Ga naar inhoud

StevenK

Raad van Advies
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Alles dat geplaatst werd door StevenK

  1. Het is zelfs nog erger met een conservatoir beslag: het beslag treft in eerste instantie niet alleen het bedrag van de vordering, maar het gehele positieve saldo op de bankrekening. Zo heb ik wel eens voor iemand hier in Nederland beslag gelegd en bleek er bijna een ton op de bank te staan, terwijl de vordering maar 10k was. Dat betekent dat de tegenpartij niet bij die ton kon, tot het beslag opgeheven was. Dat leverde mijn cliënt wel een comfortabele onderhandelingspositie op. En ja, een conservatoir beslag is erg makkelijk te leggen.
  2. Aangezien een arbeidscontract in het geheel geen vereiste is voor het bestaan van een arbeidverhouding, zie ik het probleem niet.
  3. Nee, je betaalt belasting over je winst, ook als je het niet uit je bedrijf haalt.
  4. Nee. Je bent aansprakelijk voor die oorzaken die liggen in de tijd dat jij in het bedrijf zat.
  5. En wat kost die persoon per uur voor het calibreren? Want hij mist die omzet wanneer hij onderweg is. En die 48 cent is ook niet zo bijzonder. Mijn VW Golf kost meer per kilometer. Kortom, het 'belachelijk' zie ik er niet zo in.
  6. Bij een restaurant is het over het algemeen de locatie en de bedrijfsnaam die de waarde bepaalt, niet de eigenaar, dus ik zie zo op het gebied van de aanvullende en beperkende werking van de redelijkheid en billijkheid geen problemen, tenzij je door de nieuwe locatie je expliciet als concurrent presenteert.
  7. Uiteraard is dat mogelijk, maar alleen als beide partijen het daar over eens zijn. Het gebeurt mij regelmatig dat wanneer een cliënt in zo'n patstelling komt te verkeren, de betaling naar onze derdengeldenrekening gaat en pas doorbetaald mag worden 'na instemming of onherroepelijk vonnis tot betaling '. Maar waarom kun je niet testen? Als je nu al niet goed kunt testen, dan moet je je testprotocollen aanpassen. Anders kun je straks als je live bent ook wijzigingen niet goed (behalve in de live omgeving) testen.
  8. Ik heb zelfs situaties meegemaakt waar de curator positief adviseerde over toelating WSNP na faillissement, maar de rechtbank en het gerechtshof zeiden: 'sorry, volgens de wet kunt u niet de WSNP in, want die kans hebt u laten gaan'.
  9. Hiervoor zeker geen vof aangaan. Gewoon via je tussenpersoon een verzekering regelen waarbij je partner's schadevrije jaren meegenomen worden.
  10. Laatste keer dat ik bij een bank wilde lenen, vroegen zoveel tussentijdse cijfers dat me dat al snel een half jaar aan rente zou hebben gekost. En fiscaal levert het niets op, want het fiscale voordeel is er ook bij een pensioen in eigen beheer,
  11. imho is het extern beleggen van je pensioen als ondernemer alleen dan interessant, wanneer je zeker weet dat je niet in de toekomst voor investeringen komt te staan. De fiscale faciliteiten die je als ondernemer hebt, zorgen er juist voor dat je fiscaal een pensioen op kunt bouwen, maar tegelijkertijd vanuit die pensioengelden je onderneming kunt financieren. Juist in een tijd als deze zie je heel goed dat afhankelijkheid van externe financiers als banken vaak verlammend kan werken. Ik ben in ieder geval heel blij dat ik mijn pensioenvoorzieningen niet buiten de deur heb belegd. Daardoor heb ik een aantal keren serieuze investeringen kunnen doen zonder dat ik de bank nodig had.
  12. Zoonlief moet zorgen dat 1. vastligt wat van hem is 2. dat hij een reële huur / kostgeld betaalt En voor het overige gaat een eventueel faillissement hem niet aan. Worden zijn ouders wel goed begeleid hierin? Want eerst de executie afwachten komt op mij vreemd over. Weten ze wel wat een faillissement inhoudt en wat de alternatieven zijn?
  13. Het was in ieder geval een interessante ervaring. Het artikel op nu.nl werd echt vanuit de zittingszaal geupload :)
  14. Dat zou een veel mooiere situatie zijn, omdat de holding dan nog een vordering op de werkmaatschappij heeft.
  15. 'geven', c.q. overdragen tegen minder dan de waarde, leidt in een faillissement tot problemen met de curator.
  16. Precies. Tussenbureaus hebben nogal eens de neiging dit soort fijne bepalingen op te nemen, waardoor het incassorisico niet bij hen ligt, maar bij hun onderaannemer. Zodra helder is dat dit niet van toepassing is, direct actie (laten) ondernemen. Juist bij dit soort partijen werkt een conservatoir beslag onder één van hun grote klanten vaak erg goed...
  17. Een juridisch adviseur lijkt me zinvoller, omdat nu je de afspraken hebt gemaakt het aankomt op het vastleggen van die afspraken en andere contracten. Horeca betekent onder meer 'vergunningen'. Overigens heeft 'overschrijven bij KvK' weinig tot geen juridische waarde. Formeel is de koopovereenkomst, ook als die mondeling is, de titel en de feitelijke overdracht van de exploitatie is het moment dat de eigendom overgaat. Juist bij locatiegebonden gelegenheden als horeca, is het veel belangrijker dat je met de verhuurder overeenstemming hebt, omdat het feitelijk het huurcontract is dat de onderneming bepaalt.
  18. de oplossing is een deal sluiten met je schuldeisers. Zeker banken zijn over het algemeen redelijk als het gaat om de afwikkeling van restschulden. Je kunt wel op de loonlijst gaan bij een katvanger, maar als 1 van die banken de vordering verkoopt aan een gehaaide incasssant levert dat veel gedoe op.
  19. Persoonlijke aansprakelijkheid van bestuurders krijg je in Belgie nog minder snel voor elkaar dan in Nederland. Ik zou er geen verdere kosten voor maken als ik jou was, of het moet zijn dat je nog een eigendomsvoorbehoud hebt dat je geldend kunt maken?
  20. Nee dat is niet waar. Je kan ook zonder KVK inschrijving BTW plichtig zijn, zoals Peter al zei. Dat was een paar jaar terug ook al zo. Precies. De vraag of je BTW plichtig bent wordt beantwoord aan de hand van de feitelijke situatie. Kans is wel groot dat wanneer je BTW plichtig bent en niet ingeschreven, er sprake is van een economisch delict. En wat TS betreft: follow the money. Ik begrijp dat je een vonnis hebt, dus laat de deurwaarder daarmee aan het werk gaan. met ' fraude' roepen krijg je je geld niet.
  21. Een rekening is niets meer dan een vordering op een bank (of een schuld aan een bank, maar dan treft een beslag geen doel). Bij een en/of rekening is het afhankelijk van de precieze inhoud van het contract of en in hoeverre die rekening door een schuldeiser aangesproken kan worden. Want bij een beslag onder een bank wordt er aan de bank gevraagd 'hoeveel heeft luuceu nog van uw bank tegoed?'. Stel nu dat de onderliggende rekening-courant verhouding niet met luuceu maar met zijn partner is, dan zal het antwoord van de bank 'niets' luiden, ongeacht of luuceu ook toegang heeft tot die rekening en vrij over dat geld kan beschikken. En een faillissement is feitelijk een algeheel beslag op alle bezittingen en vorderingen, dus daarvoor geldt dan hetzelfde. Let wel: op het moment dat luuceu zijn eigen geldstromen over de rekening van zijn partner laat lopen, dan is het goed mogelijk dat de bank zegt 'niets', maar de curator zal dan tegen de partner van luuceu zeggen: 'volgens mij heeft luuceu een vordering op jou. Leg eens rekening en verantwoording af' . En dat laatste is bij gedeelde eigendommen en gedeelde vorderingen zo essentieel: als mensen samen iets delen, of het nu een huis, een rekening of een VOF is, leg dan vast welk deel van wie is.
  22. De prijs van een verzekering wordt voor een groot deel bepaald door het dekkingsbereik. De juiste manier om te bepalen welke verzekeringen je af gaat sluiten is imho eerst bepalen welke risico's je loopt en daarna te bepalen welke van die risico's je niet zelf wilt of kunt dragen. Persoonlijk ben ik van mening dat ondernemen ook risico dragen is en dat je daarom voorzichtig moet zijn met het verzekeren van die risico's die het risico uit het ondernemen halen. Je doet er ook heel goed aan naar je tussenpersoon vast te leggen welke risico's je precies wilt verzekeren. Op die manier voorkom je dat de dekking bepaald wordt door de verzekering die de tussenpersoon uitzoekt en zorg je ervoor dat de tussenpersoon verzekeringen uitzoekt die passen bij jouw behoefte.
  23. Als je dan maar zorgt dat ze ook echt niet meer dan 2 uur werkt.

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Account

Navigation

Zoeken

Zoeken

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.