus in de trend van dit was een vergissing maar zal niet meer gebeuren, maar een "komt in orde" was de wat teleurstellende reactie en meer doelend op Q3. Blijkbaar toch angst om die 350 niet voor eigen rekening te nemen, er maar niet op in gaan. Nu de formulieren van de nieuwe aangifte Q3 binnen inclusief icp. Overigens staat die icp panklaar in het programma zie ik (want ja, moet nu zelf weer mijn boekhouder blijven controleren) dus de vergissing is nog knulliger dan gedacht. Geen zin om meteen met een verstoorde verstandhouding te starten dus ik laat het hier bij, wel vraag ik wie mijn cijfers in orde maakt. Hopelijk zet dat ze ook wat op scherp.1 punt
-
Meewerkende kennis niet in dienst nemen, maar ook geen aandeelhouder laten zijn
10 uur per week en dan 50% van de winst? Maak je heel weinig winst of betaal je 10x het minimumloon. Kan ze niet als uitzendkracht/payroll aan het werk? Dan loop je geen risico.1 punt
-
Klant van opdrachtgever benaderen, na niet betalen factuur
👍 … maar ergens is het best wel triest dat het op deze manier moet om een factuur betaald te moeten krijgen.1 punt
-
Wat was jouw grootste ondernemersblunder?
Echt grote blunder kan ik niet zo gauw opkomen, wat ik wel anders zou doen is toch eerder met personeel beginnen, want werken aan je bedrijf ipv in je bedrijf is zoveel leuker en beter voor groei. En ik had hele fijne samenwerking met mr. Wong, een tussenagent voor het inkopen van kralen in China. Denk je fijne zakelijke relatie te hebben, blijkt ie 100% ipv 20% provisie te rekenen. Prijzen waren nog goed genoeg gelukkig en eigenlijk wist ik donders goed dat ze stiekem hogere marge wellicht rekenen, maar ja toch beter moeten checken. Ja en ik onthou de stress van toen ik distributeur werd van Japanse kralen waarbij je iedere maand moet inkopen en de artikelen verspreid tot 1,5 jaar later geleverd wordt waardoor je veel op voorraad moet hebben, maar goed dan is het leuke puzzel om overzicht te creëren wanneer wat, maar wel stress qua liquiditeit omdat iedere euro in de kralen op ging. Dat had ik beetje onderschat, maar misschien maar goed ook, dat ik het anders misschien niet had gedaan.1 punt
-
Afstempelen pensioen in BV voor opheffing
beste Markjan Inderdaad geen leuk onderwerp, maar in feite volgt nu een herhaling van zetten, met als enige verschil dat je het nu niet vooraf vraagt, maar alvast doorgevoerd hebt en daardoor nu alsnog klem zit. Het zou mij ook niet verbazen als je een dezer dagen een brief krijgt van de fiscus waarin je alsnog de afwaardering van 1.5m moet verantwoorden. Als je nu de belastingdienst vraagt om het pensioen af te boeken naar nul, dan kun je dezelfde vragen en dus hetzelfde antwoord van ze krijgen. Op zich kun je met de pensioenvoorziening hetzelfde doen als wat je met de RC gedaan hebt (naar eigen inzicht afboeken en opnemen als winst van de BV). Dat zou dan weg moeten vallen tegen het verlies van de afgeboekte vordering op jou. Maar ook daarbij verwacht ik wel dat de fiscus om uitleg gaat vragen. Immers, je hebt de RC vordering met 1.5m verlaagd ten laste van het resultaat neem ik aan. Dat veronderstelt dat je 1.5m aan verrekenbaar verlies hebt staan. Als jij tegen de BV afziet van het pensioen, is dat een bate voor de BV (die hoeft die verplichting immers niet na te komen). Die bate valt in theorie weg tegen het verlies uit de RC DGA. MAAR... Als de fiscus dat verlies al eerder niet aanvaard heeft, dan is er weinig kans dat ze dat nu ineens wel doen. Dus dan is er nu geen compensabel verlies, en maakt de BV winst op de pensioenverplichting met als gevolg tonnen aan VPB. Zelfde probleem, ander jasje. Ik kan je dan ook alleen adviseren om advies in te winnen bij een belastingrecht-advocaat (bijv. Jaeger of Pels Rijcken). Sterkte1 punt
-
Klant van opdrachtgever benaderen, na niet betalen factuur
Mee eens, maar ... Iedereen heeft een grens ... tot hier en niet verder is iets wat alleen jijzelf kunt bepalen.1 punt
-
Btw op privé aangekocht bedrijfspand terugvragen
Dit was niet helemaal correct. Excuus, en sorry voor de ruis.1 punt
-
Klant van opdrachtgever benaderen, na niet betalen factuur
Let wel op je woorden, want kwaad spreken van iemand kan als smaad worden opgevat.1 punt
-
Btw op privé aangekocht bedrijfspand terugvragen
in aanvulling op de informatie van Joost. via deze link kun je wat meer lezen over hoe je moet beoordelen of en hoe je btw moet verrekenen als het gebruik anders is dan verwacht. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/onroerende_zaken/herziening_btw/ Je kunt dus gewoon vooraf de keuze maken alle btw af te trekken ervan uitgaande dat je een geschikte huurder vind die aan de genoemde eisen voldoet. Je kunt wijziging van de btw tijdvak aanvragen https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/wijziging-aangiftetijdvak-btw#verzoek-wijziging-aangiftetijdvak Maar de belastingdienst beslist en als je hoofddoel is sneller btw terug te krijgen dan is de kans op een afwijzing groter. De bouw van een bedrijfspand neemt meestal lange tijd in beslag, je kunt dus ook met de aannemer afspraken maken over het moment van factureren. Je kunt bijv afspreken dat je in de laatste maand van een tijdvak een factuur krijgt voor de komende 3 maanden. Maar die je in termijnen mag betalen. Dus op 30 september krijg je dan een (voorschot)factuur voor de verwachte kosten of bouwtermijnen van het 4e kwartaal. Maar je betaald de factuur in delen. Waar je dan wel rekening mee moet houden is dat de aannemer wel 20-25% van de factuur snel wil hebben (binnen 30 dagen) omdat hij dan ook de BTW moet afdragen en ook niet als jouw voorfinancier wil optreden. Maar met een beetje slim plannen van facturen kun je bij grote bedragen wel het cashflow probleem oplossen of verkleinen. Als je grote teruggaven verwacht en een nieuw BTW nummer hebt zorg dan dat je ook meteen pro-actief je bankrekeningnummer waarop je teruggaven wilt ontvangen. Dat kan zomaar 4-6 weken schelen op de eerste teruggaaf als je dat vooraf doet. dat kan via deze link https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/betalenenontvangen/content/rekeningnummer-doorgeven-zo-doet-u-dat1 punt
-
Wat was jouw grootste ondernemersblunder?
👍 Ondernemer zijn is … ‘a way of living’ … overal mogelijkheden zien … en daar iets mee doen.1 punt
-
Btw op privé aangekocht bedrijfspand terugvragen
De voorwaarden voor het terugvragen van de btw op de aankoop van het pand (inderdaad per kwartaal achteraf, maandelijks kan niet), zijn: Het pand daarna gaan verhuren aan een ondernemer die het pand minstens voor 90% gebruikt voor BTW belaste omzet; Jullie een BTW-nummer aanvragen; In de huurovereenkomst de belaste verhuur overeengekomen is. Jullie zijn dan voor de omzetbelasting ondernemer. Privé zit het pand in box 3, zolang je het niet verhuurt aan een met jullie verbonden persoon of onderneming. Leegstand in het begin is geen probleem. Mocht het langer duren of ga je verhuren aan een onderneming die (deels) vrijgesteld is van BTW, dan zul je een stuk van de BTW die je uitgevraagd hebt, moeten terugbetalen.1 punt
-
Klant van opdrachtgever benaderen, na niet betalen factuur
Ik zou eerst maar eens bij die opdrachtgever van jouw klant informeren of zij nog iets te betalen hebben aan die klant. Dan is beslag leggen ineens wel heel nuttig en zinvol.1 punt
-
Boete voor te late opgaaf icp, taak boekhouder?
Ik vind het een enorm gepruts van een intermediair om een BTW aangifte te sturen en "vergeten" dat daarnaast ook een opgaaf ICP gedaan moet worden op basis van de aangifte. Zou zomaar door gebrek aan kennis kunnen komen en dan zou ik denken: Wat zal straks nog meer kunnen gebeuren, want dit was toch niet echt 'rocket-science'. Er zijn wel ingewikkelder dingen te bedenken qua aangiften.1 punt
-
Ondernemerschap literatuur
1 punt@Cosara @insparcom @Mieko04 En wat het (mij) kan opleveren, is eigenlijk in een aantal plaatjes (bijlagen) te vatten: Wordt door de diverse perspectieven ('waarheden') de werkelijkheid (voor mij) Anders, Beter, Completer?1 punt
-
Starten onderneming - twijfels
Bang zijn is normaal. Het belangrijkste is dat angst je er niet van weerhoudt om te beginnen.1 punt
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+01:00