Ga naar inhoud
  • Heb je een column, artikel of opiniestuk geschreven over innovatie en/of ondernemerschap? Dan plaatsen we deze na een redactionele check graag op Higherlevel.nl! Middels onderstaand formulier kun je de column plaatsen. Let op: de columnsectie is niet bedoeld voor Online Marketeers die werkzaam/ingehuurd zijn om producten/diensten onder de aandacht te brengen.

  • Log in om dit te volgen  

    Het v(r)agevuur [deel 1]

    Beste Hans,

     

    Stel: je stapt als onbevangen Hagenees of Rotterdammer een willekeurige bruine kroeg binnen in een Drents dorpje. Beetje onwaarschijnlijk natuurlijk: wat heeft een Hollander te zoeken ten oosten van Utreg? maar stel je het toch eens voor.

     

    Het is er donker, zompig van het veen en ondanks dat er in de rest van Nederland een rookverbod geldt, komt je hier nog een massief blok shaglucht tegemoet dat als een mokerslag op je roze longetjes landt. Dwars door de Zware Van-Nelle- mistwolk zie je aan de bar een stel uit de klei getrokken rouwrandnagel stamgasten staan in hun nog nadampende ketelpak. Ze drinken Turfsteker Bitter en met hun adem kunnen ze een regiment huzaren op een afstand van 25 meter uitschakelen.

     

    Ze hebben allemaal geen nek: hun overontwikkelde schouderspierbundels lopen direct over in hun Neanderthaler schedel waar kleine priemende oogjes afwachtend naar jou kijken vanonder hun dikke borstelige wenkbrauwen.

     

    Je loopt naar ze toe en vraagt "Hoi! Ik zoek hier vaak programmeurs, maar kom niemand tegen die serieus is. Ik heb een idee dat ik wil verkopen, maar op het moment is het alleen op papier, omdat ik nog geen programmeurs heb kunnen vinden die met willen samenwerken. Ik wil het idee graag aan Google, Facebook of een groot bedrijf verkopen, maar het idee zit alleen maar op papier. Hoe moet ik dit aanpakken, waar moet ik zijn, welke nummers moet ik bellen?"

     

    Hoe denk je dat ze reageren Hans? Vroeger werden dat soort vraagstellers in Drenthe begraven onder een stapel hele grote stenen. "Hunnebannen" noemden ze dat.

     

    In Drenthe weten ze nog hoe het moet: geen slap gelul dat "domme vragen niet bestaan", want ze bestaan wel en het is nog besmettelijker dan het Zika-virus.

     

    Maar wat maakt een vraag nu eigenlijk dom? Als we dat eens zouden kunnen achterhalen, kunnen we misschien een antiserum ontwikkelen. Dat zou de kastelein van deze bruine Kroeg een hoop gedoe schelen: want die bloedspetters krijg je zonder bleekmiddel niet uit de ruwhouten vloerplanken.

     

    Een afwachtende groet,

     

    Norbert

     

     

     

     

    Noot van de columnredactie:

     

    dit is een try-out voor een zomerreeks van columns waarin 2 bekende HL-leden via columns over en weer op luchtige en soms cynische wijze met elkaar de degens kruisen over een voor HL actueel onderwerp.

     

    Reageren als lezer mag uiteraard en wordt soms ook op prijs gesteld ;)

    Log in om dit te volgen  


    Aanbevolen reacties



    Die ongenode cafégast kennen de meeste softwareontwikkelaars en webdevelopers wel: dat is PlanMan!

     

    PlanMan onderneemt NoBudget en noemt dat LowBudget.

     

    Daarvoor reist PlanMan stad en land af in zijn Ideeënbus, die hij ongevraagd in de achtertuin van deze of gene parkeert.

    Bijvoorbeeld bij je café, op je camping of in je forum.

     

    Aan marketing heeft PlanMan ook al gedacht: ballonnen oplaten en hongerigen laven met gebakken lucht!

     

    PlanMan heeft alleen — even en tijdelijk — een cashflowprobleempje. De Ideeënbus en ballonnen hebben zo'n hoge burn rate dat er meer geld bij moet dan eruit komt.

     

    Maar dat begrijp jij natuurlijk wel: jij bent immers een visionair, een professional en een topondernemer die kansen ziet! En dus werk je gratis mee.

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    En als PlanMan nou als een echte superheld zijn onderbroek als bovenbroek zou dragen, konden we hem van verre al herkennen :P

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Die ongenode cafégast kennen de meeste softwareontwikkelaars en webdevelopers wel: dat is PlanMan!

     

    PlanMan onderneemt NoBudget en noemt dat LowBudget.

     

    Daarvoor reist PlanMan stad en land af in zijn Ideeënbus, die hij ongevraagd in de achtertuin van deze of gene parkeert.

    Bijvoorbeeld bij je café, op je camping of in je forum.

     

    Aan marketing heeft PlanMan ook al gedacht: ballonnen oplaten en hongerigen laven met gebakken lucht!

     

    PlanMan heeft alleen — even en tijdelijk — een cashflowprobleempje. De Ideeënbus en ballonnen hebben zo'n hoge burn rate dat er meer geld bij moet dan eruit komt.

     

    Maar dat begrijp jij natuurlijk wel: jij bent immers een visionair, een professional en een topondernemer die kansen ziet! En dus werk je gratis mee.

     

     

    Tevens bestaat "Het Netwerk" van planman uit coaches en andere planmannen

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Altijd weer een verrassing welke richting een (reactie)topic opgaat :P. In dit geval dus het uitdiepen van een volkomen willekeurig gekozen voorbeeld van een niet al te best gestelde vraag.

     

    Ben wel benieuwd: wat zouden de reacties zijn geweest - if any - als ik in plaats van Planman KOR-man, FOR-man, Notanummer-man of Ikweetniethoegooglewerkt-man had opgevoerd? (*) ;)

     

    (*)= of -vrouw uiteraard

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Altijd weer een verrassing welke richting een (reactie)topic opgaat :P.

    Het is niet zozeer het schilderij, maar wel de omlijsting.

     

    Eén ding is zeker ... mét bleekmiddel ga je die bloedspetters niet uit de ruwhouten vloerplanken krijgen. 8)

     

    Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Altijd weer een verrassing welke richting een (reactie)topic opgaat :P.

    Misschien was je eigenlijke vraag wel een beetje dom... ;)

     

    Hoewel 'dom' natuurlijk niet echt de beste term is - 'onnodig' of 'overbodig' zijn misschien beter. In de meeste gevallen, dan.

     

    En wat maakt een vraag overbodig? Dat het antwoord met extreem weinig moeite zelf gevonden kan worden is inderdaad de meest voor de hand liggende. Gemakszucht.

     

    Een andere categorie wordt gevormd door mensen die zelf al een verkeerd beeld hebben van hoe ze vinden dat iets zou moeten werken, en daar tegen beter weten in bevestiging voor zoeken. Zoals mensen die weten dat spammen niet mag, maar toch komen vragen of het wel mag als ze de adressen eerst linksdraaiend door een bomvl-filter hebben gehaald omdat ze zo graag iedereen plat willen mailen. Eigenwijsheid.

     

    En inderdaad mensen als Planman die maar niet willen snappen dat het ze nooit gaat lukken om iemand te vinden die veel tijd in dat 'briljante concept' gaan steken zonder enige garantie dat daar ook maar een cent inkomsten tegenover staat. En die al helemaal niet willen snappen dat als hun concept echt zo briljant was, ze absoluut geen moeite zouden hebben een financier te vinden waardoor ze een heel blik programmeurs zouden kunnen opentrekken. Tunnelvisie.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Een andere categorie wordt gevormd door mensen die zelf al een verkeerd beeld hebben van hoe ze vinden dat iets zou moeten werken, en daar tegen beter weten in bevestiging voor zoeken.

    Ik dacht eerst, je bedoelt die andere categorie ::)? Bijvoorbeeld van de Notagatman. Ook daar wordt naar alle mogelijke bevestigingen gezocht om gaten in een reeks factuurnummers te mogen dichten met geschreven aantekeningen als stopvarf (*).

     

    (*) opgepikt uit gesprekken in dat Drents cafe ;)

     

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Ik heb als Hollander onlangs ook weer even in Drenthe mogen vertoeven en soms waan je je dan toch echt in het buitenland. Iedereen doet zijn best om je te verstaan en ik kon ook steeds op een vriendelijk antwoord rekenen, zelfs als ik vroeg naar de bekende weg. Ik kom er niet zo vaak, dus voor mij is die ook niet zo bekend. Ik denk dat ik alle antwoorden goed begrepen heb, al moest ik soms wel even doorvragen. Bloedspetters ben ik niet tegengekomen, het valt daar namelijk best mee, in Drenthe.

     

    Als liefhebber van vaktechniek en fervent puzzelaar heb ik mij ook verdiept in het gebruik van verschillende fiscale databanken en bijbehorende (of juist losstaande) zoekmachines. En ik roep het maar al te graag onder collega-fiscalisten: "Het belang van de juiste zoekvraag". En ik heb er onderzoek naar gedaan. Geen wetenschappelijk, maar wel empirisch, met als doel: "Welke databank sluit het beste aan bij de behoefte van onze fiscalisten". Als ik dan zie hoe erbarmelijk het dan soms gesteld is met de zoekkwaliteiten van sommigen, inclusief "veel ervaring, maar wel opgegroeid in het googletijdperk", dan zou ik maar snel een flinke stapel stenen laten aanrukken. Ik verbaas mij dan ook zeker niet over de vragen die hier soms gesteld worden.

     

    Na wat ervaring met fiscale aangelegenheden te hebben opgedaan, kan ik je verzekeren: domme fiscale vragen bestaan niet. Maar als je niet weet waar je nu precies naar op zoek bent, dan is de kans groot dat je de verkeerde zoektermen gebruikt en/of op de verkeerde plek zoekt. En zo is het vaak ook op andere gebieden. En als je dan 10 x gezocht hebt en het dan uiteindelijk toch hebt moeten vragen, dan is de verleiding groot om de 11e keer maar direct die vraag te stellen. Alleen jammer dat dat dan net tijdens je eerste bezoek aan de HL-kroeg is, waar in kleine lettertjes ergens halverwege op het briefje met huisregels dat achter de garderobejuf hangt, staat vermeld dat je in deze kroeg alleen verteld wordt waar de glazen staan, waar de tap is en waar je kunt afwassen. Want HL is een ondernemerskroeg en ondernemers hebben altijd genoeg te doen, zodat ze niet andere ondernemers willen lastig vallen met iets dat ze ook zelf hadden kunnen doen. En een biertje tappen, dat kan iedereen, toch?

     

    Off topic / praktische noot: Misschien moeten die huisregels af en toe wat praktischer onder de aandacht worden gebracht. Bijvoorbeeld door in het berichtvak bij een nieuw topic standaard alvast drie (verwijderbare) regels tekst op te nemen:

    1. situatie

    2. vraag

    3. wat heb ik al gedaan om het antwoord te vinden.

     

    Dan begrijpen die Hollanders dat Drentse dialect wellicht wat beter. Want je verdiepen in de plaatselijke cultuur is met de digitalisering toch een beetje weggezakt en kan op deze manier wellicht op subtiele wijze wat worden aangespoord.

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Bijvoorbeeld door in het berichtvak bij een nieuw topic standaard alvast drie (verwijderbare) regels tekst op te nemen:

    1. situatie

    2. vraag

    3. wat heb ik al gedaan om het antwoord te vinden.

    Zoals ze in Drenthe zeggen: "Je heurt allèn waj begriept. ", dus vind ik dit een hééle slimme tip, waarvoor dank Ronaldinho! Ik ga direct voorstellen om dit te implementeren.

     

    Hadden we veel eerder moeten doen! (maar zoals ze in Drenthe ook zeggen: "Achteruutkiekn gef kopzeert biet veuruutgaon")

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    * kuch * Ik heb Jehova's gesproken die hun eigen mores minder prominent naar voren brengen in een gesprek * kuch *

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Het spijt mij zeer, maar als ondernemers onder elkaar, je ziet een bordje: "welke kennis heb jij om aan het forum bij te dragen?" En voor het gemak lees je daar overheen, dumpt je vraag, ziet zo'n 30 reacties (dekbedtopic) en reageert niet... Dan ben je mij kwijt. En het gehalte van dat soort topics neemt hals over de kop toe.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Het is inderdaad irritant als er een levendige discussie ontstaat en het lijkt erop dat het de vraagsteller eigenlijk niet meer zoveel interesseert. Dan voel je je gebruikt.

     

    Ik weet echter niet of het aantal dergelijke topics toeneemt.

     

    Ik zie het ook meer als een maatschappelijk fenomeen dan alleen voor dit forum. Terwijl vroeger 'kennis=macht' verwacht iedereen nu maar dat alles met twee muisklikken beschikbaar is.

     

    De dankbaarheid voor het delen van kennis is gewoon minder geworden, als reactie op 'alles is toch zomaar beschikbaar'. Ik hoef toch ook geen dankjewel te zeggen tegen Google, waarom dan wel op zo'n forum? is misschien de houding geworden.

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    "Mijnheer, mag ik u wat vragen? Ik ben op zoek naar de Jan van Galenstraat."

     

    "Heeft u geen navigatie in uw auto?"

     

    "Nee, helaas niet."

     

    "En ook niet op uw mobiele telefoon?"

     

    "Nee, ook niet."

     

    "En dan ook geen stratenboek bij u, zeker?"

     

    "Normaliter wel, maar dat heb ik vandaag per ongeluk thuis laten liggen."

     

    "Nou, da's een aardig slechte voorbereiding van uw trip. Dan weet ik niet of het wel zo handig is als ik u ga helpen, want dan heeft u waarschijnlijk niet alleen uw rit hiernaartoe zo slecht voorbereid. En dan zijn ze in de Jan van Galenstraat misschien helemaal niet zo blij met uw bezoek. Toevallig woon ik daar zelf, maar .... weet u wat, als u zo'n anderhalve kilometer terugrijdt, daar staat een stadsplattegrond. Dat lijkt me beter voor u dan dat ik u nu simpel even de weg wijs. En dat is voor een volgende keer ook wel handig, dan hoeft u niet steeds mensen lastig te vallen met dit soort vragen. Want weet u, u bent al de tweede vanochtend en ik loop hier natuurlijk niet om iedereen de weg te wijzen."

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Je vergeet het antwoord dank je wel voor de hulp (ook al is hij niet echt geholpen). Ik zal wel ontzettend ouderwets zijn, maar het gebrek aan dank je wel zeggen of terugkoppeling in een door "jou" gestart topic vind ik onfatsoenlijk. Het is toch een kleine moeite.

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    "Mijnheer, mag ik u wat vragen? Ik ben op zoek naar de Jan van Galenstraat."

     

    "Heeft u geen navigatie in uw auto?"

     

    "Nee, helaas niet."

     

    "En ook niet op uw mobiele telefoon?"

     

    "Nee, ook niet."

     

    "En dan ook geen stratenboek bij u, zeker?"

     

    "Normaliter wel, maar dat heb ik vandaag per ongeluk thuis laten liggen."

     

    "Nou, da's een aardig slechte voorbereiding van uw trip. Dan weet ik niet of het wel zo handig is als ik u ga helpen, want dan heeft u waarschijnlijk niet alleen uw rit hiernaartoe zo slecht voorbereid. En dan zijn ze in de Jan van Galenstraat misschien helemaal niet zo blij met uw bezoek. Toevallig woon ik daar zelf, maar .... weet u wat, als u zo'n anderhalve kilometer terugrijdt, daar staat een stadsplattegrond. Dat lijkt me beter voor u dan dat ik u nu simpel even de weg wijs. En dat is voor een volgende keer ook wel handig, dan hoeft u niet steeds mensen lastig te vallen met dit soort vragen. Want weet u, u bent al de tweede vanochtend en ik loop hier natuurlijk niet om iedereen de weg te wijzen."

     

    Grappig... Zo gaat het inderdaad. En het is me niet duidelijk aan welke kant je staat (maar dat was misschien de bedoeling)

     

    Maar er moet nog steeds een knoop doorgehakt worden: Is HL er primair om mensen de weg naar de Jan van Galenstraat te wijzen, of om mensen te helpen zelfredzaam te worden? En indien het tweede: wie bepaalt dan hoeveel zelfredzaamheid genoeg is?

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    En indien het tweede: wie bepaalt dan hoeveel zelfredzaamheid genoeg is?

    Ik vind het tweede, en vragen waar de Jan van Galenstraat is is op zich nog wel okay, maar als je aan het begin ervan staat vragen of je er vanaf deze kant in mag rijden terwijl er duidelijk een 'verboden in te rijden' bord staat vind ik niet echt zelfredzaam.

     

    We hebben ze echt gehad met vragen als "Hoi ik wil dus voor mezelf beginnen moet ik dan belasting betalen" - los van de ontbrekende leestekens krijg ik dan de neiging om in een hoekje te gaan zitten huilen.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Het is ook leuker om iemand op weg te helpen die zelf al het nodige heeft onderzocht, maar ondanks dat het juiste antwoord niet vind dan iemand die het wel handig vind dat alles kant en klaar wordt aangeleverd. Persoon 1 zal het, door zelf dingen te ondetzoeken, waarschijnlijk ook veel verder schoppen dan persoon 2, de zzmtwd-er*.

    Feedback is uiteraard ook altijd leuk om te weten of iemand is geholpen met de antwoorden, en vooral om te weten wat diegene daar verder mee kan/gaat doen.

     

    *zelfstandig zonder moeite te willen doen

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    En het is me niet duidelijk aan welke kant je staat (maar dat was misschien de bedoeling)

    Klopt, ik wacht eerst nog even de vervolg-column(s) af ...

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites
    En het is me niet duidelijk aan welke kant je staat (maar dat was misschien de bedoeling)
    Klopt, ik wacht eerst nog even de vervolg-column(s) af ...
    kijk eens rechtsboven? ;)

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites
    De dankbaarheid voor het delen van kennis is gewoon minder geworden, als reactie op 'alles is toch zomaar beschikbaar'. Ik hoef toch ook geen dankjewel te zeggen tegen Google, waarom dan wel op zo'n forum

     

    Dat merk ik ook op mijn blog inderdaad. Daar krijg ik ook regelmatig reacties waarin mensen een vraag stellen die ik dan keurig beantwoord, en in 8 van de 10 gevallen hoor ik daar nooit meer wat van... maar ja het is weer wat extra content en daar is google gek op

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Eén ding is zeker ... mét bleekmiddel ga je die bloedspetters niet uit de ruwhouten vloerplanken krijgen. 8)

     

    Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

     

     

    Professionals gebruiken al jaren geen bleekmiddel meer. :P De bovenkant krijgen we nog wel schoon maar voor de onderkant heb je toch echt een breekijzer nodig. Ook goed bruikbaar voor sommige topics. ;D

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Ondanks allerlei prima gelezen artikelen, columns en boeken over ondernemen gaat het al jaren best gelezen blog van deze schoonmaakamateur anders over de magische kracht van...

     

    Glorix ;D (http://www.karenromme.nl/philippe-starck-en-glorix-een-prima-combi/)

     

    Dus het zou mij niet verbazen als de Glorixmethode ook op vloerplanken werkt. 8)

     

    En net als bij mijn toevallig gevonden 'truc' met bleek, zou (eerst) even iets anders gaan doen als je de neiging hebt op HL meteen stevig te gaan boenen op een nieuwe vragensteller die wat naïef of lui overkomt, wel eens uitstekende invloed kunnen hebben op je humeur. :-K

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Eens met Karen, het is best wel moeilijk om niet de zoveelste toekomstige webwinkelier die alles al weet, behalve wat hij/zij wil verkopen op brute wijze het bos in te sturen. De zoveelste BTW vraag af te doen als dom. Of je wel of niet dekbedden terug moet laten sturen en crediteren, nhaaa laat maar, na 3 pagina's nog dankjewel zeggen ook voor alle aangeboden hulp, nhaaa.

     

    Weer iemand die begint met een vraag, "daar wil ik naar toe, hoe kom ik er?"als er dan ook maar 1 toevoeging wordt gegeven buiten de vraag om dan wordt degene terecht gewezen, "dat is toch niet mijn vraag." Alles is al uitgezocht met een grote roze bril op, diegene die dan opnieuw gaat kijken met een zwarte bril wordt aan de kant gezet. En wederom worden de nagekomen terechte op- en aanmerkingen niet meer beantwoord.

     

    HL is een laagdrempelig forum, staat hoog in de zoekresultaten en dan is aanmelden en de vraag stellen best wel makkelijk, ach die forumregeltjes, worden ooit nog wel eens op een regenachtige zaterdagavond gelezen.

     

    Het hoort bij HL, denk ik dan maar. Soms lachwekkend, soms om te huilen, soms tenenkrommend, ook vaak leerzaam. :)

    Waar het te gek wordt, reageren de moderators en zo blijft HL in beweging. 8)

     

    Mooi initiatief Norbert, mooie column.

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Vragenstellers en ondernemers zijn er gelukkig in alle soorten en maten, nou beter... in verschillende leeftijden (absoluut en kwa (internet)ervaring), ambitie- en opleidingsniveau's met variërende (ja zelfs ook met ontbrekende of zonder) doelstellingen met vaak een (over)gezonde dosis eigenwijsheid en halsstarrigheid.

     

    Hetzelfde geldt voor hun (en ook eerder deels onze) algemene of ondernemersvragen: spontaan opborrelende vragen, beginnersvragen, droomvragen, wilde ideeën met vragen waar je niet van kunt slapen, oriënteerde vragen, (on)doordachte vragen, vragen met al een antwoord in gedachte, ga zo maar door.

     

    Wat het schietgrage HL-vuurpeloton vaak fanatiek of automatisch beantwoordt met een waar salvo antwoorden, meningen en (voor)oordelen of vervolgvragen. Word je door de scherprichters persoonlijk geraakt als eenling dan is het zwaar incasseren en langdurig herstellen of jezelf ernstig verweren.

     

    Met een sympathieke introductie, klein beetje rondkijken en een eenvoudig bedankje blijf je doorgaans uit de vuurlinie.

     

    Weekendgroet,

     

    Highio

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites



    Maak een account aan of log in om te reageren

    Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

    Account aanmaken

    Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

    Registreer een nieuw account

    Inloggen

    Heb je reeds een account? Log hier in.

    Nu inloggen

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké