• 0

Vragen over BTW voor nieuw kledingmerk, beginnend ondernemer.

Hoi ik en een vriend (ik ben 17, hij is 16) willen 26 juni onze webshop lanceren om kleding te verkopen. Ik wordt de eigenaar en het bedrijf komt op mijn naam aangezien hij momenteel nog in Baku woont, over een paar jaar komt hij terug naar Nederland. 

Aangezien ik niet uit een ondernemende familie kom, moet ik alle hulp denk ik maar op deze site zoeken. Als er iemand is die mij 1 op 1 zou kunnen helpen per mail, of WhatsApp, mail mij dan even op gonsmilo@gmail.com .

Voor nu zou ik het enorm waarderen als iemand kan helpen met de vragen hieronder. Alvast bedankt.

1. Wanneer moeten wij ons btw-nummer aanvragen?

2. Moeten we btw betalen over kledingverkoop online?

3. Hoe werkt het met btw als we ook naar het buitenland verzenden?

4. Kunnen wij gebruikmaken van de Kleineondernemersregeling (KOR)?

5. Wat zijn onze verplichtingen rondom btw-aangifte (hoe vaak, wanneer)? 

6. Hoe werkt btw bij het inkopen van kleding uit het buitenland (bijv. China) > manufacturer

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 1
(aangepast)

Welkom op Higherlevel.

13 minuten geleden, MiloGons zei:

1. Wanneer moeten wij ons btw-nummer aanvragen?

2. Moeten we btw betalen over kledingverkoop online?

3. Hoe werkt het met btw als we ook naar het buitenland verzenden?

4. Kunnen wij gebruikmaken van de Kleineondernemersregeling (KOR)?

5. Wat zijn onze verplichtingen rondom btw-aangifte (hoe vaak, wanneer)? 

6. Hoe werkt btw bij het inkopen van kleding uit het buitenland (bijv. China) > manufacturer

Het lijkt me goed om te beginnen met het lezen van het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst.

1. In principe krijg je die vanzelf na inschrijving bij de KvK, want zij geven je gegevens door aan de Belastingdienst.
2. Jij niet, maar je klanten wel. Die betalen btw die jij mag afdragen aan de Belastingdienst. Zie het Handboek, hoofdstuk 9.
3. Zie het Handboek, hoofdstuk 12.
4. Dat ligt eraan of je aan de voorwaarden voldoet, zie het Handboek pagina 82.
5. Zie het Handboek, hoofdstuk 13.
6. Zie het Handboek, hoofdstuk 12.

Succes!

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 1

Al deze BTW vragen zullen dichtgetimmers moeten zijn voor lancering van de webshop. Een maand is daarvoor wel erg kort, zeker als je zelf geen idee hebt over hoe en wat.

En daarbij bestaan er hier ook wat forumregels (die eigenlijk niemand leest.....). Daarin staat onder andere: 

Stel een duidelijke vraag
Zorg dat je een duidelijke vraag stelt en beperk het aantal vragen in je bericht tot 1 of 2 vragen. Dit vergroot de kans op reacties. Heb je meerdere vragen over verschillende onderwerpen maak daarvoor dan aparte vragen in het juiste forumboard.

Laat zien wat je zelf al hebt gedaan
Een bekende uitdrukking is: Ondernemen is een werkwoord. Van ondernemers mag een flinke portie eigen initiatief verwacht worden. Laat bij het stellen van je vraag dus blijken wat je zelf al hebt gedaan om het antwoord te vinden en waar je vastloopt. Een bericht kan worden gesloten als de vraag eenvoudig zelf op te zoeken is.

Dat is dus niet veel. blijkbaar alleen een beetje gesleuteld aan een webshop. Geen bussinesplan, 0,0 kennis. Waarom zou nog een webshop voor kleding überhaupt nog interessant zijn in een markt die al overspoeld wordt?? 

Ik snap dat een webshop een interessantere bijverdienste is dan een krantenwijk, als je serieus denkt dat dit binnen een maand kan kun je je beter bij een krantenwijk houden.

Ik zal hiermee vast geen prijs krijgen voor het beste antwoord.......

• 1
38 minuten geleden, Bert. zei:

Ik zal hiermee vast geen prijs krijgen voor het beste antwoord.......

Toch. In ieder geval van mij. 

Ik reageer niet op zulke topics. Wie er zelf geen energie in steekt, moet van mij niet verwachten dat ik dat doe.

Bij deze +1 Bert.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

• 0

De boekhouding/facturering uitbesteden aan een boekhouder lijkt mij de enige juiste beslissing. Als je in de eerste jaren dit verkeerd doet kan het heel duur uitpakken.

Als je ervaring hebt met de webshop en alles draait vlekkeloos, kun je altijd nog een deel van de boekhouding/facturering zelf gaan doen.

• 1
8 uur geleden, Bert. zei:

Ik zal hiermee vast geen prijs krijgen voor het beste antwoord.

De topicstarter is 17 jaar. Een steuntje in de rug had ook gekund — in plaats van een trap. 

• 0
Op 27-5-2025 om 15:41, Ron van der Kolk zei:

Het lijkt me goed om te beginnen met het lezen van het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst.

Andere goede bron voor informatie over ondernemen is ondernemersplein,

bijvoorbeeld een checklist voor het starten van een webshop 

https://ondernemersplein.overheid.nl/bedrijf-starten/startsituaties/stappenplan-webshop-beginnen/

maar ook veel andere onderwerpen. 

Ondernemersplein biedt goede basisinformatie, maar verwijst ook weer door naar higherlevel op moment dat je na het lezen van informatie toch meer duidelijkheid wilt over een bepaald aspect. 

• 0
50 minuten geleden, Ward van der Put zei:

De topicstarter is 17 jaar. Een steuntje in de rug had ook gekund — in plaats van een trap. 

Als je deze vragen precies zo in Google ingeeft, krijg je al veel goede antwoorden. Van een 17-jarige mag je toch wel verwachten, dat hij met Google kan omgaan. Als er dan toch nog vragen of twijfels overblijven, kan het forum hem verder helpen. 

China Trade Consult

• 0
58 minuten geleden, ChinaTradeConsult zei:

Als je deze vragen precies zo in Google ingeeft, krijg je al veel goede antwoorden. Van een 17-jarige mag je toch wel verwachten, dat hij met Google kan omgaan.

Google geeft links naar goede en slechte antwoorden, en weet dan maar eens het onderscheid te maken. Daarnaast kun je beter naar de bron gaan, maar weet als beginnend ondernemer maar eens bij welke instantie je moet zijn. In dit geval ging het om de belastingdienst en de KvK, maar voor andere import en export vragen moet je misschien alweer bij andere instanties zijn, zoals de Douane of de NVWA. Daarom probeer ik op dit forum altijd te verwijzen naar de juiste overheidsinstanties. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

Ron, ik bewonder je inzet op het forum maar het blijkt uit de vragen, dat deze TS niets gedaan heeft om eerst op een andere manier antwoord op zijn vaak simpele vragen te krijgen. En dat is toch het miste wat je van een "ambitieus" beginnend ondernemer kunt verwachten. Voor mij geldt, maak eerst je huiswerk en neem dan bijles als je er niet uitkomt. Ik sluit deze discussie nu van mijn kant.

China Trade Consult

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar