Alles dat geplaatst werd door StevenK
- Ontslagen werknemer procedeert me failliet
- Garantie op tweedehands verkoop?
- Garantie op tweedehands verkoop?
-
Garantie op tweedehands verkoop?
Het gaat hier om b2b, dus wat houdt dan beperkte garantie in? Kan ik ook beslissen ,wanneer de koper daar mee instemt, géén garantie te verlenen en dat vast laten leggen op de verkoopfactuur. Zodat er in de toekomst geen misverstand kan ontstaan. Ben benieuwd wie hier nog wat aan toe kan voegen! Ja, dan kun je overeenkomen dat er geen garantie is. Overigens is het wel verstandig dit in een koopovereenkomst op te nemen en separaat een factuur op te maken met verwijzing naar de overeenkomst.
-
Garantie op tweedehands verkoop?
Dat ligt eraan hoe de auto verkocht wordt. Als de verkoper stelt dat de auto 'in perfecte staat verkeert', dan zal de rechter toch heel benieuwd zijn wat er dan wel perfect is aan die auto. Maar in de basis zal iemand die een auto van 1500 euro koopt weinig grond hebben om een aanspraak te maken op garantie. Dit is echter weer anders wanneer bijvoorbeeld kort na aankoop blijkt dat er sprake is van een defect waarvan een deskundige verkoper had moeten weten dat dit defect aanwezig was.
-
Garantie op tweedehands verkoop?
Er is nog zoiets als het Conformiteitsbeginsel (Art. 7:17 BW) Dit conformiteitsbeginsel verplicht de verkoper een zaak te leveren die in feitelijk opzicht aan de overeenkomst beantwoordt. Hierbij dient beoordeeld te worden of de geleverde zaak die eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Op zich een mooi beginsel, maar ..Wat kan en mag je verwachten van een auto van om en nabij de EUR 1.500,= ? en hoe vertaal je dat naar garantie ? garantie van 1 dag ?, 1 week ?, 1 maand ?, 1 jaar ?, 5 jaar ? Die vertaling doe je aan de hand van alle omstandigheden van het geval. Je kunt dit niet vertalen naar een garantie voor een bepaalde termijn, omdat het voor de termijn waarbinnen een beroep op die garantie redelijk is, afhankelijk is van het soort gebrek.
-
Garantie op tweedehands verkoop?
Belangrijkste is dan dat je duidelijk aangeeft in welke staat zo'n auto verkeert. Als je zegt 'perfecte staat' en na 2000 km liggen de drijfstanglagers aan gort, dan sta je zwak. Als je duidelijk communiceert dat je niet de volledige onderhoudshistorie kent en dat je de koper adviseert een aankoopkeuring te laten doen - voor aankoop - dan sta je veel sterker.
-
Garantie op tweedehands verkoop?
Fabrieksgarantie blijft van toepassing. Maar dat is voor auto's ouder dan 5 jaar beperkt tot carrosserie en specifieke (motor)onderdelen. Alles wat aan (normale) slijtage onderhevig is is na 5 jaar doorgaans volledig van garantie uitgesloten Van de fabrieksgarantie uitgesloten. Dit neemt niet weg dat de verkoper, op grond van de wet, gehouden is het verkochte te garanderen. Dat betekent niet dat op elk defect garantie gegeven hoeft te worden, want normale slijtage is te verwachten, maar een defect dat redelijkerwijs niet te verwachten is, valt onder die wettelijke garantie. Het is voor een verkoper verstandig daar toch enige rekening mee te houden. De verkoper kan ervoor kiezen de garantie bij een verzekeraar onder te brengen, bijvoorbeeld middels een bovag-garantie, of het risico zelf te dragen.
-
Recht op rentevergoeding (naast dividend) van oud-aandeelhouder
Ik sluit me bij de overigen aan: rente op aandelen is onzin. Op een lening is de vergoeding rente, op aandelenkapitaal is de vergoeding dividend. Nu komt het nog wel eens voor dat bijvoorbeeld met preferente aandelen een soort van rente-constructie wordt gebouwd, door deze met voorrang een percentage toe te kennen, voordat het dividend wordt bepaald, maar dat is dan in de statuten terug te vinden.
- Garantie op tweedehands verkoop?
-
Opnieuw beginnen na faillisement en WSNP?
Sterker nog: u bent net failliet geweest en daarom zult u mogelijk niet eens tot de WSNP toegelaten worden. U had namelijk direct toen u failliet ging toepassing WSNP aan moeten vragen. Uiteraard, dat is zeker mogelijk Ja, met het reële risico dat er direct weer overal (derden)beslag wordt gelegd.
-
Netto uit freelance inkomsten
Wat u netto overhoudt is afhankelijk van de allerlei parameters en weet u pas nadat er een definitieve aanslag ligt. Eén van de zaken waar u als ondernemer nu juist rekening mee zult moet leren houden is dat u niet meer in netto-termen maar in bruto-termen denkt. Overigens is dit voor mij één van de redenen waarom ik zo blij ben dat al mijn werkzaamheden als ondernemer in BV's zitten: privé krijg ik een netto salaris en hoef ik me niet druk te maken om naheffingen of wat dan ook.
-
concurrentiebeding tussen bv's
Dan zou ik vragen waarom en kom ik erachter dat de aannemer had moeten zeggen 'sorry, ik mag geen offerte uitbrengen, want de vorige keer werd ik door een opdrachtgever ingehuurd die mij verbiedt onder zijn duiven te schieten'. Er is helemaal geen sprake van afspraken tussen concurrenten, enkel tussen een aannemer en zijn onderaannemers. Elke andere aannemer die niet als onderaannemer betrokken was bij deze kwestie kan zonder enige belemmering een offerte maken.
-
Opkrabbelen vanuit faillisement...
Dat geld is toch niet door de curator gestort, maar door de belastingdienst? Dat is wel wat vreemd. Hoe dan ook betekent het dat u niet meer failliet bent en dat uw schuldeisers u nog steeds uitgebreid lastig kunnen vallen. klopt dat is inderdaad door de belastingdienst gestort, maar al het geld wat bij mij binnenkwam moest op 1 rekening worden gestort, en dat was in dit geval de fortis faillisementsrekening, en omdat ik geen macht over mijn rekeningen had, had de curator dat zelf moeten regelen lijkt me.. en niet alles op mijn oude rabobank rekening die ik gebruikte voor het faillisement. kan ook zijn dat ik het mis heb, maar dat lijkt me wel het meest logische De curator 'regelt' dit ook wel, maar voor dit soort brieven bij de belastingdienst etc verwerkt zijn, zal enige tijd overheen gaan. De curator zal in een geval als dit een briefje aan de Rabobank (moeten) schrijven waarin gevraagd wordt het geld aan de boedel te voldoen. Hoe dan ook, het geld is voor de schuldeisers, niet voor u, dus ik zie niet in wat het voor u verder nog uitmaakt?
- Opkrabbelen vanuit faillisement...
- Ik wil een handelsnaam registreren maar die bestaat al
-
Opkrabbelen vanuit faillisement...
Hoezo 'tegen mijn curator' ? Wanneer u de curator meldt dat u hebt vernomen dat Rabobank ontvangsten die de boedel toekomen heeft verrekend met een vordering die in het faillissement valt, dan zal de curator de bank wel aanschrijven. Staat er niet al iets hierover in de faillissementsverslagen?
-
Opkrabbelen vanuit faillisement...
Hoe dan ook: de Rabobank, of welke bank dan ook, mag niet verrekenen tussen schulden van voor de datum faillissement en tegoeden die tijdens het faillissement ontstaan. De curator dient hierop actie te ondernemen. Als het faillissement is geëindigd zonder volledige uitbetaling of schuldeisersakkoord, mogen de schuldeisers echter daarna weer verder gaan met incasseren.
- Opkrabbelen vanuit faillisement...
- concurrentiebeding tussen bv's
- Opkrabbelen vanuit faillisement...
- De zoveelste faillisementsvraag
- Geschil uitredende partner webbedrijf
- huurcontract verlenging
-
De zoveelste faillisementsvraag
Dat heeft geen zin; u blijft aansprakelijk voor alle verplichtingen die zijn ontstaan voor het oprichten van de BV. Aanvraag schuldsanering of faillissement is een grote stap, die u niet licht moet nemen. Het is verstandig om u hierin door een deskundige te laten adviseren en mogelijk ook begeleiden. Omdat het voortbestaan van uw éénmanszaak in gevaar is, komt u naar alle waarschijnlijkheid in aanmerking voor gefinancierde rechtsbijstand. Het lijkt mij in dat licht verstandig te bezien of de gang van zaken ten aanzien van de geannuleerde projecten wel rechtmatig is.