Ga naar inhoud

WalterBrokx

Legend
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Alles dat geplaatst werd door WalterBrokx

  1. Grafici zijn meestal een kei in het ontwerpen van statisch beeld en kunnen voor de vormgeving van een animatie echt een meerwaarde bieden, maar een video of animatie, of een combinatie ervan (soms is dat de optimale vorm) valt en staat met een goed (visueel!) verhaal. Daarvoor zijn beweging, timing, ritme en geluid ook onmisbare ingrediënten. Je geeft aan dat je het al eerder hebt geïnstalleerd: ik neem aan dat die klant er blij mee is: vraag om een referentie of beter nog: neem een goede testimonial video mee in jouw promotiefilm. Potentiële klanten willen zien waarom iets nuttig is, maar ze horen liever niet van jou, maar wel van jouw klant waarom het product goed is. 10x weggeven is voor jou inderdaad goedkoper dan 10x jouw verkoopprijs, maar wat levert weggeven op? Hoeveel units verwacht je per bedrijf te kunnen verkopen? Op deze manier kietel je precies die 10 bedrijven. Niet meer, niet minder. Wel marktaandeel vertegenwoordigen zij? Dat is glad ijs ivm anti-spam wetgeving. Het is in feite niet toegestaan om zonder toestemming vooraf een commerciële emai te versturen. (De rest van de tip is een prima idee.)
  2. Ik ben van mening dat de scheiding tussen creatieve en ondernemende filmmakers een vorm van in hokjes denken is. Ze hoeven elkaar niet uit te sluiten. Sterker nog, ik ben van mening dat de scheiding suggereert dat een bedrijfsvideo niet mooi kan en creatief kan zijn. Nu ben ik als creatieve en ondernemende filmmaker natuurlijk bevooroordeeld, maar dat wilde ik even kwijt. ;) (Hoewel er natuurlijk ook filmmakers zijn die bijna alleen maar ondernemend of creatief zijn.) De vraag is nu: wie moet waarom overtuigd worden? Een filmmaker om het te maken? Of een filmmaker om het gratis te maken? De bank om het te financiëren? Je moet zowiezo een patient overtuigen om mee te werken. Er zit hier zeker een goed verhaal in. Zo op het eerste gezicht zal er op minstens 3 dagen gefilmd moeten worden. Ook voor de bedrijfsfilm van 3 minuten. Een documentaire van 45 minuten maken vergt wat meer tijd in voorbereiding (docu's hebben ook een scenario of op zijn minst een droomscenario, ook al kunnen ontwikkelingen tijdens het filmen anders uitpakken. Kijk maar naar de docu 9/11: daar liep alles anders dan gedacht :P ). Ook is 45 minuten monteren veel werk als het een boeiende documentaire moet worden. De kans is groot dat er ook meer dan 3 dagen gefilmd moet worden. Anders wordt het een soort Vinger aan de pols tutorial. Dat is waarschijnlijk niet wat je voor ogen hebt?
  3. Ik heb weer wat lokale media gehaald met een filmproject. Zowel in de Schakel van Maassluis: (Foto van een volger op Twitter) Als in Woudenberg, waar we gefilmd hebben bij de Pyramide van Austerlitz: www.dewoudenberger.nl/lokaal/pyramide_van_austerlitz_decor_voor_internationale_korte_film_3118602.html
  4. Geen werk = geen inkomen = risico om opgebouwd bestaan te verliezen. Dat is bij freelancers, maar ook bij ondernemers met tig personeelsleden. Maar inderdaad: eindeloze discussies leveren dit soort definitie-spelletjes op :P
  5. Via Buma/Stemra moet je rekenen op ca €144,- per blok van 30 seconde voor ieder nummer. 31 seconde gebruiken is 60 seconde betalen. Van 1 nummer 12 seconde gebruiken en van een ander nummer 11 seconde = 2 x 30 seconde betalen. Bijna alle 'hitreportoire' (inclusief flops) van platenlabels wordt via BUMA/Stemra regeld. Ze hebben dat uit handen gegeven. Een goedkopere optie is 'stockmuziek'. Dat is speciaal gemaakt om meerdere keren 'verkocht' (je koopt een licentie) te worden voor videoproducties. Het voordeel is dat het goedkopere is (via BUMA/Stemra ca €60,- per blok van 30 seconde, maar er zijn meer aanbieders die goedkoper zijn en met veel minder administratief geneuzel). Het nadeel kan zijn dat er veel rommel tussen zit, veel 'net-niet'-tracks of slappe aftreksels. Maar met een beetje zoeken kom je wel bruikbare muziek tegen. Een ander nadeel is dat het dus niet bekend is en ook in andere video's kan voorkomen. themusicbed.com heeft trouwens echt goede muziek, maar is dan wel weer vrij prijzig. Succes!
  6. Maar best practises en fouten kunnen heel universeel zijn.
  7. Arlgh!!! Een paar dagen nadat hier, heel zen post dat ik het jatten van teksten van mijn site of blog enigszins loslaat, omdat het energieverspilling is, ontdek ik dat een concullega beelden van mij (door mij gefilmd) zonder toestemming heeft gerecycled in een bedrijfsfilm. Dat kan ik niet loslaten :p Bewijs heb ik al verzameld, nu even kijken naar verdere stappen...
  8. Heel vervelend: ik heb het ook een paar keer meegemaakt. De eerste keer was een gehele pagina van mijn website overgenomen door een knutselsmurf die zich ook verschool achter de websitebouwer. Ik was er niet blij mee, maar gezien het 'fantastische portfolio' van deze concullega hoefde ik maar een jaartje te wachten en toen was het bedrijf opgedoekt :p Die paar keer dat ik er contact over had werd er beloofd om er iets aan te doen, maar dat gebeurde niet. De tweede keer is nog niet opgelost, ondanks toezeggingen. Maar ik laat het los. Het kost mij onnodige energie. Laat de fotograaf mijn blog over filmmakers vakjargon maar lekker gebruiken om te doen of hij verstand heeft van films maken... Loslaten is een manier om innerlijke kalmte te bewaren. En daardoor kan ik me focussen op wat ik wel wil :) Als je het wilt aanpakken: doen. Het is inderdaad niet de websitebouwer, maar de website eigenaar die verantwoordelijk is. Deze moet het zelf uitvechten met de bouwer. Maar laat je niet te veel meeslepen: 2 alinea's tekst zijn geen hartaanval waard. Lees de polis van de rechtbijstandsverzekering ook goed door: auteursrechtelijke zaken zijn niet altijd gedekt. (Dat zal vast met het digitale tijdperk te maken hebben.) Succes.
  9. Heb je duidelijk voor de doelgroep wat de voordelen zijn van de folies? Kun je ook aangeven waarom ze bij jou moeten zijn? Weet je wie de doelgroep is? Weet je waar je deze kunt vinden? Je kunt (grof gezegd: ik schud het ter plekke uit mijn mouw) promotie in 'kanalen' opdelen: - Online: - website (waarbij SEO van groot belang kan zijn.) - blog - social media (facebook, twitter, linkedin, YouTube) - adverteren (adwords, banners, YouTube) - Offline: - netwerken - beurzen - presenteren (workshops, lezingen, etc) - adverteren (vakbladen, tijdschriften, kranten, TV) En dan kun je ook nog uit verschillende media kiezen: - persoonlijk vertellen - tekst - fotografie - video Dus het is nu uitzoeken/kiezen welk medium het verhaal het beste (meest helder/boeiend/overtuigend) overbrengt en kiezen via welk kanaal je kunt zorgen dan de doelgroep het verhaal te horen/zien/lezen krijgt. Zelf denk ik heel visueel, mijn signatuur verklaart dat waarschijnlijk wel ;) Bij inbraakwerend zou ik dan wel willen zien hoe goed het werkt. (A la Mythbusters met explosieven te keer gaan lijkt me overdreven, maar 'zien = geloven'.) Hetzelfde geldt voor privacyfolie en zonwerende raamfolie.
  10. Mijn vraag klinkt misschien vreemd en raar, maar is het een ruimte-dynamo aangedreven door de evenaar? Of iets van een totaal andere aard? Allicht het maken van een documentaire waard?
  11. Omdat het weer bijna zover is. Vrolijk Pasen! Het belooft een mooi weekend te worden. :)
  12. Het is duidelijk: zowel de winkel openen als de advertentie overweging kwamen aanwaaien. Het is nu dus tijd om echt na te denken over een marketingstrategie en budget, want als je het van de wind laat afhangen waai je alle kanten op, maar kom je misschien nergens aan. Weet je al wat je in de advertentie zou zetten? Dat is namelijk niet onbelangrijk ;)
  13. Een blogger is volgens mij niet gelijk een betweter. Daarnaast merk ik dat mijn opdrachtgevers verwachten dat ik weet waar ik mee bezig ben. Dus zo gek is het niet om af en toe iets te schrijven over wat jou bezighoudt en interesseert. Ik geen toe mijn meest recente blog op een site over marketing was wat bijdehand van toon: ik moest dan ook even gehakt maken van een 'sprookje' dat rondzingt op internet. Maar volgens mij is er niets op tegen om met gezond verstand en eventueel wat lichte ironie een bubbel door te prikken. Op een enkel maf artikel over videoclips na schrijf ik toch vooral over filmanalyse (hoe werkt het medium: erg leuk om bijvoorbeeld commercials te analyseren) en videomarketing (meer praktische informatie, die de lezer hopelijk helpt om geïnformeerde keuzes te maken). Met daarnaast af en toe een kijkje achter de schermen. Wat Danny zegt: het is niet alleen maar blind zenden, maar ook een vorm van pull-marketing: mensen die bepaalde informatie zoeken, kunnen dat bij jou vinden.
  14. Op werknemersverzekeringen is de Wet op de Medische Keuringen van toepassing. Individuele medische selectie is verboden, behoudens aanstellingskeuringen voor zeer specifieke beroepen (o.a. brandweer, politie, leger etc). Een erfelijke aandoening kan dus voor een werknemer niet leiden tot non-acceptatie of een afwijkende premie. Er mag ook niet gediscrimineerd worden bij de deur van een discotheek, maar dat gebeurt ook... Ze noemen het dan alleen anders. Dus ik kan me voorstellen dat dat bij verzekeringen ook kan gebeuren.
  15. ............................... Bowling for Columbine heeft trouwens niet te maken met 9/11, maar 9/11 is wel een goed voorbeeld want dat heeft een boel angst aangejaagd in de internationale handel, met allerlei veiligheidsmaatregelen tot gevolg. Het gaat er inderdaad niet over (dat heb ik ook nergens willen beweren), maar als het in de film over angst gaat, komt wel even dat gekke feitje voorbij over inbraaksystemen en 9/11. (De Tweede Wereldoorlog en Marilyn Manson komen er ook in voor, ookal gaat de film daar niet over.) Trouwens, wordt van ondernemers niet vaak verwacht dat ze vertellen welk 'probleem' ze oplossen? (Zelf denk ik liever aan 'wensen' dan 'problemen'.)
  16. Snel leveren is een beetje een Usual Selling Point. :-p En je moet opboxen tegen groothandels die behalve licht ook de overige electra en vaak ook nog sanitair leveren. (Veel bedrijven zijn gevoelig voor de one-stop-shop: ze hoeven maar bij 1 bedrijf aan te kloppen.) Dus je zal een goed verhaal moeten hebben. Waarom doe je dit? Waarom is het nuttig voor de eindgebruiker? Waarom is jouw aanpak beter? Energie besparen vindt iedereen belangrijk, maar vaak blijft het een beetje abstract. Als je de energiebesparing kunt uitdrukken in euro's zou dat misschien iets meer tot opdrachten kunnen leiden. (Zomaar een idee, maar het blijkt als sinds de Club van Rome dat grondstoffen te abstract zijn, maar geld heel concreet is in het mensenbrein.) In het kader van angstmarketing: hoeveel geld laat een bedrijf per maand door het stopcontact wegstromen als ze niet bij jou aankloppen? Probeer ook tevreden klanten een referentie te laten schrijven of film het (alleen als je dat goed doet): dat zal jouw verhaal en reputatie versterken.
  17. Veel commercials gaan stiekem over angst, namelijk de angst om iets niet te hebben. Maar dan verpakt als 'als je dit koopt/eet/drinkt/doet ben je cool/sexy/slim. En soms inderdaad heel stellig: 'zonder deze creme zie je er straks uit als een mummie'. :-p (Hoewel, zo stellig heb ik het nog niet gezien.) Een klein zijsprongetje: Angstmarketing is ook een groot onderdeel van politiek geworden. De documentaire-serie The Power of Nightmares gaat voor een deel ook over 'angstmarketing' (omdat alle idealistische politieke ismes gefaald zouden hebben.) In 'Bowling for Columbine' gaat het deels ook over angst: na 9/11 zou de verkoop van inbraakalarmen enorm gestegen zijn. Bange mensen zijn makkelijker te sturen. Bange mensen zoeken hoevast. Tevreden mensen kun je moeilijker iets verkopen dat ze niet echt nodig hebben. Hele blije mensen kunnen daarintegen weer sneller ja zeggen in een impulsief enthousiasme.
  18. best leuk? was een hele gave kerstvideo! Bedankt! Had eigenlijk gehoopt dat het De Wereld Draait Door zou halen, maar die zenden nooit uit in die periode ;-)
  19. Ik bespeur een spanningsveld tussen het 'laten zien' en 'namaak voorkomen'. Als je jouw doelgroep 1 voor 1 bezoekt met een prototype/showmodel, heb je minder kans dat ze het namaken: ze kunnen immers alleen hun geheugen gebruiken. Als je het bijvoorbeeld in een video laat zien, kun je meer mensen bereiken, maar heeft die ene enkele misschien ook meer tijd om het gereedschap te ontleden. Maar: als je onzichtbaar bent en iemand anders maakt het na en promoot het wel 'voluit', lijkt diegene de echte maker. Heb je al nagedacht over de inzet van een promotievideo? Dan kun je het laten zien terwijl het gebruikt wordt. De gebruiker kan, als het geen acteur is (ivm geloofwaardig), eventueel kort vertellen wat er zo handig aan is (een korte testimonil dus). Dat kunnen ook gebruikers zijn, als je zowel een lijstenmaker als timmerman kunt strikken (en deze doelgrijpen zo letterlijk aan wilt spreken.) Uiteraard kunnen bepaalde details, die het onwerp verraden, buiten beeld gehouden worden. Op deze manier maak je het product dus zichtbaar, terwijl je het de copycats moeilijk maakt. Daarnaast zijn er natuurlijk de vakbladen en klusprogramma's op TV. PS. Mijn vader is timmerman en ik heb hem nog nooit horen zeggen dat hij zelf een stuk gereedschap had nagemaakt.
  20. Oh ja, nav mijn kerstvideo stond ik met mijn bedrijf in de Waterweg bijlage van het AD (klein stukje) en in de Maassluise Schakel (groter stuk incl filmstill). Best leuk :)
  21. Als zoon van een ondernemende timmerman is het mij opgevallen dat het bij werkspot en andere 'prikborden' vaak om de laagste prijs draait. Niet zelden moet aan de hand van een onduidelijk briefing een offerte worden uitgebracht. In het echte leven gaat er vaak een bezoek aan vooraf om de situatie goed op waarde te schatten. Wat hier boven wordt aangeraden: laag beginnen om een goede feedbackscore te krijgen en dan kun je 'ietsjes stijgen', is allicht een strategie, maar kun je daar van eten en de continuiteit van het bedrijf mee garanderen?
  22. Fijne feestdagen en alvast een mooi succesvol 2014 allemaal! :) Aangezien ik niet aan kerstkaarten doe, heb ik een video inelkaar gezet:
  23. Ik sluit me aan bij Karen. Wat je omschrijft lijkt (of is) de 'Lean Startup Methode'. Een van de onderdelen is: 'get out of the building'. Zoek jouw doelgroep op ipv wachten tot ze jou vinden.

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Account

Navigation

Zoeken

Zoeken

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.