Alles dat geplaatst werd door Roel J
-
Agent voor groothandel: VAR-WUO?
Beste S-G. Door een andere formulering te kiezen word de feitelijke situatie niet anders.Je doet niets voor eigen rekening of risico, behalve het provisie bedrag ontvangen en geen provisie Zoals Joost al zei is een agent of subagent een van de aangewezen fictieve dienstbetrekkingen. Als jij alleen deze groothandel als klant hebt en dat waarschijnlijk zo blijft dan word dit aangemerkt als fictieve dienstbetrekking en dus is de groothandel gewoon loonbelasting verschuldigd. Jij zult dus meerdere opdrachtgevers gaan zoeken om als zelfstandig handelsagent te kunnen optreden. Ik denk dat rechtstreekse facturatie wel enig verschil zal maken, maar het blijft een risico als je alleen voor hen werkt en ik kan me niet voorstellen dat de groothandel zijn eigen facturatie uit handel zal willen geven en ook nog eens de geldstroom via jou te laten gaan lopen, dat is voor hun een veel te groot bedrijfsrisico. ALs je zelf gaat factureren
-
Agent voor groothandel: VAR-WUO?
Joost TS heeft het een beetje tricky omschreven, moest ook 3x lezen. Zoals ik het lees is het probleem dat de groothandel de levering rechtstreeks naar de klanten doet en ook factureert aan de klanten en TS stuurt uitsluitend verkoopfacturen voor zijn provisie naar de groothandel, waarmee hij dus maar één klant heeft waar hij aan factureert. En dat zou wel een probleem kunnen worden voor de VAR-WUO.
-
VOF stoppen en BV io starten, dus niet inbrengen in BV
Das niet zo raar BV io is geen zelfstandige rechtsvorm. Voor het oprichten van een bv waarin de vof in opgaat moet je bij de notaris zijn en een fiscaal adviseur is ook geen overbodige luxe. Je moet daadwerkelijk het voornemen hebben een bv gaan oprichten. bv io is altijd een tijdelijke status die in mijn ogen hooguit enkele maanden kan duren. op de site van de kamer van koophandel vind je de volgende tekst over bv's in oprichting
-
Opvallende alternatieve manieren van marketing
ja maar als inspriatie draadje voor leuke ideeën werkt het wel weer goed. Ik moest erg lachen om die AXE-nooduitgang reclame.. en nog een aantal voorbeelden op die site..
-
Ondernemen, doen of niet.
Dit lijkt me gelijk het meest overtuigende argument om het netjes te gaan regelen los van of je wel of geen website start.. Je begint of bent de status van uit de hand gelopen hobby aardig aan het ontgroeien. En als de BD komt kun je wel eens alles wat je tot nu toe verdiend hebt weer kwijt zijn aan btw naheffingen+boetes en IB naheffingen +boetes. even een grove schatting je spreekt over 2-4 artikelen per week, met 20-25 euro winst. dat is dus ongeveer 150 artikelen per jaar (gem 3 per week) met ca 3000 euro winst uitgaande van 100% winstopslag op de inkoopprijs kom je dan op 6000-8000 euro omzet. Je bent vrijwel zeker ondernemer voor de OB (BTW) dus moet je btw nummer aanvragen en gaan berekenen. Mogelijk kom je nog in aanmerking voor de kleine ondernemersregeling wat zou kunnen betekenen dat je de btw niet hoeft af te dragen. Ook een inschrijving bij de kvk zal waarschijnlijk verplicht zijn. ondernemerschap voor de IB misschien, ook al zal je waarschijnlijk niet aan het urencriterium voldoen en daardoor de zelfstandigenaftrek "mislopen" het nadeel die je noemt dat je geen weekje vrij kan nemen? das onzin.. ik ken iemand met een redelijk succesvolle kadoshop en die meld van tijd tot tijd keurig op haar website dat er tussen datum x en datum y geen verzendingen plaatsvinden en dat alle bestellingen op datum zullen worden verzonden. En dan is bij jou nog zo dat jij maar 1 artikel hebt dus hoe moeilijk is het dan om een paar doosjes bij een vriend of familielid te zetten met de vraag of zij de verzending voor die week voor hun rekening willen nemen? nadeel investering niet terugverdienen? de enige investering die je hebt is de website, maar met 1 artikel kun je met een zeer eenvoudige template voor heel weinig een eerste site in elkaar zetten en daarnaast gewoon op marktplaats blijven verkopen. je creeert met de website gewoon een extra verkoop kanaal en dat hoeft echt niet veel te kosten. en als jij maar 1 artikel verkoopt zal de administratieve rompslomp erg meevallen.. een goede excelsheet met een overzicht van inkopen en verkopen en overige kosten daar moet je een heel eind mee komen. Een btw aangifte is ook geen hogere wiskunde in dit geval, kwestie van je een keer uit te laten leggen en daarna gewoon doen. Dus misschien heb je alleen wat hulp nodig bij het maken van je IB aangifte.. al met al.. zou het erg mee kunnen vallen, zeker als je daardoor voorkomt om problemen met de BD te krijgen. Ander alternatief is natuurlijk stoppen met de hele handel of veel minder gaan verkopen waardoor het voor de BD ook niet meer intressant is om je "aan te pakken"
- Is betaling van inkomstenbelasting ook prive opname?
-
Schade aan pakket tijdens transport
In dit geval denk ik dat TNT terecht verwijst naar de verzender, die had het pakket deugdelijk moeten verpakken. Wellicht hadden ze het pakket bij de balie moeten weigeren, maar daar ben je niet bij geweest, vaak word er gewezen op het risico van transportshade en kiest de verzender om toch maar te verzenden. Als ontvanger moet je een beschadigd pakket niet accepteren of samen met de bezorger vaststellen wat de schade is, dat laatste werkt meestal niet dus blijft weigeren van de zending over. Dan ben je er als ontvanger tussenuit en is het een probleem tussen TNT en de verzender geworden. En jij kunt gewoon een nieuwe verzending vragen aan je leverancier. Kortom ik denk niet dat jij iets te verwachten hebt van TNT in deze.
-
Te weinig omzet in mijn bedrijf
Omdat je zegt dat je vader niet (teveel) wil investeren zat ik te denken aan een aantal aanverwante producten en klein te beginnen. Ik denk dan aan memory sticks, onbeschreven DVD's. Papier, Fotopapier, Dit kun je eventueel uitbouwen met (digitale) fotolijstjes en andere kantoorartiklen zoals pennen, schrijfmappen, agenda's ?? Als diensten kun je wellicht denken aan het neerzetten van een goede multifunctionele copier / printer. zodat mensen kunnen kopieren of met een memorystick kunnen komen om documenten te kunnen printen. Eventueel een hele goede fotoprinter zodat mensen ook zelf foto's kunnen printen.. Verder zou je kunnen kijken of je meer mensen in de winkel kunt krijgen door een kiala punt te worden. Daardoor komen mensen naar de winkel om hun postpakketjes op te halen. Het levert wel misschien niet direct meer omzet maar het trekt wel mensen naar de winkel. Het is misschien ook handig om te kijken wat mensen in de buurt van de winkel nog missen. wat je makkelijk kunt aanbieden. Het is natuurlijk oppassen dat het niet een rommelwinkeltje met van alles en nog wat word. Misschien is het toch wel nodig om een "grote keuze" te maken om bijvoorbeeld een volwaardige kantoorboekhandel te worden of gemakswinkel zoals Rene suggereert. maar vooralsnog dus maar deze kleine suggesties van wat ik zo kan bedenken..
-
Geen btw berekend over verzendkosten in verleden
Je facturen zijn fout en blijven fout omdat je geen nieuwe facturen naar je klanten stuurt, die keuze heb je, zeker nu het om kleine bedragen gaat. Als de fiscus dit bij een controle had geconstateeerd dat deze fout had gemaakt dan corrigeert zij ook de btw bij jou zonder dat jij alsnog nieuwe facturen moet sturen. Kortom nieuwe facturen uitdraaien is niet nodig, sterker nog zou ik afraden omdat jij anders andere documenten in je administratie hebt zitten als je klant, nu snap je dat als je over 5 jaar controle krijgt roept het vraagtekens op waarom je het zo gedaan hebt) Wat wel heel belangrijk is dat jij heel goed documenteert welke facturen je fout hebt gedaan, hoe hoog het bedrag is en hoeveel btw daarmee gemoeid is en in welke aangifte je de alsnog btw hebt aangegeven. Dit om te voorkomen dat je bij een eventuele controle nog een keer word aangeslagen voor deze fout. Ik zou zelfs op elke factuur even erbij schrijven, btw op verzendkosten alsnog aangegeven in btw tijdvak xxxx. Daarmee voorkom je dat de inspecteur in de toekomst de factuur als foutief aanmerkt, want je geeft zelf al aan op de factuur dat de fout al is rechtgetrokken. Ik heb gemerkt dat dit soort informatie erg handig kan zijn want jij weet over 3 jaar echt niet meer dat je die suppletie hebt gedaan. Strikt formeel zou je een aparte suppletieaangifte moeten indienen, maar ik vermoed dat de correctie enkele euro's bedraagt dus dan zou ik wel "aandurven" om het gewoon in de volgende aangifte mee te nemen. Ik denk niet dat een inspecteur vrolijk word van een suppletie aangifte van 8 euro o.i.d. :)
- wisselkoers Paypal - in administratie / IB
-
wisselkoers Paypal - in administratie / IB
Ja hoor heb wel een idee maar je stelt en beetje ingewikkelde vraag... in de zin dat er vele antwoorden mogelijk zijn omdat er op allerlei momenten koersverschillen ontstaan. Jij hebt allerleid dollar facturen gestuurd die je ook op een dollarrekening ontvangt. hierdoor heb je geen last van tussentijdse koersverschillen in de opbrengsten. 1. je boekt je facturen naar de opbrengst voor de euro waarde op het moment van factureren. Dat is dan je opbrengst in euro.s stel dat op moment van factureren 1000 dollar 720 euro waard is dan is jou omzet 720 euro 2. Die 1000 euro word betaald op de dollarrekening en op 31-12 heb je dat dollarsaldo op je paypal rekening, die ga je op 31-12 waarderen tegen de koers van 31-12 om op een euro waarde te komen. In jou voorbeeld 1000 dollar hebt die 700 euro waard is op 31-12. Je boekt dan een koersverlies van 20 euro (720 -700) op de rekening koersverschillen. 3. In 2010 boek je het saldo van je paypal rekening over naar je NL bank rekening voor 750 euro. De waarde op 31-12 was 700 euro en het verschil van 50 euro boek je als winst op de rekening koersverschillen. De koersverschillen zijn onderdeel van je fiscale winst en je betaald er dus gewoon belasting over. Want toen je de factuur stuurde wist je niet beter als dat je 720 euro zou ontvangen, op einde jaar bleek dat je helaas maar 700 euro ging ontvangen. Dus mocht je verliesje nemen. En in 2010 bleek gelukkig dat het meeviel en je 750 euro krijgt. dus moet je het verschil 50 euro winst boeken.. Als je bovenstaande stappen volgt dan betaal je altijd over het juiste bedrag belasting.
-
Omzetbelasting vergeten te betalen...
Bij de belastingdienst vind ik niet het exacte beleid. Op de site van BDO vond ik wel de volgende tekst over niet tijdig betalen. kortom als je later als 7 werkdagen te laat betaald krijg je een boete. Willem had binnen de coulance periode betaald en krijg dus de vriendelijke waarschuwing dat als ie de volgende keer weer te laat is hij een boete krijgt. Dit beleid is geloof ik in 2009 van kracht geworden. Daarvoor was de standaard regel dat het eerste verzuim geen boete opleverde en vanaf het 2e verzuim. De regels zijn dus iets gewijzigd maar hebben een vergelijkbare uitwerking bij een dagje te laat betalen.
- Wat te doen met deze factuur?
- Eigen RI&E schrijven
- Wat is gunstiger - Geld in de BV houden of uitkeren
-
Nieuw Geneesmiddel op de markt brengen, in NL te doen??
Ben je al bekend met de site van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) ik denk dat je daar heel veel informatie kan vinden onder andere over registratiezaken als je deze informatie nog niet kent dan ben je wel een paar dagen zoet met lezen denk ik..Op de markt brengen van geneesmiddelen is een redelijk complex proces.
- Je eerste werknemer aannemen
-
Wat is gunstiger - Geld in de BV houden of uitkeren
Hallo Chris welkom op HL, Als het gaat om Management fee's en salaris van DGA's dan is deze column eigenlijk verplichte kost. Daarin word onder andere uitgelegd dat er een gezonde balans moet bestaan tussen de winst die je maakt en het salaris dat je geniet. Verder kun je zoals Yannick al aangeeft ook over dividend uitkering nadenken. En ja je betaald dan eerst 20% (over de eerste 200.000 euro winst) of 25,5% VPB en daarna 25% aanmerkelijk belang / dividend belasting. Gezamelijke belastingdruk komt uit op iets meer dan 40% Via de zoekfunctie zul je via gebruikelijk loon, dividend en management fee als zoekwoorden nog genoeg interessante artikelen kunnen vinden. Het voordeel van het geld in de BV houden ten opzichte van uitkeren is dat je de 25% dividendbelasting / aanmerkelijk belang heffing ontloopt. Tevens voorkom je in prive de 1,2% rendementsheffing in BOX 3. Verder heb je als eigenaar van een BV de mogelijkheid om bijvoorbeeld pensioen op te bouwen in eigen beheer bijv doormiddel van een stamrecht BV. Nu vallen stamrecht bv's buiten de scope van dit forum maar er staat wel een mooie FAQ over dit onderwerp op het forum. Als je het geld in prive ook niet nodig hebt dan zou dit wel eens een goede manier kunnen zijn om geld veilig te beleggen / beheren zonder nu af te hoeven rekenen. Uiteindelijk is het een totaal plaatje van middelen en manieren van geld uitkeren dat per ondernemer verschillend is en alleen door persoonlijk advies kan worden samen gesteld. succes met het inlezen op deze materie.
-
Klant ontkent goede ontvangst van een verstuurd product, maar werkt niet mee
Tsja, mijn voorbeeld(tekst) met de doos was inderdaad niet helemaal handig gekozen, niet meer zo scherp op het tijdstip van schrijven. Ik heb geloof ik zelfs wel eens iemand erop gewezen dat de verzender altijd verantwoordelijk is bij consumententransacties. :-[ Maar ik blijf erbij dat je een mail stuurt die vol staat met ongepaste opmerkingen, dat is zeker niet zakelijk en al helemaal niet relevant voor het oplossen van het probleem. Ook al begint iemand zelf over een bijstands situatie jij moet dat gewoon niet aanhalen. Dit mailtje komt gewoon over als ordinair bekvechten / wellis nietes. Ik kan wel enig begrip voor hebben als je zo vaak word lastig gevallen word, maar juist dan is een zakelijke mail belangrijk om de zaak weer rustig te krijgen, op deze manier zal het alleen maar verder escaleren. Het zou zomaar aanleiding zijn om nog eens langs te komen en dan zijn ze vast niet vriendelijker als de vorige keer (om het maar netjes te zeggen). Ze hebben nu allerlei rare punten op papier om jou nu aan te vallen zonder dat een oplossing dichterbij komt. Het zal voor hun alleen maar het beeld versterken dat jij ze probeert op te lichten. Waar die aangifte voorheen misschien een vergissing was doordat ze ook onduidelijk waren bij de politie, heb je nu kans dat ze jou mail gaan gebruiken als bewijs dat jij ze probeert op te lichten door ze van allerlei rare dingen te beschuldigen. Tussen de regels door klinkt de klant niet als de meest georganiseerde persoon die goed weet te verwoorden wat er aan de hand is of wat gebeurd is. maar juist dan is een korte zakelijke reactie belangrijk. Mails blijven nu eenmaal langer hangen plus dat ze als bewijs gebruikt kunnen worden. Gewoon niet handig. Je kunt in die zin de klant beter aan de telefoon uitschelden voor een zielige bijstandstrekker die alles aan mekaar liegt, maar mensen vergeten dat sneller omdat het in het "heetst van de strijd" gebeurd. Kortom in iets andere bewoordingen blijft het advies om je schriftelijke reacties altijd kort en zakelijk te houden. En ik heb er geen moeite mee als het een afpoeier mailtje is omdat het alles bij elkaar een vaag verhaal is, soms weet je gewoon dat het niet klopt maar je krijgt je vinger er niet achter en je mag ook best direct zijn door mede te delen dat je haar verhaal niet geloofd en daarom niet uitbetaald, maar laat halve waarheden en halve verdenkingen die je niet kunt waar maken gewoon weg want die lossen niks op.. Een weinig zeggend mailtje roept ook weing reactie op behalve wat gemopper dat ze het er niet mee eens zijn.
-
Klant ontkent goede ontvangst van een verstuurd product, maar werkt niet mee
Beste W-media, Ik kan me voorstellen dat je deze klant niet uitbetaald omdat je het een vreemd verhaal vind, tot zover ben ik het met je eens maar sommige van jou argumenten vind ik echt gezochte argumenten en sorry dat ik het zeg, maar dit is wel een van de meest onproffesionele mails die ik ooit heb gezien! Hij staat vol met meningen, insunuaties en onbewezen verdenkingen. Het is zeer ongepast te beginnen over iemands bijstandspositie, het is kolder te beweren dat " iedereen kan zien welke koerier een pakket aflevert aan de auto waarmee dat gebeurd". Wat als je in een flat woont? ik heb nog nooit de auto van een bezorger gezien, in Nederland word door bezorgers van select vracht gewoon de prive auto van de bezorger gebruikt. Dit soort reacties gaan je eerder verder in problemen brengen als dat iets oplossen. Terwijl het echt niet zo moeilijk hoeft te zijn om een feitelijk juiste afwijziging te schrijven (even los van het feit of je er uiteindelijk mee "wegkomt") Wij hebben besloten u niet te crediteren voor de betwiste zending en wel om de volgende redenen Toen u bij ons aan de deur was bleek de doos dusdanig beschadigd dat wij geen verzendstickers hebben kunnen achterhalen om daar mee de betrokken koerier aan te spreken, tevens wilde u partner per se de doos mee terug nemen waardoor verder onderzoek voor ons ook niet meer mogelijk was. Waardoor wij tot de conclusie zijn gekomen dat wij niet kunnen vergoeden in dit geval In het geval dat een doos (ernstig) beschadigd aankomt adviseren wij onze klanten altijd de zending niet te accepeteren, in dat geval word het pakket aan ons geretourneerd en in dat geval zullen wij wel direct voor een vervangende zending kunnen zorgen. Het spijt ons u niet anders te kunnen berichten.. Je had in dit geval ook kunnen reageren door in te gaan op de aangifte tegen jullie blijkt gericht te zijn. Je had kunnen volstaan met de mededeling dat nu blijkt dat er aangifte is gedaan tegen jullie dat je je genoodzaakt ziet de acties van justitie in België af te wachten om je eigen positie in deze zaak geen verdere schade te doen. Je kunt nog zo je bedenkingen hebben over een verhaal, er is nog steeds een kans(je) dat het verhaal van mevrouw klopt maar los daarvan zou jij accepteren als je door een leverancier zo word behandeld? ik niet.. Hou het gewoon netjes en beperk je tot de feiten er lagen genoeg feiten om echte oplichters af te schrikken zonder halfbakken beschuldigingen..
-
btw over aanbetaling vakantie
De btw kan in geen geval pas in juni 2011 afgedragen worden. Feitelijk stuur je een soort voorschotnota op een te leveren dienst, maar hierover moet ook btw worden berekend. De afdracht van de btw moet ofwel in het tijdvak waarin de factuur is gestuurd (factuurstelsel) ofwel in het tijdvak waarin het bedrag is ontvangen (kasstelsel) plaatshebben. De vraag of jij aangifte moet doen onder het kasstelsel of onder het factuurstelsel is afhankelijk van jou klantenkring. Als voornamelijk aan particulieren levert (meer dan 90%) dan moet je het het kasstelsel toepassen Als je ook aan ondernemers levert (grofweg meer dan 20%) dan moet je het factuurstelsel toepassen Dit is geen vrije keuze maar een voorgeschreven regime met een aantal uitzonderingen waarvoor je beschikking kunt aanvragen bijvoorbeeld voor het grijze gebied tussen 80-90% van de leveringen aan particulieren kun je een beschikking vragen van de inspecteur om kasstelsel te mogen toepassen. (Let ook op dat het kasstelsel alleen mag worden toegepast op de BTW op omzet. Voor BTW aftrek (voorbelasting) moet een de factuurdatum gevolgd worden)
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering vanuit werkgever voortzetten interessant?
-
Eenmalige opdracht en BTW, KvK
Voor zowel btw als kvk inschrijving geld dat je meer dan incidenteel moet deelnemen aan het economisch verkeer. Als je vrouw zich daadwerkelijk beperkt tot deze ene opdracht of misschien een tweede (vervolg) opdracht. Dan is de aanvraag van btw nummer en kvk inschrijving zeker niet noodzakelijk. Je vrouw stuurt gewoon een factuur zonder btw voor het overeengekomen tarief en kan dit inderdaad gewoon als inkomen uit overige werkzaamheden opgeven. Eventueel kan de opdrachtgever besluiten deze bedragen op te geven aan de belastingdienst uit hoofde van een IB 47 opgaaf ofwel opgaaf uitbetaalde bedragen aan een derde
-
terugkeer vanuit BV naar eenmanszaak
Ik begrijp even iets niet.. In je startpost heb je het over terugkeer naar eenmanszaak en terugkeer verzoek binnen 12 maanden. Als dat zo is dan lijkt me dat je dus al eenmanszaak was en die hebt omgezet in een bv. Welke omstandigheden zijn er dan verandert waardoor je denkt dat de belastingdienst je niet meer als eenmanszaak zal zien?
-
Verbetersuggesties Higherlevel.nl
ik ben ervan overtuigd dat het invoeren van toelatingscriteria als kvk inschrijving hebben en devaluatie van het forum zou betekenen. Ten eerste vind ik de noodzaak tot het verder verbeteren van HL niet zo heel groot, zeker als ik het vergelijk met andere forums waar ik actief ben. Ik vind HL absoluut het beste forum dat ik ken, op alle vlakken, de opzet, de heldere doelen, de wijze van beheer / modereren. Als ik vergelijk met andere forums zou ik bijna zeggen er hoeft hier niets te veranderen. Toch vind ik het zelf ook interessant / van belang om te blijven kijken of het beter kan, want volgens mij is dat ook een ondernemers eigenschap om voortdurend te willen verbeteren Probleem waar je tegen aanloopt is ook dat Internet een openbaar domein waar af en toe ook mensen op het forum binnenwandelen die de forum regels niet lezen en daardoor off topic posten, maar ik denk dat iedere ondernemer herkent dat er af en toe een potentiele klant binnenloopt waarvan je direct weet, die ga ik niets (kunnen) verkopen, toch sta je zo iemand netjes te woord totdat hij of zij zelf tot de conclusie komt dat je niets verkoopt van zijn gading. Zo gaat dat ook op het forum en ik denk dat dat goeddeels zo zal (moeten) blijven om de drempel niet te hoog te maken. Maar concreet heb ik wel een aantal ideeën waardoor je nieuwkomers wat kan schiften. Sommige zijn "arbeidsintensief" voor de moderators, maar ik denk dat door de strakke moderatie die er nu al is dat geen groot probleem hoeft te zijn. Verder zijn het allemaal suggesties die niet direct in verband staan met elkaar en meer bedoelt zijn als mogelijke oplossingsrichting. Screening van berichten - De eerste 10 reacties of 5 topicstarts worden goedgekeurd door een moderator voordat ze worden geplaatst. Spambans - Indien iemand spamt krijgt direct een spamban waarbij de forumregels opnieuw geaccpeteerd moeten worden voordat men opnieuw kan posten. - na een tweede spampoging moeten worden de regels gepresenteerd waarbij de specifieke forum regels over spam en zelfpromotie ook aangevinkt moeten worden voordat men akkoord kan geven op de regels. Eventueel gecombineerd met een tijdsban van x uur - derde keer is gewoon een ban van een aantal dagen Floodcontrol - Voor nieuwe deelnemers geld een post beperking zodat ze bijvoorbeeld maar 1x per 10 of 15 minuten kunnen posten. Zo heel af en toe zie je mensen die heel snel in minder als een uur op 10 berichten reageren om vervolgens hun website te kunnen laten beoordelen op het "wat vinden jullie van mijn..." board Openbare boards en Abonneeboards Deze vind ik wat lastiger concreet te maken qua criteria, maar toch maar een poging Openbare boards mag iedereen reageren, in Abonnee boards moet je lidmaatschap aanvragen. ik heb daarbij 2 gedachte richtingen 1 is gewoon sommige boards zijn voor iedereen toegankelijk voor andere boards moet je lidmaatschap aanvragen en toegelaten worden. wellicht met een vraag over het doel van de toegang (ofwel vraagsteller ofwel expert) Het andere alternatief waar ik aan denk is werken met basis boards en expert boards over een onderwerp. Daarbij staat het basis board open voor iedereen qua lezen en schrijven en staan in het expert board alleen "waardevolle vragen" die daar terecht komen door promotie van het onderwerp naar dat board door een moderator of expert member. Hierdoor ontstaat een soort FAQ board met waardevolle onderwerpen. Suggestie voor andere topics onder een gelezen topic. Op sommige forums zie je onder het gelezen onderwerp ook nog 5 andere topics over hetzelfde onderwerp. Hierdoor krijgen zoekers / starters meer topics te zien en gaan daardoor mogelijk minder snel een nieuw topic starten. ------- Zo dat lijken me genoeg suggesties voor 1 topic.. nog meer goede ideeën?