Ik zit met een brandende vraag wat mij 's nachts doet wakker houden. Zelf ben ik een grafisch ontwerper en voer een opdracht uit voor een opdrachtgever.
Hiervoor zijn duidelijke algemene voorwaarden een een offerte aan vooraf gegaan. Gaande weg het proces heb ik een email ontvangen waarin werd aangegeven dat de opdrachtgever stopt met de samenwerking. Met als reden zich moeilijk in de huidige resultaten te kunnen vinden. Iets wat vooraf niet is gecommuniceerd. Sterker nog, ik dacht zelfs tegenovergestelde signalen ontvangen. Zonder tussenkomst van het aangeven van onvrede of mij de mogelijkheid te bieden met een oplossing te komen is de samenwerking ontbonden. In dit zelfde mailtje geeft de klant aan 17% van de offerte bedrag te willen betalen. (klant noemde bedrag, niet de percentage. De percentage is enkel om de verhouding aan te duiden) Dit terwijl er naar eigen inzicht 80% van de opdracht al was uitgevoerd. In het laatste gesprek, vooraf de onheilspellende email, gaven we zelfs aan "dat we er bijna" waren. Concrete stappen om verder te gaan en te kunnen afronden waren doorgenomen.
Geoffreerd waren ~52 uren, waarvan factureerbaar 45 zijn uitgevoerd (totale uren komen op 65 tot op het punt van beëindiging, 20 waren dus naar eigen inzicht het zakelijke risico en eigen keuze) (uren zijn aardig afgerond)
Ik heb de klant voorgesteld 40 uur te facturen. Volgens de algemene voorwaarden mag ik bij ontbinding vanuit de klant de reeds gedraaide uren facturenen, plus een vergoeding van 30% van het resterende offerte bedrag. Dit is een tegemoetkoming van mijn kan van zo'n ~ 500,- Een, naar eigen inzichten, redelijke tegemoetkoming.
Na de mail heb ik hem uitgenodigd voor een kop koffie. Helaas kwamen we er niet uit. Ik heb hem allereerst gevraagd naar de beweegreden van de 17% van de offerte prijs. Waarop hij aangaf dit reëel te lijken gezien hij geen eind product van mij ontvangt. Sterker nog, hij heeft hier uit persoonlijke kringen advies over ingewonnen en vond het persoonlijk nog buiten proportie veel voor "niets te ontvangen".
Dat ik, zonder tastbaar eindproduct, 40 uur durfde voor te stellen vond de klant al helemaal krankzinnig. (Als samenvatting. Niet de letterlijke woorden, maar het geeft de gezellige sfeer aan tafel aan). Kortom hij weigert dit.
De klant zijn voorstellen uit het gesprek.
- Als ik, de klant, toch wordt "geforceerd" de bijna 80% te voldoen wil ik dat we de samenwerking weer oppakken. (gevolgd door zachtjes onder de lippen) Dan stel ik je wel later in de samenwerking alsnog in gebrek en kom ik er alsnog onderuit, en dan heb je niets. (of je werkt net zo lang door tot ik tevreden ben, zonder extra bijbetaling)
- Laten we de opdracht als niet gestopt zien en stel mij maar een mail op dat jij de opdracht wilt beëindigen.
- Als je mij als klant niet tegemoet komt met mijn 17% dan zullen we elkaar hierna wel de hand schudden in de rechtbank.
Dit zijn de gedachten waarmee ik zelf zit:
- Kan hij de ontbinding "zomaar" weer ongedaan maken? Mag dat (juridisch)? Naar mijn eigen idee is, los van dat dat me zakelijk zeer ongezond lijkt voor de samenwerking, ook niet meer aan de orde. De kogel is immers door de kerk. Hij heeft zijn besluit genomen.
- Hoewel hij akkoord gegaan is met de algemene voorwaarden die in richtlijn zijn opgesteld van de branchorganisatie (ik ben geen lid, deze voorwaarden zijn openbaar) Is mijn voorstel van 40 uur reëel? (Naar mijn persoonlijke mening natuurlijk wel, maar ik ben benieuwd naar jullie mening of kennis)
- Hoe sterk klinkt mijn standpunt aanvankelijk? (dit is geen juridisch bindende vraag, ik ben benieuwd wat mijn aanvecht kansen zullen zijn)
- Wat adviseren jullie mij als volgende stap(pen). Bij wie kan ik terecht? Mocht er zelfs iemand lokaal kunnen helpen dan ben ik actief in de regio Groningen.
Elk advies is welkom, het gaat om enkele duizenden euro's. Wat voor mij als kleine ondernemer een smak geld is.
Hieronder een relevante stuk uit de algemene voorwaarden:
Quote
8 Opzegging en ontbinding van de overeenkomst
8.1 Wanneer de opdrachtgever de overeenkomst opzegt zonder dat sprake is van verwijtbaar tekortschieten door de ontwerper, of wanneer de ontwerper de overeenkomst ontbindt wegens een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst door de opdrachtgever, dan is de opdrachtgever, naast het honorarium en de gemaakte kosten met betrekking tot de tot dan verrichte werkzaamheden, een schadevergoeding verschuldigd. Gedragingen van de opdrachtgever op grond waarvan van de ontwerper redelijkerwijs niet meer gevergd kan worden dat de opdracht wordt afgerond, worden in dit verband mede beschouwd als toerekenbare tekortkoming.
8.2 De schadevergoeding bedoeld in het vorige lid omvat tenminste de kosten voortvloeiend uit de door de ontwerper op eigen naam voor de vervulling van de opdracht aangegane verbintenissen met derden, alsmede tenminste 30% van het resterende deel van het honorarium dat de opdrachtgever bij volledige vervulling van de opdracht verschuldigd zou zijn.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
WalterdeBoer
WalterdeBoer
Goedendag,
Ik zit met een brandende vraag wat mij 's nachts doet wakker houden. Zelf ben ik een grafisch ontwerper en voer een opdracht uit voor een opdrachtgever.
Hiervoor zijn duidelijke algemene voorwaarden een een offerte aan vooraf gegaan. Gaande weg het proces heb ik een email ontvangen waarin werd aangegeven dat de opdrachtgever stopt met de samenwerking. Met als reden zich moeilijk in de huidige resultaten te kunnen vinden. Iets wat vooraf niet is gecommuniceerd. Sterker nog, ik dacht zelfs tegenovergestelde signalen ontvangen. Zonder tussenkomst van het aangeven van onvrede of mij de mogelijkheid te bieden met een oplossing te komen is de samenwerking ontbonden. In dit zelfde mailtje geeft de klant aan 17% van de offerte bedrag te willen betalen. (klant noemde bedrag, niet de percentage. De percentage is enkel om de verhouding aan te duiden) Dit terwijl er naar eigen inzicht 80% van de opdracht al was uitgevoerd. In het laatste gesprek, vooraf de onheilspellende email, gaven we zelfs aan "dat we er bijna" waren. Concrete stappen om verder te gaan en te kunnen afronden waren doorgenomen.
Geoffreerd waren ~52 uren, waarvan factureerbaar 45 zijn uitgevoerd (totale uren komen op 65 tot op het punt van beëindiging, 20 waren dus naar eigen inzicht het zakelijke risico en eigen keuze) (uren zijn aardig afgerond)
Ik heb de klant voorgesteld 40 uur te facturen. Volgens de algemene voorwaarden mag ik bij ontbinding vanuit de klant de reeds gedraaide uren facturenen, plus een vergoeding van 30% van het resterende offerte bedrag. Dit is een tegemoetkoming van mijn kan van zo'n ~ 500,- Een, naar eigen inzichten, redelijke tegemoetkoming.
Na de mail heb ik hem uitgenodigd voor een kop koffie. Helaas kwamen we er niet uit. Ik heb hem allereerst gevraagd naar de beweegreden van de 17% van de offerte prijs. Waarop hij aangaf dit reëel te lijken gezien hij geen eind product van mij ontvangt. Sterker nog, hij heeft hier uit persoonlijke kringen advies over ingewonnen en vond het persoonlijk nog buiten proportie veel voor "niets te ontvangen".
Dat ik, zonder tastbaar eindproduct, 40 uur durfde voor te stellen vond de klant al helemaal krankzinnig. (Als samenvatting. Niet de letterlijke woorden, maar het geeft de gezellige sfeer aan tafel aan). Kortom hij weigert dit.
De klant zijn voorstellen uit het gesprek.
- Als ik, de klant, toch wordt "geforceerd" de bijna 80% te voldoen wil ik dat we de samenwerking weer oppakken. (gevolgd door zachtjes onder de lippen) Dan stel ik je wel later in de samenwerking alsnog in gebrek en kom ik er alsnog onderuit, en dan heb je niets. (of je werkt net zo lang door tot ik tevreden ben, zonder extra bijbetaling)
- Laten we de opdracht als niet gestopt zien en stel mij maar een mail op dat jij de opdracht wilt beëindigen.
- Als je mij als klant niet tegemoet komt met mijn 17% dan zullen we elkaar hierna wel de hand schudden in de rechtbank.
Dit zijn de gedachten waarmee ik zelf zit:
- Kan hij de ontbinding "zomaar" weer ongedaan maken? Mag dat (juridisch)? Naar mijn eigen idee is, los van dat dat me zakelijk zeer ongezond lijkt voor de samenwerking, ook niet meer aan de orde. De kogel is immers door de kerk. Hij heeft zijn besluit genomen.
- Hoewel hij akkoord gegaan is met de algemene voorwaarden die in richtlijn zijn opgesteld van de branchorganisatie (ik ben geen lid, deze voorwaarden zijn openbaar) Is mijn voorstel van 40 uur reëel? (Naar mijn persoonlijke mening natuurlijk wel, maar ik ben benieuwd naar jullie mening of kennis)
- Hoe sterk klinkt mijn standpunt aanvankelijk? (dit is geen juridisch bindende vraag, ik ben benieuwd wat mijn aanvecht kansen zullen zijn)
- Wat adviseren jullie mij als volgende stap(pen). Bij wie kan ik terecht? Mocht er zelfs iemand lokaal kunnen helpen dan ben ik actief in de regio Groningen.
Elk advies is welkom, het gaat om enkele duizenden euro's. Wat voor mij als kleine ondernemer een smak geld is.
Hieronder een relevante stuk uit de algemene voorwaarden:
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
65 antwoorden op deze vraag